Alcohol analyse met haar

Horse

Well-known member
De laatste tijd hoor ik meer en meer verhalen van alcohol controles waarbij ze mensen met +1 promille een haar onderzoek laten afnemen. Daar kunnen ze blijkbaar 3 tot 6 maanden terug zien hoeveel je gedronken hebt, per dag.

Ik laat me wijsmaken dat ze bv weten dat je op 22 september dronken was. Klopt dit verhaal? Indien je echt veel drinkt nemen ze zelfs iemand zijn rijbewijs af. Wat imho totaal niet klopt. Ik kan perfect alle dagen in mijn stamcafé hier 2 straten verder gaan drinken, en te voet naar huis gaan iedere dag.

Vanaf 30pg/mg wordt je aanzien als zware drinker en ben je voor een paar maanden jouw rijbewijs kwijt. Raar, want ze kunnen nooit bewijzen dat die persoon dronken met de wagen rijdt.


Zou dit de reden zijn dat mensen zoals Frank van den Broecke zijn haar liet verven? Omdat alcohol en drugsverleden dan niet meer traceerbaar zijn?

Voor alle duidelijkheid, ik rij nooit dronken.
 
Laatst bewerkt:
Uit het artikel maak ik op dat ze kunnen bepalen hoeveel je gemiddeld per dag gedronken hebt tijdens die periode. Die 30pg/mg komt overeen met gemiddeld minstens 6 pintjes of een fles wijn per dag.
In het artikel zeggen ze ook dat ze niet het rijbewijs afnemen, ze verklaren je lichamelijk ongeschikt om te rijden. Op zich is het niet slecht dat ze mensen met alcohol of drugprobleem uit het verkeer houden. Als je bepaalde medicatie moet gebruiken mag je ook niet rijden.
 
Wij maken op mijn werk producten om een zelfde soort test te doen maar dan met bloedstalen. Maw uit uw bloed kan men ook bepalen hoeveel je gemiddeld gezien in grote lijnen gedronken hebt de laatste maanden. We kunnen niet bepalen hoeveel je op dag X gedronken hebt maar kunnen wel zien of je een probleem hebt of slechts sporadisch drinkt. Test wordt hier in België hoofdzakelijk gebruikt voor alcoholisten die in therapie zijn en beweren al tijdje nuchter te zijn.
Ik geloof wel dat die test in NL en zeker in de Scandinavische landen wel sterk ingeburgerd is en daar ook wel gebruikt wordt door politiediensten.
 
Haartesten worden hier enkel opgelegd door de rechtbank bij mensen die meermaals betrapt worden op rijden onder invloed.

De bedoeling is achterhalen of zij een verslaving hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Haartesten worden hier enkel opgelegd door de rechtbank bij mensen die meermaals betrapt worden op rijden onder invloed.

De bedoeling is achterhalen of zij een verslaving hebben
Of bij verdachte overlijdens om eventueel vergif op te sporen dacht ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Die testen maken hier deel uit van de medische en psychologische testen die iemand moet ondergaan als deel van zijn straf die opgelegd is door de politierechtbank.
 
Terug
Bovenaan