Droogkast advies

Wij hebben AEG met warmtepomp is zeker goed, maar de filters moet je wel goed reinigen, hier moet je wel wat gedisciplineert mee omgaan...
Wij hebben hier een warmtepomp droogkast van AEG, doet zijn werk eigenlijk goed voor die paar keer per jaar dat we hem gebruiken. Koop er wel een reiniger setje bij, zoals dit: https://www.amazon.com.be/-/nl/Rein...oner-Airconditioning-Vleugelkam/dp/B0BNH47HXP

Maakt het onderhouden van de filters handiger :)
Wat is het effect als je die filters niet (voldoende) reinigt? Wij hebben een AEG was-droogcombinatie met warmtepomp maar de was komt er sinds kort natter uit als we wassen + drogen nemen i.p.v. enkel wassen. M'n vriendin beweert dat ze de filters reinigt, maar ik heb ze nog nooit met een vork of zo'n borstels bezig gezien dus ik betwijfel of ze dat al gedaan heeft...

Die filters die je reinigt met borstels zijn warmtewisselaars. Een warm/koud (er zijn er 2) hoopje metalen vinnen waar lucht door geduwd wordt om op te warmen (lucht kan dan meer water opnemen) of af te koelen (water uit lucht halen).

Als die vol stof zitten beperkt dit waarschijnlijk hoeveel doorgeblazen lucht afkoelt en opwarmt en dus ook hoeveel water er uit de lucht wordt genomen alsook hoeveel water de lucht kan opnemen.

Miele, droogkast en wasmachine ooit gekocht bij het gaan samenwonen met mijn huidige vrouw. Ondertussen ook al bijna 20 jaar geleden (wel even een kleine midlifecrisis bij het narekenen...gaat dat al 20 jaar mee, en die was/droogkast dus ook :oi22:)

Nog niets aan, nooit miserie gehad en die zal nog wel een tijdje zijn ding doen. Kost misschien wat meer dan andere merken maar blijft toch een betrouwbaar merk.

Alternatief idee bij klein budget en indien in combinatie met klein huishouden (één of twee personen zonder kinderen): geen droogkast, maar droogrek. Ik heb nog nooit een droogkast gehad, en heb dat misschien nog maar twee of drie keer in mijn leven gemist. Ik heb wel geen kinderen of andere omstandigheden die veel was opleveren, dus het lukt hier altijd vrij goed om was te drogen op een rekje. Als je 't in de zomer buiten kan zetten: alles supersnel droog in de zon.

Je moet het toestel niet aankopen, het verbruikt dan ook geen elektriciteit, het neemt geen plaats in. :-) (Rekje kost twee keer niks en plooi je weg als je het niet gebruikt.)

Mijn Miele wasmachine en droogkast al 15 jaar, veelvuldig gebruik en still standing 😎

Onze vorige Miele vaatwas was 21 jaar en ik heb bij renovatie van de keuken nog volledig werkend gratis weggegeven.
1. Miele is nog een van de betere merken
2. Geluksfactor
3. Onderhoud
4. Toestellen gaan sowieso ook steeds minder lang mee.
In een toestel uit 2010 zit gemiddeld genomen veel minder brol in dan in een toestel uit 2025.

Je moet het zo bezien: Als je een toestel maakt dat 50+ jaar lang blijft draaien en niet kapot te krijgen is dan heb je meer kans bankroet te gaan als firma dan wanneer je een toestel maakt dat elke 5-10 jaar kapot gaat hé. Of je verdient gewoon veel minder. Daar gaat het om.

Hoe Miele dit compenseert met hun toptoestellen? Ze vragen U als particulier méér centjes. Je betaalt daar (onrechtstreeks) een beetje extra voor ;)

En ja iedereen kent wel ergens het verhaal van ne Miele die na 2 jaar en 1 maand kapot gaat. :) Maar dan heb je gewoon 'pech'. Geen enkel toestel is onfeilbaar. Maar de kans is gewoon veel kleiner.

Laatst bewerkt:
1. Miele is nog een van de betere merken
2. Geluksfactor
3. Onderhoud
4. Toestellen gaan sowieso ook steeds minder lang mee.
In een toestel uit 2010 zit gemiddeld genomen veel minder brol in dan in een toestel uit 2025.

Je moet het zo bezien: Als je een toestel maakt dat 50+ jaar lang blijft draaien en niet kapot te krijgen is dan heb je meer kans bankroet te gaan als firma dan wanneer je een toestel maakt dat elke 5-10 jaar kapot gaat hé. Of je verdient gewoon veel minder. Daar gaat het om.

Hoe Miele dit compenseert met hun toptoestellen? Ze vragen U als particulier méér centjes. Je betaalt daar (onrechtstreeks) een beetje extra voor ;)

En ja iedereen kent wel ergens het verhaal van ne Miele die na 2 jaar en 1 maand kapot gaat. :) Maar dan heb je gewoon 'pech'. Geen enkel toestel is onfeilbaar. Maar de kans is gewoon veel kleiner.
Mijn volgende toestellen gaan waarschijnlijk geen Miele zijn. Waarom? Omdat de aankoopkost veel te hoog ligt. De goedkope Miele varianten moet je ook niet voor gaan.

Deze toestellen heb ik nog gekregen als cadeau van thuis toen ik alleen ging wonen. Ik doe ook letterlijk nooit onderhoud aan die toestellen buiten de verplichte stoffilter. In onze nieuwe keuken heb ik gekozen voor Bosch toestellen, in de hoop dat die ook vrij deftig zijn.

Ik heb nog genoeg anektokes over Miele, mijn moeder haar wasmachine was 26 jaar toen ze verhuisde naar een service flat. Dan hebben we toch gekozen om eens een nieuwe te kopen. Toen mijn grootmoeder overleed was haar Miele wasmachine 31 jaar, dat was echt een oud beestje.

Het voordeel aan Miele is dat je ook wisselstukken vindt als er toch iets klein aan is bv.

Lange levensduur is uiteraard hoe het zou moeten zijn maar heeft dan ook als nadeel dat je tot den duur met oudere technologie zit en er ondertussen al enkele QOL updates zijn en lager energie verbruik.

Naar wat ik hoor van mensen uit de sector is Miele ook niet meer wat het geweest is. Dus de hogere aankoopprijs is tegenwoordig minder te rechtvaardigen.

Wat betreft het gebruik van die hele oude toestellen die nog steeds werken: Energieverbruik is echt iets om over na te denken, want daarin zijn de voorbije 10 jaar enorme sprongen gemaakt.

Ik heb thuis een Miele wasmachine en vaatwasmachine en een droogkast van Siemens.
De wasmachine heeft het na 21 jaar de geest gegeven en we hebben terug voor een Miele gekozen.
De vaatwasmachine ook Miele, is na anderhalve jaar de waterpomp kapot gegaan en is binnen de garantie vervangen. We hebben die nu al 8 jaar en blijft nog altijd goed draaien.
De droogkast van Siemens heeft 1 x een technieker nodig gehad na 3 jaar, had 5 jaar garantie. Deze doet na 10jaar nog altijd wat die moet doen.

Merken teren tegenwoordig op hun (ooit) goede naam en reputatie.
Maar enkele daarvan hebben toch hun pluimen wat verloren, bv :

Heb hier een Miele en die geeft gewoon in de app weer hoeveel wasjes je al hebt gedaan met die machine met het gemiddeld elektrisch verbruik en de hoeveelheid water dat je hebt gebruikt …dus wat is er zo raar aan dat die machine uw aantal keer gebruikt tellen op het display ?

Ook kwestie van die kostprijs van de drum en het recht om ze te vervangen ???
Als het vervangen van de drum bijna evenveel of soms meer kost dan de kosten van een nieuw machine ???
Waarom zou je dan een cruciaal onderdeel vervangen en geen nieuw kopen ?
Als uw machine echter het dubbele of meer kost om te vervangen …dan gaat repareren ook gen probleem zijn want dan is dat machine ervoor gemaakt omdat te vervangen .
Ook dat die drum op verschillende soorten machines gebruikt word …is toch gewoon om de kostprijs van zo een machine naar beneden te krijgen (massaproductie ) moesten ze die allemaal nog met de hand maken op maat van die machine kan er niemand een wasmachine kopen …

Is toch bij printers ook zo dat het soms nog altijd goedkoper is om een nieuwe printer met inkt te kopen inplaats van de inkt alleen …wij leven in een weg werp maatschappij waar alles zo goedkoop mogelijk moet zijn en dus ook zo goedkoop mogelijk moet gefabriceerd worden .

Het ding met die teller is dat dfie man wil bijhouden hoeveel wasbeurten een model ongeveer meegaat, en zo de fabrikanten motiveren om hun machines betrouwbaarder te maken dan die van hun concurrenten.

Als het vervangen van de drum bijna evenveel of soms meer kost dan de kosten van een nieuw machine ???
Het probleem is juist dat je vroeger gemakkelijk een kapotte lager kon vervangen door de drum open te vijzen. Geen idee wat een nieuwe lager kost, maar dat zal iets van een tiental euro zijn gok ik. Laat het 20 zijn, dat maakt voor de conclusie niet uit. Nu lijmen ze heel die bazaar aan elkaar, zodat je een volledig nieuwe drum moet kopen om een onderdeel van 10 euro te vervangen.

Die praktijk gebeurt overigens in veel meer sectoren. In GSM's en laptops hebben fabrikanten de neiging om zoveel mogelijk te solderen of lijmen onder het motto van "de klant wil dat het apparaat 0,03 mm dunner is". Terwijl "de klant wil dat het apparaat herstelbaar is" dan weer handig genegeerd wordt, want dat eerste excuus levert veel meer winst op: de klant koopt een nieuwe GSM omdat de herstelling te duur is. Als je mij vraagt of ik een GSM wil die 1 mm dikker is, maar wel met een dubbel zo grote kans dat een herstelling simpel en relatief goedkoop is dan neem ik altijd die dikkere GSM. Van mij part mag die 5 mm dikker zijn dan.

In de auto industrie hebben ze er ook een handje van weg om zoveel mogelijk componenten bij elkaar te plakken. Als dat dan hersteld moet worden is er ten eerste een grotere component nodig waar ze meer winst op kunnen pakken, en ten tweede is die dan waarschijnlijk nog eens specifiek voor het merk of model waardoor een mechanieker niet gewoon een standaardonderdeel uit een schap kan pakken, maar enkel bij de fabrikant terecht kan.

Dat is het eigenlijke probleem wat die man (terecht) probeert aan te kaarten. Hij verwoordt het alleen wat onhandig met het gedoe rond die geheime teller.

Waarom zou je dan een cruciaal onderdeel vervangen en geen nieuw kopen ?
Als uw machine echter het dubbele of meer kost om te vervangen …dan gaat repareren ook gen probleem zijn want dan is dat machine ervoor gemaakt omdat te vervangen .
Ook dat die drum op verschillende soorten machines gebruikt word …is toch gewoon om de kostprijs van zo een machine naar beneden te krijgen (massaproductie ) moesten ze die allemaal nog met de hand maken op maat van die machine kan er niemand een wasmachine kopen …

Is toch bij printers ook zo dat het soms nog altijd goedkoper is om een nieuwe printer met inkt te kopen inplaats van de inkt alleen …wij leven in een weg werp maatschappij waar alles zo goedkoop mogelijk moet zijn en dus ook zo goedkoop mogelijk moet gefabriceerd worden .
Ik denk dat jij het niet snapt. Zoals @Hit Hard al zei als men bv enkel de lager moet vervangen (een goedkoop onderdeel) dan gaat dat niet en moet je de hele trommel vervangen wat idd bijna evenveel kost als een nieuw toestel.

Fabrikanten werken de wegwerpmaatschappij in de hand.

Met printers is dit idd ook zo en dat probleem is al lang gekend. Om die reden heb ik ook 1 gekocht waar je de inkt gewoon zelf kan bijvullen zonder cartridges te moeten kopen.

Terug
Bovenaan