Dresscode op het werk

Bij ons wordt er wel verwacht dat je deftig op de bureau zit wegens veel klantencontact. Altijd lange broek, zomer en winter. Voor de rest 70% een hemd; 20% een polo en 10% een rolkraag als het echt koud is.

Bij ons mag alles. Denk dat ik zelfs in enkel een boxershort hier zou mogen zitten. Ik ga dat nu wel niet doen want ik heb nog heel veel coronakilo's 😳

Ik was hier aan het lezen en dacht hetzelfde als @JPV . Ik heb geen idee wat die termen allemaal willen zeggen :)
Ik moet dat ook opzoeken, want het is soms wat ambigue. Dat zijn ook de Engelse termen.

Ik ben ooit uitgenodigd geweest op het paleis, en op de uitnodiging stond "stadskleding". Was uiteraard kostuum met das, oftewel hoe mensen naar de stad gingen voor 1960 ofzo.

Bij ons ook geen dress code.

Alle managers dragen wel een kostuum maar denk dat dat meer een eigen keuze is. Denk dat ik nog niemand in een kostuum gezien heb buiten mijn manager op de bureau :P

ik herinner me nog altijd een post van jou waarbij je nét begon te werken en gaan shoppen was voor 10 outfits ofzo, alles samen voor een héél groot kostenplaatje. Ik vond dat *nogal* overdreven.

Blij dat je er nu vanaf bent?
Op zich wel. Er is ook wel een groot verschil van recht van school met niets naar een werkomgeving waar je dagdagelijks opgekleed verwacht wordt. En als ik kijk naar hetgeen we vandaag geëvolueerd zijn en vanwaar we komen is het wel een verbetering. Ik herinner mij nog levendig die eerste 3 weken opleiding waarbij de persoon die bij de juniors het meest in het geheugen zat omdat hij heel de recrutering begeleid had, en die je dus op dat moment het meeste vreest, dagelijks onze outfits kwam controlleren. Geen das was een opmerking (die persoon kreeg die dag een das uit de kantoorvoorraad om zijn nek:p), 2e vaststelling een consequentie.
Eens uw kast wat voorzien is kunt ge met doenbare uitgaven bij zara/massimo/h&m u wel behelpen. Al kan ik mij inbeelden dat studenten nog altijd een inspanning moeten leveren zodra ze hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten, niet iedere student heeft enkele hemden/geklede broeken en een kostuum in huis. Maar die kledij-gestapo is er uit. Ik heb vorig jaar een senior manager in frustratie nog eens de regels van 10 jaar teurg zien afprinten en op het prikbord hangen, mopperend dat het schandalig was hoe de juniors er vandaag bijlopen maar dat is eigenlijk zonder veel gedoe gepasseerd.

Doorheen de jaren gaat uw loon er ook op vooruit. Ik geef er nog altijd veel geld aan uit maar dan eerder omdat ik mezelf nu de duurdere merken gun. Ge wilt elk seizoen wel eens iets nieuws in uw kast. Als ik vandaar naar klanten ga is het eerder voor meetings op C-level niveau, niet voor operationele taken, dan moet het sowieso formeler zijn. Maar wanneer ik louter naar kantoor ga is het in gewone casual kledij.

Ik weet eigenlijk niet of er bij ons echt een dress code is. Ik ga eigenlijk quasi altijd voor jeans + T-shirt + deftige trui. Korte broek doe ik niet.

Als ik een site-visit heb doe ik soms wel een hemd aan. Aan de andere kant mogen we bij veel klanten enkel op den hof in "fluo-kledij" helm, bril, veiligheidsschoenen... dus why even bother. Vaak doe ik tegenwoordig gewoon een T-shirt met bedrijfslogo aan, ze zien die in veel gevallen zelfs niet.

Laatst bewerkt:
Geen dress code bij ons. We verwachten dat iedereen wel weet dat je als consultant bij klanten niet in bermuda op slippers moet aankomen.

Persoonlijk:
  • Wanneer ik bij klanten ga: altijd hemd, geklede broek, geklede schoenen. Doe ik al m'n hele carrière (bijna 15 jaar ondertussen)
  • Thuiswerk: meestal een "geklede" polo (niet te extreem vrijetijd)

Geen dresscode hier, ook niet bij vergaderingen etc.

anekdote: was een onderdeel van mijn sollicitatie (op mijn vraag): niettegenstaande zittend werk ben ik vrij actief met frequente bezoeken/overleg met constructie -afdeling, ik heb het dan ook sneller warm en maak mijn kleding vaker vuil dan collega's - een short/t-shirt en werkbroek moet dan ook toegelaten (rekening houdend met veiligheidsvoorschriften) zijn. 15 jaar geleden kon dat al eens leiden tot ronduit awkward situaties maar de meeste klanten kennen me nu al, ik ben het buitenbeentje van de firma.

Een ezel in kostuum is in de eerste plaats nog steeds een ezel - maar bij momenten is het toch net wat beter om een hemdje te dragen :)

Ik zie hier veel termen verschijnen als "casual", "business casual", "smart casual", ...

Zijn dat eigenlijk algemene termen of verschilt de definitie daarvan gigantisch per sector?

Ik werk in de IT-sector en daar wordt dat voornamelijk door detacheringsbedrijven gehanteerd om te beschrijven wat externen mogen dragen. Meestal is dat in de richting van hemd en (geklede) jeansbroek, maar bijvoorbeeld geen T-shirt van Primark. 't Is wel zo dat het redelijk ruim is. Sneakers van bijvoorbeeld Hugo Boss kunnen perfect, maar Nikes zullen minder geapprecieerd worden. In praktijk komt het er eigenlijk op neer dat alles gedragen kan worden zolang de klant zelf niet klaagt.

Hier altijd een hemd en deftige broek/jeans, in de winter een hemd + pull.
Ook altijd gewone deftige herenschoenen, ik heb praktisch geen andere.
In de zomer polo's of eens een deftig t-shirt en als het echt warm is dan is een deftige korte broek ook geen probleem.

Toen ik 10 jaar geleden begon te werken was er in onze sector een strikte dresscode: business/kostuum waarbij van mannen zelf een das werd geëist. Collega’s werden erop aangesproken als ze geen das droegen, zelf op kantoor want er kon elk moment een klant binnenstappen.
Dat was ook toen ik als junior auditor nog startte (ongeveer 10-12 jaar terug). Das verplicht, zonder moest je niet afkomen.

Ik heb toch een job waarbij ik met alle soorten mensen in contact kom en ik kom in de zomer als het echt warm is gewoon in short ze. Niet op teenslippers en enkel een Bermuda ofzo maar voor de rest mag heel het dresscode gedoe er van mij echt uit eigenlijk.

Heb ooit op een middelbaar examen mondeling zesde jaar nog naar mijn voeten gehad dat ik in alledaagse kledij kwam, los van het feit dat ik mijn examen heb mogen doen en stevig geslaagd was zei hij wel toen dat er 5 procent ging afgaan van mijn score, is de enige keer dat ik bij de directeur gaan klagen ben want ik vond dat absoluut niet kunnen.

Geen specifieke dresscode, de sales uiteraard wel in hemd/geklede broek maar onze rechtstreekse bazen hebben soms gewoon tshirts aan.

Van zodra het 25 graden dragen er veel korte broek, ik zit op een verzekeringsmaatschappij op de binnendienst dus ik zie geen klanten/makelaars en smiddags gaan wij, als het goed weer is, altijd buiten eten en dan is een korte broek altijd welgekomen.

Geen enkele dresscode. In de zomer draag ik gewoon een short en slippers. Redelijk wat collega's die zelfs op hun blote voeten rondlopen. Als ik externen moet ontvangen of naar externen moet gaan, hangt het er van af wie het is (functie, organisatie, ken ik ze al goed, ...) en dan pas ik me daar wel op aan. Maar in de zes jaar dat ik daar werk heb ik nog nooit een kostuum aangehad.

Als onze directeur in kostuum toekomt weten we dat het 's avonds RvB is, en da's altijd een raar zicht eigenlijk. Ik heb ooit sollicitatiegesprekken afgenomen samen met mijn leidinggevende, terwijl die geen broek aanhad (nat van de regen) en dan maar een fleecedeken als rok had gebruikt.

Ik werk in de IT-sector en daar wordt dat voornamelijk door detacheringsbedrijven gehanteerd om te beschrijven wat externen mogen dragen. Meestal is dat in de richting van hemd en (geklede) jeansbroek, maar bijvoorbeeld geen T-shirt van Primark. 't Is wel zo dat het redelijk ruim is. Sneakers van bijvoorbeeld Hugo Boss kunnen perfect, maar Nikes zullen minder geapprecieerd worden. In praktijk komt het er eigenlijk op neer dat alles gedragen kan worden zolang de klant zelf niet klaagt.
En zolang het vrij duur spul is.
Wat is er mis met een shirt van de Primark?
En dude, Hugo Boss schoenen? Dat kost 3 keer zoveel als de schoenen die ik zou dragen hoor.

Sneakers van bijvoorbeeld Hugo Boss kunnen perfect, maar Nikes zullen minder geapprecieerd worden. In praktijk komt het er eigenlijk op neer dat alles gedragen kan worden zolang de klant zelf niet klaagt.
Dat vind ik dat er nog mee door kan, maar Nike of Primark (of Decathlon) toestanden zijn toch echt thuiskledij. Zeker als je bij klanten moet komen.

sinds deze winter, een trainingsbroek & hoodie.
ben die kou zo beu en er zit gewoon niets meer comfortabel als een trainingsbroek.

dresscode, meest belachelijke uitvinding ooit

Terug
Bovenaan