Dreiging incasso's en verkeerde facturatie

Astrid

Well-known member
Opgepast, wall of text... Ik doe m'n best om het wat overzichtelijk te houden.

Sedert enkele maanden word ik lastig gevallen door een incasso omwille van zogezegd onbetaalde facturen bij energieleverancier A.

Omdat ik totaal niet weet waarover het gaat (ik ben geen klant bij A), vraag ik meer details.

De incasso beweert dat ik vorig jaar telefonisch een contract heb afgesloten met A voor een verbruiksadres te X. Ik heb nooit in X gewoond! De facturen zijn blijkbaar steeds naar adres Y gestuurd. Ik heb in een ver verleden op adres Y gewoond en toen was ik wel klant bij A.

De huidige bewoners van adres Y hebben me bevestigd dat er inderdaad allerhande facturen en aanmaningen zijn binnengekomen op mijn naam, maar hebben deze al in de vuilbak gegooid.

Dankzij Google/Facebook heb ik ook kunnen achterhalen wie er op adres X woont. Blijkbaar een (bijna) naamgenoot. Ik heb haar ook gecontacteerd. Zij bevestigt dat zij een contract met A had afgesloten voor adres X. Ze is bereid om de kosten van het daadwerkelijke verbruik te betalen, maar niet alle bijkomende kosten (achterstal interesten, incasso,...). Inmiddels heeft zij de verbruikkosten betaald. Ze heeft het contract met A intussen ook stopgezet. De incasso blijft me evenwel lastigvallen omdat een deel van de schuld nog openstaat.

De incasso stelt dat het niet relevant is dat ik nooit in X gewoond heb. Aangezien het contract op mijn naam staat, ben ik de 'schuldenaar'. Ze dreigen met deurwaarders.

Hierbij m'n concrete vragen:

- Is het daadwerkelijk mogelijk om per telefoon een energiecontract af te sluiten? Het risico op vergissingen lijkt me toch enorm groot (hier: verkeerde schrijfwijze van namen, verkeerd facturatieadres)?
- Als ik blijf weigeren om te betalen, kom ik dan op een 'zwarte lijst' van wanbetalers? Ik zou graag binnenkort een huis kopen en heb schrik dat ik door deze saga moeilijker een lening zal krijgen.
 
In afwachting van advies van mensen met een jurdische achtergrond:

- Volgens mij kan dat, vermits je het evengoed online kan zonder iets te tekenen. Volgens mij zijn er wel wat callcenters actief om mensen contracten aan te smeren.

- Ik heb altijd gehoord dat incasso's in een grijze zone opereren, en ondanks dat ze veel dreigen, ze juridisch niet zoveel kunnen doen (heb ik @Visenya daar niet ooit wat over zien posten?). Ik zou vooral rechtstreeks met A contact opnemen en de situatie uitleggen. Dat daar de verbruikskosten al betaald zijn is goed, maar een deel van de extra kosten door te late betaling zal waarschijnlijk ook hen toekomen, dus ik zou ze precies toch uitleggen dat jij er niets mee te maken hebt.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet, kan een gerechtsdeurwaarder enkel in actie treden wanneer hij een uitvoerbare titel heeft, in dit geval zou dit via de rechtbank zijn als de schulden eerst als bewezen zijn geacht, (dus ga je eerst gedagvaard moeten worden) dat incassobureau is gewoon hard aan het blaffen maar echt bijten kunnen die niet.

Maar de experts mogen mij natuurlijk verbeteren
 
- Als ik blijf weigeren om te betalen, kom ik dan op een 'zwarte lijst' van wanbetalers? Ik zou graag binnenkort een huis kopen en heb schrik dat ik door deze saga moeilijker een lening zal krijgen.
Bij de energieleverancier in kwestie zal je waarschijnlijk niet meer terecht kunnen zo lang het niet is uitgeklaard, maar op het afsluiten van een woonkrediet heeft dat geen enkele invloed.

Laat het incassobureau nog een laatste maal weten dat jij dat contract niet hebt afgesloten en dat ze moeten stoppen met je lastig te vallen, zo niet maken ze ze zich schuldig aan belaging. Incassobureau's kunnen zonder uitvoerbaar vonnis enkel blaffen. De schuld wordt formeel betwist, dus daar stopt het in principe. Als ze zo zeker van hun stuk zijn, moeten ze maar dagvaarden.
 
1) Ja dat kan. Als de leverancier in kwestie het consumentenakkoord heeft, ondertekend dan moet die het contract bevestigen per mail (en in bijlage het contract, algemene voorwaarden.. voegen).

2) Neen. Hoogstens zullen ze het dossier aan een gerechtsdeurwaarder doorsturen die dan ook opereert als "incasso". Best ook eens nagaan of het een erkend incassobureau is - eventueel ook klacht neerleggen bij consumentenombudsdienst: https://economie.fgov.be/nl/themas/.../opkomen-voor-uw-rechten/invordering-door-een
 
Zsm voorleggen aan de ombudsdienst voor energie.

Indien zij jouw dossier aanvaarden kan er alvast tijdens de periode van dit onderzoek geen verdere vordering naar jou komen.
Vraag is wel of de energieleverancier nu nog een betrokken partij is, kan zijn dat de schuld via factoring verkocht is. Ik zou van die optie alvast niet veel meer verwachten.

Doe zoals Didymus zegt. Zet je verhaal volledig op papier, met gegevens van de betrokken persoon die wél contract afsloot en verstuur dit (als je er écht vanaf wil zijn) best aangetekend. Zet er gerust in dat je bij verder lastig vallen een tegenvordering voor de rechtbank zal doen.

Als ze dan toch nog je lastig vallen, kan je nog geld eisen voor het feit dat ze je blijven belagen. Een collega heeft ooit zo 150 euro van de rechtbank toegewezen gekregen.
 
Heel erg bedankt iedereen voor de tips!

Het is helaas niet meer mogelijk om rechtstreeks te communiceren met de energieleverancier zelf. Zij verwijzen me telkens door naar de incasso.

Ik zal nog een keer dus m'n verhaal daar doen en de facturen betwisten. Als het niet opgelost geraakt, zal ik de ombudsdienst consulteren.

Ik hou jullie op de hoogte ;)
 
Laat ze maar dagvaarden zou ik zeggen, dan ga je uiteraard naar de vrederechter moeten gaan en daar kan je alles uitleggen.

Als je overtuigt bent van je gelijk natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan