Opgepast, wall of text... Ik doe m'n best om het wat overzichtelijk te houden.
Sedert enkele maanden word ik lastig gevallen door een incasso omwille van zogezegd onbetaalde facturen bij energieleverancier A.
Omdat ik totaal niet weet waarover het gaat (ik ben geen klant bij A), vraag ik meer details.
De incasso beweert dat ik vorig jaar telefonisch een contract heb afgesloten met A voor een verbruiksadres te X. Ik heb nooit in X gewoond! De facturen zijn blijkbaar steeds naar adres Y gestuurd. Ik heb in een ver verleden op adres Y gewoond en toen was ik wel klant bij A.
De huidige bewoners van adres Y hebben me bevestigd dat er inderdaad allerhande facturen en aanmaningen zijn binnengekomen op mijn naam, maar hebben deze al in de vuilbak gegooid.
Dankzij Google/Facebook heb ik ook kunnen achterhalen wie er op adres X woont. Blijkbaar een (bijna) naamgenoot. Ik heb haar ook gecontacteerd. Zij bevestigt dat zij een contract met A had afgesloten voor adres X. Ze is bereid om de kosten van het daadwerkelijke verbruik te betalen, maar niet alle bijkomende kosten (achterstal interesten, incasso,...). Inmiddels heeft zij de verbruikkosten betaald. Ze heeft het contract met A intussen ook stopgezet. De incasso blijft me evenwel lastigvallen omdat een deel van de schuld nog openstaat.
De incasso stelt dat het niet relevant is dat ik nooit in X gewoond heb. Aangezien het contract op mijn naam staat, ben ik de 'schuldenaar'. Ze dreigen met deurwaarders.
Hierbij m'n concrete vragen:
- Is het daadwerkelijk mogelijk om per telefoon een energiecontract af te sluiten? Het risico op vergissingen lijkt me toch enorm groot (hier: verkeerde schrijfwijze van namen, verkeerd facturatieadres)?
- Als ik blijf weigeren om te betalen, kom ik dan op een 'zwarte lijst' van wanbetalers? Ik zou graag binnenkort een huis kopen en heb schrik dat ik door deze saga moeilijker een lening zal krijgen.
Sedert enkele maanden word ik lastig gevallen door een incasso omwille van zogezegd onbetaalde facturen bij energieleverancier A.
Omdat ik totaal niet weet waarover het gaat (ik ben geen klant bij A), vraag ik meer details.
De incasso beweert dat ik vorig jaar telefonisch een contract heb afgesloten met A voor een verbruiksadres te X. Ik heb nooit in X gewoond! De facturen zijn blijkbaar steeds naar adres Y gestuurd. Ik heb in een ver verleden op adres Y gewoond en toen was ik wel klant bij A.
De huidige bewoners van adres Y hebben me bevestigd dat er inderdaad allerhande facturen en aanmaningen zijn binnengekomen op mijn naam, maar hebben deze al in de vuilbak gegooid.
Dankzij Google/Facebook heb ik ook kunnen achterhalen wie er op adres X woont. Blijkbaar een (bijna) naamgenoot. Ik heb haar ook gecontacteerd. Zij bevestigt dat zij een contract met A had afgesloten voor adres X. Ze is bereid om de kosten van het daadwerkelijke verbruik te betalen, maar niet alle bijkomende kosten (achterstal interesten, incasso,...). Inmiddels heeft zij de verbruikkosten betaald. Ze heeft het contract met A intussen ook stopgezet. De incasso blijft me evenwel lastigvallen omdat een deel van de schuld nog openstaat.
De incasso stelt dat het niet relevant is dat ik nooit in X gewoond heb. Aangezien het contract op mijn naam staat, ben ik de 'schuldenaar'. Ze dreigen met deurwaarders.
Hierbij m'n concrete vragen:
- Is het daadwerkelijk mogelijk om per telefoon een energiecontract af te sluiten? Het risico op vergissingen lijkt me toch enorm groot (hier: verkeerde schrijfwijze van namen, verkeerd facturatieadres)?
- Als ik blijf weigeren om te betalen, kom ik dan op een 'zwarte lijst' van wanbetalers? Ik zou graag binnenkort een huis kopen en heb schrik dat ik door deze saga moeilijker een lening zal krijgen.