Domicilie van collega op mijn adres

We betalen hier dan wel veel belastingen, we hebben wel een heel goed sociaal vangnet/gezondheidszorg.

Et alors?

De algemene regel is dat je sociaal "verzekerd" bent waar je werkt (en dus waar je bijdrage en belasting betaalt), niet waar je woont.

Ik zou het nog ergens snappen als hij van buiten de EU is.
 
Er wordt ook vergeten dat uitkeringen op termijn lager zijn voor samenwonenden dan voor alleenstaanden.


Daarnaast is het gewoon moreel fout om actief mee te werken aan domiciliefraude.
Dat je een collega/vriend wil helpen, dat snap ik.
Dat je bewust een misdrijf wil plegen terwijl er absoluut geen noodzaak toe is, dat snap ik niet.
Maar, het lijkt alsof hij nergens zijn domicilie zou kunnen zetten zonder fraude he. Want hij "woont" het grootste deel van de tijd op die boot. Dus als hij nu in het buitenland zijn domicilie zet, is dat evengoed fraude, want daar woont hij ook niet...

Er zit gewoon een enorm gat in de wetgeving voor mensen die lange periodes op een boot/boorplatform/... werken.

Waar zouden de astronauten in het ISS hun domicilie hebben? Die komen toch ook een tijdlang niet thuis?
 
Heeft hij een gezin (vrouw, kinderen) in het buitenland ?

Als hij hier geen domicilie adres heeft zal hij belast worden als niet inwoner aangezien het een Belgisch inkomen is.
Dus op dat vlak lijkt me dat adres hier niet nodig.
 
Wat hij nu reeds doet is domiciliefraude.

Als jij dan ook nog eens gaat toelaten zijn domicilie bij jou te zetten, werk je enerzijds mee aan die fraude, anderzijds stel je jezelf bloot aan bepaalde financiële en fiscale risico's. Maakt hij schulden die hij niet nakomt, kan de staat of de schuldeiser tout court zich tot jou richten met alle gevolgen vandien.

Gewoon niet doen dus.
 
Maar, het lijkt alsof hij nergens zijn domicilie zou kunnen zetten zonder fraude he. Want hij "woont" het grootste deel van de tijd op die boot. Dus als hij nu in het buitenland zijn domicilie zet, is dat evengoed fraude, want daar woont hij ook niet...

Er zit gewoon een enorm gat in de wetgeving voor mensen die lange periodes op een boot/boorplatform/... werken.

Waar zouden de astronauten in het ISS hun domicilie hebben? Die komen toch ook een tijdlang niet thuis?
Die wetgeving is er wel hoor. Ik kan het fijne er van even niet meer herinneren, maar genoeg Belgen die bijvoorbeeld bij Jan De Nul of DEME werken en meer dan de helft van het jaar in het buitenland zitten en toch niet verplicht zijn om in dat land zich te domiciliëren.

Ik zou eigenlijk gewoon willen weten of die collega bereid is om een huis te kopen in het land waar die persoon altijd naar toe reist met de familie, dan kan die daar gewoon een domicilie zetten en is het op een legale manier opgelost.
 
dikke 14 dagen aan één stuk zitten we offshore.

Het appartement dient om een brievenbus te hebben.
En hoelang rust zit er tussen? Ook 14 dagen?
Als hij van buiten de EU komt, is het eigenlijk beter dat hij zijn domicilie in het buitenland zet, dan kan hij hier nog eens BTW terug vragen als hij goederen koopt voor thuis, als hij meer dan de helft van het jaar op dat thuisadres zit.
En dan gewoon een postbus aanvragen, dan is dat probleem opgelost
 
Ik zou eigenlijk gewoon willen weten of die collega bereid is om een huis te kopen in het land waar die persoon altijd naar toe reist met de familie, dan kan die daar gewoon een domicilie zetten en is het op een legale manier opgelost.
Domiciliefraude wordt niet bestraft als je geen uitkeringstrekker bent hoor. In het slechtste geval wordt de domiciliewijziging geweigerd en dat is het zo wat.
Stel je voor dat je een huis koopt voor iets waarvoor je niet gestraft wordt in BE. Dat gaat hij natuurlijk niet doen.
 
En hoelang rust zit er tussen? Ook 14 dagen?
Als hij van buiten de EU komt, is het eigenlijk beter dat hij zijn domicilie in het buitenland zet, dan kan hij hier nog eens BTW terug vragen als hij goederen koopt voor thuis, als hij meer dan de helft van het jaar op dat thuisadres zit.
En dan gewoon een postbus aanvragen, dan is dat probleem opgelost
14 dagen rust maar wel de reistijd af te trekken. Hij reist naar het uiterste Zuiden van de EU. We kunnen dus stellen dat hij minimum 15 per 28 dagen in BE aanwezig is.
Ik heb hem geïnformeerd over een referentieadres of een postbus.
 
Domiciliefraude wordt niet bestraft als je geen uitkeringstrekker bent hoor. In het slechtste geval wordt de domiciliewijziging geweigerd en dat is het zo wat.
Stel je voor dat je een huis koopt voor iets waarvoor je niet gestraft wordt in BE. Dat gaat hij natuurlijk niet doen.
Waarom denk je dat dit niet bestraft wordt? Dat wordt degelijk bestraft hoor. Nog niet zo lang geleden hebben ze zelfs aangekondigd om de controles te verhogen en dat dit degelijk resultaat oplevert, vooral bij tweede verblijvers (dit lijkt mij niet direct het publiek dat uitkeringen trekt ;) ).
 
Waarom denk je dat dit niet bestraft wordt? Dat wordt degelijk bestraft hoor. Nog niet zo lang geleden hebben ze zelfs aangekondigd om de controles te verhogen en dat dit degelijk resultaat oplevert, vooral bij tweede verblijvers (dit lijkt mij niet direct het publiek dat uitkeringen trekt ;) ).
die tweedeverblijvers plegen fiscale fraude door zich ergens anders te registreren dan ze echt wonen. Domiciliefraude op zich mag ook niet en kan bestraft worden maar ik denk dat dat zelden gebeurt, als je er niet op één of andere manier illegaal voordeel mee doet kan het weinig mensen wat schelen waar je domicilie staat.
 
Moeten we niet eerst een andere vraag stellen? Waarom heeft hij een domicilie nodig hier? is dit een vereiste door de werkgever mss? Lijkt mij ook maar vreemd.
 
Domicilie in België is idd niet nodig op zich. Domicilie in het buitenland is nodig afhankelijk van de reglementering daar. Maar op zich kan hij voor België perfect in nieuw Zeeland wonen en werken voor een Belgische werkgever.

Heeft het mss te maken met het feit dat Belgische werknemers (met dus Belgische domicilie) aan Belgische lonen betaald worden en hij anders minder zou krijgen als niet-eu inwoner'

Sowieso nooit iemand's domicilie bij jou zetten als hij er niet woont. Dat is vragen om miserie
 
Een aantal punten die voor mij niet duidelijk zijn is of deze persoon een EU nationaliteit heeft of niet. Omwille van zijn werkvisa kan hij wel eens "verplicht" zijn om in België te wonen. Tevens is het niet duidelijk waar zijn familie hun adres staat, in België, een ander EU land of buiten de EU.
 
Terug
Bovenaan