Over deze discussie zou ik een boek kunnen schrijven. Over het algemeen heb ik wel de ervaring dat als een vakman een offerte maakt en deze weet dat het voor een verzekeraar is, ze er al meteen 20-25% bijlappen ("want die mannen pitsen er toch altijd af"). Ook heb ik het gevoel dat klanten die een offerte binnenbrengen voor een schadedossier minder zelf nadenken of de ontvangen offerte wel billijk is. Een offerte om 40m² te schilderen van 2.000 EUR wordt door een klant mogelijk meteen in de vuilbak gesmeten vanwege "te duur" indien ze deze zelf moeten betalen maar als de verzekeraar betaalt wordt dat gewoon doorgestuurd.
Ook heb ik de ervaring dat er qua vakmannen gewoon enorm veel zéér ferm doorrekenen met de gedachtegang dat als de klant niet aanvaardt, er 10 anderen staan aan te schuiven die de (overdreven) prijs wel betalen. De vakman bepaalt de prijs kan je dan zeggen, toch zijn er nog zeer veel vakmannen die wel gewoon netjes uitrekenen wat de kost van het materiaal is, hoeveel mensen er nodig zijn en hoeveel uren en dit dan ook netjes als een gecalculeerde offerte uitbrengen (zoals ik het eigenlijk zelf ook wil zien als ik thuis werken laat uitvoeren). Helaas zijn die wel in de sterk in de minderheid en zie je vaker:
- Afkappen bezetting
- Herbezetten
- Schilderen
- TOTAAL: 1.800 EUR excl. BTW
Dat je niet vermeldt met hoeveel mensen je dit doet of hoeveel tijd je nodig hebt tot daar toe maar zelfs de afmeting van de muur/het plafond er niet bijzetten dat je moet bezetten/schilderen is vervelend.
Dit terzijde... Ik zou graag eens de schade aan de voordeur zien, is het misschien mogelijk om er fotootjes van te krijgen
@Affinity? Als het een plaatselijk herstel is en er is niet veel materiaal nodig zou je dus enkel (voornamelijk) de werkuren van de vakman moeten betalen naast wat klein materiaal, stel dat deze op een halve dag de herstelling in orde brengt is 1.150 EUR of 1.250 EUR nu eenmaal gewoon zeer veel (pak dat je nog met 2 bent aan 4u, dan zit je aan 8u x 55 = 440 EUR, welke materialen met kostprijs 700 EUR zijn er dan nog nodig?).
Afhangend van wat de schade precies is kan je ook is horen bij Respo Repair. Zij specialiseren zich bij plaatselijk herstel van PVC, aluminium, hout, ... Waarbij je na een lokale herstelling niet meer kan zien waar de schade is en aan zeer marktconforme prijzen (je moet maar eens filmpjes opzoeken van hun herstellingen, zeer cool allemaal). Dat is wel nogal een grote boite wat wel het voordeel met zich meebrengt dat hun prijzen altijd marktconform zijn.
In het geval dat de expert echt ne r*tzak is die uw ouders gewoon een kl**t wenst af te trekken (moet eerlijk zijn, van de 20-25 experts die ik me kan bedenken is er 1e bij die hier het dichtst bij aanleunt maar zelfs die expert bedoelt het ergens goed) heb je inderdaad nog mogelijkheid om via je rechtsbijstandsdekking een tegenexpertise te organiseren. Als je makelaar dat wat goed uitspeelt dan is een regeling vanuit je rechtsbijstandsverzekeraar mogelijk (je kan argumenteren dat de expert ook weer een factuur van 400 à 450 EUR neerlegt bij de rechtsbijstandsverzekeraar en ze misschien ineens dit bedrag kunnen betalen om het bedrag "af te kopen" zodat ze ook geen verdere opvolging dienen te doen en je als klant toch je volledige vergoeding krijgt door naast het afkoopbedrag het voorstel van de expert van de brandverzekeraar nog iets te laten verhogen onder melding van anders een nieuwe expertise zoals JPV zeer terecht aanhaalt).
Soit, kort samengevat hangt het van veel zaken af en zou ik wel graag eens "dieper" in dit schadedossier willen gaan. Belangrijk hierin is een goede verzekeringsmakelaar en ook vertrouwen hebben in je verzekeringsmakelaar (weten dat hij aan je kant staat en als hij ook meldt dat de aannemer/de aannemers aan't overdrijven zijn, dit geloven). Vaak loopt het verhaal ook dat de verzekeringsmakelaar kiest voor de kant van de verzekeraar en niet de kant van de klant, dit is
nooit het geval. De verzekeringsmakelaar is de klant van de verzekeraar en deze laatste moet bij wijze van spreken naar de pijpen dansen van de verzekeringsmakelaar en niet omgekeerd. Als de verzekeringsmakelaar het dus niet kan "fixen" betekent dit dat er gewoon niks te fixen valt.