Klor
New member
Een goede vriend van me startte met lesgeven in het onderwijs in schooljaar 2019-2020. Doordat de lesopdracht minder dan halftime was, kwam hij niet aan voldoende dagen anciënniteit om het recht op TADD (Tijdelijke Aanstelling Doorlopende Duur) te ontvangen. TADD wordt automatisch toegekend op basis van anciënniteit en is vastgelegd in regels vanuit het Vlaams ministerie van onderwijs.
Nu blijkt het ministerie de regels omtrent TADD te hebben aangepast zodat er minder dagen anciënniteit nodig zijn. Je kunt dus sneller TADD-statuut krijgen. Echter is dit alleen maar van toepassing op wie op of na 1 september 2021 voor het eerst in dienst kwam of voor wie op 30 juni 2021 minder dan 290 dagen dienstanciënniteit had. Mijn vriend valt hier dus niet onder, want werkt al sinds 2019 in de school en heeft ook al meer dan 290 dagen dienstanciënniteit.
Zijn directie heeft hem ondertussen al uitgelegd dat dit vergaande gevolgen kan hebben. Collega's die later in dienst kwamen (vanaf 2021) en ook minder dan halftijdse lesopdracht hebben (sommige doen zelfs minder uren dan hem) en dus minder anciënniteitsdagen hebben, zullen vanaf 1 september 2022 wel TADD zijn en hebben daardoor voorrang op o.a. zijn lesuren. Kort samengevat, iemand met minder lesuren, minder anciënniteitsdagen en die korter in de school werkt kan mijn vriend zijn job zomaar afnemen vanwege deze regeling!
Gelukkig is er om deze vorm van discriminatie tegen te gaan wel een reeks overgangsmaatregelen voorzien, echter blijk het ministerie geen rekening gehouden te hebben met de specifieke groep personeelsleden die in 2019 in dienst kwamen én minder dan een halftime werken. Zo blijven deze uit de boot vallen en worden ze net wel op basis van het al langer werken in de school gediscrimineerd. Het lijkt een slechte grap te zijn, maar is het niet. Het schoolbestuur zit met de handen in het haar, want het gaat om meerdere personeelsleden die ze dreigen te verliezen. Ze namen al contact op met het ministerie die van de dwaling wel op de hoogte lijkt te zijn, maar hieraan niets wilt doen. Dan maar naar de vakbond, maar die hebben de regels goedgekeurd en willen ook niet helpen. Pech gehad lijkt hun antwoord te zijn...
-*
Ondertussen weten we al van mensen in andere scholen die ook met dit probleem geconfronteerd worden. Directies die achterpoortjes zoeken en vakbonden die toegeven dat er iets mis is, maar dat het wel zal voorbij gaan. Echter blijft dit zeer onrechtvaardig aanvoelen. Het gaat hier wel om zijn inkomen. Dit heeft niet alleen maar invloed op de mogelijkheid 1 september 22 een job te hebben, ook de verdere loopbaan zal beïnvloed worden. Mocht hij de nieuwe regeling wel kunnen volgen, heeft hij sinds 1 september 2021 ook voldoende dagen om TADD te worden, alleen mag dit dus niet omdat hij al langer werkt...
Dit is toch discriminatie en een inbreuk op het gelijkheidsbeginsel?
Nog iemand in deze situatie, of iemand ideeën welke stappen hij kan zetten?
Wie teksten wil nalezen over TADD: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15412
Nu blijkt het ministerie de regels omtrent TADD te hebben aangepast zodat er minder dagen anciënniteit nodig zijn. Je kunt dus sneller TADD-statuut krijgen. Echter is dit alleen maar van toepassing op wie op of na 1 september 2021 voor het eerst in dienst kwam of voor wie op 30 juni 2021 minder dan 290 dagen dienstanciënniteit had. Mijn vriend valt hier dus niet onder, want werkt al sinds 2019 in de school en heeft ook al meer dan 290 dagen dienstanciënniteit.
Zijn directie heeft hem ondertussen al uitgelegd dat dit vergaande gevolgen kan hebben. Collega's die later in dienst kwamen (vanaf 2021) en ook minder dan halftijdse lesopdracht hebben (sommige doen zelfs minder uren dan hem) en dus minder anciënniteitsdagen hebben, zullen vanaf 1 september 2022 wel TADD zijn en hebben daardoor voorrang op o.a. zijn lesuren. Kort samengevat, iemand met minder lesuren, minder anciënniteitsdagen en die korter in de school werkt kan mijn vriend zijn job zomaar afnemen vanwege deze regeling!
Gelukkig is er om deze vorm van discriminatie tegen te gaan wel een reeks overgangsmaatregelen voorzien, echter blijk het ministerie geen rekening gehouden te hebben met de specifieke groep personeelsleden die in 2019 in dienst kwamen én minder dan een halftime werken. Zo blijven deze uit de boot vallen en worden ze net wel op basis van het al langer werken in de school gediscrimineerd. Het lijkt een slechte grap te zijn, maar is het niet. Het schoolbestuur zit met de handen in het haar, want het gaat om meerdere personeelsleden die ze dreigen te verliezen. Ze namen al contact op met het ministerie die van de dwaling wel op de hoogte lijkt te zijn, maar hieraan niets wilt doen. Dan maar naar de vakbond, maar die hebben de regels goedgekeurd en willen ook niet helpen. Pech gehad lijkt hun antwoord te zijn...
-*
Ondertussen weten we al van mensen in andere scholen die ook met dit probleem geconfronteerd worden. Directies die achterpoortjes zoeken en vakbonden die toegeven dat er iets mis is, maar dat het wel zal voorbij gaan. Echter blijft dit zeer onrechtvaardig aanvoelen. Het gaat hier wel om zijn inkomen. Dit heeft niet alleen maar invloed op de mogelijkheid 1 september 22 een job te hebben, ook de verdere loopbaan zal beïnvloed worden. Mocht hij de nieuwe regeling wel kunnen volgen, heeft hij sinds 1 september 2021 ook voldoende dagen om TADD te worden, alleen mag dit dus niet omdat hij al langer werkt...
Dit is toch discriminatie en een inbreuk op het gelijkheidsbeginsel?
Nog iemand in deze situatie, of iemand ideeën welke stappen hij kan zetten?
Wie teksten wil nalezen over TADD: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15412