Diesel roettest deeltjesmeter

Onze tweede auto (Euro4 denk ik) is vorig jaar afgekeurd... mijn schoonvader heeft daar ook zo'n buske ingekapt (wel iets anders, iets van €15 zelfs maar in de SupraBazar denk ik). Even mee gaan rijden en probleemloos door de keuring, ook dit jaar (2 weken terug) exact hetzelfde gedaan en geen problemen.
Diejn auto rijdt 2000km per jaar en eigenlijk just rond de kerktoren, voor de motor dus alles behalve ideaal maar zolang we dit werkt kunnen we dit blijven doen en kan diejn auto blijven staan.
Dat is iets anders. Een Euro4 heeft geen roetfilter. Die testen zijn anders.

Met een Euro 4 is het geen probleem om door de keuring te geraken als je er deftig mee rijdt. Dus voldoende warm rijden en hoog genoeg in toeren gaan voor je naar een hogere versnelling schakelt. (Niet op 2000 of minder zoals ze aanleren voor de "zuinigheid")


Ik heb zo jaren geleden mijn schoonvader zijn auto overgenomen, die werd dikwijls eens afgekeurd voor de uitstoot. Op den duur kapte die daar elk jaar zo een product in en reed eens een stuk autostrade in 4e.
Van zodra ik daarmee reed nooit meer problemen gehad met de uitstoot.

M'n huidige euro4 Ford die ik van m'n schoon roer overgenomen heb exact hetzelfde verhaal. En met deze doe ik nu een 6000km per jaar, en vaak korte ritten.
 
Dat helpt zeker, in het geval uw roetfilter werkt zoals het hoort.
Maar een goed werkende roetfilter geeft normaal maar een paar duizend roetdeeltjes, als uw wagen boven de 2 miljoen zit, dan werkt er gewoon iets niet zoals het hoort.

Dan ga je nog zoveel mogen rijden en bijkappen, het zal altijd boven de toegelaten waardes blijven.
Mijn vrouw haar IX20 CRDI van 2013 (2015 gekocht als stockwagen met enkele km's op teller) hing er enkele weken geleden ook aan. Voordien zelfs nog naar de garage geweest om roetfilter 'uit te blazen' (wat dat ook wil zeggen)...volgens hun systeem ging ze er zeker door zijn. Natuurlijk, in de keuring komende...afgekeurd (voor de tweede keer zelfs). Ze maten zelfs boven de 2 miljoen partikels.
Heel die zever zo beu als wat (terwijl mijn vader met zijn 20 jaar oude Espace 1.9 diesel zonder relevante kilometers op de teller rond mag blijven tuffen in het weekend) en voor tweedehands naftje gegaan. Wat een idiote boel man.
 
Daarmee geraak je alvast 1 jaar door de keuring. België kennende vraag ik mij wel af in welke mate hiermee gefoefeld zal worden in herstellingen die in de praktijk nooit (of maar half) zijn uitgevoerd. Daarvoor precies toch liever een onafhankelijk testorgaan.

Voor kleinere prutsen zoals het correct afstellen van lichten wel positief.
 
Daarmee geraak je alvast 1 jaar door de keuring. België kennende vraag ik mij wel af in welke mate hiermee gefoefeld zal worden in herstellingen die in de praktijk nooit (of maar half) zijn uitgevoerd. Daarvoor precies toch liever een onafhankelijk testorgaan.

Voor kleinere prutsen zoals het correct afstellen van lichten wel positief.
Uit artikel:

Wat garandeert dat na herstelling het (veiligheids)probleem ook effectief van de baan is?

Kan ik na reparatie weer gerust de baan op? Of zal een briefje van 50 euro onder de ruitenwisser er miraculeus voor zorgen dat die oude diesel plots niet te veel roet meer uitstoot? De nieuwe aanpak is niet ongevoelig voor mogelijke fraude. Om misbruik te voorkomen kunnen herstelling en herkeuring nooit door één en dezelfde persoon gebeuren, aldus Peeters. De nieuwe regels voorzien dat de keurder van de erkende hersteller een personeelslid is dat maximale onafhankelijkheid (en eventueel zelfs bijzondere ontslagbescherming) moet genieten om objectief te herkeuren. Mogelijk zal de garagist de herstelling ook moeten registreren in de Car-Pass van de wagen om een groene kaart te kunnen afleveren, als bijkomende garantie dat ze effectief is gebeurd.
 
Hang er hier ook aan. Vorig jaar geen probleem, dit jaar >2000000 deeltjes (max 1000000). Wordt altijd warm gereden, iedere rit naar het werk mooi afwisselen van rpm (wat hoger etc), regelmatig langere ritten. Peugeot 2.0bluehdi van 2016.
Volgens garage zou het beter zijn als je vroeger gaat op de dag (machine nog niet gebruikt). Hoe later op de dag, hoe meer er afgekeurd worden.
Ruilroetfilter 1150€, nieuwe +400€.
 
Terug
Bovenaan