Afwas, strijken etc is ook met dienstencheques toch?
Zoals
@JPV zegt, er is een groot overaanbod aan serviceflats in België. Dat was zowat de slechtste vastgoedinvestering van de afgelopen 10 jaar.
Als er een wachtlijst was, dan moet dat op een zeer specifieke locatie geweest zijn, of met zicht op zee of iets in die aard.
Polsband toezicht kost 40 euro per maand
Voor de services hoef je dat alleszins niet te doen.
Wat wel kan, is dat er een beetje 'community' is in vergelijking met een gewoon appartement.
Altijd vertrouwen op over-priced services van crappy providers...
Service flats met dienstencheques lijken me gewoon luxe voor ouders/kinderen die alles geregeld willen zien. Laat mij het voorbeeld van mijn schoonouders gebruiken.
Mijn schoonouders hebben op hun 67 recent hun huis verkocht en zijn een platte bungalow aan het bouwen (paar straten verder van waar ze nu wonen). De bomma (moeder van mijn schoonmoeder) is paar jaar geleden gestorven; cege had voor het sterven van de bomma het plan al gelanceerd om het perceel van de woning in 2 te splitsen omdat op dat afgesplitste deel nog perfect een 2e woning kan (en 2x kleine woning >>> 1x kleine woning met een tuin de langs de straatkant ligt gewoon). Moeilijke bevalling bij de gemeente geweest, maar een perceel van 250-300k grondwaarde is warempel gesplitst in iets van 2x200k (ik wacht nog altijd op mijn comissie).
Schoonmoeder heeft haar zussen uit dat afgesplitste stuk grond uitgekocht (aan 1% ontsplitsingskost) en nu wordt daar dus de bungalow gebouwd. Elegante oplossing waarbij zo goed als geen belastingen zijn weggestroomd (zeker omdat de grond al aan de zussen was geschonken bij leven van de bomma).
Het huis zal voorzien zijn op gemak en toegankelijkheid (nergens trappen, brede oprit, gemakkelijke toegang tot tuin, overdekt terras toegankelijk vanuit living, ... en kan later uitgebreid worden door de dakbedekking weg te doen en er een verdiep op te zetten (het trapgat zit al in het betonnen gewelf klaar).
Ik ben al paar dagen gaan meehelpen met de bouw. Schoonvader en schoonbroer doen veel zelf (ik weet dat dat niet voor iedereen weggelegd is). Ik heb 0,0 bouwervaring, maar een nagelpistool en OSB platen leggen, veel werk maar niks moeilijk aan; houtafval wegdoen; betonnen gewelven helpen installeren met de betonboer en aannemer; plastic afval in zakken steken en remorque vullen etc etc.
Dat huis zal uiteindelijk gebouwd worden voor een habbekrats. Uitkoop grond was ~120k, de bouwkost is ruwweg iets van 100k. Na verkoop van de huidige woning (en het huis van de bomma is ook nog niet verkocht), schiet er nog altijd geld over.
Voorgenoemde bomma had ook zo'n bandje met alarm. Dat is in het begin nooit gebruikt. Op het einde wat meer. Uiteindelijk is de bomma op haar 89 of zo vredig heengegaan in haar eigen huis. Schoonouders gaan later ook zo'n polsbandje hebben. Paar kinderen wonen in de buurt.
@iamhollywood - een oplossing zou zijn om dat gewoon in een soort van ouderenzorgbudget te steken. Maar dat is nog altijd geen reden om dat voor iedereen te behouden. Je zult altijd wel een groep vinden voor wie het een beetje pijn doet. Voor die groep moet een oplossing gevonden worden ipv alles te behouden. Ivm de service flats. Waar we vroeger woonden, dorp van 3000 mensen, hebben ze plots een mastodont neergepoot van 5-6 appartementsblokken met service flats. Ik denk dat er iets ronde de 250 service flats (in verschillende gradaties; sommige echte service flats, andere gewone flats met 'goeie toegankelijkheid', ...) zijn neergepoot. Daar hebben 2-3y bordjes gehanden met te koop en te huur. Eronder was er een buurt winkeltje Delhaize (het enige goeie aan de nieuwe blok), dus ik passeerde er nogal veel. Ik heb daar jaren lang ongeveer de helft van die appartementen zien leegstaan/geen licht zien branden 's avonds, ...