Dienstencheques - duurder + geen belastingsvoordeel

Oma en mijn familie woont niet in de Brusselse rand :). Ik zie de regio’s van beide oma’s alvast in donkerste kleur op uw kaartje :p.
Je beseft dat donkerste kleur betekent het grootste aanbod?

Leg uw oor maar eens bij de dienstencheque-organisaties in de groene rand. Er is daar nu eenmaal een grote vraag (veel grootverdieners die dicht bij hun werk in Brussel wonen) maar beperkt aanbod. Het aanbod komt vaak uit Brussel centrum die zich moet behelpen met openbaar vervoer.
Ik heb vorige week de regioverantwoordelijke kraamzorg over de vloer gehad, zij hebben als grotere speler eveneens een afdeling dienstencheques. Ze zei dat de wachtlijsten om te huilen zijn. Mogelijk verandert dit 1 januari..
Nu spring je terug van de hak op de tak en ben je terug over dienstencheques bezig. En ja, dienstencheques in de rand van Brussel zal een groot probleem zijn, als je wil wonen in het groen (dus moeilijker openbaar vervoer), maar geen loon wil geven waarmee mensen een auto kunnen kopen, verbaast me dat niets. Dat ligt dan niet aan de overheid, maar aan de klant.

Nu spring je terug van de hak op de tak en ben je terug over dienstencheques bezig. En ja, dienstencheques in de rand van Brussel zal een groot probleem zijn, als je wil wonen in het groen (dus moeilijker openbaar vervoer), maar geen loon wil geven waarmee mensen een auto kunnen kopen, verbaast me dat niets. Dat ligt dan niet aan de overheid, maar aan de klant.
Jij bent van de hak op de tak gesprongen, lees maar even terug :). Ik doelde met de groene rand altijd dienstencheques, jij bent dan over serviceflats begonnen 😅.

Leg uw oor maar eens bij de dienstencheque-organisaties in de groene rand. Er is daar nu eenmaal een grote vraag (veel grootverdieners die dicht bij hun werk in Brussel wonen) maar beperkt aanbod. Het aanbod komt vaak uit Brussel centrum die zich moet behelpen met openbaar vervoer.
Ik heb vorige week de regioverantwoordelijke kraamzorg over de vloer gehad, zij hebben als grotere speler eveneens een afdeling dienstencheques. Ze zei dat de wachtlijsten om te huilen zijn. Mogelijk verandert dit 1 januari..
Ik zie nu wel niet echt in hoe dit verantwoordt dat de overheid dit niet minder mag subsidiëren. Er is een overbevraging van die dienst omdat ze spotgoedkoop is, en zelfs aan een verhoogde prijs gaat met merendeel van die mensen dat toch blijven doen.

We gaan toch niet stellen dat een poetshulp een basisgoed is waar iedereen maar toegang tot moet kunnen krijgen?

Laatst bewerkt:
Jij bent van de hak op de tak gesprongen, lees maar even terug :). Ik doelde met de groene rand altijd dienstencheques, jij bent dan over serviceflats begonnen 😅.
lees maar terug, jij bent het eerst over serviceflats hier in de discussie begonnen en dat daar een groot tekort aan is.

Ik zie nu wel niet echt in hoe dit verantwoordt dat de overheid dit niet minder mag subsidiëren. Er is een overbevraging van die dienst omdat ze spotgoedkoop is, en zelfs aan een verhoogde prijs gaat met merendeel van die mensen dat toch blijven doen.

We gaan toch niet stellen dat een poetshulp een basisgoed is waar iedereen maar toeging tot moet kunnen krijgen?
Meer zelfs, zo'n dienstencheques-prijs zou gerust inkomensafhankelijk kunnen zijn, waarbij de voorwaarde om een sterke korting te krijgen natuurlijk moet zijn dat je ook niet sterk vermogend bent én dat je hulpbehoevend bent (80+'er mag dan wat mijn betreft gerust automatisch hulpbehoevend zijn, daar doe ik niet moeilijk over, gewoon al voor het sociale aspect is dat maatschappelijk nuttig).

En dan kan je gerust nog de eerste X maand na de zwangerschap poetshulp goedkoop maken, maar standaard hoeft dat idd niet iets te zijn dat de overheid voorziet.

We gaan toch niet stellen dat een poetshulp een basisgoed is waar iedereen maar toegang tot moet kunnen krijgen?
Waar heb ik dat gezegd :/. Ik zei enkel dat je geen keuze hebt qua provider en dat providers adminkosten aanrekenen. Dat was geen aanklacht tegen de nieuwe regeling.

De enige aanklacht die ik in heel de thread gesteld heb is dat het jammer is dat er niet gedacht is aan een grote groep afnemers van hulp met dienstencheques, de gepensioneerde hulpbehoevenden en dat die niet altijd op een berg geld zitten zoals men hier denkt en vaak hoog oplopende kosten hebben zoals een serviceflatje/medische kosten.

Waar heb ik dat gezegd :/. Ik zei enkel dat je geen keuze hebt qua provider en dat providers adminkosten aanrekenen. Dat was geen aanklacht tegen de nieuwe regeling.

De enige aanklacht die ik in heel de thread gesteld heb is dat het jammer is dat er niet gedacht is aan een grote groep afnemers van hulp met dienstencheques, de gepensioneerde hulpbehoevenden en dat die niet altijd op een berg geld zitten zoals men hier denkt en vaak hoog oplopende kosten hebben zoals een serviceflatje/medische kosten.
Maar dan zijn we dus terug bij mijn vorige post over hoe het kennelijk een verworven recht is geworden dat iemand anders ons huis komt poetsen en de gemeenschap hierin bijdraagt. Voor dit, al bij al toch vrij absurde, systeem, hoe deden die mensen dat dan? Het is misschien toch wel geruststellend voor de staat van het land dat we al willen spreken over sociale correcties voor de poetsvrouw hé.

Voor mij kadert dit een beetje in de continue schreeuw voor verantwoorde overheidsfinancieën, tot er op iets bespaard wordt waar mensen zelf mee te maken hebben.

Dat laatste ('niet elk kind wil bijspringen in de zorg van zijn ouders') is wel een non-argument, het is al héél lang wettelijk verplicht om dat te doen.
Ik neem aan dat daar uitzonderingen op zijn?

Bvb x-aantal jaar geen contact meer, persoon die in rusthuis zit zonder geld heeft dat 100% aan zichzelf te danken door alles door ramen en deuren naar buiten te slijten, heeft rekeningen van haar minderjarige kinderen geplunderd,...

Allez, ik zou het werkelijk absurd vinden om te moeten bijdragen voor iemand die momenteel enkel nog rondloopt omdat het illegaal/strafbaar is om haar iets aan te doen.

Btw dat gebrek aan wagen ligt hem eerder aan de culturele en scholingsachtergrond van die mensen dan het loon zelf. Mijn moeder, tante, vorige poetshulp in oost-vlaanderen en meerendeel van hun collega-vrienden hadden een eigen wagen. Ze kunnen zelf één leasen bij bepaalde providers. Het is eerder een kwestie van nooit met de wagen leren rijden hebben, merendeel hier in de streek zijn moslima of oudere oost-blokgeneraties waar de vrouw niet moet denken aan een eigen rijbewijs.
Vrienden hebben een elektrische fiets gekocht voor hun Poolse poetshulp om haar een busrit van anderhalf uur te besparen.

Afwas, strijken etc is ook met dienstencheques toch?

Zoals @JPV zegt, er is een groot overaanbod aan serviceflats in België. Dat was zowat de slechtste vastgoedinvestering van de afgelopen 10 jaar.

Als er een wachtlijst was, dan moet dat op een zeer specifieke locatie geweest zijn, of met zicht op zee of iets in die aard.

Polsband toezicht kost 40 euro per maand :)

Voor de services hoef je dat alleszins niet te doen.
Wat wel kan, is dat er een beetje 'community' is in vergelijking met een gewoon appartement.

Altijd vertrouwen op over-priced services van crappy providers...

Service flats met dienstencheques lijken me gewoon luxe voor ouders/kinderen die alles geregeld willen zien. Laat mij het voorbeeld van mijn schoonouders gebruiken.

Mijn schoonouders hebben op hun 67 recent hun huis verkocht en zijn een platte bungalow aan het bouwen (paar straten verder van waar ze nu wonen). De bomma (moeder van mijn schoonmoeder) is paar jaar geleden gestorven; cege had voor het sterven van de bomma het plan al gelanceerd om het perceel van de woning in 2 te splitsen omdat op dat afgesplitste deel nog perfect een 2e woning kan (en 2x kleine woning >>> 1x kleine woning met een tuin de langs de straatkant ligt gewoon). Moeilijke bevalling bij de gemeente geweest, maar een perceel van 250-300k grondwaarde is warempel gesplitst in iets van 2x200k (ik wacht nog altijd op mijn comissie).

Schoonmoeder heeft haar zussen uit dat afgesplitste stuk grond uitgekocht (aan 1% ontsplitsingskost) en nu wordt daar dus de bungalow gebouwd. Elegante oplossing waarbij zo goed als geen belastingen zijn weggestroomd (zeker omdat de grond al aan de zussen was geschonken bij leven van de bomma).

Het huis zal voorzien zijn op gemak en toegankelijkheid (nergens trappen, brede oprit, gemakkelijke toegang tot tuin, overdekt terras toegankelijk vanuit living, ... en kan later uitgebreid worden door de dakbedekking weg te doen en er een verdiep op te zetten (het trapgat zit al in het betonnen gewelf klaar).

Ik ben al paar dagen gaan meehelpen met de bouw. Schoonvader en schoonbroer doen veel zelf (ik weet dat dat niet voor iedereen weggelegd is). Ik heb 0,0 bouwervaring, maar een nagelpistool en OSB platen leggen, veel werk maar niks moeilijk aan; houtafval wegdoen; betonnen gewelven helpen installeren met de betonboer en aannemer; plastic afval in zakken steken en remorque vullen etc etc.

Dat huis zal uiteindelijk gebouwd worden voor een habbekrats. Uitkoop grond was ~120k, de bouwkost is ruwweg iets van 100k. Na verkoop van de huidige woning (en het huis van de bomma is ook nog niet verkocht), schiet er nog altijd geld over.

Voorgenoemde bomma had ook zo'n bandje met alarm. Dat is in het begin nooit gebruikt. Op het einde wat meer. Uiteindelijk is de bomma op haar 89 of zo vredig heengegaan in haar eigen huis. Schoonouders gaan later ook zo'n polsbandje hebben. Paar kinderen wonen in de buurt.

@iamhollywood - een oplossing zou zijn om dat gewoon in een soort van ouderenzorgbudget te steken. Maar dat is nog altijd geen reden om dat voor iedereen te behouden. Je zult altijd wel een groep vinden voor wie het een beetje pijn doet. Voor die groep moet een oplossing gevonden worden ipv alles te behouden. Ivm de service flats. Waar we vroeger woonden, dorp van 3000 mensen, hebben ze plots een mastodont neergepoot van 5-6 appartementsblokken met service flats. Ik denk dat er iets ronde de 250 service flats (in verschillende gradaties; sommige echte service flats, andere gewone flats met 'goeie toegankelijkheid', ...) zijn neergepoot. Daar hebben 2-3y bordjes gehanden met te koop en te huur. Eronder was er een buurt winkeltje Delhaize (het enige goeie aan de nieuwe blok), dus ik passeerde er nogal veel. Ik heb daar jaren lang ongeveer de helft van die appartementen zien leegstaan/geen licht zien branden 's avonds, ...

Bvb x-aantal jaar geen contact meer, persoon die in rusthuis zit zonder geld heeft dat 100% aan zichzelf te danken door alles door ramen en deuren naar buiten te slijten, heeft rekeningen van haar minderjarige kinderen geplunderd,...

Allez, ik zou het werkelijk absurd vinden om te moeten bijdragen voor iemand die momenteel enkel nog rondloopt omdat het illegaal/strafbaar is om haar iets aan te doen.
Er zijn mogelijkheden, maar die zijn geen recht: https://vanhoecke-advocaat.be/moet-ik-mijn-ouders-onderhouden/

Als het OCMW moet bespringen zijn het zij die daar over beslissen. En dit werkt ook zo in de omgekeerde richting. Als een van je kinderen zelf beslist om het huis te verlaten voor het einde van zijn studie en een leefloon aanvraagt betaal je als ouder daar een deel van terug.

Btw dat gebrek aan wagen ligt hem eerder aan de culturele en scholingsachtergrond van die mensen dan het loon zelf. Mijn moeder, tante, vorige poetshulp in oost-vlaanderen en meerendeel van hun collega-vrienden hadden een eigen wagen. Ze kunnen zelf één leasen bij bepaalde providers. Het is eerder een kwestie van nooit met de wagen leren rijden hebben, merendeel hier in de streek zijn moslima of oudere oost-blokgeneraties waar de vrouw niet moet denken aan een eigen rijbewijs.
ja, de kwestie van als stadsbewoner geen auto te hebben om mee te leren rijden en het feit dat rijlessen een gemiddeld deeltijds maandloon kosten, is zeker ondergeschikt aan de culturele/scholingsachtergrond van die mensen. Het feit dat je als stadsbewoner je auto moeilijk kwijtgeraakt ook. Het feit dat leasing volledig zelf bekostigt moet worden (behalve bij thuiszorg-dienstencheques) idem.

ja, de kwestie van als stadsbewoner geen auto te hebben om mee te leren rijden en het feit dat rijlessen een gemiddeld deeltijds maandloon kosten, is zeker ondergeschikt aan de culturele/scholingsachtergrond van die mensen. Het feit dat je als stadsbewoner je auto moeilijk kwijtgeraakt ook. Het feit dat leasing volledig zelf bekostigt moet worden (behalve bij thuiszorg-dienstencheques) idem.
Hoofdreden is, zeker voor de 40-60 jarigen, culturele achtergrond. De mannen hebben wel een eigen wagen en rijbewijs.
Die vrouwen werden aan de haard gehouden, het is de gestegen levenskost die die gezinnen vandaag aanzetten om de vrouw buitenshuis te doen werken.

Hoofdreden is, zeker voor de 40-60 jarigen, culturele achtergrond. De mannen hebben wel een eigen wagen en rijbewijs.
Die vrouwen werden aan de haard gehouden, het is de gestegen levenskost die die gezinnen vandaag aanzetten om de vrouw buitenshuis te doen werken.
In Sint-Joost-Ten-Noode, een gemeente met wss het grootste aantal diverse allochtonen in Brussel (en dus ook de grootste kanshebbers op beantwoordend aan je criteria), heeft slechts 28% van de huishoudens 1 of meer auto's. In de gemeente die het meest beantwoordt aan je "culturele achtergrond" (Molenbeek/Anderlecht) is dat 45%..

mod: laatste gemeente toegevoegd

Laatst bewerkt:
Al duidelijkheid of we in 2024 nog een jaarvoorraad cheques kunnen kopen aan 9 euro + belastingvoordeel om te gebruiken in 2025? Ik zou denken van wel?

Ik ken zelfs studenten die hun studentenhuis van 4 kamers eens in de 2 weken laten kuisen door een dienstencheque madammeke. elk 1 cheque om de 2 weken.

Als zelfs studenten hun kot al laten kuisen door dienstencheques, dan lijkt het me nu toch echt moeilijk te verdedigen dat het 'nu al te duur is'... Laten we wel wezen. Het doorsnee 2-verdiener gezien moet misschien een halve dag werken per maand om hun wekelijkse poetssessie terug te verdienen. Lijkt me nog altijd goeie ROI qua tijdsbesteding.
Eerlijk? Als ik student was zou ik dat ook doen mochten kotgenoten dit vragen. 10 euro om de 2 weken is niks voor een student.

Neen. Zoals hier gezegd krijg je een attest voor de gebruikte cheques en niet de gekochte cheques.

Op mijn fiche staat nochtans de zeer cryptische beschrijving "AANGEKOCHTE CHEQUES". Het is wel degelijk de aangekochte en niet de gebruikte cheques. Dus gewoon je kar volladen in 2024 en gaan met de banaan.

Op mijn fiche staat nochtans de zeer cryptische beschrijving "AANGEKOCHTE CHEQUES". Het is wel degelijk de aangekochte en niet de gebruikte cheques. Dus gewoon je kar volladen in 2024 en gaan met de banaan.
Dit klopt inderdaad!
Er zijn 198 dienstencheques per jaar die voldoen aan het belastingsvoordeel.
Als je er dus al 100 gekocht hebt kan je er nog 98 kopen dit jaar.
Alles daarboven heb je ze wel nog aan 9euro maar niet meer met belastingsvoordeel.
Maar te rekenen dat ze een jaar 'houdbaarheid' hebben dus kan je niet als een gek gaan kopen maar even uitrekenen hoeveel je er nodig hebt tot eind 25.

Dit klopt inderdaad!
Er zijn 198 dienstencheques per jaar die voldoen aan het belastingsvoordeel.
Als je er dus al 100 gekocht hebt kan je er nog 98 kopen dit jaar.
Alles daarboven heb je ze wel nog aan 9euro maar niet meer met belastingsvoordeel.
Maar te rekenen dat ze een jaar 'houdbaarheid' hebben dus kan je niet als een gek gaan kopen maar even uitrekenen hoeveel je er nodig hebt tot eind 25.
Hoe zit het als koppel? X2 per gezin of moet je ze elk apart aankopen?

Terug
Bovenaan