Dienstencheques - duurder + geen belastingsvoordeel

Vergeet niet de supplementen van de poetsbureaus zelf. Realiteit zit rond 12-14€ per cheque.
Voila, en dan komt de realiteit dat een poetsvrouw in het zwart weer voordeliger gaat worden. Of misschien niet geheel voordeliger, maar gaat het geld tenminste naar de poetsvrouw zelf ipv. het bureau. Onze poetshulp komt 3u/week, wat omgerekend nu toch ongeveer 200 EUR/maand gaat kosten, dat begint toch stevig te worden.

Vergeet niet de supplementen van de poetsbureaus zelf. Realiteit zit rond 12-14€ per cheque.
huh? 2-4 euro per dienstencheques? Da's absoluut niet de standaard/realiteit. marktleider Trixxo vraagt 72 euro per half jaar (wat 12 euro per maand betekent of dus meestal ongeveer 1 euro per dienstencheque). Greenhouse vraagt 0,90 euro per uur, Actief interim 6,65 euro per maand.

Ik denk dat enkel I-mens al rond die 4 euro (en zelfs erboven) zit.

Voila, en dan komt de realiteit dat een poetsvrouw in het zwart weer voordeliger gaat worden. Of misschien niet geheel voordeliger, maar gaat het geld tenminste naar de poetsvrouw zelf ipv. het bureau. Onze poetshulp komt 3u/week, wat omgerekend nu toch ongeveer 200 EUR/maand gaat kosten, dat begint toch stevig te worden.
Amai, die bedragen stijgen hier met de minuut. Een poetshulp die 48 weken (4 weken vakantie) op een jaar 3 uur per week komt en 200 euro per maand zou kosten, dan zit je al aan een tarief van 16,66 euro/maand.

Als je dat netto betaalt en de persoon deeltijds werkt, dan geef je haar minder dan dat ze netto in loondienst zou verdienen, zonder sociale bescherming. Maak je dus geen blaasjes wijs: dat is nog altijd zwartwerk en enkel voor je eigen portemonnee goed, niet voor dat van de poetsvrouw. Tenzij je graag samenwerkt met iemand die ondertussen nog dopt en dus strafbaar bezig is.

"Sukkelaartjes in de serviceflat".

Pokkedure veredelde appartementen van 1400 per maand.

Het moet werkelijk een goed land zijn als dat al de sukkelaars zijn in de maatschappij.

En @iamhollywood , 12 euro per cheque is 192 euro per maand?
Die komt dus 4 uur per week, voor een flat van misschien 50m2 met 1 persoon?

België is dus werkelijk een paradijs hé :)

50 euro per week om mijn kot proper te houden. Ik noem dat 'geen geld'.

Als dat al 'ondraaglijk lijden is', dan krijg je de populistische politiekers die je verdient.

(ik was mijn ramen zelfs niet zelf, die mens komt 1x per 6 weken 1h, 80 euro)

"Sukkelaartjes in de serviceflat".

Pokkedure veredelde appartementen van 1400 per maand.

Het moet werkelijk een goed land zijn als dat al de sukkelaars zijn in de maatschappij.

En @iamhollywood , 12 euro per cheque is 192 euro per maand?
Die komt dus 4 uur per week, voor een flat van misschien 50m2 met 1 persoon?

België is dus werkelijk een paradijs hé :)
Die mensen hebben meer zorg nodig dan enkel de kuis zelf. Vaak wordt er ook geholpen met afwas/wassen/strijken.

De prijs van een serviceflat is louter door de grote tekorten en macht van de providers. Serviceflat kost 1400€ per maand incl verbruik/telefoon/tv. Die mensen staan daardoor onder toezicht, als ze vallen of hebben medische hulp nodig is er onmiddellijk iemand aanwezig. Mijn oma heeft een polsbandje, als die valt staat er onmiddellijk hulp van de verpleging binnen. Dat personeel moet ook betaald worden.
Omdat mijn oma nog goed van geest is kwam zij niet in aanmerking voor een rusthuis. Het was zo belachelijk dat wij oma in een serviceflat moesten onderbrengen en opa door zijn parkinson in een rusthuis, ze zaten eerst samen in de serviceflat maar opa mocht er na hospitalisatie niet naar terugkeren.
Een rusthuis kost 2000€ de maand. Totale maandelijkse kost voor beiden 3400€…

huh? 2-4 euro per dienstencheques? Da's absoluut niet de standaard/realiteit. marktleider Trixxo vraagt 72 euro per half jaar (wat 12 euro per maand betekent of dus meestal ongeveer 1 euro per dienstencheque). Greenhouse vraagt 0,90 euro per uur, Actief interim 6,65 euro per maand.

Ik denk dat enkel I-mens al rond die 4 euro (en zelfs erboven) zit.
Wij zaten bij plus home service. Die zaten voor wij gestopt zijn al aan 1,90€ per uur er kwam weer een verhoging aan.
Heb in 1 van de andere threads iemand die bij andere provider zit zien vermelden dat zij 4€ per uur extra betalen.

Die mensen hebben meer zorg nodig dan enkel de kuis zelf. Vaak wordt er ook geholpen met afwas/wassen/strijken.
En dan gaat dit via thuiszorg, niet via het systeem van dienstencheques. Dat is een stuk goedkoper dan dienstencheques.
De prijs van een serviceflat is louter door de grote tekorten en macht van de providers. Serviceflat kost 1400€ per maand incl verbruik/telefoon/tv. Die mensen staan daardoor onder toezicht, als ze vallen of hebben medische hulp nodig is er onmiddellijk iemand aanwezig. Mijn oma heeft een polsbandje, als die valt staat er onmiddellijk hulp van de verpleging binnen. Dat personeel moet ook betaald worden.
Omdat mijn oma nog goed van geest is kwam zij niet in aanmerking voor een rusthuis. Het was zo belachelijk dat wij oma in een serviceflat moesten onderbrengen en opa door zijn parkinson in een rusthuis, ze zaten eerst samen in de serviceflat maar opa mocht er na hospitalisatie niet naar terugkeren.
Een rusthuis kost 2000€ de maand. Totale maandelijkse kost voor beiden 3400€…
Er is een zwaar overaanbod aan serviceflats. Daar is geen tekort aan.

En dan gaat dit via thuiszorg, niet via het systeem van dienstencheques. Dat is een stuk goedkoper dan dienstencheques.

Er is een zwaar overaanbod aan serviceflats. Daar is geen tekort aan.
Mijn moeder en tante hadden groot klantenbestand aan mensen in een serviceflat.

En toch zijn serviceflats duur en zit je eveneens met wachtlijsten. Wij moesten ook wachten en waren nummer 6 op de wachtlijst..

Wij zaten bij plus home service. Die zaten voor wij gestopt zijn al aan 1,90€ per uur er kwam weer een verhoging aan.
Heb in 1 van de andere threads iemand die bij andere provider zit zien vermelden dat zij 4€ per uur extra betalen.
Maar dat zijn toch totaal niet de gangbare prijzen? Het is toch eerder een keuze om bij zo'n dure provider te zitten?

Maar dat zijn toch totaal niet de gangbare prijzen? Het is toch eerder een keuze om bij zo'n dure provider te zitten?
Het is jammer genoeg een kwestie van ergens binnen te geraken :/. Zeker hier in de groene rand van Brussel. Je staat maanden op de wachtlijst bij verschillende providers.

Het is jammer genoeg een kwestie van ergens binnen te geraken :/. Zeker hier in de groene rand van Brussel. Je staat maanden op de wachtlijst bij verschillende providers.
Toch vreemd hoe je eigen vaststellingen zo vaak afwijken van de realiteit.

1727697467855.png

Zo slecht lijkt de Vlaamse rand er dan toch niet aan toe te zijn. Relatief gezin tov het aantal 65+'ers is er een deftig aanbod. En algemeenis er een sterk overaanbod, dus waar zou het probleem hem zitten?

Toch vreemd hoe je eigen vaststellingen zo vaak afwijken van de realiteit.

Bekijk bijlage 33741

Zo slecht lijkt de Vlaamse rand er dan toch niet aan toe te zijn. Relatief gezin tov het aantal 65+'ers is er een deftig aanbod. En algemeenis er een sterk overaanbod, dus waar zou het probleem hem zitten?
Oma en mijn familie woont niet in de Brusselse rand :). Ik zie de regio’s van beide oma’s alvast in donkerste kleur op uw kaartje :p.

Leg uw oor maar eens bij de dienstencheque-organisaties in de groene rand. Er is daar nu eenmaal een grote vraag (veel grootverdieners die dicht bij hun werk in Brussel wonen) maar beperkt aanbod. Het aanbod komt vaak uit Brussel centrum die zich moet behelpen met openbaar vervoer.
Ik heb vorige week de regioverantwoordelijke kraamzorg over de vloer gehad, zij hebben als grotere speler eveneens een afdeling dienstencheques. Ze zei dat de wachtlijsten om te huilen zijn. Mogelijk verandert dit 1 januari..

Ik ken zelfs studenten die hun studentenhuis van 4 kamers eens in de 2 weken laten kuisen door een dienstencheque madammeke. elk 1 cheque om de 2 weken.

Als zelfs studenten hun kot al laten kuisen door dienstencheques, dan lijkt het me nu toch echt moeilijk te verdedigen dat het 'nu al te duur is'... Laten we wel wezen. Het doorsnee 2-verdiener gezien moet misschien een halve dag werken per maand om hun wekelijkse poetssessie terug te verdienen. Lijkt me nog altijd goeie ROI qua tijdsbesteding.

Ik ken zelfs studenten die hun studentenhuis van 4 kamers eens in de 2 weken laten kuisen door een dienstencheque madammeke. elk 1 cheque om de 2 weken.

Als zelfs studenten hun kot al laten kuisen door dienstencheques, dan lijkt het me nu toch echt moeilijk te verdedigen dat het 'nu al te duur is'... Laten we wel wezen. Het doorsnee 2-verdiener gezien moet misschien een halve dag werken per maand om hun wekelijkse poetssessie terug te verdienen. Lijkt me nog altijd goeie ROI qua tijdsbesteding.
Voor de doorsnee 2-verdiener is het inderdaad doenbaar.

Afwas, strijken etc is ook met dienstencheques toch?

De prijs van een serviceflat is louter door de grote tekorten en macht van de providers.
Zoals @JPV zegt, er is een groot overaanbod aan serviceflats in België. Dat was zowat de slechtste vastgoedinvestering van de afgelopen 10 jaar.

Als er een wachtlijst was, dan moet dat op een zeer specifieke locatie geweest zijn, of met zicht op zee of iets in die aard.

Serviceflat kost 1400€ per maand incl verbruik/telefoon/tv. Die mensen staan daardoor onder toezicht, als ze vallen of hebben medische hulp nodig is er onmiddellijk iemand aanwezig. Mijn oma heeft een polsbandje, als die valt staat er onmiddellijk hulp van de verpleging binnen.
Polsband toezicht kost 40 euro per maand :)

Voor de services hoef je dat alleszins niet te doen.
Wat wel kan, is dat er een beetje 'community' is in vergelijking met een gewoon appartement.

Ik kan nog 320 cheques kopen aan 9€ en 100 aan 10€.
Dit zou dan nog volgens gekende belastingaftrek van dit inkomstenjaar moeten komen?
Als ik die 320 al zou kopen dan zit ik al goed voor de komende 4 jaar ongeveer, dat is ook wel zeer lange termijn :oink:
Met die 100 er bij nog eens meer dan een jaar er bij.

Alvorens op post reply toch eens google ingegeven en blijkbaar is de maximale aftrek 20% op 1790€
Dus op net geen 200cheques.

En nog iets nagekeken alvorens te posten: dienstencheques blijven maar een jaar geldig.
Dus bovenstaande telt eigenlijk al niet meer, gewoon ongeveer de juiste hoeveelheid nog bestellen voor volgend jaar door te komen dan.
Dus je kan nu nog snel een deel dienstencheques kopen aan het 'oude' tarief en gebruiken?
Ook niet logisch

Afwas, strijken etc is ook met dienstencheques toch?

Zoals @JPV zegt, er is een groot overaanbod aan serviceflats in België. Dat was zowat de slechtste vastgoedinvestering van de afgelopen 10 jaar.

Als er een wachtlijst was, dan moet dat op een zeer specifieke locatie geweest zijn, of met zicht op zee of iets in die aard.

Polsband toezicht kost 40 euro per maand :)
En het personeel van de serviceflat die beschikbaar is dag en nacht om te helpen waar nodig :/.

Google de huurprijzen eens, je zal snel genoeg zien wat een serviceflat kost :).

Voor de doorsnee 2-verdiener is het inderdaad doenbaar.

En als het niet doenbaar is, dan moet je maar zelf kuisen.

Ik snap die obsessie met dienstencheques niet. Dat is gewoon subsidiering van luiheid voor mensen die niet arm zijn. Niet meer en niet minder. Je kunt daar allerlei filosofische bedenkingen bij hebben, maar dat is naar mijn mening allemaal niet relevant. De enige reden dat mensen dienstencheque madammekes hebben is omdat het belachelijk goedkoop is om je huis te laten kuisen. Is dat een taak van de overheid ?

MAAR *insert million 'zwart werk' argumenten*. Irrelevant. De oplossing voor zwartwerk is controle, geen subsidiering. Gaan we ook iedereen een schrijnewerker, tuinman of schilder sponsoren omdat dat beroepen zijn die gemakkelijk in het zwart te doen zijn ? Kromme redenering.

Toen ik geen kinderen had, kwam er geen kuismadammeke. Dan had ik daar zeeen van tijd voor. Toen we er 2 hadden, kwamen ze om de 2 weken. Nu we er 3 hebben elke week. Of dat nu 7 8 9 10 11 of 15 euro per uur kost, dat maakt mij geen fluit uit hoor.

Als je alleenstaande bent zonder kinderen in een appartement van 50m2, dan moet je misschien eens nadenken of je een kuisvrouw nodig hebt. Toen ik jonge starter was, dan kon ik op 1 zaterdag ochtend opstaan om 10h, kuisen, naar de winkel gaan en tegen 13-14h klaar zijn.

En het personeel van de serviceflat die beschikbaar is dag en nacht om te helpen waar nodig :/.

Google de huurprijzen eens, je zal snel genoeg zien wat een serviceflat kost :).
Moeder zit in serviceflat sinds 2 jaar, en ik heb serviceflat investeringen bij de vleet bekeken 10 jaar geleden.
Ik ken de markt een beetje :-)

Dat kost idd veel. Maar dat is luxe.
De vraag is of de overheid ook nog privé poetsvrouwen zwaar moet subsidiëren voor die groep.

Terug
Bovenaan