Dienstencheques - duurder + geen belastingsvoordeel

Kan je even zeggen waar je dit hier ziet? Ik zie dit nergens in deze topic staan.

Hierzo

Afschaffen voor de middenklasse. Dat is verkapte subsidie voor de beter gegoede burgers.

Fiscaal voordeel verhogen voor noodbehoevende, gepensioneerden etc.
Subsidiëren voor gepensioneerden en mensen met een handicap of zware ziekte.
Al de rest: pak zelf een vod en dweil vast hé zeg, en leuter wat minder op de smartphone of zeg uw fitness abonnement op ;-)

Statistisch gezien behoort die groep ook bij de kapitaal krachtigste mensen van onze samenleving. Het is niet omdat mensen oud zijn dat het automatisch arme sukkelaars zijn. Zomaar voordelen toekennen aan gepensioneerden is pure kapitaals verkwisting van de overheid.
klopt, langs de andere kant zijn de mensen die het moeten redden van een karig pensioen echt niet te onderschatten. Maar het probleem is dat, als je correct de armere gepensioneerden wil helpen met dit systeem, je moet werken met een systeem gebaseerd neit enkel op inkomen, maar ook op vermogen. En da's een no-go voor een aantal partijen.
Verder: goed dat het fiscale voordeel wordt afgeschaft. Er is geen enkele reden dat de overheid dit zoveel moet subsidiëren. Heel die markt is artificieel misvormd. Al is het weeral het zoveelste voordeel dat ik zie verdwijnen zonder een lastenverlaging tegenover.
De netto-prijs van een dienstencheque kon idd gemakkelijk omhoog.

Ik zie hier enkele keren voorbij komen dat gepensioneerden wel de fiscale aftrek moeten behouden. Beseffen jullie dat dit reeds de meest gesubsidieerde groep is in België? (20% van al de belastingen vloeit naar puur pensioenen) Tevens ook de groep waar de uitgaven het sterkst zullen stijgen in de toekomst.

Statistisch gezien behoort die groep ook bij de kapitaal krachtigste mensen van onze samenleving. Het is niet omdat mensen oud zijn dat het automatisch arme sukkelaars zijn. Zomaar voordelen toekennen aan gepensioneerden is pure kapitaals verkwisting van de overheid.

Verder: goed dat het fiscale voordeel wordt afgeschaft. Er is geen enkele reden dat de overheid dit zoveel moet subsidiëren. Heel die markt is artificieel misvormd. Al is het weeral het zoveelste voordeel dat ik zie verdwijnen zonder een lastenverlaging tegenover.
En die mogen al 1400€ per maand huur betalen voor een beperkte serviceflat die ze zelf moeten laten onderhouden door een eigen poetshulp :). Daarnaast hebben die meer medische kosten dan jij en ik.
Zou niet onderschatten wat het leven kost op uw oude dag.

Niet elke gepensioneerde zit op een berg geld. Velen stammen nog af van 1-verdienersgezinnen. Velen hun huizen zijn bij verkoop amper iets waard (oude rijhuisjes waar de tijd is blijven stilstaan). Niet elk kind wil bijspringen in de zorg van zijn ouders.
Zou niet zomaar veralgemenen :).

En die mogen al 1400€ per maand huur betalen voor een beperkte serviceflat die ze zelf moeten laten onderhouden door een eigen poetshulp :). Daarnaast hebben die meer medische kosten dan jij en ik.

Niet elke gepensioneerde zit op een berg geld. Velen stammen nog af van 1-verdienersgezinnen. Velen hun huizen zijn bij verkoop amper iets waard (oude rijhuisjes waar de tijd is blijven stilstaan). Niet elk kind wil bijspringen in de zorg van zijn ouders.
Dat laatste ('niet elk kind wil bijspringen in de zorg van zijn ouders') is wel een non-argument, het is al héél lang wettelijk verplicht om dat te doen.

Maar zowel het voorbeeld van 1400 euro per maand voor een serviceflat als standaard nemen als zeggen dat ze op een berg geld zitten, is beide extremen opzoeken. Laten we gewoon kijken wat de echte inkomens en vermogens zijn van mensen en wat ze dus zelf kunnen dragen en wat niet.

Een gepensioneerde staat niet gelijk aan iemand in een serviceflat of rusthuis (de mediaan tijd in een rusthuis is trouwens maar 2jaar).
Een treinbegeleider van 55jaar is ook een gepensioneerde. Moet die groep ook fiscaal gesteund worden met goedkope dienstencheques?

Los van alles is €10/u toch echt niet veel voor een poetsvrouw he.
Ja, ik vind dat mensen daar een beetje aan voorbij gaan wanneer het over allerhande kwetsbare groepen en potentiële burnouts gaat. Persoonlijk vind ik het een beetje absurd dat het als een soort verworven recht wordt beschouwd dat we spotgoedkoop iemand anders ons huis kunnen laten poetsen. Bestaan zo'n systemen eigenlijk in onze buurlanden?

Ja, ik vind dat mensen daar een beetje aan voorbij gaan wanneer het over allerhande kwetsbare groepen en potentiële burnouts gaat. Persoonlijk vind ik het een beetje absurd dat het als een soort verworven recht wordt beschouwd dat we spotgoedkoop iemand anders ons huis kunnen laten poetsen. Bestaan zo'n systemen eigenlijk in onze buurlanden?
Ik betwijfel het. Hier op het werk (Nederland) kijken ze altijd vreemd op wanneer ik zeg dat we een poetsvrouw hebben, omdat het net zo goedkoop is.

Nederland heeft dat denk ik idd niet maar bvb Frankrijk en Duitsland hebben ook een systeem waarbij je minder belastingen betaalt als je huishoudhulp gebruikt.

Een gepensioneerde staat niet gelijk aan iemand in een serviceflat of rusthuis (de mediaan tijd in een rusthuis is trouwens maar 2jaar).
Een treinbegeleider van 55jaar is ook een gepensioneerde. Moet die groep ook fiscaal gesteund worden met goedkope dienstencheques?
Zowel mijn moeder als tante zijn poetshulp geweest, merendeel van hun klanten waren gepensioneerden in een serviceflatje. Zij hebben gezien in wat voor omstandigheden die leven en zitten dus ook het meest met die groep in op basis van de huidig geplande verhoging.

Mijn vriend zijn oma is een kapitaalkrachtige, die heeft al jaren een gewone poetsvrouw vast in dienst (niet met dienstencheques).

Je kan er via een wettelijke procedure van afzien als de relatie al jarenlang verstoord is.
Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen. Jij had het echter over "niet elk kind wil bijspringen in de zorg van zijn ouders" , het aantal die dat niet willen doen omwille van een decennialange verstuurde verstandhouding (die de vereiste is voor die wettelijke uitzondering) is maar beperkt.

Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen. Jij had het echter over "niet elk kind wil bijspringen in de zorg van zijn ouders" , het aantal die dat niet willen doen omwille van een decennialange verstuurde verstandhouding (die de vereiste is voor die wettelijke uitzondering) is maar beperkt.
Maar die groep bestaat wel ;).

Juist. Ik heb ook al veel armoede gezien bij de gepensionneerden.
Maar evengoed ongelofelijke rijkdom, meerdere (half verkrotte) verhuurde huizen in bezit, giga stuk grond in dure regio, 7-8 banken met telkens de 100kEUR 'limiet' voor spaargeld, etc. Om die reden zou een vermogensbelasting wel goed zijn.

Ik kan nog 320 cheques kopen aan 9€ en 100 aan 10€.
Dit zou dan nog volgens gekende belastingaftrek van dit inkomstenjaar moeten komen?
Als ik die 320 al zou kopen dan zit ik al goed voor de komende 4 jaar ongeveer, dat is ook wel zeer lange termijn :oink:
Met die 100 er bij nog eens meer dan een jaar er bij.

Alvorens op post reply toch eens google ingegeven en blijkbaar is de maximale aftrek 20% op 1790€
Dus op net geen 200cheques.

En nog iets nagekeken alvorens te posten: dienstencheques blijven maar een jaar geldig.
Dus bovenstaande telt eigenlijk al niet meer, gewoon ongeveer de juiste hoeveelheid nog bestellen voor volgend jaar door te komen dan.

Dat is nog peanuts hé.
Het minste je tegenwoordig iemand moet laten komen om iets thuis te laten doen zit je al makkelijk aan 50 euro per uur.
Voor ons is dat peanuts, voor die sukkelaartjes in een serviceflat is dat 192€-224€ per maand.
Beetje jammer dat de Vlaamse regering zichzelf op de borst klopt dat ze meer gaan inzetten op welzijn voor ouderen en kinderen maar dan wel hun extra kosten opzadelt. Men had gewoon daar iets moeten voorzien. Al was het via een daling van de kosten van een serviceflat zelf.

Vergeet niet de supplementen van de poetsbureaus zelf. Realiteit zit rond 12-14€ per cheque.
Ik weet niet of het overal zoveel is. Indertijd was vooral Trixxo die deed aanrekende en Poetshulp bijvoorbeeld niet geloof ik. Ik weet niet wat het plan is met de Vlaamse dienstencheques, maar bij ons, in Wallonië, zijn de supplementen weggevallen toen vorig jaar de verhoging naar €10 is doorgevoerd.

Terug
Bovenaan