Het probleem is er ook enkel tussen glazenwasssers en eventueel andere beroepen. Als de vraag naar glazenwassers op zich te hoog wordt is er denk ik niets dat tegenhoudt dat klanten meer kunnen betalen en dat bureaus hun glazenwassers meer kunnen betalen, er zal geen tekort zijn maar een nieuw evenwicht aan een hoger prijspunt. Als dat begint te gebeuren is het ook het moment dat je als overheid moet opletten en herevalueren, want dan begint het risico te bestaan dat je andere meer toegevoegde waarde leverende jobs onmogelijk maakt door slechtere jobs te subsidiëren.
Dit inderdaad.
Maar daarnaast 'een nieuw evenwicht aan een hoger prijspunt' , maar hoe werkt dat juist?
Zeer concreet in de huidige markt: vrouw kon 1,5 jaar geen poetsvrouw vinden. Toch niet in het witte circuit.
Aangeboden om meer te betalen, maar dat kon niet zomaar in het dienstencheque systeem.
Om het
opzettelijk heel cru te stellen in jouw termen, en puur economisch gezien:
Mijn vrouw verdient 4000 netto en een audi. Door de distortie in de markt kunnen nu ook paupers die 2500 netto verdienen een poetsvrouw nemen, waardoor er een nijpend tekort aan poetsvrouwen is.
Daardoor moest mijn vrouw nu 1,5 jaar zelf poetsen, terwijl zij een hogere opportuniteitskost heeft dan de persoon van 2500 euro per maand. (die op zijn beurt een hogere opportuniteitskost heeft dan de poetsvrouw).
Een macro-economisch suboptimale situatie.
Vanuit puur economisch standpunt kan het dus perfect zijn dat een persoon best zelf poetst, ook al heeft hij een hogere economische productiviteit dan de poetsvrouw, louter omdat er iemand anders is die nóg een hogere productiviteit heeft.
Jouw redenering in post 47 bekijkt het enkel geïsoleerd vanuit de persoon die 2500 per maand verdient en deze kan iemand kan laten poetsen aan 2000 per maand, waardoor de economie dus theoretisch 'winst' maakt omwille van het comparatieve productiviteits principe.
Maar die redenering geldt niet meer als er een beperking is van het aanbod, want dan zou het aanbod moeten gaan naar degene die relatief het meeste biedt.
Wat in de markt van de dienstencheques niet zo is, wegens totaal onvolkomen markt van tussenpersonen/wetgeving/etc.