Denemarken

Mr.Fingers

Well-known member
denmark_work_2-01_4x.jpg


Een misschien minder voor de hand liggende vakantiebestemming, maar dit jaar ga ik naar Denemarken op vakantie. De reden daarvoor is vrij eenvoudig: familiale verplichtingen en geen zin om een diplomatieke rel te veroorzaken. Mijn partner is een Deense, en zij keert wel eens terug naar de heimat, en deze keer ga ik mee.

Om het met de woorden van de gerenommeerde fotograaf Michiel Hendryckx te zeggen: "Nergens lees je dat het binnenland van Denemarken van een zelden geziene saaiheid is". Geen dichte bossen, gebrul van geile elanden, miljoenen idyllische meertjes of prachtige bergen & valleien, maar heel veel grasland, een zacht glooiend landschap, Nederlands aanvoelende dorpen en vooral: altijd wind. Een kruising tussen Droog-Haspengouw en Pennsylvania.

Zoals voor de gemiddelde Amerikaan België gelijkstaat met Brussel, staat voor veel toeristen Denemarken gelijk aan Kopenhagen. De fraaie hoofdstad waar iedereen zich met het openbaar vervoer en de fiets voortbeweegt (hoera voor 200% belastingsheffing op het privébezit van een auto), de kerken met de groene koperen daken en de huizen met de veelkleurige gevels. Maar Denemarken is meer dan dat, dus het lijkt me een goed idee om er een verzameltopic voor te maken.

Dit jaar staat voor mij Jutland (oftewel het Deense vasteland) op het programma, omdat de familie van die regio afkomstig is, met bezoekjes aan Aarhus, Grena, Viborg, Aalborg om uiteindelijk te eindigen in Klitmøller, een klein dorpje in het noorden.

Eigenlijk heb ik er geen idee van wat ik kan verwachten. Vooral rust en uitgestrektheid, en dat bij aangename temperaturen (ik kan niet tegen warmte).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik vond Denemarken een hele leuke bestemming, het voelde ergens ook wat "vertrouwd" aan... Weinig bos, veel heuvelachtig landbouwgebied. Mooie steden, redelijk wat cultuur ook met nogal de focus op het "vikingverleden", daar is wel heel wat rond te doen natuurlijk.

- Copenhagen: moet je natuurlijk doen: hele aangename stad, veel plaats, brede wegen en pleinen en veel te doen.
- Roskilde ligt er wat buiten maar vond ik ook heel interessant: er is een museum over vikingboten en de kathedraal is ook de moeite waard.
- Niet ver van Roskilde heb je een speciaal openluchtmuseum in Lejre, "Sagnlandet" aka Land of Legends. Een beetje zoals Bokrijk maar dan voor de prehistorie en vroege middeleeuwen, inclusief een volledig nagemaakte vikinghal. Vond ik echt de moeite.
- Nog steeds in de provincie Zeeland is er onderaan Mons Klint, een natuurdomein bekend voor de krijtrotsen. Heel mooi, ook leuke dorpjes in de buurt waar je iets kan gaan drinken en/of kan wandelen.
- Aarhus is ook leuk om te zien, leuke stad met een grote haven. Wat beneden Aarhus is het Moesgaard Museum, dat was voor mij het hoogtepunt van de reis, ik vond dat echt een schitterend museum over de geschiedenis van de mens. Je kan daar met de fiets vanuit Aarhus naartoe, er valt ook het een en ander te zien op de route, onder andere een monument van een oorlog waar er Belgen gesneuveld zijn. Dat was wel verrassend om daar opeens tussen Aarhus en Moesgaard een monument vol Belgische namen en plaatsen tegen te komen.
- Mols Bjerge is een natuurpark ten noordoosten van Aarhus. Was wel mooi maar niet "speciaal", wel enkele hele mooie uitzichten, maar verder gewoon typisch Deense heuvelachtige landbouwgebieden en graslanden.
- Viborg is een klein stadje, niet veel te zien maar wel een indrukwekkende granieten kathedraal.
- Niet ver van Viborg is er ook een kalkgroeve, Monsted Kalkgruber. Je kan daar echt diep in de mijn, dat vond ik ook wel indrukwekkend en was ook een welkome afkoeling in de zomer.
 
Deze zomer ook naar Denemarken. Doen 4 verschillende plaatsen in Jutland aan. Beginnen centraal met Billund. Dan trekken we naar het meest oostelijke punt van Jutland nl Greena om daarna naar het noorden te gaan in Saltum. En eindigen doen we in het westen in Sondervig. Combinatie van Lalandia parken en Airbnb huisjes.
 
Vorige zomer nog naar Denemarken geweest. Als kind ook heel vaak geweest. Hoe saai het ook mag zijn volgens Michiel Hendryckx, ik zou er nog wel willen wonen. (makkelijk praten als toerist op vakantie natuurlijk)
Zeker met kinderen is het leuk, of als relaxvakantie (in de zin van wandelingen aan het strand en zo, niet puffen aan het zwembad in een resort). Geen spectaculaire landschappen, wel brede lege standen en heel veel open ruimte. Voor kinderen zijn er veel kleine pretparkjes, dierenparkjes en kindvriendelijke musea. En uiteraarde Legoland en het Legohuis.

Vorige zomer daar een AirBnB gehuurd aan een schappelijke prijs met een gigantische tuin erbij. Ik zou direct teruggaan.
 
Ben er 1x geweest en zou er nooit meer naartoe willen. De natuur stelt er niets voor en Kopenhagen vond ik ook een doodsaaie stad. Het enige wat wel leuk was om eens te zien was Christiania.
 
Ben er 1x geweest en zou er nooit meer naartoe willen. De natuur stelt er niets voor en Kopenhagen vond ik ook een doodsaaie stad. Het enige wat wel leuk was om eens te zien was Christiania.
Ik heb dit al meer gehoord van Denemarken (en vooral van Kopenhagen). Dan toch liever Noorwegen/Zweden/Finland, maar ja dat ligt wat verder.
 
Ben er 1x geweest en zou er nooit meer naartoe willen. De natuur stelt er niets voor en Kopenhagen vond ik ook een doodsaaie stad. Het enige wat wel leuk was om eens te zien was Christiania.
Het is inderdaad allemaal niet super spectaculair komende vanuit België maar het is wel aangenaam toch :p
 
Ik heb dit al meer gehoord van Denemarken (en vooral van Kopenhagen). Dan toch liever Noorwegen/Zweden/Finland, maar ja dat ligt wat verder.
Dat is ook mijn idee. Noorwegen en Finland zijn qua natuur alleszins veel interessantere landen. Zweden heb ik nog niet gedaan.

Het is inderdaad allemaal niet super spectaculair komende vanuit België maar het is wel aangenaam toch :p
Goh ja, ik heb al veel afgereisd in m'n leven en Denemarken staat bij mij toch op de plaats van meest saaie land. :p Het is natuurlijk een kwestie van smaak en wat je juist zoekt in een reis, dus ik zal niet zeggen dat dat voor iedereen zo hoeft te zijn. Voor mij is mooie natuur heel belangrijk en die vind ik in Denemarken niet echt interessant omdat het relatief vlak en open is. Die natuur kan ik in België, Noord-Frankrijk en Nederland ook vinden. Daarnaast sprak Kopenhagen me totaal niet aan, vond het niet echt een gezellige stad. Christiania is dan wel weer iets wat je nergens anders kan vinden en is wel iets wat je imo eens bezocht moet hebben, maar dat zou ik dan aanraden aan mensen die toevallig in Kopenhagen zijn voor het werk o.i.d.

Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de Vikings zoals je zei, zal Denemarken mogelijk wel een interessante bestemming zijn, maar dat zegt mij dan weer niks.
 
Dat is ook mijn idee. Noorwegen en Finland zijn qua natuur alleszins veel interessantere landen. Zweden heb ik nog niet gedaan.
TIs ook maar wat je gewoon bent... wij hebben Noorwegen gedaan het jaar nadat we Faeröer/Ijsland gedaan hebben en ik vond Noorwegen dan weer helemaal niks, vooral de kant van de Fjorden vond ik héél fel overroepen. Jotunheimen & en het stuk boven Oslo aan de kant van Zweden vond ik dan wel weer mooi.

Ik snap de opmerking over Denemarken wel... ik wordt er ook niet wild van maar ik heb er eigenlijk alleen nog maar doorgereden op weg naar Ijsland/Noorwegen en een tussenstop gemaakt in Legoland. Misschien heb ik een verkeerd beeld van Denemarken, maar aangezien ik mijn hart toch een beetje verloren heb in de bergen denk ik niet dat ik er veel te zoeken heb. :unsure:
 
Mijn vriendin, mezelf, en onze 9 maanden oude dochter, rijden eind juli voor een dikke week naar Kopenhagen.
Iemand die dit al gedaan heeft? Enige tips? Bv een stop maken onderweg? Hoe zijn jullie gereden? Brug of overzet?
Merci!
 
Ja (om naar Zweden te rijden). Is goed te doen op 1 dag. Wel op tijd vertrekken natuurlijk.

Initieel gingen wij met de Ferry, maar zijn dan uiteindelijk via de brug gereden omdat dit (op dat ogenblik) het snelste was volgens Maps/Waze.
 
Ja (om naar Zweden te rijden). Is goed te doen op 1 dag. Wel op tijd vertrekken natuurlijk.

Initieel gingen wij met de Ferry, maar zijn dan uiteindelijk via de brug gereden omdat dit (op dat ogenblik) het snelste was volgens Maps/Waze.
Ja heb ik inderdaad ook al gehoord, dat het niet veel uitmaakt, en de brug soms nog sneller is
 
Hier ook al eens naar daar gereden via de brug.
Is goed te doen op 1 dag inderdaad. Zeker als je kan afwisselen met 2.
Route is wel doodsaai, vlak en niets te zien.
 
Zo, ik ben net terug. En ja, ik ben verkocht aan de noordelijke helft van Jutland. :love:
c4jPsB1.jpg

Århus (Den Gamle By, een soort van Bokrijk-achtige situatie)


a5Apabw.jpg

Moesgård in Højbjerg


9yqjy9t.jpg

Marselisborg

ud4eRax.jpg

Århus kustlijn

aNI8ztl.jpg

Kalø ruine.

SyfBk9B.jpg

Trehøje Mols

HFMbBpn.jpg

De kust bij Husby


w3h3HQo.jpg

Klitmøller.

Nu was het half vakantie, half familie/vriendenbezoek, dus ons programma was wat druk en lag geografisch gezien vrij vast. Anderzijds: er woont familie daar, dus we gaan er wel regelmatig (twee/drie keer per jaar) naar toe gaan, en dan met wat meer vrijheid.

We hebben dus een roadtrip gemaakt van Brussel over Bremen & Hamburg naar Århus, daar drie dagen gebleven (de stad en de omgeving wat verkend), en dan vandaar door naar het nationaal park Mols Bjerge (auto geparkeerd in Agri, dan gaan wandelen), en vervolgens los door Jutland naar de westkust in de buurt van Ulfborg, waar de roots van de vriendin liggen (lees: het is daar the middle of nowhere, en daar dan nog eens het hol van Pluto van), met bezoekjes aan Holstebro (it could be Holland, zo lelijk/ongezellig) en Ringkøbing (it could be Holland, maar dan écht gezellig), om vervolgens via de kustweg en Thyborøn (ik wilde graag naar het Sea War Museum over de Slag bij Jutland tijdens de Eerste Wereldoorlog), om vervolgens met de ferry de oversteek naar Noord-Jutland te maken, en te eindigen in Klitmøller (bijnaam: Cold Hawaii) waar de schoonzus woont, om vervolgens via Thisted (waar de schoonbroer werkt in de plaatselijke brouwerij) terug naar België te rijden. Ja, we hebben aan bieruitwisseling gedaan.

Volgende trip rijden we rechtstreeks naar Klitmøller en gaan we het Thy nationaal park verkennen te voet, te paard en te fiets. En dan eventueel door naar Skagen en/of Aalborg. Dat zou voor de kerstperiode kunnen zijn. Volgende zomer wordt een combinatie van Klitmøller met Bornholm en een zomerhuisje in Zuid-Zweden.

Ja, Denemarken is een beetje saai, zeker vergeleken met Zweden, Noorwegen & Finland, maar het heeft zijn eigen charme. Ik ben zelf wel een fan van niets-heid (daarom dat ik ook zo graag door Waals-Brabant en Droog Haspengauw fiets), en dat heb je daar, heel erg veel. Het is er ook erg veilig, erg proper en allemaal erg goed geregeld... behalve het openbaar vervoer, dat is quasi niet bestaande. Een auto is écht een must (oftewel zelf mee te brengen, oftewel eentje huren). Het is er ietsje duurder dan in België qua leven, met uitschieters voor drank (zowel op café als in de winkel) als het kopen van eten in de supermarkt. Dat is wel merkelijk duurder. Producten zijn er wel van hoge kwaliteit, en zeer veel is "økologisk" oftewel bio. Ook voor mensen die glutenvrij moeten eten (ik heb er hier zo eentje rondlopen) zijn er zeer veel keuzes, meer dan in België.

En wind. Het waait er altijd, en het waait er behoorlijk stevig. Neem ook maar best een jas mee, want zelfs in het midden van de zomer kan het met momenten best fris zijn, zeker 's avonds. Wij zijn op woensdagavond een terrasje gaan doen in Århus met vrienden, en ik heb een fleece-dekentje rond mij moeten wikkelen, en dan nog was ik bijna aan het rillen van de kou.
 
TIs ook maar wat je gewoon bent... wij hebben Noorwegen gedaan het jaar nadat we Faeröer/Ijsland gedaan hebben en ik vond Noorwegen dan weer helemaal niks, vooral de kant van de Fjorden vond ik héél fel overroepen. Jotunheimen & en het stuk boven Oslo aan de kant van Zweden vond ik dan wel weer mooi.
Verkies jij Ijsland boven Noorwegen? Ik ben altijd fan van Ijsland geweest en mijn vader van Noorwegen. Hij zegt altijd dat Noorwegen mooier is omdat er meer "groen" is.
Ik ben nog naar geen van beide geweest maar zou het in de toekomst waarschijnlijk wel eens 1 van beide willen bezoeken.
 
Verkies jij Ijsland boven Noorwegen? Ik ben altijd fan van Ijsland geweest en mijn vader van Noorwegen. Hij zegt altijd dat Noorwegen mooier is omdat er meer "groen" is.
Ik ben nog naar geen van beide geweest maar zou het in de toekomst waarschijnlijk wel eens 1 van beide willen bezoeken.
Als je één van beiden gaat doen en zelf een lichte voorkeur voor Ijsland voelt zou ik niet twijfelen. Je gaat niet teleurgesteld zijn. Noorwegen is ook knap hoor maar ik had bij de 3de Fjord wel een beetje een 'dit heb ik al eens gezien' gevoel. Ijsland is imo dan veel gevarieerder.
 
Als je één van beiden gaat doen en zelf een lichte voorkeur voor Ijsland voelt zou ik niet twijfelen. Je gaat niet teleurgesteld zijn. Noorwegen is ook knap hoor maar ik had bij de 3de Fjord wel een beetje een 'dit heb ik al eens gezien' gevoel. Ijsland is imo dan veel gevarieerder.
Misschien wel. We zien wel, zal toch niet meer voor dit jaar zijn alleszins.
Bedankt!
 
Hier ook IJsland + Faroer gedaan en een jaar later Noorwegen. Noorwegen viel toen ferm tegen in vergelijking met IJsland. Let op, die fjorden zijn mooi hé, maar daarmee heb je het dan ook wel gezien vind ik.
 
Het zal wat persoonlijke voorkeur zijn. Ik had hetzelfde met de bossen en meren van Zweden. Oke, hele mooie bossen, maar in de kern is een boom een boom en had ik het redelijk snel gezien. Denemarken is wat opener met veel wind en velden, dat lag me meer.
 
Terug
Bovenaan