Denemarken

Wat me verbaasde was de grote verscheidenheid aan landschappen daar. De rollende heuvels van Oost-Jutland, met dan de bossen van Midden-Jutland, de velden van West-Jutland, en dan in Noord-Jutland veel meer open en ruiger. En dat alles op een paar honderd km van elkaar. Okee, de schaal van alles is veel compacter, maar toch.
 
Wat me verbaasde was de grote verscheidenheid aan landschappen daar. De rollende heuvels van Oost-Jutland, met dan de bossen van Midden-Jutland, de velden van West-Jutland, en dan in Noord-Jutland veel meer open en ruiger. En dat alles op een paar honderd km van elkaar. Okee, de schaal van alles is veel compacter, maar toch.
ideaal aangezien we alle kanten doen van Jutland vanaf volgende week zaterdag :)
 
Hier net drie weken in augustus geboekt.
Eerst twee weken in het westen aan het meest westelijke punt, ideaal om heel Jutland eens te verkennen.
Vervolgens een weekje vlakbij Kopenhagen om de kust daar maar ook de stad te bezoeken.
 
Iemand ervaring met een rondreis in Jutland met jonge kinderen (6,4,1)? We zijn van plan om in Augustus 2.5 weken te gaan met de auto. Telkens een aantal dagen op 1 locatie verblijven als uitvalsbasis en dan zaken te gaan doen in de buurt. We doen tijdens de heen en terugreis telkens een tussenstop in DE. Onderstaande zaken leken al heel leuk, iemand hier al geweest of andere tips/opmerkingen?

MiniatuurmuseumKehrwieder 2/Block D, 20457 Hamburg, Duitsland
VikingcenterRoagervej 129, 6760 Ribe, Danmark
Wadden Sea CentreOkholmvej 5, 6760 Ribe
Visserij- en Maritiem MuseumTarphagevej 2, 6710 Esbjerg V
FanøFanø
Blåvandshuk vuurtorenFyrvej 106, 6857 Blåvand, Denemarken
WOW PARK SkjernLøvstrupvej 1, 6900 Skjern, Denemarken
WOW PARK BillundHavremarken 15, 7190 Billund, Denemarken
Givskud zooLøveparkvej 3, 7323 Give
LegolandNordmarksvej 9, 7190 Billund, Denemarken
NORTH SEA OCEANARIUMWillemoesvej 2, 9850 Hirtshals, Denemarken
Fårup SommerlandPirupvejen 147, 9492 Blokhus, Denemarken
Aalborg ZooMølleparkvej 63, 9000 Aalborg, Denemarken
Den Gamle ByViborgvej 2, 8000 Aarhus C, Denemarken
BotanikaDeliusweg 40, 28359 Bremen, Duitsland
UiniversumWiener Straße 1a, 28359 Bremen, Duitsland
ÜberseemuseumBahnhofspl. 13, 28195 Bremen, Duitsland
 
Iemand ervaring met een rondreis in Jutland met jonge kinderen (6,4,1)? We zijn van plan om in Augustus 2.5 weken te gaan met de auto. Telkens een aantal dagen op 1 locatie verblijven als uitvalsbasis en dan zaken te gaan doen in de buurt. We doen tijdens de heen en terugreis telkens een tussenstop in DE. Onderstaande zaken leken al heel leuk, iemand hier al geweest of andere tips/opmerkingen?
't Is al een paar jaar geleden, maar Blavand zoo vond ik ook nog leuk om te doen met jonge kinderen. Voor het Lego huis zijn ze nog te jong denk ik, dat is meer voor de lagere school kinderen. Het Maritiem museum in Esbjerg was toen ook de moeite, en die witte beelden aan het strand vlakbij.
Niet de moeite om voor om te rijden, maar mocht je er passeren: Juelsminde Naturlegepark. Speeltuin met een soort kunstgrasmat waar je af kan glijden.
 
Wij gaan van 10-18 juli. Van 10-13 juli zitten we in Kopenhagen.
Iemand die wat tips kan geven om de volgende 4-5 dagen in te vullen?
Kan je buiten Kopenhagen vlot reizen met OV?
 
Kan je buiten Kopenhagen vlot reizen met OV?
Er zijn treinen in Denemarken, maar ze rijden vrij sporadisch en het spoornet is vrij grofmazig. Gaat wel goed om naar de grotere steden te gaan, maar als je in een klein dorpje moet zijn heb je soms maar 2 opties per dag. Ook wat prijziger dan de NMBS.

Wij gaan dit jaar Bornholm, een Deens eiland zo ver oostelijk van Denemarken, dat zelfs de Denen vaak vergeten dat het wel degelijk Denemarken is. Beetje een hybride tussen Denemarken, Zweden & de Baltische staten qua natuur & cultuur.
 
Dit topic eens bumpen.

Ik ben mijn vakantie met mijn kinderen (zullen 9 & 13 zijn deze zomer) aan het plannen. Het idee waar ik nu mee speel is ergens in de ruime regio Kopenhagen wat te huren op beperkte rijafstand van een S-tog station zodat we een paar dagen naar Kopenhagen kunnen doen, waarschijnlijk ergens rond Køge. Eventueel aangevuld met een tweetal dagen in Billund voor Legoland en/of het Legohuis. Ik ben al vaak in Denemarken geweest maar voornamelijk Jutland, nooit in Kopenhagen zelf. Naast de klassiekers, zijn daar minder gekende aanraders om te doen met kinderen van hun leeftijd?

Qua vervoer speel ik met het idee niet naar daar te rijden maar te vliegen op Kopenhagen of Billund en ter plaatse een auto te huren. Ik heb geen co-chauffeur en geen zin om de heenrit in één dag te doen (ik rij niet 's nachts), qua kosten valt het verschil tussen zelf rijden+overnachting vs. vliegen+autohuur goed mee, toch zeker op Billund. Zijn er opties om Kopenhagen->Billund of omgekeerd met een rechtstreekse bus te doen? Dat spaart weer wat autohuur en eventueel heen en weer gerij uit, plus 2 x tol grote beltbrug. Pakweg een "Legoland Shuttle" of zo.

Ik speel zelfs met het idee van eens een dagje de trein/auto te nemen naar Malmö, maar dan maak ik het misschien weer te uitgebreid.
 
Volgende week vertrekken we weer voor 17 dagen. Eerst een kleine week op Noord-Jutland bij familie, dan een weekendje Kopenhagen, en dan een week Bornholm.
 
We zijn juist terug van 3 weken Denemarken met de caravan. Weer dik tegen gevallen zo goed als elke dag regen gehad.

Verschillende musea gedaan en Legoland.
 
We zijn juist terug van 3 weken Denemarken met de caravan. Weer dik tegen gevallen zo goed als elke dag regen gehad.

Verschillende musea gedaan en Legoland.
Hoe was Legoland en Legohuis?

We vertrekken binnen 2 weken naar Noorwegen en in het terugrijden zouden we bij Legoland passeren.
Ik dacht aan 1 dag Legoland en een halve dag Lego House (2 volwassenen).
 
Hoe was Legoland en Legohuis?

We vertrekken binnen 2 weken naar Noorwegen en in het terugrijden zouden we bij Legoland passeren.
Ik dacht aan 1 dag Legoland en een halve dag Lego House (2 volwassenen).
Legohuis niet bezocht enkel Legoland.

Als volwassene is het park zeker te doen op 1 dag, is niet zo groot. Wachtrijen vielen goed mee.

Als je de legoshop op uw gemak wilt bezoeken, niet doen voor sluitingstijd.
 
Wij vertrekken binnenkort (op een zaterdag) richting West-Jutland, hoe is het verkeer rond Hamburg? Lijkt mij het enigste zware punt om voorbij te geraken.
 
Wij vertrekken binnenkort (op een zaterdag) richting West-Jutland, hoe is het verkeer rond Hamburg? Lijkt mij het enigste zware punt om voorbij te geraken.
Hamburg suckt. De laatste keer op de heenreis hotel in Bremen geboekt zodat ik in de voormiddag door Hamburg kon (fileloos toen), ook omdat ik niet meer 's nachts wil rijden met mijn slaapproblemen. Op de terugrit in één keer doorgereden en toen dwars door centrum Hamburg gereden omdat de autostrade blok zat door een accident. Hamburg > Deense grens is ook een ambetant stuk op drukke weekends, regelmatig accordeonfiles.

De laatste keer trouwens qua route door Duitsland een omweg genomen via A31 (Meppen) > A28 (Oldenburg). Véél rustigere baan en niet om de vijf botten wegenwerken. Daar heb ik de extra kilometers met plezier voor over. Genoeg rustplaatsen maar wel geen tankstations op de A31.

Hoe was Legoland en Legohuis?
Legohuis is ook wel de moeite, vooral gericht op bouwen. De kelder met de oude sets uit mijn kindertijd vond ik ook wel de moeite. Kan je makkelijk een (kort) dagje in spenderen. Wel een drukke bedoening.
 
Laatst bewerkt:
Wij vertrekken eind van de week ook richting West-Jutland. Iemand tips (voor kinderen) voor als het regent daar, want de weersvoorspelling is niet best :-(
 
Laatst bewerkt:
Wij vertrekken eind van de week ook richting West-Jutland. Iemand tips (voor kinderen) voor als het regent daar, want de weerspelling is niet best :-(
Het aquarium in Esbjerg
Lego huis is volledig binnen
Energimuseet (ligt eerder centraal)
 
Hotel geboekt in Osnabruck zodat we zaterdag nog maar 4-5u moeten rijden...
Hopelijk wordt het nog wat droger idd.
 
Het weer gaat precies net op tijd omslaan :woohoo:
We zouden een dagje (of twee) Kopenhagen willen doen met de auto, zijn er daar makkelijke P&R's?
Met de auto de stad in rijden lijkt me niet zo'n goed plan. Wel geen lange treinrit aangezien er twee honden mee moeten...
 
Kopenhagen is ontzettend goed te doen met de wagen. Brede lanen, duidelijke wegmarkeringen en weinig verkeer. Wel veel fietsers, maar ze respecteren de verkeersregels (wat ook wil zeggen dat ze hun voorrang afdwingen wanneer ze ze hebben). Wij hebben onze wagen in de garage op de Borgergade gezet, met een deel van de bagage en fietsen er nog in. Dingen die je kunt doen in een erg veilige stad. Parkeren is niet goedkoop, maar dat is nergens in een hoofdstad.

Ik ben terug van gisteren. 15 dagen Denemarken, waarvan 2.5 regen, en voor de rest voldoende zon, temperaturen rond een aangename 22°C,... Eergisteren was veel regen en wind, maar gewoon wat geluierd in het zomerhuis en wat slaap ingehaald voor de lange terugrit van gisteren. Gisteren wel zware storm gehad op de Baltische zee tussen Rønne en Sasnitz (golven van 5m, wind van 100km/h) met als gevolg dat de MS Hammershus de MS "Baltic Vomit Express" werd voor 80% van de reizigers (en sommige bemanning).

GDUU7qG.jpeg

Nors Sø

Uhq4iUz.jpeg

Aalborg

Y0cK2Uk.jpeg

Skagen

kflcPb5.jpeg

Kopenhagen vanaf het parlement (gratis te bezoeken!)

pxaA5vQ.jpeg

Hammerknuden (Bornholm)

5CPSSWz.jpeg

Hammershus

ec38h2X.jpeg

Heiligdomsklipperne (met de MV Thor)

BKNo3tf.jpeg

Hasle

a8cceB5.jpeg

Nyker (Bornholm is bekend om zijn ronde versterkte kerken van 1100)

I2gVi1k.jpeg

Ekkodalen

o72R4oY.jpeg
Allinge

De terugweg
 
Terug
Bovenaan