delete

De kick-off dan maar. Moet misschien beginnen met te melden dat ik een bachelor op zak heb en al 15 jaar in de IT zit. Na 5 bedrijven te hebben aangedaan, zie ik eigenlijk overal hetzelfde. De technologie is weinig veranderd in die 15 jaar. Het is allemaal ietske sneller, maar programma's worden zwaarder, dus netto schiet je niets op. Overal heb je wel die ene kerel die alles 10 keer complexer wil maken dan noodzakelijk. Om dan 6 maand later er zelf niet meer aan uit te geraken. De mate van incompetentie die je bij de consultancy firma's ziet is ook vaak waanzinnig, waardoor je het werk -waarvoor je €1000/dag betaalt- nadien grotendeels opnieuw mag doen. Vanuit die verzuchting begin ik binnen aantal dagen met een opleiding, in de hoop op termijn wat meer vreugde uit mijn werk te putten. Eigenlijk een richting wat ik van kinds af aan al boeiend vond. Geen idee eigenlijk waarom ik in ICT ben gesukkeld. You live, you learn :)

[Studierichting]: Industrieel Ingenieur Elektronica
[Onderwijsinstelling]:
KU Leuven
[+ en - punten aan mijn richting]:
pluspunt: dicht bij huis, toegankelijke lectoren, minpunt: geen afstands- of avondonderwijs mogelijk. Combinatie met werk en gezien zal dus pittig worden.
[Job die ik wil doen na afstuderen]:
Idealiter iets rond communicatie. Telecom, wired of wireless, lucht- of ruimtevaart, opto-elektronica,... Of misschien vind ik de academische wereld wel zodanig tof dat ik nadien een doctoraat start. Of begin met les te geven. De pree van die mannen is ook niet min. Om van het verlof nog maar te zwijgen. Zal misschien eerst afwachten hoe het eerste semester verloopt.
 
In het middelbaar afgestudeerd in de richting TSO handel en direct beginnen werken. Ik had weinig interesse in verder studeren en wou eerst wat ervaring opdoen en een eigendom kopen. Uiteindelijk dan toch beslist om een bachelor te behalen aangezien dit volgens mij een goede investering is in het algemeen. De richting is puur gekozen uit persoonlijke interesse en omdat het goed te combineren valt met mijn werk. Persoonlijk zou ik wel niet opnieuw voor deze opleiding kiezen mocht ik nu aan een bachelor beginnen.

[Studierichting]: Bachelor voedings en dieetkunde
[Onderwijsinstelling]: Odisee (Hoger afstands onderwijs)
[+ en - punten aan mijn richting]:

Pluspunten:
Heel brede opleiding met veel interessante vakken zoals bv pathologie, metabolisme, anatomie...
Interessante labo's zoals analyse voedingswaren, microbiologie, chemie...
Ontwikkeling van de soft skills wat werkgevers wel waarderen denk ik.
Minpunten:
Sommige vakken zijn gebakken lucht en liggen mij minder: bv keukentechnologie (leren hoe een microgolf werkt etc.), ethiek...
Sommige labo's waren ook eerder tijdopvulling. In de eerste bach moet je een half jaar s avonds gaan koken waar je echt basis zaken leert. Waarschijnlijk nuttig voor een 18 jarige die nooit zelf kookt maar aangezien ik al 10 jaar kook heb ik weinig nieuws geleerd.
De combinatie met werken is wel pittig maar haalbaar. Zeker als er labo's zijn van 17u tot 22u ben ik de volgende werkdag redelijk moe.
Examens zijn met de reguliere studenten dus altijd een halve dag verlof opnemen voor een examen.
[Job die ik wil doen na afstuderen]: Het enigste wat ik er potentieel mee zou willen doen is kwaliteitscontrole in een voedingsbedrijf. Maar ook dit is volgens mij na een tijdje zeer saai en ik haat routinematige jobs. Ik zou het diploma vooral gebruiken om binnen mijn instelling op B niveau te solliciteren. Afhankelijk van waar ik sta als ik het diploma effectief heb kan het wel zijn dat ik nog verder studeer.
 
De kick-off dan maar. Moet misschien beginnen met te melden dat ik een bachelor op zak heb en al 15 jaar in de IT zit. Na 5 bedrijven te hebben aangedaan, zie ik eigenlijk overal hetzelfde. De technologie is weinig veranderd in die 15 jaar. Het is allemaal ietske sneller, maar programma's worden zwaarder, dus netto schiet je niets op. Overal heb je wel die ene kerel die alles 10 keer complexer wil maken dan noodzakelijk. Om dan 6 maand later er zelf niet meer aan uit te geraken. De mate van incompetentie die je bij de consultancy firma's ziet is ook vaak waanzinnig, waardoor je het werk -waarvoor je €1000/dag betaalt- nadien grotendeels opnieuw mag doen. Vanuit die verzuchting begin ik binnen aantal dagen met een opleiding, in de hoop op termijn wat meer vreugde uit mijn werk te putten. Eigenlijk een richting wat ik van kinds af aan al boeiend vond. Geen idee eigenlijk waarom ik in ICT ben gesukkeld. You live, you learn :)

[Studierichting]: Industrieel Ingenieur Elektronica
[Onderwijsinstelling]: KU Leuven
[+ en - punten aan mijn richting]: pluspunt: dicht bij huis, toegankelijke lectoren, minpunt: geen afstands- of avondonderwijs mogelijk. Combinatie met werk en gezien zal dus pittig worden.
[Job die ik wil doen na afstuderen]: Idealiter iets rond communicatie. Telecom, wired of wireless, lucht- of ruimtevaart, opto-elektronica,... Of misschien vind ik de academische wereld wel zodanig tof dat ik nadien een doctoraat start. Of begin met les te geven. De pree van die mannen is ook niet min. Om van het verlof nog maar te zwijgen. Zal misschien eerst afwachten hoe het eerste semester verloopt.

EXACT! Ik heb ook een bachelor IT opzak zit nu weliswaar maar 7 jaar ervaring en ik herkende mezelf direct in uw post! Ik werk nu nog voor een consultancy bedrijf. Het geen wat mij tegensteekt is het feit dat alles hip en cool moet zijn. Men kijkt echt nietmeer als iets kwalitatief wordt afgeleverd het moet snel zijn en hip.

Ik studeer nu graduaat IOT in avond onderwijs(voorheen noemde deze opleiding graduaat of HBO5 elektronica maar zelfs dit moesten ze cooler en hiper maken door het om te dopen naar internet of things). Ik hoop hiermee iets meer richting te elektriciteit markt te gaan ik kijk dan naar domotica/zonnenpanelen OF richting IT infra.

Studierichting]: graduaat Internet of things (avond)
[Onderwijsinstelling]: Thomas More
[+ en - punten aan mijn richting]: De naam, internet of things. Wat was er mis met elektronica? De pluspunten toch nog genoeg elektriciteit plus in het tweede jaar een vak KNX
[Job die ik wil doen na afstuderen]: Iets in de elektriciteit zoals domotica installeren, of zonnenpanelen .... andere optie is voor IT infra te gaan doen dus server en netwerk beheer.
 
OF richting IT infra.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik zit in IT-infra :)

Het lijkt me overigens dat je meer kan dan het installeren van domotica met die IoT opleiding? Het ziet er eerder een all-round aanpak uit, zowel hardware, als software, als connectiviteit,... Ik denk maar aan het monitoren, loggen, alarmeren en bijsturen van temperatuur, vochtigheid, luchtdruk enzomeer in het kader van een gebouwenbeheersysteem. Dus geen handvol sensoren, maar eerder 100den.
 
  • Leuk
Waarderingen: TuLA
Ik heb een master taal en letterkunde gedaan en de specifieke lerarenopleiding erna. Daarna even les gegeven, nu zit ik in een functie waar ik economische kennis voor nodig heb die ik niet volledig beheers. Ik heb me echter wel altijd voor economie geïnteresseerd en ik merk dat er voor bepaalde jobs die mij interesseren een economische master gevraagd wordt, dus ik dacht, ik moet daar iets aan doen. Nu ben ik werkstudent en zit in mijn tweede jaar. Met voorbereidingsprogramma is het 90 stp en ik neem elk jaar 30 stp op.

[Studierichting]: Master bedrijfseconomie
[Onderwijsinstelling]: UGent
[+ en - punten aan mijn richting]:
+: Heel interessant, diepgaand, kwalitatief, flexibel, individuele keuzemogelijkheden
-: Naam van het diploma in het Engels is belachelijk (master in complementary studies in business economics) want TEW noemt aan de UGent al business economics, geen mogelijkheid om rechtstreeks na de master door te stromen naar master TEW (moest ik nog willen) terwijl dat wel kan aan de KUL en VUB
[Job die ik wil doen na afstuderen]: Iets bij de FOD Financiën / iets economisch bij de overheid in het algemeen, of iets in een multinational, of leraar economie + talen... Tot nu toe voornamelijk bij kleinere bedrijven gewerkt
 
Terug
Bovenaan