Debuut IM - do's en don'ts?

Ik ben een wielertoerist die eens iets anders wil proberen: triathlon!
En het dan maar meteen goed doen: ik heb mij ingeschreven voor een Iron Man 70.3 (halve tri dus), in juni volgend jaar.

Voor het fietsen voorzie ik weinig problemen. Anderhalf jaar geleden bvb. probleemloos de Amstel Gold Race uitgereden (240 km).
Lopen doe ik amper (wel een verwoed padel speler ;-)), maar een tweetal jaar terug mij eens ingeschreven voor een tweetal loop events en 10-12km lopen lukt aardig na wat training.

Maar voor het zwemmen heb ik totaal geen ervaring, dus dat lijkt mij het meest moeilijke deel voor mezelf.
En wat ik ook niet onderschat is de combinatie van de sporten tijdens 1 inspanning.

Eventuele tips hier van ervaringsdeskundigen?
 
Voorbereiden op rustig zwemmen. Comfort en techniek gaan je verder brengen dan proberen te racen tijdens het zwemmen.

Fietsen zal wel lukken.

Traag lopen en opbouwen zodat je lijf kan wennen aan de belasting. Cardiovasculair kan het wel vlotter gaan dan je fysiek aankan, waardoor je blessures kan oplopen.
Nabij de wedstrijd na je duurritten ook een korte duurloop doen.

Genieten van de voorbereiding op het event!
 
Ik heb momenteel geen ervaring met halve triatlons maar ben vorig jaar in oktober wel gestart met trainen voor triatlon, ook komende van een wielertoerist achtergrond, op dat vlak hebben we vermoedelijk wel wat overlapping, zeker omdat ik daarnaast ook nog competitie badminton deed, iets of wat gelijkaardig aan padel qua bewegingen.

Vooraf had ik ook het meeste schrik voor het zwemmen, wegens 0 ervaring met crawl los van de zwemlessen op school. Mede daarom heb ik mij aangesloten bij een triatlonclub, daar kreeg ik ook gerichte zwemlessen.

Na een maand of 9, waarbij ik in vergelijking met voorgaande jaren beduidend minder heb gefietst, ben ik wel tevreden over de huidige progressie.

Ik heb telkens geprobeerd om elke sport 2 x per week te doen, soms lukte mij dat, soms niet. Het lopen heb ik doelbewust zeer voorzichtig opgebouwd, net omdat de conditie er wel is om vlot door te gaan maar je spieren/pezen hier nog aan moeten wennen. Mogelijks ben ik hier wat te voorzichtig in geweest, maar na 9 maanden heb ik nog geen enkele blessure opgelopen. In het begin van het jaar speelde ik ook nog met het idee om een halve triatlon te doen dit jaar maar heb finaal beslist om dat pas volgend jaar te doen en eerst nog wat te werken aan mijn lopen.

Het lijkt me wel handig om enkele wedstrijden te doen op voorhand, zo wen je aan het hele gebeuren, de overgangen tussen de sporten, welk tempo werkt voor jou, ...

Zelf heb ik onderstaande wedstrijden gedaan:
Maart 2023: 1/8ste met zwemmen in zwembad (triatlon light, zwemmen is nog afzonderlijk in een zwembad waardoor je T1 niet hebt, fietsen is nog met draften)
Mei 2023: 1/8ste ploegentriatlon met zwemmen in open water
Juni 2023: 1/4de triatlon met draften in het fietsen
Juni 2023: 1/4de triatlon non-drafting
Afgelopen zondag: 111 (1km zwemmen, 100km fietsen, 10km lopen) non-drafting. Hier had ik zondag tijdens het lopen wel een goed gevoel, met het tempo wat terug te brengen zat hier ongetwijfeld meer in qua afstand. Gisteren was ik dan weer blij dat het maar 10km was 😅

Het belangrijkste lijkt me om vertrouwd te geraken in het water, zeker ook in open water (!), en daar een tempo te vinden dat je gevoelsmatig oneindig kan zwemmen, daarna een degelijk tempo op de fiets zonder te overdoen zodat je finaal zo fris mogelijk aan het lopen kan beginnen. 1km/u trager fietsen dan wat je kan kost je op 90km 4-5min maar als je daardoor 10 min sneller kan lopen was het de trade-off waard.

Veel succes en veel plezier alleszins!
 
Heb mezelf ook ingeschreven voor een 140.6.

Het is toch vooral duurtraining in de lagere hartslagzones om die brede basis uit te bouwen. Het zwemmen is zoals inderdaad aangehaald iets waar de meesten onterecht schrik voor hebben. Het is daar toch vooral de kunst om een efficiënte slag, in een goede cadans te vinden. Ik zou wel aanraden om eens een kwart mee te doen om het gevoel te ervaren van de wisselzones en de wissels zelf. Regelmatig eens fietsen/lopen na elkaar trainen is al een goede start om hier vlot mee te zijn.
 
Voor het zwemmen kan je eventueel zien om ergens een 'start to crawl' te volgen ofzo. Bij onze club bv. starten er lessen in september (Wetteren).
Of eventueel ergens bij een zwemclub/triatlon aansluiten om crawl te leren.
Of privé lessen, maar dat is natuurlijk duurder.

Zeker ook interessant is om volgend jaar wanneer het mogelijk is ook in open water te gaan zwemmen. Dat is toch een heel andere ervaring als in een zwembad.
Op dat vlak zou het niet slecht zijn om al eens een sprint/kwart triathlon te doen voor de halve.

Al een idee van een schema? Ik kan bv. Trainerroad wel aanraden. Naast schema's voor het fietsen hebben ze er ook voor triatlon incl lopen en fietsen. Dit voor alle afstanden en hebben de 3 fases van trainingsopbouw (base, build, specialty).
Er zijn natuurlijk op het internet veel schema's te vinden (bv. via trainingpeaks)

Zoals hierboven al aangegeven eens in de laatste fase van de voorbereiding is het nuttig van brick sessies te doen.
D.w.z. na een fietstraining direct erna de loopschoenen aantrekken. Hoeft daarom geen 10km te zijn, maar 15-20min is al voldoende om de overgang te oefenen en te ervaren.
 
Ik ga dit uiteraard niet op eigen houtje proberen doen. Ik heb een zeer ervaren triatleet (meerdere races per jaar) en coach, die me zal begeleiden. Maar momenteel is het nog eerder een "zwarte vlek". Maar ik probeer nu al de tips op te pikken die ik al regelmatig hoor: uiteraard veel trainen ;-), maar ook vooral basis opbouwen. En binnen een aantal maanden / voorjaar 2024 inderdaad die gecombineerde trainingen aanvatten en dingen aanleren zoals zwemmen in open water, trainen met een wetsuit, voorbereiden op die wisselzones ....

Toeval wil dat de huidige leasing van mijn fiets afloopt volgende maand. Dus er moet een vervanger aankomen.
Gezien ik zeer graag fiets, maar ook niet over een eindeloos budget beschik, ga ik mij geen triatlon fiets kopen maar een 'gewone' race fiets (bvb Canyon Aeroad). Wat zijn de ervaringen met een 'gewone' racefiets?

Voor alle duidelijkheid: ik wil die dag gewoon genieten en hopelijk smaakt het naar meer. Maar ik heb geen enkele ambitie wat betreft een eindtijd.
 
Een gewone koersfiets kan zeker, al zou ik zeker een ligstuur aanraden, dan zou je zeker moeten opletten wat voor stuur je (toekomstige) fiets heeft, een aero stuur maakt zo'n ligstuur moeilijk om te installeren.

Zelf heb ik gekozen om toch voor een tweedehands TT fiets te kopen, de zithouding is toch net wat anders waardoor je beter aan het lopen kan beginnen, je kan schakelen terwijl je in de beugels ligt, ... Is het een optie om je huidige fiets te behouden en die zoveel mogelijk aan te passen qua zitpositie, of om die fiets te verkopen en met dat geld een tweedehands TT fiets te kopen?
 
Ik vind een TT geen must en heb er zelf geen. Bereid je gewoon voor dat je fietstijd gaat tegenvallen in vergelijking met de rest. :)
 
Ik heb 10 jaar geleden mijn eerste Ironman gedaan en had toen nog geen TT-fiets.
Ik heb dan bewust een parcours gekozen waar dit minder een rol speelde (Nice).
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Canyon verkoopt volgens mij triatlonfietsen van rond de 3000 euro. Wel nog met een 105 en velgremmen. Vanaf een halve zou ik wel een TT aanraden omdat het gewoon echt een verschil maakt.
 
Als ik me niet vergis is @EmP onze huistriathleet. Hij kan je vast helpen.
Wat een titel :biglaugh:

Eventuele tips hier van ervaringsdeskundigen?

- Zwemmen = techniek en volume, veel km's zwemmen is key om fris uit het water te komen
- Wetsuit maakt veel verschil, als je een mindere zwemmer bent kies dan een wetsuit met veel zwemvermogen
- Doe je trisuit open onder je wetsuit (rits naar beneden) dit geeft je armen meer vrijheid
- Mooi zwemmen in een wetsuit is energieverspilling, armen breed uitzwaaien is meestal sneller omdat het plooien van de armen meer energie vraagt
- Oefen buiten zwemmen, kijk om de x slagen voor je of je zwemt 2x de afstand
- Oefen op de wissel, 20 minuten wissel oefenen kan je 5 min opleveren in een wedstrijd, meer rendement ga je niet vinden
- Fietsen = aerodynamic, onderschat nooit wat een voordeel aero kan opleveren. Een snelle trisuit, goeie positie, tijdrithelm, ... maken een gigantisch verschil
- Powermeter kan ervoor zorgen dat je exact weet hoe ver mag gaan in het fietsen
- Een slechte wedstrijd is bij meestal omdat mijn voeding mis ging, zorg dat je exact weet wat je gaat eten op voorhand en hou je eraan
- Doe in het eerste jaar veel koppeltrainingen (fietsen + lopen) dan zal je een pak minder moeite hebben in wedstrijd. Ik ga in het wedstrijdseizoen ook dikwijls bv 2 uur fietsen voor mijn lange loop om gewoon die overgang beter aan te kunnen
 
Wat een titel :biglaugh:



- Zwemmen = techniek en volume, veel km's zwemmen is key om fris uit het water te komen
- Wetsuit maakt veel verschil, als je een mindere zwemmer bent kies dan een wetsuit met veel zwemvermogen
- Doe je trisuit open onder je wetsuit (rits naar beneden) dit geeft je armen meer vrijheid
- Mooi zwemmen in een wetsuit is energieverspilling, armen breed uitzwaaien is meestal sneller omdat het plooien van de armen meer energie vraagt
- Oefen buiten zwemmen, kijk om de x slagen voor je of je zwemt 2x de afstand
- Oefen op de wissel, 20 minuten wissel oefenen kan je 5 min opleveren in een wedstrijd, meer rendement ga je niet vinden
- Fietsen = aerodynamic, onderschat nooit wat een voordeel aero kan opleveren. Een snelle trisuit, goeie positie, tijdrithelm, ... maken een gigantisch verschil
- Powermeter kan ervoor zorgen dat je exact weet hoe ver mag gaan in het fietsen
- Een slechte wedstrijd is bij meestal omdat mijn voeding mis ging, zorg dat je exact weet wat je gaat eten op voorhand en hou je eraan
- Doe in het eerste jaar veel koppeltrainingen (fietsen + lopen) dan zal je een pak minder moeite hebben in wedstrijd. Ik ga in het wedstrijdseizoen ook dikwijls bv 2 uur fietsen voor mijn lange loop om gewoon die overgang beter aan te kunnen
Hoe zit het me jouw schema's? Word je begeleid of kies zoiets als MyproCoach?
 
Ik ben zelf (niet actief) trainer en maak mijn eigen schema's. Door mijn druk leven is werken met een trainer moeilijk.
 
Als ge geen/weinig ervaring hebt met zwemmen raad ik aan om op zoek te gaan naar een zwemtrainer. Techniek kunt ge niet op uzelf trainen, ge moet iemand hebben die u uit het zwembad kan beoordelen.
 
- Zwemmen = techniek en volume, veel km's zwemmen is key om fris uit het water te komen
- Wetsuit maakt veel verschil, als je een mindere zwemmer bent kies dan een wetsuit met veel zwemvermogen
- Mooi zwemmen in een wetsuit is energieverspilling, armen breed uitzwaaien is meestal sneller omdat het plooien van de armen meer energie vraagt
Is een wetsuit altijd toegelaten in thriatlon? Ik heb zelf maar één keer een 1/4 meegedaan, ik herinner me dat ik toen verplicht werd die wetsuit aan te doen, terwijl het water 19°C was. Ik had toen veel liever zonder wetsuit gezwommen (ik zwom in die periode ook open water wedstrijden, had toen net een wedstrijd in zee afgelegd, 5 km /18°C, met alleen een speedoke aan). Mij lukt crawl zwemmen met een wetsuit absoluut niet (ik wordt er duizelig van).
- Oefen buiten zwemmen, kijk om de x slagen voor je of je zwemt 2x de afstand
Vooral dat leren vooruitkijken is enorm belangrijk. Ik heb ooit moeten opgeven omdat ik teveel afgeweken was van koers en in de branding van een golfbreker terecht was gekomen. 🙈
Als ge geen/weinig ervaring hebt met zwemmen raad ik aan om op zoek te gaan naar een zwemtrainer. Techniek kunt ge niet op uzelf trainen, ge moet iemand hebben die u uit het zwembad kan beoordelen.
En die zorgt dan ook voor de juiste trainingsschema's, zodat je op die techniek kan trainen. Wanneer je op de 25ste of 30ste start met zwemmen ga je nooit geen echte topzwemmer meer worden, maar je kan echt nog wel grote stappen voorwaarts zetten.
Bij ons kwamen ook soms aspirant-triathleten meetrainen, in 't begin was die hun stijl eerder 'paling met buikkrampen', maar velen pikten toch nog heel veel op.
 
Is een wetsuit altijd toegelaten in thriatlon? Ik heb zelf maar één keer een 1/4 meegedaan, ik herinner me dat ik toen verplicht werd die wetsuit aan te doen, terwijl het water 19°C was. Ik had toen veel liever zonder wetsuit gezwommen (ik zwom in die periode ook open water wedstrijden, had toen net een wedstrijd in zee afgelegd, 5 km /18°C, met alleen een speedoke aan). Mij lukt crawl zwemmen met een wetsuit absoluut niet (ik wordt er duizelig van).

Vooral dat leren vooruitkijken is enorm belangrijk. Ik heb ooit moeten opgeven omdat ik teveel afgeweken was van koers en in de branding van een golfbreker terecht was gekomen. 🙈

En die zorgt dan ook voor de juiste trainingsschema's, zodat je op die techniek kan trainen. Wanneer je op de 25ste of 30ste start met zwemmen ga je nooit geen echte topzwemmer meer worden, maar je kan echt nog wel grote stappen voorwaarts zetten.
Bij ons kwamen ook soms aspirant-triathleten meetrainen, in 't begin was die hun stijl eerder 'paling met buikkrampen', maar velen pikten toch nog heel veel op.
Rond wetsuits is er een regeling:
Het dragen van een wetsuit is toegestaan voor:

  • Mini-, sprint- en Olympische afstand bij een watertemperatuur van maximaal 21,9°C.
  • Middenafstand bij een watertemperatuur van maximaal 24,5°C.
  • Bij een buitentemperatuur van 15 graden Celcius of minder gelden lagere maxima. Beneden een watertemperatuur van 15,9 °C is het dragen van een wetsuit verplicht. Bij een watertemperatuur van minder dan 13 °C is zwemmen zelfs helemaal niet toegestaan.

Mocht je geen tijd hebben om veel te trainen in het zwembad. De Zen8 is een aanrader.
 
Terug
Bovenaan