Debuut IM - do's en don'ts?

Met een wetsuit zwem je sowieso minuten sneller, als het toegelaten is heeft iedereen em aan.
Mij lukt crawl met een wetsuit dus echt niet, zowel op trainingen als in de wedstrijd toen, ik word echt misselijk. Ik heb toen van miserie rugcrawl gezwommen, dan was die misselijkheid weg.

Maar als het te warm is mag die wetsuit dus niet aan, als ik het goed begrepen heb, dus moet @schiptrekker ook trainen in open water zonder wetsuit, denk ik?
 
Laatst bewerkt:
Mij lukt crawl met een wetsuit dus echt niet, zowel op trainingen als in de wedstrijd toen, ik wordt echt misselijk. Ik heb toen van miserie rugcrawl gezwommen, dan was die misselijkheid weg.

Maar als het te warm is mag die wetsuit dus niet aan, als ik het goed begrepen heb, dus moet @schiptrekker ook trainen in open water zonder wetsuit, denk ik?
Pas vanaf 28 graden verboden.
 
Dat klopt niet hoor, je geeft ook andere nummers in je vorige post. Op Ironman wedstrijden voor age groupers meestal vanaf 24 graden. De regels zijn voor de rest per land wat verschillend, en niet elke wedstrijd werkt met officiele regels. Kortere afstanden is het sneller verboden en er wordt soms ook rekening gehouden met luchttemperatuur. Je oefent sowieso zonder wetsuit zwemmen in het zwembad, maar als het kan (warm genoeg is) oefen ik dit ook eens buiten.
 
Dat klopt niet hoor, je geeft ook andere nummers in je vorige post. Op Ironman wedstrijden voor age groupers meestal vanaf 24 graden. De regels zijn voor de rest per land wat verschillend, en niet elke wedstrijd werkt met officiele regels. Kortere afstanden is het sneller verboden en er wordt soms ook rekening gehouden met luchttemperatuur. Je oefent sowieso zonder wetsuit zwemmen in het zwembad, maar als het kan (warm genoeg is) oefen ik dit ook eens buiten.

Dit terzijde.

Vaseline is niet om je pak sneller uit te trekken aangezien de truc daar is om er water te inlopen, bij het uit het water stappen. Vaseline rond nek en polsen om wrijving te voornomen.
 

Dit terzijde.

Vaseline is niet om je pak sneller uit te trekken aangezien de truc daar is om er water te inlopen, bij het uit het water stappen. Vaseline rond nek en polsen om wrijving te voornomen.
Ik weet niet hoe je op die pagina komt, maar het klopt echt niet. Regel 2 en regel 4 op je link spreken elkaar gewoon ook volledig tegen :rofl:

Ik heb al heel veel Ironman label wedstrijden gedaan en nooit was de grens 28. Voorbeeld ironman frankfurt:
NC8fhIw.png


Ook in de US heb ik al een race gedaan en ook daar was de grens lager, ik denk ook 24.
 
Ik weet niet hoe je op die pagina komt, maar het klopt echt niet. Regel 2 en regel 4 op je link spreken elkaar gewoon ook volledig tegen :rofl:

Ik heb al heel veel Ironman label wedstrijden gedaan en nooit was de grens 28. Voorbeeld ironman frankfurt:
NC8fhIw.png


Ook in de US heb ik al een race gedaan en ook daar was de grens lager, ik denk ook 24.
Naargelang de wedstrijd is er een keuzemogelijkheid tussen beide temperaturen om te kiezen of je al dan niet met een wetsuit zwemt. Verliest er enkel je kansen mee op om een Q voor het WK. Maar denk dat dit buiten de meeste hun bereik ligt. Die regels spreken elkaar helemaal niet tegen maar het juist lezen is een ander verhaal. Maar swat, een non-discussie aangezien wetsuits altijd aan te raden wegens je ligging, drijf- en glijvermogen.

EDIT: organiseert Knokke de 140.6 in 2024 of 2025? Vind hier niet direct info over terug.
 
Zo lang op voorhand wordt dat allemaal niet bekend gemaakt. Dat is ook altijd een heel onderhandelingsproces met Ironman zelf. Hans zal het wel op 3athlon.be zetten zodra er geruchten zijn.
 
Maar swat, een non-discussie aangezien wetsuits altijd aan te raden wegens je ligging, drijf- en glijvermogen.
Vanaf 25-26 graden zou ik toch niet meer met wetsuit zwemmen bij volledige afstand.
Ondanks sneller zwemmen met wetsuit kan het dan toch behoorlijk warm worden in dat pak.
 
Het trainen in een zwembad is handig tijdens de niet-zomer maanden maar zwemmen in open water is zoals reeds aangegeven toch nog wat anders.
Je moet namelijk recht leren zwemmen (heeft mij toch zo een 100km open water zwemmen 'gekost') en het feit dat je geen keerpunten kan maken zorgt ervoor dat je armen sneller gaan verzuren (zeker de eerste keren). Over de temperatuur hoef je je denk weinig zorgen te maken, water dat +24 graden is voelt initieel misschien wat fris aan maar na 50m zwemmen merk je er niets meer van. Met een wetsuit aan voelt, voor mij, alles boven de 18 graden aangenaam aan.

Trainen met Zen8-achige toestellen zou ik enkel aanraden voor geoefende zwemmers. Als (semi-) beginner leer je namelijk snel een foute techniek aan die je vaak ook moeilijk(er) kan afleren.
Probeer dus zoveel mogelijk buiten te zwemmen
 
Verliest er enkel je kansen mee op om een Q voor het WK.
Ahja, da systeem was ik vergeten. De races die ik onder IM heb gedaan werd deze niet toegepast, staat ook niet op website bv Frankfurt die ik als voorbeeld toonde. Swat.
 
Laatst bewerkt:
Er is geen triatlon topic. Ik twijfel om volgend seizoen mijn eerste full distance te doen na enkele succesvolle middle distance. Thun en Wales leken me wel wat, maar dan keek ik op trirating... :')
 
Zijn er hier enkele triatleten die krachttraining doen in de fitness en hun workouts hiervoor zouden willen delen aub?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
@EmP Aangezien jij Marbella als gedaan hebt als ik het mij goed herinner, welke fiets raad jij aan tijdens de wedstrijd? Een TT of koersfiets met opzetstuur?

Anders nog tips voor ginder?
 
Zijn er hier mensen die triatlon specifieke trainingsapps gebruiken, zo ja, welke en ben je er tevreden van?

Ik kom van het fietsen en gebruik daarvoor Trainerroad. Zij hebben ook wel trainingsplannen voor triatlon maar het lopen en zwemmen is niet adaptief en er wordt ook geen rekening gehouden met hoe je die trainingen effectief hebt uitgevoerd wat ervoor zorgt dat ik ze eigenlijk niet echt volg.

Als ik dan bekijk hoeveel ik daarvoor betaal en hoeveel ritten op de rollen ik tegenwoordig maar doe betaal ik vrij veel per rit, het lijkt me dan interessanter om te kijken naar iets dat mij bij alle 3 de disciplines kan helpen.

Een join voor triatlon?

Ik kom TRIQ tegen (https://www.triq.ai/) maar de reviews zijn toch niet laaiend, en lijken ondertussen al wat ouder.
 
  • Unsure
Waarderingen: daca
Terug
Bovenaan