De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Heb zelf mio. Ding is ok voor zijn geld, maar traag en soms de weg kwijt. Een 215 heb ik.
Ga normaal van de zomer met eco overstappen naar Garmin. 530 of 830 afhankelijk van het scherm, hopelijk is dat toch iets beter...

maar uw batterij is wel gedrained na 2-3u... en zo'n loemp geval op een stuur, nah.

Ik heb al 10j een quadlock, maar enkel om op de rollen te gebruiken
Idd ik gebruik nu gsm met komoot in een fietszakje op framebuis en idd batterij is na een paar uur al serieus leeg.

Wil hem ook op koers en mtb gebruiken, zeker op mtb liever niet mijn gsm open en bloot op stuur 😝

Laatst bewerkt:
Gisteren mijn oude koersfiets verkocht, inclusief Wahoo Elemnt Mini, dus aan het rondkijken naar een andere fietscomputer.
Ik heb een Garmin Forerunner horloge, dus lijkt het me logisch om bij Garmin te blijven voor de fietscomputer ook.

Een Garmin Edge Explorer vind ik voor schappelijke prijzen tweedehands, en voldoet volgens mij aan mijn noden.
Ik wil routes kunnen maken via komoot en dan via de garmin kunnen navigeren en herberekenen indien nodig.

Is dit een goeie keus of kijk ik beter naar een ander model?
Gewoon op amazon een edge 530 kopen voor <200 eur.

Dan is uw smartphone gebruiken toch de meest logische optie lijkt me?

Geen accurater mogelijke kaarten, groot genoeg scherm en minimale investering vereist.
Als het puur om te navigeren is zou ik nooit een fietscomputer aanraden eerlijk gezegd.
idd, batterij houdt het niet zo lang vol. En schermvergrendeling lockt de telefoon na een paar minuten (setting ligt vast op een company phone).

als ik niet zo'n piepklein scherm wil, dan zal het of een mio 215, of een Garmin explorer 2 worden zeker? En als die mio traag is en hapert, dan wss een explorer 2 (de 2, want ik wil usb-c). Het prijsverschil met een 1040 is mij te groot.

Als het puur om te navigeren is zou ik nooit een fietscomputer aanraden eerlijk gezegd.
Zelfs als het puur om te navigeren is zou ik persoonlijk altijd een dedicated fietscomputer aanraden voor iedereen die regelmatig fietst. Batterij is één ding, ik zou ook al niet graag mijn smartphone op mijn stuur zetten. En ik heb een smartphone van €250 van mijn werk, niet eens een Iphone van vijendertigduizend euro :unsure:

En het is nu niet dat de GPS kaarten op bv een Garmin Edge niet goed zijn. Ik heb bijna 10 jaar een fietsGPS (eerst Edge 800, nu Edge 1030) en ik heb nog nooit problemen gehad met foutieve kaarten. Ik heb wel één keer een witte kaart gehad omdat ik was vergeten de kaart van Frankrijk te downloaden op mijn Edge 800 :tongue:

Als het over het scherm gaat werd deze hier eerder al aangeraden;
Zelf ben ik een tevreden Garmin gebruiker.
Ik heb ooit iemand geweten die zo'n first gen Karoo had... diej reed precies met nen baksteen op zijn stuur. Zo'n lomp ding :o
Ik vermoed dat dat bij de huidige versies wel beter is. Persoonlijk zou ik eigenlijk altijd Garmin of Wahoo kopen... als je een beetje uitkijkt zijn die eigenlijk niet duurder dan de concurrentie EN hun re-sale value is vele malen hoger dan bij de meer niche merken.

Ben ook aan het kijken voor een pure GPS om te fietsen... Behalve het bijhouden van de route, ben ik niet geïnteresseerd in andere sportieve statistics (power, hartslag, enz). Omdat ik toch wel wat verhalen lees over de instabiliteit van de Garmins, ben ik nu aan het kijken naar de Mio 215 of de nieuwere MIO Discovery series. Iemand ervaring met die MIO’s ?
Wegblijven van Mio, verouderde hardware en software.

Ik heb een Wahoo Elemnt Roam V1 en ben daar heel content van. Bij afwijken van de route herberekent hij ook vlotjes. Staat nu nieuw aan €200.

Voorheen had ik een Mio. Wat lomper en niets fancy, maar deed wel gewoon wat het moest doen.

Zelfs als het puur om te navigeren is zou ik persoonlijk altijd een dedicated fietscomputer aanraden voor iedereen die regelmatig fietst. Batterij is één ding, ik zou ook al niet graag mijn smartphone op mijn stuur zetten. En ik heb een smartphone van €250 van mijn werk, niet eens een Iphone van vijendertigduizend euro :unsure:

En het is nu niet dat de GPS kaarten op bv een Garmin Edge niet goed zijn. Ik heb bijna 10 jaar een fietsGPS (eerst Edge 800, nu Edge 1030) en ik heb nog nooit problemen gehad met foutieve kaarten. Ik heb wel één keer een witte kaart gehad omdat ik was vergeten de kaart van Frankrijk te downloaden op mijn Edge 800 :tongue:

Ik heb ooit iemand geweten die zo'n first gen Karoo had... diej reed precies met nen baksteen op zijn stuur. Zo'n lomp ding :eek:
Ik vermoed dat dat bij de huidige versies wel beter is. Persoonlijk zou ik eigenlijk altijd Garmin of Wahoo kopen... als je een beetje uitkijkt zijn die eigenlijk niet duurder dan de concurrentie EN hun re-sale value is vele malen hoger dan bij de meer niche merken.
De navigatie op een wahoo of een edge is niet slecht.
Maar om nu te zeggen dat het perfect of feilloos is, tgoh :P
Het probleem is dat het sterk afhankelijk is van hoe goed uw kaarten kaarten zijn. En dat het 0,0 data heeft over afsluitingen of iet of wat interactieve data. Zo heb ik toch al vaak gehad dat ik ineens geconfronteerd wordt met een afsluiting. En dan terug op uw route geraken is niet altijd even evident.
Vaak moet ik dan de Google maps opentrekken en kijken hoe ik terug op de route geraak en de afsluiting bypasseer.
Als iemand dus zuiver een toestel zoekt om te navigeren denk ik dat er voor dat doel niks boven een toestel gaat dat een beetje verstandig is en wat kracht onder de motorkap heeft.

Batterij is potentieel een probleem. Al kan je daar ook wel een mouw aan passen. Zo hoeft uw scherm niet altijd aan te staan natuurlijk.
En zijn er wel oplossingen met powerbanks.

Een edge explorer is zeker ook een goeie optie. Niet te duur en een vrij groot scherm.

De navigatie op een wahoo of een edge is niet slecht.
Maar om nu te zeggen dat het perfect of feilloos is, tgoh :p
Het probleem is dat het sterk afhankelijk is van hoe goed uw kaarten kaarten zijn. En dat het 0,0 data heeft over afsluitingen of iet of wat interactieve data. Zo heb ik toch al vaak gehad dat ik ineens geconfronteerd wordt met een afsluiting. En dan terug op uw route geraken is niet altijd even evident.
Vaak moet ik dan de Google maps opentrekken en kijken hoe ik terug op de route geraak en de afsluiting bypasseer.
Als iemand dus zuiver een toestel zoekt om te navigeren denk ik dat er voor dat doel niks boven een toestel gaat dat een beetje verstandig is en wat kracht onder de motorkap heeft.

Batterij is potentieel een probleem. Al kan je daar ook wel een mouw aan passen. Zo hoeft uw scherm niet altijd aan te staan natuurlijk.
En zijn er wel oplossingen met powerbanks.

Een edge explorer is zeker ook een goeie optie. Niet te duur en een vrij groot scherm.
Ik vond wahoo navigatie wel duidelijker dan Garmin. Er zit ook geen logica in Garmin wanneer ze wel of geen pop up geven over een afslag waardoor je eigenlijk altijd met uw kaart op uw scherm moet staan of ge rijd zowiezo verkeerd.

Ik vond wahoo navigatie wel duidelijker dan Garmin. Er zit ook geen logica in Garmin wanneer ze wel of geen pop up geven over een afslag waardoor je eigenlijk altijd met uw kaart op uw scherm moet staan of ge rijd zowiezo verkeerd.

Daar krijg ik het dus ook van. Met mijn garmin 1000 kwam dat heel weinig voor, maar met mijn 1030 als ik een route doe dat ik niet ken mag ik 10x mijn kar draaien omdat ik plots buiten koers ben.

En meestal is het op grote wegen als je dan een binnenbaantje in moet.

Nog nooit voorgehad, het enige wat wel een probleem is, is dat hij bij de pop-up véél te ver inzoomed waardoor je op kruispunten met een asverschuiving wel eens verkeerd rijdt...

Maar ik rijd eigenlijk altijd op kaart: 1 veld voor power, 1 veld voor hartslag(of cadence). Al die andere metrics (tijd, afstand, snelheid en zeker avg) zijn toch irrelevant tijdens een rit.

…maar met mijn 1030 als ik een route doe dat ik niet ken mag ik 10x mijn kar draaien omdat ik plots buiten koers ben. En meestal is het op grote wegen als je dan een binnenbaantje in moet.
Niet echt bemoedigend om richting Garmin te gaan… dat zijn idd de dingen die ik op andere fora lees, en mij doen twijfelen om voor Garmin te kiezen. Ik wil net een fiets-gps omdat ik nu …x per rit (in minder bekend terrein) moet stoppen om op de foon even maps te openen.

Deju, ben er nog niet uit…

En ik heb nu net een 530 2ehands gekocht 😝 maar voor 100 kan ik niet sukkelen. Maak meestal zelf ook wel een route vooraf

Nog nooit voorgehad, het enige wat wel een probleem is, is dat hij bij de pop-up véél te ver inzoomed waardoor je op kruispunten met een asverschuiving wel eens verkeerd rijdt...

Maar ik rijd eigenlijk altijd op kaart: 1 veld voor power, 1 veld voor hartslag(of cadence). Al die andere metrics (tijd, afstand, snelheid en zeker avg) zijn toch irrelevant tijdens een rit.
Een fiets gps die veel te duur is voor wat hij maar doet zou iets basis zoals de weg tonen toch perfect mogen doen. Met de kaart open rijden is een oplossing voor een probleem die er geen zou mogen zijn.

Naast vermogen en hartslag weet ik ook graag hoe lang ik al rijd om mijn eten te plannen bvb. En de reden dat een mens een 530 of 830 koopt is toch meer data te kunnen zien dan een goedkopere gps.

Vraagje voor de Garmin gebruikers.
Climbpro geeft sinds kort voor een climbpro helling veel te lang melding (piepen voor dood) en zolang hij piept geeft hij ook geen andere melding zoals route. Kan je dat ergens aanpassen?

We waren met 4 Garmin's onderweg en 3 ervan waren voor elke klim een piepfestijn.

Hier ook van plan om een nieuwe gps te kopen en twijfel momenteel nog tussen een garmin 530, een garmin edge explore of zijn opvolger de explore 2. Zijn er hier mensen die deze in bezit hebben en weten of deze garmin modellen een 'suprise me' functie hebben ?
Want na wat googlen vind ik tegenstrijdige informatie hierover terug. In de specs staat op de ene site van wel, op de andere weer van niet. In reviews dezelfde contradicties. In de ene word het heel vaag beschreven volgens een andere review dan weer niet of word het niet besproken. Dan lees ik elders weer dat het altijd kan via een omweg, via connect, maar dat de kwaliteit van de routes vaak te wensen overlaat. Dus zie de bomen niet meer door het bos...

Heb nu een mio 215hc die ik 5-6 jaar geleden eens goedkoop gekocht heb via ibood. Maar de batterij is niet meer wat het moet zijn, afgelopen maandag de duvel on tour gereden ( 4 uur over gedaan) en bij aankomst viel hij uit, hij reageert bij momenten ook heel traag ten opzicht van vroeger (zit soms 10 seconden vertraging op het indrukken van een toets en de reactie daarvan op het scherm) en vind de website interface, mioshare, ook heel verouderd aanvoelen. Dus tijd voor een upgrade naar een nieuw, beter model.
Deze mio heeft een 'suprise me' functie waar je simpelweg het aantal kilometers ingeeft waarna hij vervolgens 3 mogelijke routes berekend waaruit je dan kan kiezen. Ik gebruik deze suprise me functie zo goed als iedere keer dat ik ga fietsen aangezien ik 1. van variatie hou, 2. niet altijd even bekend ben met alle mogelijke fietsroutes rondom mijn woonplaats (nog niet zo lang geleden verhuisd naar een nieuwe streek) dus vind het moeilijk om zelf een goede route uit te tekenen en 3. Beetje lui ben om zelf een route uit te stippelen. Dus deze functie zou ik wel heel hard missen moest deze ontbreken. Dus liefst van al toch een nieuwe gps die deze functie wel aan boord heeft.

Een fiets gps die veel te duur is voor wat hij maar doet zou iets basis zoals de weg tonen toch perfect mogen doen. Met de kaart open rijden is een oplossing voor een probleem die er geen zou mogen zijn.

Naast vermogen en hartslag weet ik ook graag hoe lang ik al rijd om mijn eten te plannen bvb. En de reden dat een mens een 530 of 830 koopt is toch meer data te kunnen zien dan een goedkopere gps.

Climbpro geeft sinds kort voor een climbpro helling veel te lang melding (piepen voor dood) en zolang hij piept geeft hij ook geen andere melding zoals route. Kan je dat ergens aanpassen?

We waren met 4 Garmin's onderweg en 3 ervan waren voor elke klim een piepfestijn.
Ik kan u enkel maar volgen hierin.
De navigatie werkt over het algemeen wel ok. Maar feilloos is het zeker niet. En dit dan bypasseren door constant op de map te rijden is een beetje erover.
Soms schakel ik naar de map om te zien wat de route gaat doen, maar meer dan dat ook niet.

Als ik u vraag goed begrijp wil je dus climbpo nog gebruiken maar minder meldingen krijgen?
Dat kan volgens mij niet, je kan enkel maar climbpro in totaliteit uitzetten.
Normaal piept hij ook enkel maar als je een helling nadert en de helling start.

Laatst bewerkt:

Op mijn Wahoo heb ik 4 datavelden op het kaartscherm, en alles blijft mooi duidelijk. Geen compromissen dus.

Maar iedereen is hier precies getrouwd met Garmin :p

Hier ook van plan om een nieuwe gps te kopen en twijfel momenteel nog tussen een garmin 530, een garmin edge explore of zijn opvolger de explore 2. Zijn er hier mensen die deze in bezit hebben en weten of deze garmin modellen een 'suprise me' functie hebben ?
Want na wat googlen vind ik tegenstrijdige informatie hierover terug. In de specs staat op de ene site van wel, op de andere weer van niet. In reviews dezelfde contradicties. In de ene word het heel vaag beschreven volgens een andere review dan weer niet of word het niet besproken. Dan lees ik elders weer dat het altijd kan via een omweg, via connect, maar dat de kwaliteit van de routes vaak te wensen overlaat. Dus zie de bomen niet meer door het bos...

Heb nu een mio 215hc die ik 5-6 jaar geleden eens goedkoop gekocht heb via ibood. Maar de batterij is niet meer wat het moet zijn, afgelopen maandag de duvel on tour gereden ( 4 uur over gedaan) en bij aankomst viel hij uit, hij reageert bij momenten ook heel traag ten opzicht van vroeger (zit soms 10 seconden vertraging op het indrukken van een toets en de reactie daarvan op het scherm) en vind de website interface, mioshare, ook heel verouderd aanvoelen. Dus tijd voor een upgrade naar een nieuw, beter model.
Deze mio heeft een 'suprise me' functie waar je simpelweg het aantal kilometers ingeeft waarna hij vervolgens 3 mogelijke routes berekend waaruit je dan kan kiezen. Ik gebruik deze suprise me functie zo goed als iedere keer dat ik ga fietsen aangezien ik 1. van variatie hou, 2. niet altijd even bekend ben met alle mogelijke fietsroutes rondom mijn woonplaats (nog niet zo lang geleden verhuisd naar een nieuwe streek) dus vind het moeilijk om zelf een goede route uit te tekenen en 3. Beetje lui ben om zelf een route uit te stippelen. Dus deze functie zou ik wel heel hard missen moest deze ontbreken. Dus liefst van al toch een nieuwe gps die deze functie wel aan boord heeft.
De functie "rondreis plannen" is er niet op de 530, wel op de 830. Ik heb het op mijn oude edge touring maar hij neemt veel dezelfde stukken weg na een tijdje, hopelijk doen de nieuwere toestellen het beter. Ik maak nu altijd zelf routes via garmin connect, gaat heel vlot en ben zeker van leuke wegen (geen grote wegen). Na een tijd heb je een mooie collectie routes, ik wissel dan wat af. Maar zoals ik zei kan je vrij snel een nieuwe route maken.

Terug
Bovenaan