De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

10% korting of een setje Leo’s en bidonhouders ter waarde van 55€ zijn wel twee verschillende dingen natuurlijk :P

Of korting geven nog zo courant is dat weet ik trouwens niet. Vroeger gaf men wel al eens korting, maar sinds corona was elke fiets al verkocht full price nog voor hij bij de FM binnen was.
Nu heb je terug al wat meer aanbod, maar ze gaan nog altijd wel vrij goed hoor.

Voor corona kreeg ik bij van eyck toch ook 10% op mijn bmc. Tijdens corona was dat idd minder, maar blijkbaar zitten ze nu met veel overstock die ook weg moet.

Nu ik heb geen korting meer nodig sinds ik canyon heb. Meer krijg je niet voor je geld, al is die Wim Devos daar toch ook wel serieus bang for buck als je zijn Facebook bekijkt.

Deze zou zowel hier als in het Gravel topic kunnen maar aangezien het vooral over training gaat zet ik em hier:
Just throwing it out there voor mensen die on the fence zitten voor JOIN. Als je inschrijft voor Rebound (DIY versie van Unbound) krijg je gratis toegang tot JOIN tot de dag van het event (3 juni). Een maand ipv de normale 2 weken dus + nadien 6 maand sub voor de prijs van 3.

Mogelijks kan je zelfs gewoon deze links gebruiken zonder in te schrijven voor Rebound: https://join.cc/promo/rebound-promo/
Anders: https://rebound.cc/

Laatst bewerkt:
2e hands zoeken? Met Corona zijn er wel koopjes te doen
Wachttijden op nieuwe fietsen zijn nog steeds vrij lang hoor, 2dehands markt gaat nog altijd vrij stevig. Zeker in het segment 'niet te prijzig' met schijfremmen en een moderne groepset ga je weinig koopjes kunnen doen. En verkoopt waanzinnig snel.

Tiagra doet ook gewoon wat moet. Dan is het wel opletten geblazen dat het hydraulische shijfremmen zijn.
Mechanische schijfremmen zijn altijd brol.
Toch enige nuance, een goed afgestelde mechenische schijfrem met goeie kabels (compressieloze gaine) werkt echt wel goed hoor. Uiteraard, hydraulisch zal altijd krachtiger zijn, maar ik zou mechanische niet zomaar afschrijven.
Voor een 'beginnersfiets' zijn zelfs velgremmen ook wel best ok hoor. Ik ken genoeg volk dat er nog mee rondrijdt. Ik wil maar zeggen, voor €1100 heb je een alu fiets met carbon voorvork en 105 groepset met velgremmen. Daar kan je je heus wel enkele jaren mee amuseren. Wil je het echt serieus opnemen, zal je waarschijnlijk na een jaar of 2 wel willen upgraden, maar dan heb je een extra fiets om op de rollen te zetten ;)

Deze zou zowel hier als in het Gravel topic kunnen maar aangezien het vooral over training gaat zet ik em hier:
Just throwing it out there voor mensen die on the fence zitten voor JOIN. Als je inschrijft voor Rebound (DIY versie van Unbound) krijg je gratis toegang tot JOIN tot de dag van het event (3 juni). Een maand ipv de normale 2 weken dus + nadien 6 maand sub voor de prijs van 3.

Mogelijks kan je zelfs gewoon deze links gebruiken zonder in te schrijven voor Rebound: https://join.cc/promo/rebound-promo/
Ook een 60 dagen trial voor Strava! https://rebound.cc/routes (ergens halfweg de pagina staat een knop om de code te "redemen").

Trouwe luisteraar van de beter worden podcast zo blijkt ;)
Mooie deal als je een beetje serieus wilt gaan trainen!

Eveneens een JOIN vraag.
Hoe zet iedereen hier zijn workouts op zijn headunit? Ik vraag een wahoo FIT op basis van vermogen aan, open de mail en export de FIT naar intervals die automatisch synct met Garmin connect.
Nadeel is dat de FIT een power van 1s hanteert die ik dan manueel verander naar 3 om toch een iets stabielere waarde te hebben als je het “doel” gegevensscherm op een edge gebruikt.
Nu is dit manueel wel wat werk. Maar als ik bijvoorbeeld een ZWO neem dan legt hij een average power op, wat niet bruikbaar is op de baan.
Een gemiddeld vermogen voor uw blok is waardeloos om te trainen natuurlijk.
Export naar connect kan ook. Maar die workout moet ik dan manueel naar de agenda in connect zetten, en je kan die workout niet exporten vanop connect. En heb ik dus geen workout op intervals staan wat ik primair als analyse gebruik.

Mocht er een export naar FIT met doel 3s of 10s vermogen native zijn dan zou dat perfect zijn.

Om op mijn Wahoo te krijgen: Makkelijkste is toch een (gratis) Trainingpeaks account aan te maken, dit linken in je Wahoo en dan exporteren naar Trainingpeaks. Duurt 10 seconden zo. Op mijn head unit heb ik dan op mijn interval block zowel de 3s average als de average van die trainingsblock zelf.

Trouwe luisteraar van de beter worden podcast zo blijkt ;)
Toch niet :unsure:

Maar als ik bijvoorbeeld een ZWO neem dan legt hij een average power op, wat niet bruikbaar is op de baan.
Een gemiddeld vermogen voor uw blok is waardeloos om te trainen natuurlijk.
Tenzij ik dit totaal verkeerd interpreteer zie ik niet in waarom een gemiddeld vermogen waardeloos zou zijn... integendeel.
Waarom zou een gemiddeld vermogen minderwaardig zijn aan de range die je krijgt als je export naar Garmin Connect? Wat maakt het uit of u headunit zegt trap 300W of hij zegt trap 275-325W? Je gaat uiteindelijk hetzelfde doen: op 300W mikken of mikken in het midden van u 275-325W zone: aka 300W. En met een beetje logisch verstand weet je ook dat de bandbreedte waarbinnen je moet blijven smaller wordt bij lage vermogens en breder bij hogere vermogens.

Wat ik wel irritant vind is dat hij soms 10s average power gebruikt in een interval van 1 minuut of iets dergelijks. Vaak gaat dat over relatief hoge vermogens met logischerwijs ook grotere absolute vermogensschommelingen. Ik zie eerlijk gezegd weinig toepassingen waar 3s average power niet wenselijk is... buiten in 10-15s all out sprints oid maar die doe je in principe toch maximaal en dan kijk je ondertussen toch niet op je head unit.

Maar ik gebruik dus gewoon de export van JOIN naar Garmin Connect en van Garmin Connect naar mijn Edge. En als de workout niet te complex is, rijdt ik hem gewoon uit het hoofd, dat heeft ook als voordeel dat je gemakkelijk (een reeks) intervallen een paar minuten later kan starten als dat beter uit komt met waar je u ergens bevindt. Als ik bv na 20 minuten een jaadpad opdraai dan wil ik niet na 15 minuten aan mijn blok beginnen, dan wacht ik liever even zodat ik geen last heb van verkeer/lichten/...

Toch niet :unsure:

Tenzij ik dit totaal verkeerd interpreteer zie ik niet in waarom een gemiddeld vermogen waardeloos zou zijn... integendeel.
Waarom zou een gemiddeld vermogen minderwaardig zijn aan de range die je krijgt als je export naar Garmin Connect? Wat maakt het uit of u headunit zegt trap 300W of hij zegt trap 275-325W? Je gaat uiteindelijk hetzelfde doen: op 300W mikken of mikken in het midden van u 275-325W zone: aka 300W. En met een beetje logisch verstand weet je ook dat de bandbreedte waarbinnen je moet blijven smaller wordt bij lage vermogens en breder bij hogere vermogens.

Wat ik wel irritant vind is dat hij soms 10s average power gebruikt in een interval van 1 minuut of iets dergelijks. Vaak gaat dat over relatief hoge vermogens met logischerwijs ook grotere absolute vermogensschommelingen. Ik zie eerlijk gezegd weinig toepassingen waar 3s average power niet wenselijk is... buiten in 10-15s all out sprints oid maar die doe je in principe toch maximaal en dan kijk je ondertussen toch niet op je head unit.

Maar ik gebruik dus gewoon de export van JOIN naar Garmin Connect en van Garmin Connect naar mijn Edge. En als de workout niet te complex is, rijdt ik hem gewoon uit het hoofd, dat heeft ook als voordeel dat je gemakkelijk (een reeks) intervallen een paar minuten later kan starten als dat beter uit komt met waar je u ergens bevindt. Als ik bv na 20 minuten een jaadpad opdraai dan wil ik niet na 15 minuten aan mijn blok beginnen, dan wacht ik liever even zodat ik geen last heb van verkeer/lichten/...
Bij een gemiddeld vermogen zegt hij dan dat je moet mikken op een doelvermogen van 200-240w gemiddeld.
Dus trap jij de eerste minuut onafgebroken 200w dan zal daar ook steeds 200w staan. Maar moet je toch voor één of andere toch enkele seconden de pedalen stilhouden of van de gas gaan dan zakt dat gemiddeld vermogen direct.
Je gaat dan misschien een halve minuut aan 270w rijden om dat gemiddelde terug binnen de range te krijgen, maar dan ben je bezig met een andere intensiteit dan wat uw workout als doel heeft.

Het doel is in eerste instantie om elke trap die je doet binnen de range van 200-240w te doen. En niet dat je iets gaat doen dat gemiddeld wel klopt.
Een gemiddeld vermogen van uw blok kan interessant zijn om na te gaan hoe goed je uw blok hebt uitgevoerd, maar dat is niet het primair doel natuurlijk.

Ik heb ook een veld met de 3s power erop staan. En ook de snelheid :unsure:, ik weet graag hoe snel ik raket :unsure:

Maar ik heb het gevonden hoe het makkelijk op te lossen is. Als je een ZWO export doet, inlaad in intervals dan kan je bij /settings kiezen hoe intervals dit omzet naar een FIT file. Daar kan je dan kiezen hoe je uw power targets wilt, 1s, 3s, 10s, NP, …

Bij een gemiddeld vermogen zegt hij dan dat je moet mikken op een doelvermogen van 200-240w gemiddeld.
Dus trap jij de eerste minuut onafgebroken 200w dan zal daar ook steeds 200w staan. Maar moet je toch voor één of andere toch enkele seconden de pedalen stilhouden of van de gas gaan dan zakt dat gemiddeld vermogen direct.
Je gaat dan misschien een halve minuut aan 270w rijden om dat gemiddelde terug binnen de range te krijgen, maar dan ben je bezig met een andere intensiteit dan wat uw workout als doel heeft.

Het doel is in eerste instantie om elke trap die je doet binnen de range van 200-240w te doen. En niet dat je iets gaat doen dat gemiddeld wel klopt.
Een gemiddeld vermogen van uw blok kan interessant zijn om na te gaan hoe goed je uw blok hebt uitgevoerd, maar dat is niet het primair doel natuurlijk.

Ik heb ook een veld met de 3s power erop staan. En ook de snelheid :unsure:, ik weet graag hoe snel ik raket :unsure:

Maar ik heb het gevonden hoe het makkelijk op te lossen is. Als je een ZWO export doet, inlaad in intervals dan kan je bij /settings kiezen hoe intervals dit omzet naar een FIT file. Daar kan je dan kiezen hoe je uw power targets wilt, 1s, 3s, 10s, NP, …
Ik snap denk ik wat je bedoelt maar dat is voorlopig niet de ervaring die ik heb van mijn buitenritten. Ik heb hem nog geen avg (over het blok) zien gebruiken.

Maar het verhaal dat je schetst is wat ik dus al wat irritant vind aan 10s average... als je om een of andere reden even de druk van u pedalen moet halen is het niet altijd evident om terug in de correcte zone te komen en heb je vaak de neiging van te overshooten. Dit ga ik toch eens in het oog houden als ik workout mode gebruik buiten volgende keren.

Ik snap denk ik wat je bedoelt maar dat is voorlopig niet de ervaring die ik heb van mijn buitenritten. Ik heb hem nog geen avg (over het blok) zien gebruiken.

Maar het verhaal dat je schetst is wat ik dus al wat irritant vind aan 10s average... als je om een of andere reden even de druk van u pedalen moet halen is het niet altijd evident om terug in de correcte zone te komen en heb je vaak de neiging van te overshooten. Dit ga ik toch eens in het oog houden als ik workout mode gebruik buiten volgende keren.
Ik pauzeer de rit in zijn totaliteit dan, dan blijft uw gemiddelde vermogen dezelfde waarde en stopt ook de timer van uw interval. Gebeurt in principe niet zo vaak, maar bij rode lichten of 'moeilijke' bochten (met stopstreep en drukkere straat) verlies je toch vaak wat te veel tijd, zeker op een korter interval.

En het autistische kantje in mij bepaalt dat elke seconde telt.

Gisteren mijn oude koersfiets verkocht, inclusief Wahoo Elemnt Mini, dus aan het rondkijken naar een andere fietscomputer.
Ik heb een Garmin Forerunner horloge, dus lijkt het me logisch om bij Garmin te blijven voor de fietscomputer ook.

Een Garmin Edge Explorer vind ik voor schappelijke prijzen tweedehands, en voldoet volgens mij aan mijn noden.
Ik wil routes kunnen maken via komoot en dan via de garmin kunnen navigeren en herberekenen indien nodig.

Is dit een goeie keus of kijk ik beter naar een ander model?

Ben ook aan het kijken voor een pure GPS om te fietsen... Behalve het bijhouden van de route, ben ik niet geïnteresseerd in andere sportieve statistics (power, hartslag, enz). Omdat ik toch wel wat verhalen lees over de instabiliteit van de Garmins, ben ik nu aan het kijken naar de Mio 215 of de nieuwere MIO Discovery series. Iemand ervaring met die MIO’s ?

Ben ook aan het kijken voor een pure GPS om te fietsen... Behalve het bijhouden van de route, ben ik niet geïnteresseerd in andere sportieve statistics (power, hartslag, enz). Omdat ik toch wel wat verhalen lees over de instabiliteit van de Garmins, ben ik nu aan het kijken naar de Mio 215 of de nieuwere MIO Discovery series. Iemand ervaring met die MIO’s ?
Houdt rekening met het feit dat er véél meer Garmins dan Mio´s in omloop zijn en niemand gaat op internet een topic maken om te zeggen hoe zijn Edge gewoon werkt...

Als je geen power data wilt is een Edge Explore een perfecte optie. Er staan er wrs nen hoop op 2dehands waar niks aan is.

Houdt rekening met het feit dat er véél meer Garmins dan Mio´s in omloop zijn en niemand gaat op internet een topic maken om te zeggen hoe zijn Edge gewoon werkt...

Als je geen power data wilt is een Edge Explore een perfecte optie. Er staan er wrs nen hoop op 2dehands waar niks aan is.
idd kzie hem nieuw bij decathlon nu aan 180, maar op tweedehands/marketplace rond de 100
Extra houderke voor op de mtb en ik ben gesettled.

Voor mij lijkt het logisch om in het garmin ecosysteem te blijven gezien mijn forerunner

Dan is uw smartphone gebruiken toch de meest logische optie lijkt me?

Geen accurater mogelijke kaarten, groot genoeg scherm en minimale investering vereist.
Als het puur om te navigeren is zou ik nooit een fietscomputer aanraden eerlijk gezegd.

Dan is uw smartphone gebruiken toch de meest logische optie lijkt me?

Geen accurater mogelijke kaarten, groot genoeg scherm en minimale investering vereist.
Als het puur om te navigeren is zou ik nooit een fietscomputer aanraden eerlijk gezegd.
maar uw batterij is wel gedrained na 2-3u... en zo'n loemp geval op een stuur, nah.

Ik heb al 10j een quadlock, maar enkel om op de rollen te gebruiken

Terug
Bovenaan