Mr.Fingers
Well-known member
Dat je niet verplicht het fietspad bent te gebruiken, als de staat van dat fietspad te slecht is om te gebruiken. En da's een grijze zone, want wat is "te slecht". Wat voor een stadsfiets (en zeker gravelbike, fitnessbike of MTB) perfect doenbaar is als fietspad/fietsstrook, is met een racefiets op smalle bandjes al heel wat moeilijker, of zelfs levensgevaarlijk (langse groeven in kapotgereden betonplaten, slecht aansluitende riooldekseltjes,...), allemaal dingen die je erg vaak hebt op de wegen ten oosten van Leuven.Het klopt toch? Vanaf 15 op de baan tenzij het fietspad het niet toelaat? Of mis ik iets?
Zelf ook al eens staande gehouden geweest, met mijn stadsfiets, door een overijverige agent omdat ik naast het fietspad reed, en toen heb ik'm ook gewoon gezegd dat de staat van het fietspad te slecht was om erop te rijden (het was oogstseizoen, dus veel klonten glibberige modder van de boeren die van hun veld kwamen die het nog meer verraderlijk maken). Zeker als je vermeld dat artikel 9.1.2.3 dat expliciet toestaat (en da's een gemakkelijk getal om te onthouden).
Art.9.1.2.3
• om van richting te veranderen
• om in te halen
• om omheen een hindernis te rijden (verkeerd geparkeerde wagens, vuilnisbakken, bouwmaterialen, containers...)
• als het fietspad in slechte staat is (glasscherven, modder, sneeuw, slechte toestand van het wegdek...)