De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Het klopt toch? Vanaf 15 op de baan tenzij het fietspad het niet toelaat? Of mis ik iets?
Dat je niet verplicht het fietspad bent te gebruiken, als de staat van dat fietspad te slecht is om te gebruiken. En da's een grijze zone, want wat is "te slecht". Wat voor een stadsfiets (en zeker gravelbike, fitnessbike of MTB) perfect doenbaar is als fietspad/fietsstrook, is met een racefiets op smalle bandjes al heel wat moeilijker, of zelfs levensgevaarlijk (langse groeven in kapotgereden betonplaten, slecht aansluitende riooldekseltjes,...), allemaal dingen die je erg vaak hebt op de wegen ten oosten van Leuven.

Zelf ook al eens staande gehouden geweest, met mijn stadsfiets, door een overijverige agent omdat ik naast het fietspad reed, en toen heb ik'm ook gewoon gezegd dat de staat van het fietspad te slecht was om erop te rijden (het was oogstseizoen, dus veel klonten glibberige modder van de boeren die van hun veld kwamen die het nog meer verraderlijk maken). Zeker als je vermeld dat artikel 9.1.2.3 dat expliciet toestaat (en da's een gemakkelijk getal om te onthouden).

Art.9.1.2.3
• om van richting te veranderen
• om in te halen
• om omheen een hindernis te rijden (verkeerd geparkeerde wagens, vuilnisbakken, bouwmaterialen, containers...)
• als het fietspad in slechte staat is (glasscherven, modder, sneeuw, slechte toestand van het wegdek...)

Kilometers lang harken op de 36/30 aan een cadans van 65 vs losjes de virtuele 36/50 gebruiken en aan een lekkere 90rpm bollen is toch echt een wereld van verschil vind ik.

Met de range die roadbikes tegenwoordig hebben is dat verschil natuurlijk minder essentieel, maar de grootste uitdaging bij het beklimmen van een Ventoux/Stelvio/Alpe zit (zat?) hem toch gewoon in het rond krijgen van uw verzet. Iedere tientonner met een beetje doorzettingsvermogen rijdt die klimmetjes naar boven op een 32/50, maar je moest toch al een beetje fitness hebben om dat op een 36/25 te doen.
Ik heb nen 34/32 ip mijn roadbike en aan de snelheid waarmee ik omhoog rijdt is dat dan 70-75RPM.
En ik trap echt nooit 90RPM, eerder 80-85RPM. Dan is het verschil toch niet zo heel groot. :p

Dat je niet verplicht het fietspad bent te gebruiken, als de staat van dat fietspad te slecht is om te gebruiken. En da's een grijze zone, want wat is "te slecht". Wat voor een stadsfiets (en zeker gravelbike, fitnessbike of MTB) perfect doenbaar is als fietspad/fietsstrook, is met een racefiets op smalle bandjes al heel wat moeilijker, of zelfs levensgevaarlijk (langse groeven in kapotgereden betonplaten, slecht aansluitende riooldekseltjes,...), allemaal dingen die je erg vaak hebt op de wegen ten oosten van Leuven.

Zelf ook al eens staande gehouden geweest, met mijn stadsfiets, door een overijverige agent omdat ik naast het fietspad reed, en toen heb ik'm ook gewoon gezegd dat de staat van het fietspad te slecht was om erop te rijden (het was oogstseizoen, dus veel klonten glibberige modder van de boeren die van hun veld kwamen die het nog meer verraderlijk maken). Zeker als je vermeld dat artikel 9.1.2.3 dat expliciet toestaat (en da's een gemakkelijk getal om te onthouden).
Dat stond ook in de quote uit dat artikel. Uiteraard is dat voor interpretatie vatbaar maar ik vermoed/verwacht nu wel dat ze niet gecontroleerd hebben op een plaats waar het niet duidelijk is gezien ze zelf de aandacht vestigen op die regel.

Ik heb nen 34/32 ip mijn roadbike en aan de snelheid waarmee ik omhoog rijdt is dat dan 70-75RPM.
En ik trap echt nooit 90RPM, eerder 80-85RPM. Dan is het verschil toch niet zo heel groot. :p

Het probleem is niet zozeer duidelijk als je de totale klim bekijkt.
34/32, 80RPM dat is 10,6km/h en dus 1u15min omhoog aan 3w/kg over de hele klim. Dat is bon denk je dan. Maar dat is gemiddeld.
Maar het zijn de steilere stukken waar je al op het grootste kroontje rijdt en je dus twee mogelijkheden hebt, cadans verminderen of power verhogen.
En daar zit de echte uitdaging. :P

Virtueel kan je desnoods aan 2km/h nog rijden. In het echte leven val je dan omver :P

Het klopt toch? Vanaf 15 op de baan tenzij het fietspad het niet toelaat? Of mis ik iets?

Dat gezegd zijnde hoort een groep van 10 man ook eigenlijk al niet meer op een fietspad/jaadpad thuis. Zorgt alleen maar voor nóg gevaarlijkere situaties.
Dat het niet verplicht is (zoals reeds aangegeven hierboven). Als ik van mening ben dat het niet berijdbaar is dan moet ik er niet op rijden.
De smurf zijn mening doet er zelfs niet toe, hoewel ze het tegendeel beweren

En zelfs perfecte fietspaden zijn soms onbruikbaar doordat je er eerst 50cm hoge borduur voor op moet of ze gewoon stoppen en over gaan in gras, ...

Nee is puur een commissaris die iets tegen fietsers heeft. Maar ja lokale politie

wou een vermogensmeter kopen online :)
Maar wat heb je nodig van tool?

Mijn Zwift staat op 100% en de smarbike staat ingesteld met de crank en cassette van mijn propel (52/36 11-30). Alpe du Zwift kan ik omhoog rijden aan een degelijke cadans dus ik zie niet in waarom virtuele HM minder zouden zijn dan echte.

...
En zelfs perfecte fietspaden zijn soms onbruikbaar doordat je er eerst 50cm hoge borduur voor op moet of ze gewoon stoppen en over gaan in gras, ...

Nee is puur een commissaris die iets tegen fietsers heeft. Maar ja lokale politie
...
Eén van mijn pet peeves op dat punt is het misschien wel perfecte fietspad, maar net naast een huizenrij met een haag van 2 meter aan je rechterkant. Als er dan een auto van een oprit komt, heb je die nooit gezien (en hij jou ook niet). Ik neem aan dat quasi iedereen zo wel eens bijna van het fietspad gemaaid werd. Tot nu toe steeds tijdig kunnen anticiperen....

Mijn Zwift staat op 100% en de smarbike staat ingesteld met de crank en cassette van mijn propel (52/36 11-30). Alpe du Zwift kan ik omhoog rijden aan een degelijke cadans dus ik zie niet in waarom virtuele HM minder zouden zijn dan echte.
Buiten dat uw ketting anders ligt, verandert dat niets aan een meter op het vlakke he. Uw fiets blijft in dezelfde positie, uw lichaamshouding is nog steeds dezelfde, belasting op de onderrug is er niet. Alpe Du Zwift aan 250 watt omhoog rijden of in 250 watt ERG-mode op het vlakke geeft u exact hetzelfde resultaat. De vergelijking met echte hoogtemeters gaat echt niet op.

Of bekijk het anders. Stel dat je straks op het jaagpad gaat fietsen bij waanzinnig harde tegenwind dat je op een zeer lage versnelling verder moet. Zijn dat hoogtemeters voor u?
Maakt toch weinig uit? Zelfs als dat 5000km Tempus Fugit is, is dat nog altijd het equipvalent van pakweg 3500km. Das toch vrij behoorlijk eind april imo. En om eerlijk te zijn: als je de mentale veerkracht hebt om 5000km op datzelfde saaie rondje te rijden spreekt dat ook al voor u. Als je op Zwift ook het klimwerk niet schuwt moet dat kwa inspanning zeker niet onder doen voor elk weekend 200km met de club in de polder te gaan rijden zonder ne meter kop te doen, integendeel. En zo zijn er ook veel.
Tuurlijk is dat behoorlijk. Maar de nuance tussen 5.000 en 3.500 is gigantisch he. Zeer goed dat ge de kilometers maalt, ook in de winterperiode wanneer de meesten stil zitten, maar de vergelijkingsbasis valt toch helemaal weg als je 4 maanden het gros van de tijd op de rollenbank hebt gezeten? De vergelijking met de 200 km in de polder gaat wel op, al rij ik zelden in groepen >4.

Mij gaat het vooral om het feit dat je op Zwift makkelijk 35/h gemiddeld haalt op een simpele trainingsrit, mits beredeneerde keuzes zelfs richting de 40. Dan neem ik uw afstanden toch met een stevige korrel zout. Soit, discussie in de marge natuurlijk.

Eén van mijn pet peeves op dat punt is het misschien wel perfecte fietspad, maar net naast een huizenrij met een haag van 2 meter aan je rechterkant. Als er dan een auto van een oprit komt, heb je die nooit gezien (en hij jou ook niet). Ik neem aan dat quasi iedereen zo wel eens bijna van het fietspad gemaaid werd. Tot nu toe steeds tijdig kunnen anticiperen....
A ja zo zijn er idd ook 🙈

Mij gaat het vooral om het feit dat je op Zwift makkelijk 35/h gemiddeld haalt op een simpele trainingsrit, mits beredeneerde keuzes zelfs richting de 40. Dan neem ik uw afstanden toch met een stevige korrel zout. Soit, discussie in de marge natuurlijk.
Maar als je op het parcours van heusden zolder gaat fietsen in groep fietst haal je ook makkelijk 35 km/u zonder iets te moeten doen.
#decirkelisweerrond

Ik denk dat niemand hier komt stoefen met afstanden of wattages of iets dergelijks.
5000 kilometer op zwift, in vlakke contreien of Vlaams heuvelland is sowieso gewoon al best wat tijd gespendeerd in het zadel. Meer moet daar niet achter gezocht worden.

Mijn strava-statiestieken van dit jaar: 615.8 km :p
pendelkilometers niet meegerekend (3 keer per week 20 km)

#maardieneemiknietopwantteveelmoeitevoormij

Al zou ik het wel leuk vinden om te weten hoeveel ik de voorbije jaren grotendeels heb naar het werk. Maar het is mij het niet waard om daarvoor telkens een opname te starten.
Sinds wij een elektrische bakfiets hebben, weten we het ongeveer. Onze kinderen hebben behoorlijk wat hobby's en worden veel over-en-weer vervoerd. Eén elektrische bakfiets in het arsenaal, 1 gewone. Beide fietsen doen ongeveer hetzelfde kilometeraantal (we werken op quasi dezelfde afstand). Komt toch op ca. 4800km per jaar. En als ik met de elektrische rijd, enkel op standje eco natuurlijk....

Maar als je op het parcours van heusden zolder gaat fietsen in groep fietst haal je ook makkelijk 35 km/u zonder iets te moeten doen.
#decirkelisweerrond
Helemaal mee akkoord.

Op een windstille dag rij ik op Zolder nagenoeg identieke snelheden voor dezelfde wattages als op Zwift.
Mountainbike kilometers in de Ardennen mag ik die dan maal 2 doen?

Terug
Bovenaan