De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

ben door mijn gellekesvooraad door, wou nieuwe kopen maar dat is allemaal zo duur geworden. Enkele aanraders die goed zijn prijs kwaliteit?
Repen koop ik meestal in den action, gellekes geen idee eigenlijk, ik neem dat enkel bij langdurige en zware inspanningen zoals granfondo’s. Of soms is het overschot van vorige toertochten. Ik kan echt geen 2 euro geven aan een reep of een gelleke

ben door mijn gellekesvooraad door, wou nieuwe kopen maar dat is allemaal zo duur geworden. Enkele aanraders die goed zijn prijs kwaliteit?
Ik vind sis wel nog goed qua prijs. Maar ik volg deze even.
Deze zijn kort bij vervaldatum (wordt die suiker ooit slecht? 😉) en goed van prijs dus.

Geen fan van gellekes, vuile plakboel. Repen van Chimpansee en fruit jelly’s van decathlon heb ik meestal liggen.

@Arkaine :
Have fun! Na de middag geven ze jammer genoeg regen… Vandaag was het fantastisch weer, toertocht gereden in Basècles, in de bossen rond Beloeil (Hen.) en t was dik in orde!

Laatst bewerkt:
Geen fan van gellekes, vuile plakboel. Repen van Chimpansee en fruit jelly’s van decathlon heb ik meestal liggen.
Die fruit jellies van Decathlon vind ik ook goed en ook per 100 te koop, de aardbeiensmaak toch al zeker.
Hoe lang zijn die gemiddeld nog houdbaar?
Staat er bij als je een smaak selecteert. Als er niets bijstaat van THT (en de prijs hoger is) zullen ze een normale vervaldatum hebben, denk ik.

Ik veronderstel dat je wel ontbeten hebt ‘s morgens voor je vertrekt? Als ik voor de rit eet moet ik ook niet eten voor een rit van 100km. (Zolang het plat is)
Je rijdt dan ook met 1 bidon van 500ml? :unsure:

Nooit begrepen waarom mensen niet eten tijdens ritten van meer dan 2u. Ook al rij je relatief traag, je gebruikt nog altijd energie. En het is common sense dat voorraden op peil houden enkel maar voordelen heeft.
Vooral omdat iets meenemen u niet hindert, het weegt 2x niks, en het opeten zo eenvoudig is als maar kan zijn.
Er is dus geen reden waarom je het niet zou doen.

En het hoeft geen specifieke sportvoeding te zijn. Een stuk peperkoek kost geen drol en eet makkelijk weg.

Nooit begrepen waarom mensen niet eten tijdens ritten van meer dan 2u. Ook al rij je relatief traag, je gebruikt nog altijd energie. En het is common sense dat voorraden op peil houden enkel maar voordelen heeft.
Vooral omdat iets meenemen u niet hindert, het weegt 2x niks, en het opeten zo eenvoudig is als maar kan zijn.

En het hoeft geen specifieke sportvoeding te zijn. Een stuk peperkoek kost geen drol en eet makkelijk weg.

Moest ik niet eten op een rit van 100 km, zelfs met lage hartslag dan heb ik de rest van de dag hoofdpijn en vreet ik alle kasten leeg. Dat kan ik dus echt niet.

Kan dit enkel maar beamen.
Een fasted ride heeft zeker zijn plaats in een voorbereiding maar moet je toch voorzichtig mee om gaan… vanaf je langer dan 1h15 sport is het aangeraden om bij te tanken. Niet alleen voor je prestatie maar ook zeker voor je herstel achteraf

Hangt af van hoe warm het is. Bij warm weer natuurlijk 2 bidons. Iedereen zijn lijf is anders en het hangt er sterk af wat en hoeveel ge voordien hebt gegeten. Ik zie niet in waarom ge na een stevig ontbijt zou moeten eten tijdens een ritje van 80km.

Hangt af van hoe warm het is. Bij warm weer natuurlijk 2 bidons. Iedereen zijn lijf is anders en het hangt er sterk af wat en hoeveel ge voordien hebt gegeten.
Ik pik het hier even op in als laatste reactie.

Laatste podcast van "beter worden" ging over hydratatie. En wat mij bijgebleven is :

Je hebt pas een dorstprikkel bij een dehydratie van zo'n 2% (Dus op 70kg lichaamsgewicht, 1.4 liter vochtverlies).
Volgens onderzoek heb je bij een dehydratie van 1% echter al een prestatievermindering van 6-10% (ik ben het exacte vergeten, maar dit was de grootteorde).

Dan wetende dat je ook maar aan een tempo van maximum +-1 liter per uur kunt hydrateren, zul je altijd mindere prestaties leveren als je pas begint te drinken als je dorst krijgt. Want dan zul je tijdens de inspanning het verschil niet meer terug dicht gefietst krijgen (pun intended).

En als de prestaties lager liggen, zal de trainingsprikkel ook kleiner zijn.

gister na 120km last van knie gekregen, bij iedere buiging een steekje, en moest doorgaan tot ik thuis was met nu de pijnlijke gevolgen van stijve knie, geen idee hoe het komt zadel staat al 4j op zelfde hoogte en schoenplaatjes zet ik altijd het zelfde. Binnen op de rollen niks last van gehad deze winter

gister na 120km last van knie gekregen, bij iedere buiging een steekje, en moest doorgaan tot ik thuis was met nu de pijnlijke gevolgen van stijve knie, geen idee hoe het komt zadel staat al 4j op zelfde hoogte en schoenplaatjes zet ik altijd het zelfde. Binnen op de rollen niks last van gehad deze winter
Met dezelfde fiets op de rollen als buiten? (Ik vermoed van wel aan de hand van je post, maar vraag het na voor de zekerheid. ;) )

Er was in de aankoop thread nog even discussie hier rond, daar hoorde het ook niet echt thuis, dus ik post het hier nog even aangezien er nu toch al een thread voor aangemaakt is. Wat is volgens jullie nu de beste set core oefeningen voor een wielrenner? (Best in die thread reageren lijkt me.)

Zelf gisteren zalig ritje richting de muur van Huy gedaan, onderweg geen last, maar vandaag merk ik toch dat meer core me goed zou doen. 😅

Hangt af van hoe warm het is. Bij warm weer natuurlijk 2 bidons. Iedereen zijn lijf is anders en het hangt er sterk af wat en hoeveel ge voordien hebt gegeten. Ik zie niet in waarom ge na een stevig ontbijt zou moeten eten tijdens een ritje van 80km.
Omdat je uw koolhydraatvoorraden al in 30-40 min volledig kan leegtrekken. Dit zal in een matige inspanning uiteraard wat langer duren.
Waarom moet je eten?
- betere prestatie met dezelfde inspanning —> betere training
- je herstelt veel beter achteraf
- minder stress voor je lichaam

Terug
Bovenaan