Core training

StevenP

Well-known member
Ik wil mijn core verstevigen! Die is nu redelijk onbestaande en ik merk bij het ouder worden dat hier toch nog wel wat verbetermogelijkheden in zitten. Lijkt me sowieso wel heel handig, naar bureauwerk, houding, fietsen, hiken, zwemmen,...
De vraag is alleen, hoe?
Ik heb al wat rondgezocht op het internet, er is natuurlijk superveel te vinden maar voor mij als leek is het moeilijk het kaf van het koren te scheiden. Ik kom duizend websites, filmpjes, boeken, stappenplannen tegen, allemaal in het genre menshealth en andere influencers. Dat lijkt me niet per se de beste manier dus ik hoop dat BG me verder op weg kan zetten.

Zijn er boeken, sites, filmpjes, oefeningen, ... die jullie aanraden en liefst verder gaan dan hippe influencers?
 
Ik wil mijn core verstevigen! Die is nu redelijk onbestaande en ik merk bij het ouder worden dat hier toch nog wel wat verbetermogelijkheden in zitten. Lijkt me sowieso wel heel handig, naar bureauwerk, houding, fietsen, hiken, zwemmen,...
De vraag is alleen, hoe?
Ik heb al wat rondgezocht op het internet, er is natuurlijk superveel te vinden maar voor mij als leek is het moeilijk het kaf van het koren te scheiden. Ik kom duizend websites, filmpjes, boeken, stappenplannen tegen, allemaal in het genre menshealth en andere influencers. Dat lijkt me niet per se de beste manier dus ik hoop dat BG me verder op weg kan zetten.

Zijn er boeken, sites, filmpjes, oefeningen, ... die jullie aanraden en liefst verder gaan dan hippe influencers?
Ik zou gewoon grote compound trainingsbewegingen doen. Squat, deadlift, (overhead press) zullen allen die spieren trainen omdat je nu eenmaal stabiel moet blijven. Loaded carries (dus relatief zware halters/kettlebells/... een zekere afstand verplaatsen) en kettlebell swings zijn zeker ook goed.

Lijkt me dat elke beweging zowat die op vrije gewichten gebaseerd is tot de "core" zal bijdragen. Je kan dat in elke gym of gewoon thuis trainen. Je kan eerst beginnen met lichaamsgewicht oefeningen natuurlijk, zaken zoals planks ook.

Kies wat je graag doet en keep it simple.
 
Een combinatie van deze oefeningen:
Meestal doe ik 6 verschillende en ik wissel wat af.


Die kwam in een andere thread nog naar voren. Al kwam hier ook wat kritiek op enkele oefeningen daarvan.
 
Ik volg deze kerel op Instagram. Daar ontdek ik dan geregeld eens wat nieuwe oefeningen en pik ik er uit wat nuttig lijkt.
Van de meeste oefeningen moet ik de naam schuldig blijven maar plank, side plank, russian twist enzo zijn wel de standaard oefeningen. Zit ook wat stretching bij omdat ik nogal stijf ben in mijn bekken.

Ik ben al vaak met core begonnen maar al even vaak laten slabakken. Op 1 januari opnieuw begonnen en nu ik doe het elke dag, ongeveer 20' per keer.

Je voelt al na enkele weken verschil qua stevigheid, maar het blijven doen is ongelofelijk cruciaal. Een week niet fietsen en je conditie is niet plots de deur uit, een week geen core en bye bye.

 
De dagen dat ik niet ga hardlopen, doe ik mijn core oefeningen. Ik volg hoofdzakelijk Athlean-X op youtube. Telkens oefeningen van 6-12 minuten. Als je dit meermaals (hoe meer hoe beter) per week doet geeft dit een verschil. Uiteraard moet je met enkel en alleen zo'n oefeningen geen sixpack verwachten.

Core oefeningen kan je dagelijks doen, je buikspieren zijn daar ook op gebouwd om ze dagelijks te gebruiken. Doordat deze oefeningen korter van duur zijn is de kans groter dat je ze blijft doen. 20+ minuten durende workouts zijn misschien iets moeilijker in te plannen tussendoor en hier zie je dikwijls ook tegenop.


Een paar andere (langere) video's voor wanneer je meer tijd hebt:
 
Weet niet goed in welk topic het te zetten omdat het op verschillende plaatsen kan.
Maar heeft er iemand aanraders voor een goed setje resistance bands.
Welk merk of hoe bepaal je wat welke groottes en sterktes handig zijn om te hebben.
 
Weet niet goed in welk topic het te zetten omdat het op verschillende plaatsen kan.
Maar heeft er iemand aanraders voor een goed setje resistance bands.
Welk merk of hoe bepaal je wat welke groottes en sterktes handig zijn om te hebben.
Heb zelf deze ooit gekocht: https://www.bol.com/be/nl/p/swilix-...sband-fitness-elastiek/9300000062481166/?s2a=
Verschillende weerstanden naargelang kleur. Wel tevreden van. Zie dat ze wel al wat duurder staan dan wat ik er ooit voor betaald heb.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan