De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Doet er toch ook niet toe of die nu wettelijk het verkeer mogen tegenhouden of niet. Als die met hun fluoriserende jas en bordje midden de baan gaan staan dan stopt het verkeer en wordt het veiliger voor de fietsers.

Niemand gaat die seingevers overhoop rijden, ‘want die was niet gemachtigd’.
Ja en nee, er moet maar een automobilist zijn die de aanwijzingen negeert en een paar fietsers op een hoop rijden. Wie zijn fout is het dan?

Bij wedstrijden is daar een duidelijk wettelijk kader voor. Tijdens wielerwedstrijden mag die het verkeer tegenhouden van als de rode vlag passeert tot de groene vlag er is. Dan moet die eigenlijk gewoon aan de kant gaan wachten tot de rode vlag terug is. Bij sportieve evenementen zoals kom op tegen kanker is er ook een duidelijk begin en einde. Eens je niet meer bij die groep hoort vervalt dan ook de begeleiding. Bij een toertocht heb je dat allemaal niet.

Ik vraag me altijd altijd af wat je verwacht van seingevers op een toeristische rondrit. Die hebben helemaal niets te zeggen tov de auto's, laat staan dat ze het verkeer mogen tegenhouden zoals je regelmatig ziet. Je rijdt op de openbare weg en moet gewoon de verkeersregels volgen.

Natuurlijk mogen die het verkeer stil leggen. Net zoals wegkapiteins bij groepsritten dat ook mogen. Die hebben wij ook altijd mee in onze groep. Enkel in België mogen die. Van zodra we de Franse grens over gaan dan mogen ze geen verkeer meer stil leggen.

De gemachtigd opzichter:
• kan het verkeer stilleggen om groepen te laten oversteken;
• kan hen verbieden om over te steken, zolang de verkeersomstandigheden niet optimaal zijn;
• mag ‘aanwijzingen’ geven, suggesties om iets te doen of niet te doen. Deze aanwijzingen moeten in overeenstemming zijn met de geldende verkeerstekens en hebben nooit de waarde of bindende kracht van een bevel;
• mogen hun functie uitoefenen op een kruispunt met verkeerslichten in de groene fase voor de oversteek;
• kan een overtreding aangeven bij de politie of formeel klacht indienen.
Dit mag een gemachtigd opzichter niet:
• proces-verbaal opstellen;
• identiteitscontroles uitvoeren.

De wegkapitein:
• wacht het geschikte (veilig) oversteekmoment af.
Op kruispunten zonder verkeerslichten kunnen zij het verkeer stilleggen door middel van een schijf met de afbeelding van het verkeersbord C3, en aanwijzingen geven aan de andere weggebruikers;
• mag ‘aanwijzingen’ geven, suggesties om iets te doen of niet te doen. Deze aanwijzingen moeten in overeenstemming zijn met de geldende verkeerstekens en hebben nooit de waarde of bindende kracht van een bevel;
• kan een overtreding aangeven bij de politie of formeel klacht indienen. De groepsleider:
• mits gebruik van een C3-bord mag een volwassen groepsleider het verkeer tijdelijk stil leggen om zijn groep te laten oversteken, maar enkel op plaatsen waar geen verkeerslichten zijn. De aanwijzingen van een ‘groepsleider’ gaan niet boven verkeerstekens en verkeersregels;

Laatst bewerkt:
Afgelopen black friday Favero Assioma powerpedalen gekocht. Heeft nog een tijd in de doos gezeten tot dit weekend. Op mijn racefiets gezet, wil vertrekken met mijn Look Keo Grey schoenplaatjes, geraak ik niet ingeklikt. Ze adverteren toch compatibel te zijn met het Look Keo systeem? Meegeleverde plaatjes bij de pedalen zijn Xpedo RC7 cleats. Nu heb ik meerdere fietsen met allemaal Look pedalen en ik hou het graag bij 1 paar schoenen..
Ik ga de pedalen dan maar proberen retour te sturen naar Futurum.. 😢

Afgelopen black friday Favero Assioma powerpedalen gekocht. Heeft nog een tijd in de doos gezeten tot dit weekend. Op mijn racefiets gezet, wil vertrekken met mijn Look Keo Grey schoenplaatjes, geraak ik niet ingeklikt. Ze adverteren toch compatibel te zijn met het Look Keo systeem? Meegeleverde plaatjes bij de pedalen zijn Xpedo RC7 cleats. Nu heb ik meerdere fietsen met allemaal Look pedalen en ik hou het graag bij 1 paar schoenen..
Als ik het me goed herinner heeft gplama een video gemaakt welke cleats passen. De verschillende "look compatible" cleats verschillen dat sommige wel en niet passen.

Natuurlijk mogen die het verkeer stil leggen. Net zoals wegkapiteins bij groepsritten dat ook mogen. Die hebben wij ook altijd mee in onze groep. Enkel in België mogen die. Van zodra we de Franse grens over gaan dan mogen ze geen verkeer meer stil leggen.

De gemachtigd opzichter:
• kan het verkeer stilleggen om groepen te laten oversteken;
• kan hen verbieden om over te steken, zolang de verkeersomstandigheden niet optimaal zijn;
• mogen hun functie uitoefenen op een kruispunt met verkeerslichten in de groene fase voor de oversteek;
Dit mag een gemachtigd opzichter niet:
• proces-verbaal opstellen;
• identiteitscontroles uitvoeren.

De wegkapitein:
• wacht het geschikte (veilig) oversteekmoment af.
Op kruispunten zonder verkeerslichten kunnen zij het verkeer stilleggen door middel van een schijf met de afbeelding van het verkeersbord C3, en aanwijzingen geven aan de andere weggebruikers;
• kan een overtreding aangeven bij de politie of formeel klacht indienen. De groepsleider:
• mits gebruik van een C3-bord mag een volwassen groepsleider het verkeer tijdelijk stil leggen om zijn groep te laten oversteken, maar enkel op plaatsen waar geen verkeerslichten zijn. De aanwijzingen van een ‘groepsleider’ gaan niet boven verkeerstekens en verkeersregels;
Ik heb het over seingevers, meestal vrijwilligers van de lokale toeristenclub die voor een paar euro´s voor de clubkas daar enkele uren staan.

Een gemachtigd opzichter moet een opleiding volgen, word gemachtigd door de gemeente en mag enkel in de gemeente waar hij gemachtigd is optreden.

De meeste van die seingevers, om niet te zeggen allemaal, zullen geen gemachtigd opzichter zijn en aangezien ze niet meefietsen dus ook geen wegkapitein. In dat opzicht mogen ze dus het verkeer niet doen stoppen.

Dan blijft de vraag wie er verantwoordelijk is als een bestuurder op een voorrangsweg die seingevers negeert en een fietser aanrijdt.

Gebruik je die grote kransen? Dat is de grote vraag.
Mantel heeft wat je zoekt (als het 10-45 mag zijn) en dat is dinsdag in huis.
Ik gebruik dat niet zo.
Zoon gebruikt dit wel regelmatig zegt hij. Daarom dat ik dit gewoon 1 op 1 wou vervangen naar hetzelfde.

Die ketting is geen must, was misschien een leuk gadget (goud/zwart)

FM is vandaag toe, dus dat zal voor morgen zijn. Hopelijk hebben ze die daar in stock.
In slechtste geval haal ik de ketting en cassette van mijn wiel er af.
Jammer dat ik boost heb en hij steekas

Ik heb het over seingevers, meestal vrijwilligers van de lokale toeristenclub die voor een paar euro´s voor de clubkas daar enkele uren staan.

Een gemachtigd opzichter moet een opleiding volgen, word gemachtigd door de gemeente en mag enkel in de gemeente waar hij gemachtigd is optreden.

De meeste van die seingevers, om niet te zeggen allemaal, zullen geen gemachtigd opzichter zijn en aangezien ze niet meefietsen dus ook geen wegkapitein. In dat opzicht mogen ze dus het verkeer niet doen stoppen.

Dan blijft de vraag wie er verantwoordelijk is als een bestuurder op een voorrangsweg die seingevers negeert en een fietser aanrijdt.

Niet correct. Ze moeten geen opleiding gevolgd hebben. Enkel het bord c3 en een armband met wegkapitein/signaalgever is voldoende.

Als de auto zijn signaal negeert en een fietser omver rijdt dan is de auto in fout. Gemachtigd opzichter of niet.

In de eerste plaats uiteraard de automobilist maar dan is de club medeverantwoordelijk.
Dat is meteen ook de reden dat veel clubs geen seingevers zetten. Als je op pakweg 5 gevaarlijke plaatsen een seingever zet en op 5 andere niet, dan krijg je net dat de toeristen gaan denken "geen seingever dus het zal wel veilig zijn". Je krijgt dus net gevaarlijkere situaties.

Gisteren was het omloop van het Hageland. Daar waren ook twee auto's die persé door wilden rijden. Diene seingever (man van zeker 70j) moest daar van zijn oren maken of ze wilden gewoon het peloton in rijden. Die man kreeg 10 euro voor daar een ganse namiddag te staan, en dan nog uitgekafferd te worden ook.

Dit weekend mijn eerste cyclo gereden. Was fijn,zorgt er voor dat ik mijn grenzen toch wat verleg. Is er ergens een agenda te vinden waar ze allemaal zijn opgelijst?

Heb ook recent dezelfde powermeter aangeschaft en mijn lookplaatjes passen gewoon.
Ik zit er wel anders in dan op mijn keo blades, ik ga hierdoor mijn plaatjes eens minimaal moeten aanpassen op de schoenen zelf.

Terug
Bovenaan