De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De Kemmel doe ik met de bakfiets!
Koppenberg mijd ik gewoon, wat een klootzak. Ik denk eraan om die Flandrien Challenge eens te doen, maar het grootste nadeel is dat die al die kasseistroken en -hellingen doet....
Ik heb die gedaan op 3 dagen en de grootste fucker voor mij was de Oude Kwaremont. Wat een verschrikking was dat..

edit: door de slechte kasseien weliswaar

Laatst bewerkt:
Mijn midweek zwift trainingen.
Dinsdag een interval training gedaan. 1u met 3 blokken van 13x 30/15 op 112%ftp. Tss 65 en redelijk naar de kl*ten.

Zojuist 1u Z1 en Z2 zeer lage intensiteit maar 3x all out sprints van max 20sec. (Groene truien scoren 😁😎) tss 66. En juist niks naar de kl*ten na dat uur.
dat voelde toch bijlange niet zo zwaar aan allesinds en training 1 lijkt me toch veel meer bij te brengen dan de 2de.

Buiten dat je kan pochen tegen uw familie, vrienden en collega’s dat je de heroïsche klimmen hebt opgereden die Vlaanderen rijk is, is er toch niks aan die kasseiklimmen.
Je moet ze eens gedaan hebben. Maar om nu te zeggen dat ze een meerwaarde zijn in een training of echt plezant zijn…

Doe mij maar Nederlands Limburg en de Ardennen hoor. Daar kan je ook steile rakkers vinden, maar het blijft wel nog aangenaam voor uw lichaam en materiaal.

Zojuist 1u Z1 en Z2 zeer lage intensiteit maar 3x all out sprints van max 20sec. (Groene truien scoren 😁😎) tss 66. En juist niks naar de kl*ten na dat uur.
dat voelde toch bijlange niet zo zwaar aan allesinds en training 1 lijkt me toch veel meer bij te brengen dan de 2de.
1u rustig rijden op de rollen, daar begin ik niet meer aan. Voelt aan als tijdverspilling.
Maar daarvoor hoeft het niet te betekenen dat je persé all in moet gaan tijdens dat uur. Zo doe ik wekelijks een krachttraining aan lage cadans (60 a 70rpm). Qua hartslag niet intensief, maar voor de benen toch een burner'ke 😛.

Als ik rustig wil rijden probeer ik dat toch buiten te doen.
De laatste maanden is het te weinig gebeurd maar probeer soms toch s'avonds na het werk nog eens buiten te rijden. Dan is anderhalf uur zo gepasseerd. Eens onderweg bedenk ik me altijd hoe leuk dat is, geen kat op de baan in de winter. Enkel ik en mijn licht 😊

Kasseistroken op zich mijd ik als de pest, maar de klassieke hellingen met kasseien zijn nu eenmaal deel van fietsen in de Vlaamse Ardennen imo.

De kemmel heb ik opgereden met een 39/25, toen ik 0 conditie had. De Kemmel is de naam puist nog niet waard.

De enige klim die mij elke keer opnieuw doet huiveren is de Koppenberg. Die is 6 Kemmels en 4 Paterbergen waard.
Ik heb ze al allemaal meermaals gedaan en ooit in de nattigheid tractie verloren op de kemmel. Gevolg laatste 50m te voet mogen doen.
Zijn er wel geen foto's van godverdorie. Ze achtervolgen mij nog in de whatsapp groepen.
Iedere week koersen en te voet op de kemmel. Kan er zelf wel om lachen.

Net dat maakt het zo interessant. Iedereen kan puur op kracht zichzelf een helling opduwen, maar de (natte) kasseien zorgen ervoor dat dat niet lukt, want je hebt maar zoveel tractie ter beschikking.

De enige klim die mij elke keer opnieuw doet huiveren is de Koppenberg. Die is 6 Kemmels en 4 Paterbergen waard.

Amen. Tevens de enige helling waar ik ooit ben afgestapt uit schrik om te vallen eigenlijk. Zo pompen om maar niet te vallen, nee vond ik niks aan. En dat in de wetenschap dat ik op een gegeven moment bijna de KOM van de Mur van Huy in handen had, in mijn hoofd toch.

Buiten dat je kan pochen tegen uw familie, vrienden en collega’s dat je de heroïsche klimmen hebt opgereden die Vlaanderen rijk is, is er toch niks aan die kasseiklimmen.
Je moet ze eens gedaan hebben. Maar om nu te zeggen dat ze een meerwaarde zijn in een training of echt plezant zijn…

Doe mij maar Nederlands Limburg en de Ardennen hoor. Daar kan je ook steile rakkers vinden, maar het blijft wel nog aangenaam voor uw lichaam en materiaal.
Tgoh, de Stockeu mogen ze toch ook steken waar de zon niet schijnt.

We spreken nu over die hellingen met de koersfiets, maar met de MTB is dat helemaal anders. De tractie en het grotendeels elimineren van de oneffenheden zorgen er voor dat die kasseiklimmen een stuk minder voorstellen.

De ijskelderweg in Brakel geraak je ook amper boven als ie nat ligt (en met een koersfiets zou ik er niet aan beginnen)…

0

De achterkant van de Kemmel (kant Frans kerkhof) is toch ook serieus lastig. Bijna even zwaar als de Koppenberg vind ik. Het heeft al een serieuze aanloop die steeds lastiger wordt vooraleer je aan de kasseien begint. Op zijn piek 21% dacht ik. Zo'n klim die enkel maar zwaarder wordt naarmate je verder komt. Koppenberg heeft natuurlijk wel die enorme klote uitloper.

De achterkant van de Kemmel (kant Frans kerkhof) is toch ook serieus lastig. Bijna even zwaar als de Koppenberg vind ik. Het heeft al een serieuze aanloop die steeds lastiger wordt vooraleer je aan de kasseien begint. Op zijn piek 21% dacht ik. Zo'n klim die enkel maar zwaarder wordt naarmate je verder komt. Koppenberg heeft natuurlijk wel die enorme klote uitloper.
Dat is de enige correcte manier om de Kemmel te bedwingen.

Kemmelberg, het enige interessante in de Westhoek…
Nee voor enkel maar de kemmel en de rest van de tijd tussen akkers en John Deere’s te rijden zak ik echt niet naar daar af.

Terug
Bovenaan