De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nee in feite niet ;)

In 2014 alles vernieuwd , nieuwe mavics, nieuwe derailleur, nieuwe kabels. Ik weet niet of ik nog veel kosten wil doen aan een fiets van 15 jaar oud. Algemeen is dat geen topfiets, behoorlijk zwaar, 3x9, zware dart3 fourche, niet echt ideaal. Die fiets is ook al overal meegesleurd

Ja, jammer dat ze soms ook de gewone deore er tussen mengen.

Ik ben wel goed in de bochten, maar in de klims zijn ze sneller.

Ik was er bijna uit, tot een vriend met die Canyon lux trail cf6 afkwam , dat valt onder het downcountry segment, voor hier aan de kust natuurlijk weer overkill.

De Canyon Exceed is ook in stock :)

ik vind de lux wél overkill voor aan de kust.
Alle efficiëntie weg in't zand en dat maakt uw voor en achtervering gewoon kapot.

waarschijnlijk de enige plek in vlaanderen waar ik geen fully zou aanraden

Ik was er bijna uit, tot een vriend met die Canyon lux trail cf6 afkwam , dat valt onder het downcountry segment, voor hier aan de kust natuurlijk weer overkill.

Ik dacht dat een lux trial meer veerweg had. 120/110 is volgens mij wel een leuke hoeveelheid travel om het comfort sterk te verhogen. Enige waar ik totaal geen ervaring mee heb ik de opmerking die Arkaine geeft. Hier in de buurt lijkt me dat bv. echt een topfiets.

De Canyon Exceed is ook in stock :)
Ja die sprak me ook nog aan, wel een vreemd stuur vind ik. Zo een beetje het stuur van een 50's fiets.
Dat is imo geen overkill, gewoon een veelzijdige fiets. Ik rij met mijn fully in de duinen met een dikke smile op mijn gezicht. En de extra grip op het achterwiel is fijn bij korte zandklimmetjes.
Ik mijd wel strand en los zand, liefst hard aangereden duinpaden waar je stevig kan knallen. De bossen van jabbeke en varsenare ga ik binnenkort ook eens opzoeken.

ik vind de lux wél overkill voor aan de kust.
Alle efficiëntie weg in't zand en dat maakt uw voor en achtervering gewoon kapot.

waarschijnlijk de enige plek in vlaanderen waar ik geen fully zou aanraden
Je hebt natuurlijk zand en zand, de meeste paden zjjn nu hard gereden/geregend, dat rijdt dus supervlot. Dat zijn van die typische duinbosjes, die je overal terugvindt aan de kust. Soms heb je mulle stukken, waar dan van die houten dingen gelegd zijn voor meer grip. Strand doe ik bv nooit, maar ik ken er wel die van die beachraces doen. Daar ziet het materiaal volgens mij echt af, je zit dan echt in het zout zand te rijden.

Ik dacht dat een lux trial meer veerweg had. 120/110 is volgens mij wel een leuke hoeveelheid travel om het comfort sterk te verhogen. Enige waar ik totaal geen ervaring mee heb ik de opmerking die Arkaine geeft. Hier in de buurt lijkt me dat bv. echt een topfiets.
Ja die wordt verkocht als downcountry fiets. Eigenlijk een gewone lux, met iets andere veerweg en geometrie.

Ga voor de eerste keer mijn ketting waxen met Squirt chain lube.

Heb de ketting grondig ontvet met Mucoff degreaser en borsteltje. Staat nu echt proper. Is dit voldoende of moet hij echt liggen weken in ontvetter alvorens te waxen?

Heb de ketting grondig ontvet met Mucoff degreaser en borsteltje. Staat nu echt proper. Is dit voldoende of moet hij echt liggen weken in ontvetter alvorens te waxen?
Ik zou dat toch wat laten weken. Je moet de ketting eigenlijk volledig vet-vrij krijgen.
Als je er nu Squirt op doet, zal het ook wel goed lopen. Maar je ketting zal zeer snel vuil worden.

Ik heb de Lux Trail cf7. Topfiets, nog geen moment spijt van gehad.
Ik rijd er op vrijwel elk parcours snellere tijden mee dan met mijn hardtail. En op de singletrack is het ook veel meer 'fun'.

Houd wel rekening met een hogere onderhoudskost.

Ik kan als tip je doorverwijzen naar we website van zerofrictioncycling.
Alles wat je wil weten staat daar op.
Tipje van de sluier: blijf weg van muc off voor je ketting

De ketting is er maar 4 keer afgevallen vandaag! #DeoreLife
Geen idee hoe dat komt eigenlijk. Op mijn XT is de clutch ook al jaren kapot. Misschien de ketting een klein beetje korter maken.
Eens grondig moeten analyseren.
Ketting 1 schakel ingekort en nu geraakt hij niet meer op het grootste blad :fingerguns:
Op zich toch niet nodig voor morgen en die ketting zal na enkele beach races ook gewoon voor de vuilnisbak zijn na morgen.

De derailleur zit er nu ook op via het Direct Mount systeem en niet met de b-link (ik denk dat dat de juiste terminologie is). Bedankt @poeperman
Hopelijk blijft de ketting er op liggen morgen :)

2 gellekes mee. Eentje net voor de start; eentje halfweg.
Het weer zit mee. Hopelijk mooie afsluiter van mijn eerste beachrace seizoen :)

edit: Tiesj Benoot ook aan de start. Ik weet wiens wiel te pakken.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook op squirt overgeschakeld als test, maar is geen nieuwe ketting, dus heb die eigenlijk gewoon wat met een spray en borsteltje ontvet.

Als ik een nieuwe ga leggen ga ik die wel direct laten weken eerst, maar nu vond ik het de moeite niet voor een ketting dat ik in het voorjaar toch sowieso zou vervangen...

De bossen van jabbeke en varsenare ga ik binnenkort ook eens opzoeken.
Beisbroek lag vorige week goed vettig op sommige plaatsen. Zo'n modderstroken geraak ik niet door en ga ik liever paar stappen zetten om recht te blijven 😝

Ik ben ook op squirt overgeschakeld als test, maar is geen nieuwe ketting, dus heb die eigenlijk gewoon wat met een spray en borsteltje ontvet.

Als ik een nieuwe ga leggen ga ik die wel direct laten weken eerst, maar nu vond ik het de moeite niet voor een ketting dat ik in het voorjaar toch sowieso zou vervangen...

Beisbroek lag vorige week goed vettig op sommige plaatsen. Zo'n modderstroken geraak ik niet door en ga ik liever paar stappen zetten om recht te blijven 😝
Niet super milieuvriendelijk, maar white spirit is echt de way to g.
En als je er wat slim mee omgaat en recycleert valt het ‘verbruik’ al bij al nog mee.

Niet super milieuvriendelijk, maar white spirit is echt de way to g.
En als je er wat slim mee omgaat en recycleert valt het ‘verbruik’ al bij al nog mee.
Second that. Opt laatste ook nog even met gedenatureerde alcohol laten weken om alles er af te krijgen dat de white spirit achter laat

Iemand meer dan 25km gereden en mij een code wilt bezorgen?

Heb niet kunnen rijden door ski ongeval maar wil de zwift hub kopen :)

Net ingevuld om de code voor jou te kunnen krijgen maar ze versturen het precies niet meteen.
YOUR EMAIL
HAS BEEN
SUBMITTED
Look out for your reward code in a week! You are also entered for a chance to win the ultimate Zwifting package.
Als ze binnenkomt stuur ik ze door.

Net ingevuld om de code voor jou te kunnen krijgen maar ze versturen het precies niet meteen.

Als ze binnenkomt stuur ik ze door.
Pm gestuurd met code dus je moet niet wachten. Duurt inderdaad dag of 2 voor ze de code sturen.

Is er nog iets beter te vinden voor 2500 euro dan de canyon Exceed cf6?

Iemand toevallig een coupon/code voor korting?

Laatst bewerkt:
Je moet eens per week 10u op de rollen zitten of meer met sessies van 2u minstens. Ik kan u zeggen dat door in een natte zeem te zitten de minste wrijving irritatie opwekt en heel uw bil knalrood ziet.

Allez heb ik van een vriend gehoord :unsure:
Nee zo een chamois crème is echt wel goud waard!
we hebben het hier over echt fietsen he, niet op de rollen... :crazy:
Hoe meer je zweet, hoe effectiever het wordt idd. En op de rollen zweet je nu eenmaal heel veel. Maar ik moet toegeven dat ik 2u rollen quasi nooit doe, daar zie ik de fun niet van in. Ik beperk het meestal tot 1-1,5u.
Ik bedoelde gewoon dat je eerst moet zien dat je zadel + broek goed is, creme is vnl voor schuurplekken te voorkomen. Geloof me, op een meerdaagse smeer ik ook wat af!

De eerste twee rondes heb ik met de rem op moeten rijden. Kameraad was toch minder dan verwacht.
een FTP van 4.2 w/kg gemeten op een Kickr Core is bij deze minder waard dan 4.0 op een Direto.

Na twee rondes heb ik hem achtergelaten en nog wat doorgeduwd.
Mooie dag weer met aangenaam weer.

Ketting en cassette zijn voor de vuilnisbak. Shifterkabel zal ook vervangen moeten worden. Shiften ging voor geen meter :)

Terug
Bovenaan