De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Niet teveel laten afschrikken ook hé :) mocht het zo’n drama zijn zou je ze zo vaak niet zien.

Ze zijn toch jarenlang vaste partner geweest van Van Eyck, Godefroot en As Adventure dus qua servicepunten zit dat wel snor. Als je een lokale dealer binnenstapt en hij kan niet leveren wat je vraagt, gaat hij ook niet moeilijk doen als je de fiets elders hebt gekocht. Of je kan het op z’n minst bespreken.

Trek is natuurlijk meer dan prima, met een range die evenzeer bestaat uit asbolute bagger (mss zelfs nog erger dan Cube) en absoluut topmateriaal. Een A-merk, maar dan zonder de exuberante prijzen van Spesh, BMC, Pinarello,…

Canyon is een forumfavoriet, en ook die van mij persoonlijk, omwille van de onklopbare prijs/kwaliteit/afmontage. Ik heb qua lak, qua toleranties,… een veel betere ervaring met mijn Canyon Endurace dan mey mijn Trek Emonda, maar dat zegt natuurlijk niets over de hele lijn van fietsen. Canyon maakt itt anderen géén echte bagger, je hebt altijd wel een kwalitatief afgemonteerde fiets bij hen. Geen gedoe met FSA Gossamer cranks van €40 op een Ultegra-fiets bijvoorbeeld.

Maar qua service moet je echt niks verwachten. Er zijn een paar dealers die het helemaal prima vinden om aan een Canyon te sleutelen, maar zelfs voor kleine wisselstukjes kan je meestal niet bij hen terecht.
Canyon biedt inderdaad veel fiets voor je geld, beetje vergelijkbaar met cube, maar dan een andere manier van verdelen. Op zich heb ik niet zo gauw een dealer nodig. Ik heb eigenlijk altijd alles zelf gedaan en heb veel special tools. Het probleem is wel dat ik totaal nog niet mee ben met die 1x12 aandrijving en al de moderne groepen, mijn oude trek is nog 3x9, alles simpele deore, remmen van avid, simpele vork. Nu zie ik door het bos de bomen niet meer op vlak van groepen en bizarre combinaties die ze soms maken: deore/sl/slx/xt, alles door elkaar.

Zondag laatste strandrace van het seizoen.
't is een duo-race deze keer.

Ik rij hem met iemand die ik enkele maanden geleden heb leren kennen. Hij is ook fanatiek fietser, maar we hebben nog nooit samen gefietst.
Op zwift zou hij een FTP halen van 4.2 w/kg. Ik draai rond 4.0.
Met dat verschil dat hij 78 kg weegt en ik 69. Ik denk dat ik vooral in zijn wiel ga zitten :fingerguns:
Hij heeft wel nog geen ervaring met op het strand te fietsen. Hopelijk is het zo een beetje leuk voor beide om met elkaar te rijden.

Doet er nog iemand mee?

De laatste dagen toch nog paar keer op de trainer gesprongen ter voorbereiding. Morgen nog een laatste training hopelijk.
De Direto uit 2017 maakte wel een heel erg knarsend geluid wanneer hij afsloot. Geen zin om geld uit te geven aan een nieuwe.
Elite hun klantenservice is heel goed, ook als de garantie voorbij is.

Het plastieken wiel die u riem onder spanning houd is normaal het slijtagegevoelig onderdeel en is appart te krijgen

Ik heb de laatste tijd vaak last van het zitvlak na het fietsen op de racefiets, vooral dan de dag erna. Twee dagen op rij fietsen is steeds een pijnlijke bedoening. Vooral roodheid. Zadel zou nochtans van goede kwaliteit moeten zijn. Kan dit aan kwaliteit van de broek liggen? Bestaan hier zalfjes ofzo voor?

Wat ook niet zal helpen is dat mijn achterwerk zo behaard is als Chewbacca, wat voor extra wrijving zorgt.

Ik heb de laatste tijd vaak last van het zitvlak na het fietsen op de racefiets, vooral dan de dag erna. Twee dagen op rij fietsen is steeds een pijnlijke bedoening. Vooral roodheid. Zadel zou nochtans van goede kwaliteit moeten zijn. Kan dit aan kwaliteit van de broek liggen? Bestaan hier zalfjes ofzo voor?

Wat ook niet zal helpen is dat mijn achterwerk zo behaard is als Chewbacca, wat voor extra wrijving zorgt.
Hoe lang zit je dan op de fiets?

Kwaliteit van het zadel kan goed zijn, maar dat betekent nog niet dat het zadel past voor jouw zitvlak. Je kan al eens beginnen door de breedte van jouw zitbotjes te meten met een dik stuk karton en wat krijt...

Zeem kan er uiteraard ook mee te maken hebben. En er is zoiets als chamois-crème, dat helpt voor pijn door wrijving, maar natuurlijk niet wanneer je pijn ervaart door druk.

Hoe lang zit je dan op de fiets?

Kwaliteit van het zadel kan goed zijn, maar dat betekent nog niet dat het zadel past voor jouw zitvlak. Je kan al eens beginnen door de breedte van jouw zitbotjes te meten met een dik stuk karton en wat krijt...

Zeem kan er uiteraard ook mee te maken hebben. En er is zoiets als chamois-crème, dat helpt voor pijn door wrijving, maar natuurlijk niet wanneer je pijn ervaart door druk.
Ik heb een bike fit gedaan waarbij ik een brerder zadel heb gestoken, dus dat zou ok moeten zijn. Ga me eens informeren over die crème.

Ik heb een bike fit gedaan waarbij ik een brerder zadel heb gestoken, dus dat zou ok moeten zijn. Ga me eens informeren over die crème.
Goh; niet zomaar van uit gaan. Een zadel is heel persoonlijk, er is geen 'gouden standaard'. Zoals @Polle32 aanhaalt, de zitbotjes opmeten is alvast een goede om de breedte te weten, en van daaruit kan je verder gaan zoeken. Meestal geeft zo'n zitbotmeting wel een goede indicatie van de breedte, in die mate dat je eigenlijk daarmee al pijn aan je zitbotjes kunt uitsluiten (en al zeker de dag erna!). Maar ook de vorm is heel belangrijk; platter vs afgerond... ik heb al gemerkt dat afgeronde vormen voor mij totaal niet werken, ook al is de breedte spot on.
In sommige gevallen, moet je je neer leggen bij het feit dat het een kwestie van trial & error is.

Als je echt last hebt aan de binnenkant van je benen van het schuren, kan zo'n crème wel helpen natuurlijk. Maar ik ben van mening dat dat niet nodig zou mogen zijn op ritten <70km.
Daarnaast: zitvlees kweken....

in de Beter Worden podcast werd er ook wel kritiek geuit op een zitbotmeting. Dat wordt altijd statisch gedaan, terwijl je zitbotjes vernauwen naarmate je dieper zit. Dus je doet dat best in de positie waarin je meest rijdt

Als je echt last hebt aan de binnenkant van je benen van het schuren, kan zo'n crème wel helpen natuurlijk. Maar ik ben van mening dat dat niet nodig zou mogen zijn op ritten <70km.
Daarnaast: zitvlees kweken....

Je moet eens per week 10u op de rollen zitten of meer met sessies van 2u minstens. Ik kan u zeggen dat door in een natte zeem te zitten de minste wrijving irritatie opwekt en heel uw bil knalrood ziet.

Allez heb ik van een vriend gehoord :unsure:
Nee zo een chamois crème is echt wel goud waard!

De laatste dagen toch nog paar keer op de trainer gesprongen ter voorbereiding. Morgen nog een laatste training hopelijk.
De Direto uit 2017 maakte wel een heel erg knarsend geluid wanneer hij afsloot. Geen zin om geld uit te geven aan een nieuwe.
ERG mode op ant+ deed het niet meer.
Via bluetooth (op gsm) wel. Vreemd. Hij zal zijn laatste leven aan't uitblazen zijn.

Ik had moeten zoeken waar ik dit nu weer had gezet.
Die opsplitsing tussen deze thread en dan smart trainer is nog even ridicuul als op dag 1.

ERG mode op ant+ deed het niet meer.
Via bluetooth (op gsm) wel. Vreemd. Hij zal zijn laatste leven aan't uitblazen zijn.

Ik had moeten zoeken waar ik dit nu weer had gezet.
Die opsplitsing tussen deze thread en dan smart trainer is nog even ridicuul als op dag 1.
Zwift update heeft ant+ op Windows om zeep geholpen, zal niet aan de rollen liggen.

Canyon biedt precies nog veel waar voor zijn geld.

Gisteren nog eens liggen rondkijken en wat youtube reviews bekeken.

De canyon lux trail cf6 spreekt me ook nog aan, die is volledig slx , wel een fullsuspension en valt onder het segment downcountry bike. Wat ze toch allemaal uitvinden...

Ik denk dan weer aan de Ardennen en de paden met iets meer stenen, waar een hardtail misschien grip verliest...

Dilemma's....

Canyon biedt precies nog veel waar voor zijn geld.

Gisteren nog eens liggen rondkijken en wat youtube reviews bekeken.

De canyon lux trail cf6 spreekt me ook nog aan, die is volledig slx , wel een fullsuspension en valt onder het segment downcountry bike. Wat ze toch allemaal uitvinden...

Ik denk dan weer aan de Ardennen en de paden met iets meer stenen, waar een hardtail misschien grip verliest...

Dilemma's....
Er is één grote regel: er bestaat geen fiets die alles kan.
Een gravel is geen XC, een XC is geen trail, een trail is geen enduro etc.
+ soms is het leuker om (een beetje!) underbiked te zijn dan overbiked. En dat laatste is vooral uit eigen ervaring.

Er is één grote regel: er bestaat geen fiets die alles kan.
Een gravel is geen XC, een XC is geen trail, een trail is geen enduro etc.
Enduro, DH, drops van meer dan 30 cm zijn niet voor mij weggelegd. Ik wil een bike waarmee ik hier op de paden kan rijden (momenteel is dat grotendeels hard zand). Het nadeel hier zijn die groepjes snelle racers met 8kg hardtails en vaste voorvork, die heel de tijd zitten te pushen op die singletracks omdat ze niet voorbij kunnen. Mijn huidige 15 jr oude trek laat het soms afweten aan zijn shifters en de banden zijn iets te grof voor het zand hier, verder is dat een 3x9 en 26".

Qua groepen merk ik dat cube alles mixed, waardoor je soms een xt derailleur hebt met een gewone deore cassette en crank. Canyon blijft daarentegen binnen dezelfde groep.

Vroeger in de mtb club was xt eigenlijk de regel bij de oudere generatie die toen rond de 35 was( ik was met mijn 14 de jongste) Is SLX eigenlijk een waardig alternatief, of moet je best streven naar een xt groep?

Enduro, DH, drops van meer dan 30 cm zijn niet voor mij weggelegd. Ik wil een bike waarmee ik hier op de paden kan rijden (momenteel is dat grotendeels hard zand). Het nadeel hier zijn die groepjes snelle racers met 8kg hardtails en vaste voorvork, die heel de tijd zitten te pushen op die singletracks omdat ze niet voorbij kunnen.
Uw probleem niet, dat ze ook snel leren rijden met techniek.

Mijn huidige 15 jr oude trek laat het soms afweten aan zijn shifters en de banden zijn iets te grof voor het zand hier, verder is dat een 3x9 en 26".
Al andere banden geprobeerd, je kan die er af halen e...
Shifters kan je via de kabel aanspannen en opnieuw afregelen.

Qua groepen merk ik dat cube alles mixed, waardoor je soms een xt derailleur hebt met een gewone deore cassette en crank. Canyon blijft daarentegen binnen dezelfde groep.

Vroeger in de mtb club was xt eigenlijk de regel bij de oudere generatie die toen rond de 35 was( ik was met mijn 14 de jongste) Is SLX eigenlijk een waardig alternatief, of moet je best streven naar een xt groep?
Xt is goed, Slx is zeker ook goed. Een mengeling tussen die 2 is zeker bruikbaar.

Zoals Castil zegt is dat pushen echt niet uw probleem. Dan moeten ze maar effe wachten, 't is geen wedstrijd. En als het een wedstrijd is moeten ze er maar op techniek voorbij, MVP of Van Aert wordt op de cross ook niet doorgelaten omdat ze sneller zijn.

Voor de rest, van wat ik kan afleiden uit uw tekst, heb je meer aan een HT dan een fully. Just my 2 cents.

Uw probleem niet, dat ze ook snel leren rijden met techniek.
Nee in feite niet ;)
Al andere banden geprobeerd, je kan die er af halen e...
Shifters kan je via de kabel aanspannen en opnieuw afregelen.
In 2014 alles vernieuwd , nieuwe mavics, nieuwe derailleur, nieuwe kabels. Ik weet niet of ik nog veel kosten wil doen aan een fiets van 15 jaar oud. Algemeen is dat geen topfiets, behoorlijk zwaar, 3x9, zware dart3 fourche, niet echt ideaal. Die fiets is ook al overal meegesleurd
Xt is goed, Slx is zeker ook goed. Een mengeling tussen die 2 is zekeq
Ja, jammer dat ze soms ook de gewone deore er tussen mengen.
Zoals Castil zegt is dat pushen echt niet uw probleem. Dan moeten ze maar effe wachten, 't is geen wedstrijd. En als het een wedstrijd is moeten ze er maar op techniek voorbij, MVP of Van Aert wordt op de cross ook niet doorgelaten omdat ze sneller zijn.
Ik ben wel goed in de bochten, maar in de klims zijn ze sneller.
Voor de rest, van wat ik kan afleiden uit uw tekst, heb je meer aan een HT dan een fully. Just my 2 cents.
Ik was er bijna uit, tot een vriend met die Canyon lux trail cf6 afkwam , dat valt onder het downcountry segment, voor hier aan de kust natuurlijk weer overkill.

Dat is imo geen overkill, gewoon een veelzijdige fiets. Ik rij met mijn fully in de duinen met een dikke smile op mijn gezicht. En de extra grip op het achterwiel is fijn bij korte zandklimmetjes.

Terug
Bovenaan