De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dirk van Cube schuift soms met fietsen om er gewoon zelf meer aan te verdienen.
Winkel A bestelt 300 fietsen voor en heeft de beste marge die er te krijgen is, winkel a verkoopt de fiets uit de voorbestelling, de fiets komt binnen bij Cube België. Dirk schuift de fiets door naar winkel B zodat hij bijvoorbeeld 3% meer marge heeft. Winkel A zal de fiets nooit zien.
In Leuven zijn alle winkels die Cube deden er mee gestopt, in jaren waar er schaarste was aan fietsen. Moet je geen tekening bij maken zeker.
Puur crimineel in feite.

Zou dat ook niet aan de basis liggen van het feit dat cube toch een mindere naam heeft? Dat natuurlijk samen met het feit dat ze ook absolute rotzooi leveren in de lagere prijsklasse.

En waar moeten we zijn om Dirk door te schuiven?
Brakel, met een zak vol geld.
Op dat vlak zit de fietsenbranche ook vreemd in elkaar. Je hebt aardig wat merken die gewoon in de zak zitten van 1 persoon.

Puur crimineel in feite.

Zou dat ook niet aan de basis liggen van het feit dat cube toch een mindere naam heeft? Dat natuurlijk samen met het feit dat ze ook absolute rotzooi leveren in de lagere prijsklasse.
Absoluut. Als merk kom je daar op lange termijn niet goed uit. En eigenaars van winkels spreken ook met elkaar hé.
Dirk zal ondertussen wel de 60 voorbij zijn dus misschien dat er binnen enkele jaren wel verandering in komt.

Brakel, met een zak vol geld.
Op dat vlak zit de fietsenbranche ook vreemd in elkaar. Je hebt aardig wat merken die gewoon in de zak zitten van 1 persoon.
Lol, dat klopt dus wel degelijk, ik dacht dat je een fictieve naam bedoelde.
Absoluut. Als merk kom je daar op lange termijn niet goed uit. En eigenaars van winkels spreken ook met elkaar hé..
Het blijft wel een merk dat veel fiets biedt voor een lage prijs, of zie ik dat verkeerd?
Dirk zal ondertussen wel de 60 voorbij zijn dus misschien dat er binnen enkele jaren wel verandering in komt.
Die zaak draait 25 miljoen met 3 mensen personeel. Echt wel een eenmansverrijking...

Ik heb het de laatste jaren minder opgevolgd (verbouwingen) maar Cube stond vroeger toch niet bekend als rotzooi, eerder als een instapmerk met scherpe prijzen. Een bepaalde periode zijn ze redelijk populair geweest hier.

Wie is deze Dirk? Salesman?
De eigenaar van sportsbikes, de importeur voor Cube in België.

Qua prijs zijn ze zeker niet duur maar ze willen nogal graag mengen. Xt remmen met dan de goedkoopste schijven die je vindt. Een serie vorken steken die vermoedelijk ergens van de boot zijn gevallen waar 95% kapot van gaat binnen het jaar. En qua lak was het in het verleden vrij desastreus. Kocht je een rode fiets en hij kwam wat teveel in de zon dan had je een jaar later een roze.
En garantie is een vrij loos begrip. In het verleden waren ze ook importeur voor fulcrum. Kapotte spaak? Waarom zou ik spaken op stock nemen? Daar ga ik mijne tijd niet in steken, dat die mensen eens gewoon een nieuw wiel kopen 😅

Koop ik dan beter een ander merk?

Trek? Mijn 6300 van 2008 nooit problemen gehad.
Canyon?
Niet teveel laten afschrikken ook hé :) mocht het zo’n drama zijn zou je ze zo vaak niet zien.

Ze zijn toch jarenlang vaste partner geweest van Van Eyck, Godefroot en As Adventure dus qua servicepunten zit dat wel snor. Als je een lokale dealer binnenstapt en hij kan niet leveren wat je vraagt, gaat hij ook niet moeilijk doen als je de fiets elders hebt gekocht. Of je kan het op z’n minst bespreken.

Trek is natuurlijk meer dan prima, met een range die evenzeer bestaat uit asbolute bagger (mss zelfs nog erger dan Cube) en absoluut topmateriaal. Een A-merk, maar dan zonder de exuberante prijzen van Spesh, BMC, Pinarello,…

Canyon is een forumfavoriet, en ook die van mij persoonlijk, omwille van de onklopbare prijs/kwaliteit/afmontage. Ik heb qua lak, qua toleranties,… een veel betere ervaring met mijn Canyon Endurace dan mey mijn Trek Emonda, maar dat zegt natuurlijk niets over de hele lijn van fietsen. Canyon maakt itt anderen géén echte bagger, je hebt altijd wel een kwalitatief afgemonteerde fiets bij hen. Geen gedoe met FSA Gossamer cranks van €40 op een Ultegra-fiets bijvoorbeeld.

Maar qua service moet je echt niks verwachten. Er zijn een paar dealers die het helemaal prima vinden om aan een Canyon te sleutelen, maar zelfs voor kleine wisselstukjes kan je meestal niet bij hen terecht.

Scott is ook een aanrader, iets duurder dan Canyon maar kan je bij een dealer hier kopen en laten onderhouden. Zijn nog degelijk afgemonteerd voor de prijs, niet zoals een o.a. Speci waar je veel betaald voor de naam.

Niet teveel laten afschrikken ook hé :) mocht het zo’n drama zijn zou je ze zo vaak niet zien.

Ze zijn toch jarenlang vaste partner geweest van Van Eyck, Godefroot en As Adventure dus qua servicepunten zit dat wel snor. Als je een lokale dealer binnenstapt en hij kan niet leveren wat je vraagt, gaat hij ook niet moeilijk doen als je de fiets elders hebt gekocht. Of je kan het op z’n minst bespreken.

Trek is natuurlijk meer dan prima, met een range die evenzeer bestaat uit asbolute bagger (mss zelfs nog erger dan Cube) en absoluut topmateriaal. Een A-merk, maar dan zonder de exuberante prijzen van Spesh, BMC, Pinarello,…

Canyon is een forumfavoriet, en ook die van mij persoonlijk, omwille van de onklopbare prijs/kwaliteit/afmontage. Ik heb qua lak, qua toleranties,… een veel betere ervaring met mijn Canyon Endurace dan mey mijn Trek Emonda, maar dat zegt natuurlijk niets over de hele lijn van fietsen. Canyon maakt itt anderen géén echte bagger, je hebt altijd wel een kwalitatief afgemonteerde fiets bij hen. Geen gedoe met FSA Gossamer cranks van €40 op een Ultegra-fiets bijvoorbeeld.

Maar qua service moet je echt niks verwachten. Er zijn een paar dealers die het helemaal prima vinden om aan een Canyon te sleutelen, maar zelfs voor kleine wisselstukjes kan je meestal niet bij hen terecht.

Ben je daar zo zeker van? Ik was recent aan het kijken voor een nieuwe fiets, aangezien ik geen fan ben van spacers kijk ik dan naar Endurance fietsen die ik zo agressief mogelijk kan zetten, de Domane heb ik dus ook bekeken.

Domane SL7 (Ultegra di2): €7.199
Roubaix expert (Ultegra di2): €7.000

Heb mij zo'n Shokz OpenRun gekocht, om tijdens lopen en fietsen aan te doen.
Wel benieuwd hoe dit gaat werken in winderige omstandigheden
Ik heb de AfterShokz OpenMove

Kan het alleen maar aanraden. Top ding. Oversteeg ver mijn verwachtingen.

Als er veel auto's rijden, dan is het inderdaad niet aangeraden om podcasts te luisteren. Maar ge hoort de auto's wel :-)

Ik heb de AfterShokz OpenMove

Kan het alleen maar aanraden. Top ding. Oversteeg ver mijn verwachtingen.

Als er veel auto's rijden, dan is het inderdaad niet aangeraden om podcasts te luisteren. Maar ge hoort de auto's wel :)
Eerste ervaring in elk geval positief, enkel niet zo handig met een muts in de winter

Over de muts gaat toch niet, dan zijn je oren bloot of zit die te ver van je oren. Dan hoorde ik weinig.
Tis enkel achteraan dat die wat in de weg zit omdat er wat ruimte zit tussen de band en je nek

Zondag laatste strandrace van het seizoen.
't is een duo-race deze keer.

Ik rij hem met iemand die ik enkele maanden geleden heb leren kennen. Hij is ook fanatiek fietser, maar we hebben nog nooit samen gefietst.
Op zwift zou hij een FTP halen van 4.2 w/kg. Ik draai rond 4.0.
Met dat verschil dat hij 78 kg weegt en ik 69. Ik denk dat ik vooral in zijn wiel ga zitten :fingerguns:
Hij heeft wel nog geen ervaring met op het strand te fietsen. Hopelijk is het zo een beetje leuk voor beide om met elkaar te rijden.

Doet er nog iemand mee?

De laatste dagen toch nog paar keer op de trainer gesprongen ter voorbereiding. Morgen nog een laatste training hopelijk.
De Direto uit 2017 maakte wel een heel erg knarsend geluid wanneer hij afsloot. Geen zin om geld uit te geven aan een nieuwe.

Terug
Bovenaan