De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gisteren afgezien tijdens een recovery ride op Zwift...
De tol die ik betaal om sinds november niet meer te fietsen wegens:
- buitenlandse beurzen (lees veel eten en drinken)
- redelijk wat contracten moeten afsluiten (lees veel op restaurant)
- vanaf december beginnen nieuwjaren (opnieuw veel eten en drinken)

ben content dat het januari is zodat ik weer wat 'gezonder' kan leven en meer kan sporten.

ps: iemand ervaringen met de SuperSix EVO? ik denk om mij een nieuwe fiets aan te schaffen en deze lijkt mij wel op mijn lijf geschreven wegens omdat mijn familienaam Six is en ik in de machine branche zit en mijn belangrijkste verkochte machine de naam EVO draagt :)

Gisteren afgezien tijdens een recovery ride op Zwift...
De tol die ik betaal om sinds november niet meer te fietsen wegens:
- buitenlandse beurzen (lees veel eten en drinken)
- redelijk wat contracten moeten afsluiten (lees veel op restaurant)
- vanaf december beginnen nieuwjaren (opnieuw veel eten en drinken)

ben content dat het januari is zodat ik weer wat 'gezonder' kan leven en meer kan sporten.

ps: iemand ervaringen met de SuperSix EVO? ik denk om mij een nieuwe fiets aan te schaffen en deze lijkt mij wel op mijn lijf geschreven wegens omdat mijn familienaam Six is en ik in de machine branche zit en mijn belangrijkste verkochte machine de naam EVO draagt :)
@thomasv kan daar alles over vertellen! Al kent hij niet zoveel van racefietsen, hij is meer een dropbar-MTB-kenner

@thomasv kan daar alles over vertellen! Al kent hij niet zoveel van racefietsen, hij is meer een dropbar-MTB-kenner

Qua MTB heb ik momenteel een TREK procaliber 9.7 en is echt een zalige fiets.
De koersfiets is een De Rosa Idol maar plots zag ik enkele barstjes in de voorvork. Doordat ik vorig jaar Wahoo rollen heb gekocht zal ik deze houden voor de rollen.

Ik was langs van plan om een TREK koersfiets te kopen omdat mijn MTB zoveel beter bolt dan mijn De Rosa. Maar toen kwam ik op de SuperSix uit en dat maakt het allemaal wat moeilijker

Ja idd, nu echt ademen en helemaal waterdicht is iets dat niet bestaat. Kun je dat jasje niet ergens binnen brengen om te laten herstellen? Je zal sowieso goedkoper uitkomen dan een nieuw te kopen.
Velen zijn lovend over GORE Shakedry vestjes omwille van ademend vermogen, maar die prijs daarvan is ook om achterover van te vallen.

Prijs/kwaliteit enorm tevreden van. Doet wat het moet doen.
Ik heb die gekocht, voelt goed aan en ziet er goed uit. En voor dat geld :fingerguns:.

Zo een perfetto is niet echt een regenjas. Goed om een klein buitje tegen te houden, maar als het echt gaat regenen... En je kan die ook niet mee nemen in je achterzak.

Beste regenjasjes vind ik nog altijd sportful. Kan je in een klein balletje doen en neemt bijna geen plaats in.
Zo een perfetto ros is een primary garment eh.
Dat is geen jack zoals een hot pack of een ander enkellaags jack dat dient voor zuiver regen tegen te houden. Maar het is wel degelijk een waterdicht jack hoor, heeft meerdere membranen en Gore-Tex infinium met bovenop een DWR coating.
Dat is een jack waarmee je in de winter in de kou vertrekt en waar het mag regeren of waaien. Maar voor in de zomer is dat een jack waar je niks mee bent.

Maar als je echt een regenjack zoekt dat in de zomer ook moet dienen dan ga je beter naar een enkellaags jack ja.
Maar dat zijn dan weer geen jacks waarmee je als het waait maar niet regent vertrekt, want dan ben je kletsnat omdat die niet super goed ademen. Dat zijn jacks die je rap aantrekt als het begint te regenen en terug asap uitdoet of opendoet als het stopt met regenen.

Je hebt ook een systemsix eh :P
Zo een supersix heeft wel een speciale vorm, moet je voor zijn.
Is ook niet echt een zuivere klimfiets, ook geen aerofiets, zit heel sportief dus komt ook wel met de nodige nadelen qua comfort. Ga je voor de duurdere variant dan heb je cranks van cannondale zelf.
Goeie fiets, maar het is niet direct de go-to keuze.

Ik heb dit jasje, dat toch verdorie goed ademt en écht waterdicht is. Grote nadeel: geen zakken en geen echte racefit, hoewel het minder wappert dan je zou vermoeden (en de kap kan eraf)

"A 20,000mm waterproof rating and 40,000g/m²/24hr breathability rating are pretty impressive numbers for a lightweight fabric, and the 3-layer Exoshell 40 really is an impressive fabric."

bron:
https://www.mbr.co.uk/reviews/jackets/endura-mtr-shell

Dat zijn waarden waar Mr. Goretex van gaat bleiten.

For reference:

Gore-Tex Breathability Rating
All Gore-Tex fabrics have a waterproof rating of 28,000 mm which is significantly higher than almost all other materials. The breathability of the different variations of Gore-Tex does differ slightly as you can see below.

• Gore-Tex Pro 2-Layer – 25,000 (g/m2/24 hours)
  • Gore-Tex Pro 3-Layer – 25,000 (g/m2/24 hours)
  • Gore-Tex Performance Shell – 17,000 (g/m2/24 hours)
  • Gore-Tex Paclite – 15,000 (g/m2/24 hours)

bron: https://www.gearassistant.com/is-gore-tex-breathable/

Goh, ik denk dat ik in de zomer evenveel op mijn SuperSix zit als op mijn mtb.....
Maar geen idee of ik u 'alles' kan vertellen over de SuperSix. Ik ben er alleszins uitermate tevreden over. Mijn versie is de 105, die heeft niet alle kabels geïntegreerd en een gewoon stuur en gewone stuurpen (geen aero-shizzle). Eerlijk: ik ben daar heel blij mee. Een gewoon stuur is veel makkelijker om accesoires op te monteren en ik ben niet echt bereid om 100den euro's te betalen voor een iets coolere look (de aero gains daarvan zijn niet echt significant).
Geen klagen van de 105 groep, doet wat het moet doen.
De wielen zijn iets minder. Ze zijn zeker niet slecht, maar ze zijn nogal zwaar en het is een beetje zonder om die onder zo'n mooi frame te zetten. Voor mij geen probleem, ik vlecht mijn eigen wielen dus ik heb nu een setje goedkope wielen voor de winter, en volgend jaar vlecht ik mij eens een setje kwaliteitsvolle wielen. Voor mij dus zeker geen verliespost.

Zo een supersix heeft wel een speciale vorm, moet je voor zijn.
Is ook niet echt een zuivere klimfiets, ook geen aerofiets, zit heel sportief dus komt ook wel met de nodige nadelen qua comfort. Ga je voor de duurdere variant dan heb je cranks van cannondale zelf.
Goeie fiets, maar het is niet direct de go-to keuze.
De sportieve zit valt wel mee, ik heb de mijne gekocht en afgemonteerd om comfortabel lange afstanden te doen (al wordt het uiteraard nooit een echte endurance fiets). Een goede bikefit op voorhand kan wonderen doen.....

Die ziet er idd ook goed uit, en een stuk goedkoper!
Ik heb die ook liggen. Neem hem vaak mee op ritten, maar draag hem eigenlijk zelden. In de winter heb ik meestal sowieso een iets dikkere vest die wel tegen wat vocht kan. Zo'n vestje (niet enkel dit van Decathlon, maar alles in die stijl) zijn wel ok voor kleine buien, maar in een goeie zomerse plensbui, begint dat onmiddellijk te lekken - toegegeven, er zijn weinig materiaal die daarmee om kunnen gaan.

Als het echt waterdicht moet zijn, neem ik deze mee. Dat is meer een jas voor bergwandelen/klimmen, maar 2,5 laags, lichtgewicht, stretch (handig op de fiets), en grote okselritsen (ventilatie!). 320 gram, zegt de website. Vind ik behoorlijk weinig voor een regenjas die echt tegen alle weersomstandigheden kan. Ik neem deze wel enkel mee op héél lange dagritten wanneer ik regen verwacht, of op meerdaagses.

Kortom: die van de decathlon is best wel ok voor normale ritten....

Als het echt waterdicht moet zijn, neem ik deze mee. Dat is meer een jas voor bergwandelen/klimmen, maar 2,5 laags, lichtgewicht, stretch (handig op de fiets), en grote okselritsen (ventilatie!). 320 gram, zegt de website. Vind ik behoorlijk weinig voor een regenjas die echt tegen alle weersomstandigheden kan. Ik neem deze wel enkel mee op héél lange dagritten wanneer ik regen verwacht, of op meerdaagses.

Kortom: die van de decathlon is best wel ok voor normale ritten....
bitch please. 10.000/10.000 zijn noobwaarden voor een regenjas 😇

Ik heb het nogal snel te warm, dus laagjes zijn way to go hier. En dan is zo’n licht vestje windstopper / regenstopper ideaal. Ik heb ook een waterdichte winterjas van Northwave die top is, maar in een zachte winter gewoon te warm voor mij.

Kan je beter zo een jasje pakken, een stuk meer ademend.
800x800.jpg

een waterkolom van 10.000mm is eigenlijk hoog voor een regenjas, dat is in principe zelfs voldoende voor grondzeilen van tenten. Maar waterkolom is slechts 1 factor, de constructie (2-laags, 2,5-laags of 3-laags) en de gebruikte stoffen (vnl de D-waarde, geeft dikte van de stofdraad aan, en dus de stevigheid) zijn even belangrijk om te duiden of iets waterdicht is.
Naast die Black Diamond jas heb ik ook nog een veel stevigere 3-laags regenjas voor alledaags gebruik en gebruik in de bergen (zomer en winter). Die is veel steviger, maar ook veel zwaarder. Maar die noodzaak heb ik totaal niet op de fiets, dan heb ik liever iets dat meer flexibel is en lichter. Het is niet dat ik met een rugzak van +15kg op de fiets zit.
Enfin, het is iets meer genuanceerd dan enkel waterkolom vergelijken.....

Situatie: 7 jaar oude alu hardtail heeft last van snel aftakelende wielen. Ik krijg ze moeilijk recht, freehub is niet ok meer en de stijfheid is ook niet meer fantastisch. Nieuwprijs van de fiets in 2016 ongeveer 1600 euro. Op zich een goede fiets met GX 1x11 en XT remmen van ongeveer 11kg.
Op zoek naar nieuwe wielen dus, bij voorkeur DT Swiss.

Vork vereist 100mm naven ipv meer gangbare 110mm, dus meteen veroordeeld tot 370 naven als ik niet-handmade ga.
Ga ik toch handmade (R2), zit ik minstens aan 630 euro met 350 naven. Dat is meer dan wat de fiets nog waard is.

Resultaat: een manier aan het zoeken hoe ik mijn vrouw vanavond ga uitleggen waarom ik een nieuwe Canyon Exceed CF SLX8 nodig heb.

Situatie: 7 jaar oude alu hardtail heeft last van snel aftakelende wielen. Ik krijg ze moeilijk recht, freehub is niet ok meer en de stijfheid is ook niet meer fantastisch. Nieuwprijs van de fiets in 2016 ongeveer 1600 euro. Op zich een goede fiets met GX 1x11 en XT remmen van ongeveer 11kg.
Op zoek naar nieuwe wielen dus, bij voorkeur DT Swiss.

Vork vereist 100mm naven ipv meer gangbare 110mm, dus meteen veroordeeld tot 370 naven als ik niet-handmade ga.
Ga ik toch handmade (R2), zit ik minstens aan 630 euro met 350 naven. Dat is meer dan wat de fiets nog waard is.

Resultaat: een manier aan het zoeken hoe ik mijn vrouw vanavond ga uitleggen waarom ik een nieuwe Canyon Exceed CF SLX8 nodig heb.
ik ga nooit op café en dat kost ook veel geld is het meest gebruikte excuus in die situatie.

Terug
Bovenaan