De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ook hier vandaag de middelkerke lus gedaan. Ligt er goed bij. Op deze moment kan je deze rijden zonder af te stappen. Stukje langs kanaal terug naar middelkerke en daarna opt verhard is saai maar gewoon doorduwen en dan ist snel voorbij.
Vandaag ook in Middelkerke gaan rijden.
Erg fijne dag.

Het was wel sterven in het wiel van de beachracers op de stukken over het strand. We waren met 6, ik was de enige zonder beachracer :)

De vtt leeft wel aan de kust, heel veel atb'ers.
't Is moelijk om over een mtb te spreken aan de kust :)

Heb nu idd zo'n spuitbus chain cleaner en dan spuitbus all weather grease. Maar achterste stuk frame is wit, en staat dan vol met zwarte spikkels van dat vet. Ook drupt het dan op de velg.

Heb zo'n fijn borsteltje met plastic stuk aan ook om er tussen te kotteren maar ook niet ideaal. Maar telkens die demonteren heb ik ook geen zin in.

Tips voor welke wax?

Die plekken op mijn mat frame is ook de reden dat ik naar wax overgestapt ben. Die plekken krijg je er makkelijk af met je chain cleaner.

Van wax gebruik ik squirt. Wel heel goed je ketting ontvetten, casette, derailleurwieltjes,.. Ontvetten. Ketting laat ik een uurtje weken in een potje met kettingreiniger en dan heel goed afspoelen.
Dan 3 lagen royaal wax aanbrengen met een half uur pauze tussen iedere laag voor de eerste keer.

Erg fijne dag.

Het was wel sterven in het wiel van de beachracers op de stukken over het strand. We waren met 6, ik was de enige zonder beachracer :)

Wel top wat de kustgemeentes daar mogelijk maken é.

Laatst bewerkt:
Erg fijne dag.

Ik ben in Koksijde geweest met de grizl. 3x tegen dek gegaan want het was mijn ontmaagding in de duinen. Dan nog mijn gsm verloren in een valpartij. Gelukkig was het een eerlijke mens die opnam toen mijn maat belde. We hebben dan afgesproken waar ik hem kon ophalen.

Was wel heel druk op de singletracks, daar kom ik met de grizl toch wel tekort op die hele technische stukken al zat er ook wel een groot stuk schrik in omdat ik niet echt wist hoe los het zand was op sommige plekken.

Heb daar een mtber overkop zien gaan en een paar meter naar beneden zien vliegen. Best dat je nog zacht valt in zand. 😁

Ik vraag me wel af of een crossfiets beter gaat in de duinen dan een gravel, want mijn maat was met een inflite en dat ging precies wel vlotter door los zand. Al is hij wel explosiever en veel meer ervaren daarin dan ik.

Is er iemand hier die al eens La Marmotte heeft gefietst. Is dat de moeite om te boeken via een tour operator? Zo ja, welke? Voor de hotels etc, weet ik niet of het echt de moeite is, vooral een bidonservice (met eigen drinken en eten) lijkt me wel handig.

Is er iemand hier die al eens La Marmotte heeft gefietst. Is dat de moeite om te boeken via een tour operator? Zo ja, welke? Voor de hotels etc, weet ik niet of het echt de moeite is, vooral een bidonservice (met eigen drinken en eten) lijkt me wel handig.
3 x Marmotte Alpen en 1 x Marmotte Pyreneeën, ik heb het nooit gedaan via zo'n tour operator en zie er persoonlijk het nut niet van in. Van wat ik begrijp ligt de prijs veel hoger en dan krijg je bevoorrading net voor/na de standaard bevoorrading.

Bij mijn eerste Marmotte in 2016 zag je wel nog rare zaken op de bevoorradingsposten (stokbrood met salami of kaas dat lag te zweten in de zon), toen had zo'n extra service misschien nog nut, maar tegenwoordig zijn dat volwaardige bevoorradingsposten zoals we in België gewend zijn.

Er is toch wel een groot verschil tussen de twee, de Pyreneeën is toch aanzienlijk zwaarder, 12km korter maar 500hm meer merk je wel. In de Pyreneeën heb je bijna effectief geen meter vlak, in de Alpen heb je nog de vallei tussen de Glandon en de Télégraphe, al is die vallei voor sommigen ook een vloek omdat ze zich laten meezuigen in een groep die eigenlijk te snel fietst.

Naar beleving plaats ik de Alpen wel hoger, sowieso meer volk, de bergen spreken mij meer aan en al zeker de slotklim is veel mooier/mythischer (Alpe d'Huez vs Hautacam...). Mentaal is de Alp ook wel wat makkelijker omdat je de bochten kan aftellen.

Beiden mooie tochten maar ik zou sowieso starten met de Alpen, als je daarna denkt dat je iets wilt dat nog wel wat zwaarder is maar niet overdreven à la Tours des Stations is de Pyreneeën een mooi volgend doel.

Ik heb een Trek Procaliber 8

Staat tubeless met van die bontrager velgstrips.
Wil die velgstrips eruit halen en vervangen door tubeless velglint. Iemand die weet welke breedte velglint in die velgen moet.

Niet veel goesting om die banden er nu af te wrikken, om te meten... En dan weer er terug op voor 2 dagen. Als ze niet tubeless lagen was dat niet echt een probleem.

Mijn maat en mij hebben een Wahoo Bolt V2, hij met snelheidssensor en we hebben gemerkt dat zijne veel meer kilometers telt dan mijne. Waar ik gisteren 23,5km heb gereden heeft hij er 24,5km gereden. Ik dacht altijd dat de wahoo's dat zelf rechttrokken adhv GPS data, maar dat komt dan puur door de snelheidsmeters?

Beiden mooie tochten maar ik zou sowieso starten met de Alpen, als je daarna denkt dat je iets wilt dat nog wel wat zwaarder is maar niet overdreven à la Tours des Stations is de Pyreneeën een mooi volgend doel.

Volgend jaar staat de Pyreneeën op het programma (die in de Alpen lukte niet qua datum). Dacht wel o.b.v. de cijfers dat die wat zwaarder ging zijn.

Extra motivatie voor te trainen, want zal nog een pak zwaarder zijn ivm cannibale vorig jaar. Ik ga dit jaar wel goeie basis proberen te leggen in de winter via de rollen, dat zou toch al een verschil moeten uitmaken.

Iemand die weet welke breedte velglint in die velgen moet.
Nét even opgezocht, interne velgdbreedte is 22,7mm, dus 23mm velglint. Goed strak tapen, en dan de band monteren met een binnenband, oppompen tot maximum druk en een dag laten staan (daarmee druk je het velglint extra goed aan in het velgbed, zodat de lijm goed hecht).

Voor MTB zou ik zelfs dubbel durven wikkelen (dus twee lagen).

3 x Marmotte Alpen en 1 x Marmotte Pyreneeën, ik heb het nooit gedaan via zo'n tour operator en zie er persoonlijk het nut niet van in. Van wat ik begrijp ligt de prijs veel hoger en dan krijg je bevoorrading net voor/na de standaard bevoorrading.

Bij mijn eerste Marmotte in 2016 zag je wel nog rare zaken op de bevoorradingsposten (stokbrood met salami of kaas dat lag te zweten in de zon), toen had zo'n extra service misschien nog nut, maar tegenwoordig zijn dat volwaardige bevoorradingsposten zoals we in België gewend zijn.
Ok top. De salami en kaas zal ik dan zelf maar meenemen ;)

Moet je voor La Marmotte Alpen er snel bij zijn voor de inschrijvingen, of loopt dat niet zo'n vaart?

En vooral niet vergeten eens af en toe te genieten op de Marmotte. Schitterend decor om in rond te rijden, maar je merkt het niet altijd als je tussen uw kader hangt.

Iemand een aanrader voor een TT morgen?

Ik heb een Trek Procaliber 8

Staat tubeless met van die bontrager velgstrips.
Wil die velgstrips eruit halen en vervangen door tubeless velglint. Iemand die weet welke breedte velglint in die velgen moet.

Niet veel goesting om die banden er nu af te wrikken, om te meten... En dan weer er terug op voor 2 dagen. Als ze niet tubeless lagen was dat niet echt een probleem.
Ik heb voorwiel tubeless zonder iets te veranderen aan velglint :p

Mijn maat en mij hebben een Wahoo Bolt V2, hij met snelheidssensor en we hebben gemerkt dat zijne veel meer kilometers telt dan mijne. Waar ik gisteren 23,5km heb gereden heeft hij er 24,5km gereden. Ik dacht altijd dat de wahoo's dat zelf rechttrokken adhv GPS data, maar dat komt dan puur door de snelheidsmeters?
In de bossen of?
Mss rijdt uw maat zoals Pele Bilbao?

Terug
Bovenaan