De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wat staat strava tegenwoordig vol van de 'even naar de winkel' ritjes.
Wie zich bezig houdt met ritjes van 4km te uploaden verdient gewoon een nekschot.

"naar de bakker" ... getoutahere

Als zoiets automatisch wordt geregistreerd door een horloge... sure. Maar om er dan nog een naam aan te geven.
Walgelijk.
Niet online gezet is niet gereden zeker. 🤷
Bij kortere ritten van min 10km bijvoorbeeld en ik denk eraan om het up te loaden is dat puur voor mezelf en ga ik dan ook niet openbaar plaatsen.
 
Nu ben je gewoon belachelijk aan het doen.

Je hebt een trainingschema en een training in dat schema. Een training in dat schema kan zijn 2u30 rijden met 2 sets van 30’-30’.
Je warmt op gedurende 50min in de duurzone, dan doe je 30s op 130%+ FTP (een heel zware inspanning dus) en dan 30s in herstelzone en dat herhaal je 5x. Dan fiets je 40min in de duurzone en dan doe je nogmaals 5x30s on en off, en dan fiets je nog 50min uit.
In totaal heb je dan 5min op VO2max gereden, terwijl uw training 2u30min telt. En toch is dat een training die heel belastend is.
Als dat heel belastend is, dan is uw basis gewoon te klein.

En nogmaals: volgens uw post maakt het niet uit hoe lang ze ervoor en erna rijden. Het is het aantal ritten waarin iets zit dat maar 10-20% is
 
Wat is eigenlijk beter? Vroeger en in de winter rij ik tegen de 300km maar dan altijd in 1 grote van +100 en dan nog 3 kleinere van 60-70 Km.

Deze zomer doe ik nu dagelijks (buiten de vrijdag) woon werk met de fiets waardoor ik enkel nog de zaterdag een ronde van 60km moet doen en de zondag een grotere van 100km om ook aan die 300km te geraken.

Ik heb de indruk dat ik er niet slechter van ben geworden.
 
Als dat heel belastend is, dan is uw basis gewoon te klein.

En nogmaals: volgens uw post maakt het niet uit hoe lang ze ervoor en erna rijden. Het is het aantal ritten waarin iets zit dat maar 10-20% is
Als dat niet belastend is, onderschat ge uw FTP denk ik.
Ik krijg hier toch vooral wat BHDvibes bij uw replies. :p
 
Ik vind altijd dat hier nogal overdreven wordt met het aantal uren dat iemand per week op een fiets zit. Ik denk dat veel mensen content zijn als ze 3x per week op de fiets zitten, en dat gaat dan niet 3x minstens 2u zijn.
Is dat dan effectief hard trainen? Neen, waarschijnlijk niet, maar het % van wielrenners dat echt traint is volgens mij ook niet heel hoog.
 
Niet online gezet is niet gereden zeker. 🤷
Bij kortere ritten van min 10km bijvoorbeeld en ik denk eraan om het up te loaden is dat puur voor mezelf en ga ik dan ook niet openbaar plaatsen.
Uiteraard boeit het mij niet zo veel, maar ik denk wel altijd 'waarom?'

Stofzuigen is vaak intensiever dan de dingen die je op strava ziet
 
Als dat niet belastend is, onderschat ge uw FTP denk ik.
Ik krijg hier toch vooral wat BHDvibes bij uw replies. :p
5*30-30 en dat 2 keer? Dat is 5 min

Nee dan is uw basis te klein, zeker omdat je daarna 3-4 trainingen hebt puur Z1 he volgens zijn 'max 10-20% van de ritten bevat intensiteit'
Dat zou dan betekenen dat je de rest van de week ornitholoog kan spelen
 
Hierin moet in @SomeDude wel bijtreden.
Ik heb tijdje geleden voor een half jaar met een trainer gewerkt en wat jullie omschrijven was letterlijk mijn rustige duurtraining.
3 uur losrijden met na kwartier opwarmen en half uur voor het einde die maximale spurtjes.

In het totaal had ik 3 a 4 trainingen per week (kon niet meer door het werk) en was er dus 1 duurtraining en voor de rest enkel trainingen tussen 1 uur en 1.30 uur.
 
Wat staat strava tegenwoordig vol van de 'even naar de winkel' ritjes.
Wie zich bezig houdt met ritjes van 4km te uploaden verdient gewoon een nekschot.

"naar de bakker" ... getoutahere

Als zoiets automatisch wordt geregistreerd door een horloge... sure. Maar om er dan nog een naam aan te geven.
Walgelijk.
Je kan zulke trainingen ook op privé zetten :P
Of met de activityfix automatich laten muten. Maar Strava zou dit beter zelf automatisch al doen.
 
Voor mij werkt het zeker, 2 x per week een uur op de rollen en dan in het weekend een lange rit buiten zorgden er bij mij voor dat ik meekon met mensen die dubbel zoveel kilometers reden.

Je moet er wel tegen kunnen dat je gewoon naar cijfertjes aan het kijken bent.

Zal het eens een maandje uittesten om na te gaan of het iets voor mij is. Enige nadeel is dat ik geen powermeter op mijn fiets zelf heb.

Misschien wel houden voor de herst/winter-maanden, want weinig zin om met mooi weer op m'n rollen te kruipen :unsure:.
 
Ik zou eind april top willen zijn (gewoon uitrijden is het doel) voor de 255km LBL challenge. Ik ga normaal gezien de winter in gaan met een voor mij goede conditie. Ik heb zwift en ik kan gemiddeld 5uur trainen per week. Al varieert dat voor mijn doen zeer sterk (redelijk sociaal leven met weekends dat ik niets train) hoe zouden jullie persoonlijk trainen in de winter met deze gegevens?
 
5*30-30 en dat 2 keer? Dat is 5 min

Nee dan is uw basis te klein, zeker omdat je daarna 3-4 trainingen hebt puur Z1 he volgens zijn 'max 10-20% van de ritten bevat intensiteit'
Dat zou dan betekenen dat je de rest van de week ornitholoog kan spelen
Ik denk dat je het gegeven van trainingsbelasting niet goed door hebt.
Een 30-30 training is net heel belastend omdat je steeds heel hoog gaat en maar heel weinig rust hebt om lactaat af te voeren. Ik zou zeggen probeer het eens zo 2 sets van 30-30, en 130% en meer boven uw FTP eh.
Het leuke aan procentueel van FTP is net dat het een training is die voor iedereen even zwaar is. Ik kan u zeggen dat je blij bent na die 2de set.

Ik zou zeggen train vooral op die manier die jij denkt dat goed is.
Maar zoals ik al eerder zei is polarized een methode, en geen training op zich. Binnen die methode heb je nog altijd nood aan trainingen. En die gaan van 30-30 tot krachtheuvels tot piramides tot duurintervallen.
Want in de zone onder 75% FTP en boven FTP zit nog een hele range waarop kan getraind worden met een andere impact.
 
Zal het eens een maandje uittesten om na te gaan of het iets voor mij is. Enige nadeel is dat ik geen powermeter op mijn fiets zelf heb.

Misschien wel houden voor de herst/winter-maanden, want weinig zin om met mooi weer op m'n rollen te kruipen :unsure:.
Je kan die trainingen ook gewoon buiten doen he. En in den tijd van Eddy hadden ze ook geen PM!
Ik zou eind april top willen zijn (gewoon uitrijden is het doel) voor de 255km LBL challenge. Ik ga normaal gezien de winter in gaan met een voor mij goede conditie. Ik heb zwift en ik kan gemiddeld 5uur trainen per week. Al varieert dat voor mijn doen zeer sterk (redelijk sociaal leven met weekends dat ik niets train) hoe zouden jullie persoonlijk trainen in de winter met deze gegevens?
Ik vrees dat je dan toch te weinig duur gaat kunnen doen. Meestal bestaat schema uit dinsdag en donderdag intervallen (beginnen met 4min maar naarmate de weken verstrijken gaan die langer worden), woensdag los, zaterdag heuvels en zondag lange duur
Soms al eens rustige week ertussen of sprintjes maar uw duur gaat wel richting 5u moeten.
En in eerste weken al eens krachtblokken

Meest eenvoudige: uw sociale leven op de fiets krijgen :p
Ik denk dat je het gegeven van trainingsbelasting niet goed door hebt.
Een 30-30 training is net heel belastend omdat je steeds heel hoog gaat en maar heel weinig rust hebt om lactaat af te voeren. Ik zou zeggen probeer het eens zo 2 sets van 30-30, en 130% en meer boven uw FTP eh.
Het leuke aan procentueel van FTP is net dat het een training is die voor iedereen even zwaar is. Ik kan u zeggen dat je blij bent na die 2de set.

Ik zou zeggen train vooral op die manier die jij denkt dat goed is.
Maar zoals ik al eerder zei is polarized een methode, en geen training op zich. Binnen die methode heb je nog altijd nood aan trainingen. En die gaan van 30-30 tot krachtheuvels tot piramides tot duurintervallen.
Want in de zone onder 75% FTP en boven FTP zit nog een hele range waarop kan getraind worden met een andere impact.
30-30 is voor pussy's, ik doe 40-20. Bij 30 zakt uw HS echt wel al en zeker als je er maar 5 doet
Minimaal 8, meestal 10 en dat 2* (aan 120% FTP is voldoende).
Profs doen er 15 van 40-20 en 3 sets
 
5 uur trainen in de week, hoe ga je die duur ritten dan doen van 6-7uur?
5uur is zowat gemiddelde. De ene week doe ik mss 2u de andere 10u. Door mijn werk, gezin, andere activiteiten varieert dit enorm bij mij al probeer ik er een meer constante in te krijgen vanaf nu. Sowieso zal ik streven naar 2x zwift in de week en 1x een langere duurtraining in het weekend buiten of bij minder weer op de rollen deze winter.
 
Al een 5 dagen aan zee, deze namiddag gaan fietsen want mocht niet in de vm. Geraakte bijna niet in mijn Schoenen. Door de warmte of door continu opt strand / zee te zijn?

In ieder geval twas een bakoven met die wind.
 
Opgestaan om 06:00 omdat ik naar toilet moest en toch maar besloten om te gaan fietsen met een minimum aan slaap, 16 graden 😍 😍 in 31 straks zie ik het niet gebeuren.
Het was zelfs fris in het begin!
 
Opgestaan om 06:00 omdat ik naar toilet moest en toch maar besloten om te gaan fietsen met een minimum aan slaap, 16 graden 😍 😍 in 31 straks zie ik het niet gebeuren.
Het was zelfs fris in het begin!

Idem. Toch al een mooie rit kunnen doen tegen dat het 10u was. Was zalig.
 
5 uur trainen in de week, hoe ga je die duur ritten dan doen van 6-7uur?
Je móet geen 10u/week trainen om een rit van 6u rijden natuurlijk.

Als je op een normale manier een weekendrit van 3-4u kan afwerken dan zal die 6u ook wel lukken, misschien gewoon aan een iets lager tempo en zolang je geen 2500HM wil meepakken...

VTT gereden in Aalter, en het bij 75 gehouden (die er 80 waren). Het werd te warm om het lusje van 25 er nog bij te doen voor de 100.
Was het de moeite? En doenbaar met de gravelbike?
 
Terug
Bovenaan