De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Fantastisch, eigenlijk.
Het bolt heel soepel, dat frame doet goed zijn best om schokken en road buzz eruit te filteren. Voorlopig nog op de 25mm stock bandjes (met binnenbanden), ik gok dat het comfort nog zal stijgen met 28mm bandjes.
Daarnaast voelt het wel als een echte racer, dat zit dus wel snor.
Zoals verwacht: de stock wielen zijn niet echt fantastisch; heel zwaar. Dat is een puntje voor de toekomst.
Stock 105 aandrijving, werkt perfect, zou het niet anders willen.
Aangaande kabels door de headtube: tsja, dat zie je niet wanneer je erop zit ;) Ik heb er toch zeker geen last van. Ik vind het een ronduit schitterend frame
"mijn tanden trillen eruit"

dixit @thomasv tijdens zijn maiden voyage vorig weekend - terwijl ik op mijn Endurace met carbon hoops niet eens doorhad dat we over kasseien aan het rijden waren

Baas < boven baas < Canyon
 
Voor zij die vertrouwd zijn met regio Dendermonde: wanneer je langs de schelde rijdt in de buurt van Dendermonde aan de 'noordzijde': hoe steek je dan het gemakkelijkste over/hoe bereik je het eenvoudigste een brug (richting 'zuiden'/Dendermonde')?

Al eens de martelarenlaan genomen, maar dan moet je (tenzij ik me vergis) ofwel via een trap ofwel een vrij lange omweg nemen. Als alternatief zie ik de Rijksweg (naar het oosten toe), maar die kan je precies ook niet zo eenvoudig bereiken vanop het fietspand langs de schelde.
 
Zo'n grote omweg langs de steenweg van grembergen of scheldedijk/scheldedreef om de brug op te rijden is dat toch niet?
Rijksweg is ook makkelijk bereikbaar en eigenlijk de betere keuze voorlopig met de werken aan de bruynkaai.
Of je rijdt verder tot in schoonaarde en pakt daar de brug, te zien waar je naartoe wil.
 
Allez bedankt @SomeDude , door te kijken naar uw filmpjes heb ik het zitten eh!

Gaan fietsen in de vlaamse ardennen, afdaling na de taaienberg is er een flauwe bocht in de afdaling.
Ik kom door de bocht en zie een tractor die even breed is als de baan, rechts bomen en links een gracht van een 1m30 diep.
Ik kan dus niet meer remmen en moet dus kiezen om de beek te rijden. om niet gewoon frontaal erop te knallen... Heel den battaclan onder de modder en rib licht gekneusd.
Boer gaf aan dat de beek er nog maar een week ligt, weet niet of ik daar blij of droevig van moet worden.
Fiets is op het eerste zicht niks aan, maar heb nog niet de moed gehad om hem te kuisen + heb toch echt wel last van de ribben.
Kan enkel maar kwaad zijn op mijn eigen....
 
Allez bedankt @SomeDude , door te kijken naar uw filmpjes heb ik het zitten eh!

Gaan fietsen in de vlaamse ardennen, afdaling na de taaienberg is er een flauwe bocht in de afdaling.
Ik kom door de bocht en zie een tractor die even breed is als de baan, rechts bomen en links een gracht van een 1m30 diep.
Ik kan dus niet meer remmen en moet dus kiezen om de beek te rijden. om niet gewoon frontaal erop te knallen... Heel den battaclan onder de modder en rib licht gekneusd.
Boer gaf aan dat de beek er nog maar een week ligt, weet niet of ik daar blij of droevig van moet worden.
Fiets is op het eerste zicht niks aan, maar heb nog niet de moed gehad om hem te kuisen + heb toch echt wel last van de ribben.
Kan enkel maar kwaad zijn op mijn eigen....
Als het met de grizl is dan rij je volgende keer gewoon die tractor plat eh.

Blinde bochten ben ik toch altijd heel erg voorzichtig mee. Tis dan nog soms geen overschot als er een halve zot met zijn auto komt afgevlogen.
 
Fantastisch, eigenlijk.
Het bolt heel soepel, dat frame doet goed zijn best om schokken en road buzz eruit te filteren. Voorlopig nog op de 25mm stock bandjes (met binnenbanden), ik gok dat het comfort nog zal stijgen met 28mm bandjes.
Daarnaast voelt het wel als een echte racer, dat zit dus wel snor.
Zoals verwacht: de stock wielen zijn niet echt fantastisch; heel zwaar. Dat is een puntje voor de toekomst.
Stock 105 aandrijving, werkt perfect, zou het niet anders willen.
Aangaande kabels door de headtube: tsja, dat zie je niet wanneer je erop zit ;) Ik heb er toch zeker geen last van. Ik vind het een ronduit schitterend frame
Ik kijk in spanning naar de Bike Porn thread :clap:
 
Wat had je kunnen doen om het te vermijden?
Simpel, zien dat je altijd kan stoppen als er iets onverwachts komt.
Ik woon zelf in een holle weg, het is echt onwaarschijnlijk hoe mensen hier naar beneden gereden komen. Het is een rustige straat dus je kan 19x naar beneden rijden zonder auto tegen te komen, maar de 20e keer? Mijn buurman (die 20 jaar op pensioen is) kan heel der dagen verhalen vertellen van mensen die hij naar Gasthuisberg gebracht heeft. Een andere gebuur heeft op 1 week tijd 2x een wielertoerist in de flank van zijn auto gekregen bij het verlaten van zijn oprit. Nog een andere gebuur reed zelf (hoe dom kan je zijn als je hier woont) vol op een wielertoerist in, het was gelukkig wel een echte brolfiets.
Vroeger lag er dan ook nog eens slechte asfalt met putten, en ik woonde aan de grootste put. Een paar keer per jaar dingdong, heb je een EHBO kit? Op een zomerdag als vandaag stond ik mijn tanden te poetsen voor het werk, de venster van de badkamer open. Toen ik schrapende geluid hoorde van iemand die over de asfalt schoof gevolgd door het metaal geluid van zijn fiets. Die heb ik ook van bandage voorzien :laugh:
 
Wat had je kunnen doen om het te vermijden?
Vooral gewoon niet zo snel rijden en echt al zwaar remmen bij een bocht. Pas op ik reed 38-39 dus niet waanzinnig in een afdaling.
Maar het was de eerste keer dat ik die weg pakte na de taaienberg, en ik rij ook helemaal niet veel in die regio.

Achteraf gezien heb ik misschien nog op stukken geluk gehad. Maar remmen op stukken van -10% en meer is ook niet zo ideaal.
Plus remmen tot stilstand in een afdaling is echt niet zo evident, zelfs met schijfremmen.
Gewoon heel gevaarlijk op sommige stukken, smalle banen met weinig tot geen overzicht soms en andere weggebruikers die niet altijd even alert zijn op dat er eventueel mensen van de afdaling komen.
Weer een lesje geleerd alvast!
 
"mijn tanden trillen eruit"

dixit @thomasv tijdens zijn maiden voyage vorig weekend - terwijl ik op mijn Endurace met carbon hoops niet eens doorhad dat we over kasseien aan het rijden waren

Baas < boven baas < Canyon
Dat ligt voornamelijk aan 25mm bandjes met 7,5 bar druk erin.... eenmaal tubeless, zweef ik je voorbij! (als ik ooit nog eens aan trainen kom)
 
De op voorhand ingevroren bidons is een goede tip om te starten,
maar stopt niemand van jullie in een krantenwinkel, bakkerij, beenhouwer achter gekoelde dranken? Deze heb je in ieder boeregat.
 
De op voorhand ingevroren bidons is een goede tip om te starten,
maar stopt niemand van jullie in een krantenwinkel, bakkerij, beenhouwer achter gekoelde dranken? Deze heb je in ieder boeregat.
Tankstation of zo'n dagwinkeltje voor een grote fles water doe ik ook altijd. Of gewoon effe vragen aan een oude knar die in de tuin aan het werken is, doen ze quasi altijd met de grote glimlach.
 
De op voorhand ingevroren bidons is een goede tip om te starten,
maar stopt niemand van jullie in een krantenwinkel, bakkerij, beenhouwer achter gekoelde dranken? Deze heb je in ieder boeregat.
Inderdaad. Gisteren mijn bidon volgekapt met Fanta uit de frigo van een tankstation. Jammer genoeg stond mijn brein op survival mode door de warmte en had ik er niet aan gedacht dat de druk ging stijgen tijdens het fietsen. Plots schiet dat spel dus open: schoenen, benen en splinternieuwe fiets volledig onder de Fanta. Werkelijk fantastisch.
 
De op voorhand ingevroren bidons is een goede tip om te starten,
maar stopt niemand van jullie in een krantenwinkel, bakkerij, beenhouwer achter gekoelde dranken? Deze heb je in ieder boeregat.
Tuurlijk, maar als MTBer probeer je de beschaving zo veel mogelijk te vermijden. :biglaugh:
 
Inderdaad. Gisteren mijn bidon volgekapt met Fanta uit de frigo van een tankstation. Jammer genoeg stond mijn brein op survival mode door de warmte en had ik er niet aan gedacht dat de druk ging stijgen tijdens het fietsen. Plots schiet dat spel dus open: schoenen, benen en splinternieuwe fiets volledig onder de Fanta. Werkelijk fantastisch.
Isostar is een veiligere keuze :)

Edit: Ik bedoelde dus Aquarius of consoorten.
 
Laatst bewerkt:
Heb onlangs tijdens een ritje in de Ardennen in de buurt van Spa mijn bidon eens gevuld aan een bron daar (er zijn er daar nogal wat naar't schijnt :p). Blijkt dat verschillende bronnetjes daar van nature bruisend zijn. Toen ik na een paar kilometer met mijn tanden mijn bidon opentrok ontplofte ze ook ver in mijn gezicht :shy:
 
Inderdaad. Gisteren mijn bidon volgekapt met Fanta uit de frigo van een tankstation. Jammer genoeg stond mijn brein op survival mode door de warmte en had ik er niet aan gedacht dat de druk ging stijgen tijdens het fietsen. Plots schiet dat spel dus open: schoenen, benen en splinternieuwe fiets volledig onder de Fanta. Werkelijk fantastisch.
Een klassieker!
Nog een toffe is als je de bidon opentrekt met uw tanden en de fanta tot in uw hersenen wordt gespoten :P
 
Fanta :unsure:
Ik drink niks met bruis dus ik heb dat probleem eigenlijk niet. Juist met electrolyte tabs heb je daar wat risico op maar als je de bidon eerst een minuutje of 2 laat staan is de bruis daar ook uit. Ik heb overigens ook van die Camelbak drinkpullen met een membraam in, in principe laat dat overtollige druk ook wel af zonder ontploffingen.
 
Terug
Bovenaan