De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wat het makkelijke aan de Strava builder is, is dat je een eindpunt kan ingeven en dat de route dan automatisch wordt berekend (adhv heatmaps), op zich kan dit ook met Komoot. Maar als ik dan de voorgestelde route wil wijzigen, kan ik in Strava de route slepen van de ene weg naar de andere, van de ene baan naar de andere. Snel, gemakkelijk en ik gebruik dat eigenlijk constant omdat ik bepaalde straten wel of niet wil doen. Bij Komoot is dat altijd een geklooi als ik wil afwijken van het voorstel, mij lukt dat precies nooit.
Gaat toch met komoot ook?
Van hier naar daar -> je krijgt een voorgestelde route
Deze verslepen als hem u niet aanstaat of waypoint/punt aan route toevoegen

Ik vind het vooral makkelijk dat je gewoon een lus kunt trekken en dat hij zelf de straten kiest. Scheelt ook wel een hoop werk.

Hangt wel een beetje van de regio af. Als je AI/heatmaps gaat gebruiken om routes te maken, kun je wel eens voor lelijke verrassingen komen te staan. Beste is toch om gewoon zelf met de OSM-Cycle mapoverlay routes te maken.

Toch vreemd dat er zo weing mensen routeyou gebruiken... Heel veel gratis toepassingen, een hele database aan user-generated routes (en ook gigantisch veel toertochten) en zeer veel filters mogelijk zoals:

1. recreatief/road/gravel/mtb
2. kortst of mooist
3. met of zonder kasseien (voor racefiets)
4. met of zonder volgwagen
5. zomer of winter (voor gravel)

Rrouting gaat op basis daarvan, en natuurlijk adressen, bezienswaardigheden of waypoints een geschikte route voorstellen op een OSM, google, topo,... -kaart. Ook GR routes en knooppunten zijn geïntegreerd.

En waar het tig keer beter is dan Strava is dat het effectief leunt op feedback van de community. Als ik een route maak via Strava krijg ik letterlijk enkel steenwegen voor de kiezen, omdat die vaakst gebruikt worden voor woon-werk. (al zijn er daar misschien ook al filtermogelijkheden?).

En 't is Gents :)

het enige wat minder is dan pakweg Komoot is de pure integratie met Wahoo en Garmin, voor de rest is het sterk vergelijkbaar en beter op een aantal fronten.

Ook al veel goede dingen over routeyou gehoord. Maar nog niet echt gebruikt omdat ik nu eenmaal zelf graag routes maak. Het is een hobby van mij om gewoon een (staf)kaart te nemen, en daar zelf dingen op te ontdekken.

Jij kan geen linkermuis knop induwen? Want dat is zowat enige dat je moet doen :laugh:
Mijn vrouw slaagt erin om, met de gsm, routes van anderen te downloaden. Mij daar een gpx van te bezorgen. Die dan over de mooiste fietswegen naar het eigenlijke echte startpunt gaat van die route.

Ik heb geen flauw idee hoe ge dat kunt doen met die app... En volgens haar is dan "vanzelf" zo....

Mijn vrouw slaagt erin om, met de gsm, routes van anderen te downloaden. Mij daar een gpx van te bezorgen. Die dan over de mooiste fietswegen naar het eigenlijke echte startpunt gaat van die route.

Ik heb geen flauw idee hoe ge dat kunt doen met die app... En volgens haar is dan "vanzelf" zo....
Garmin die ingesteld staat op 'stuur me naar startpunt'?

Garmin die ingesteld staat op 'stuur me naar startpunt'?
Nee met de GSM met die komoot app.

En correctie. Ik krijg dan een 'komoot uitnodiging'. En die route start dan, in komoot altijd van bij ons thuis.
Als ik dat wil doen dan moet ik die bestaande route openen. En dan allerlei halsbrekende toeren uithalen om dat te bereiken. Tot nu toe geef ik gewoon op....

Nee met de GSM met die komoot app.

En correctie. Ik krijg dan een 'komoot uitnodiging'. En die route start dan, in komoot altijd van bij ons thuis.
Als ik dat wil doen dan moet ik die bestaande route openen. En dan allerlei halsbrekende toeren uithalen om dat te bereiken. Tot nu toe geef ik gewoon op....
Dat is hier wel een topic voor echte wielerfreaks he, die rijden niet met een GSM op het stuur! :unsure:

Ik snap de kritiek op die Strava route builder niet zo goed. Ok, er zijn dingen die niet 100% goed werken maar hell, er zijn veel van die andere route builders waar je precies voor gestudeerd moet hebben om er iets deftig uit te krijgen.

Net als @Mr.Fingers is het zowat hobby om zelf routes uit te stippelen en te verkennen. Ik heb er helemaal geen probleem mee op met gravelmap.com en googlemaps/streetview een route uit de grond te stampen en eerlijk gezegd heb ik hier de afgelopen maand écht al pareltjes ontdekt met mijn Grizl in een regio waar ik nauwelijks anderhalf jaar woon en eigenlijk pas de laatste 2 maand met de fiets ben beginnen rijden. Ik kan mij best wel amuseren met het verkennen van al die off-road stukjes die ik niet ken om te zien of ze Gravel-waardig zijn of net niet en er vervolgens een sport van maken om al die stukjes zo efficient mogelijk aan elkaar te linken met zo weinig mogelijk asfalt tussenin.
En waar het tig keer beter is dan Strava is dat het effectief leunt op feedback van de community. Als ik een route maak via Strava krijg ik letterlijk enkel steenwegen voor de kiezen, omdat die vaakst gebruikt worden voor woon-werk. (al zijn er daar misschien ook al filtermogelijkheden?).
Dat begrijp ik niet... ik woon waarschijnlijk 5km van u deur en bij mij valt dat al bij al reuzegoed mee als je een klein beetje uit kijkt welke route je kiest. Ik heb hier toch al een aantal route suggestions gereden de laatste maanden en dat waren best ok routes.
Je moet aan de andere kant natuurlijk ook accepteren dat heel de ruime omgeving hier vol ligt met van die kut betonbanen/steenwegen. Om leuk met de koersfiets te rijden moet je niet naar groot Nevele verhuizen imo... tenzij je er niet om geeft van elke rit te beginnen met 20km langs de vaart te rijden.

Dat is hier wel een topic voor echte wielerfreaks he, die rijden niet met een GSM op het stuur! :unsure:
Ik exporteer vervolgens die komoot route naar gpx, en zet dat op mijn garmin. Die gsm wordt niet gebruikt op het suur.

Maar het is vooral het stuk : ik zoek een route op komoot, en 'automatisch' wordt daar (in komoot reeds) een stuk aan bijgebreid zodat die van thuis vertrekt waarvan ik geen idee heb hoe ze dat doet.

Ik gebruikte die Strava route builder eigenlijk graag. Deed precies wat ik wou doen. Maar die is niet meer gratis.

Garminconnect gebruik ik tot nu toe om routes te maken.
Heb nu wel een strava abbo, maar nog geen gebruik van gemaakt om routes te tekenen.

Maar het is vooral het stuk : ik zoek een route op komoot, en 'automatisch' wordt daar (in komoot reeds) een stuk aan bijgebreid zodat die van thuis vertrekt waarvan ik geen idee heb hoe ze dat doet.
Vraag is na hoe ze dat doet. Eerste keer dat ik hoor dat het kan, en het wekt mijn interesse zeer sterk!
Ik ben echt eens benieuwd, want op het eerste zich zou ik totaal geen idee hebben hoe.

Ik vind Komoot trouwens ook niet zo super gebruiksvriendelijk. Echt vlot bouw ik daar geen routes mee en ik snap ook het community aspect niet.
Of hoe je routes in die voltooid map krijgt.

Ik gebruik tbh zowel Strava als RouteYou om routes te "bouwen". Ook wel ooit een world pakket van Komoot gekocht met een actie, maar gebruik die builder niet echt. Destijds eens gekocht omdat ik anders geen TBT navigatie had op de 1st gen Wahoo Bolts ^^

RouteYou gebruik ik meestal als ik totaal geen inspiratie heb (gebeurt vaak :p) of liever op zeer rustige wegen wil fietsen. Dan kies ik wel eens dat "recreatief fietsen - mooiste" thema. Dan laat ik RouteYou een lusje maken. Op vakantie in Frankrijk in Nyons vorig jaar ook wel bijzonder mooie, glooiende wegen door wijngaarden ontdekt terwijl Strava me anders gewoon langs een grote drukke baan zou gestuurd hebben.

Op strava kan je ook wel lusjes laten voorstellen van bepaald aantal kilometer, maar dat is ook precies enkel in de app? Komt daarbij ook wel vrij vaak met dezelfde dingen af.

Op strava kan je ook wel lusjes laten voorstellen van bepaald aantal kilometer, maar dat is ook precies enkel in de app? Komt daarbij ook wel vrij vaak met dezelfde dingen af.
Enkel in de app en werkt inderdaad vooral op populariteit dus hij komt vaak met gelijkaardige routes af maar uiteindelijk is dat ook niet zo erg op zich, zolang het natuurlijk niet constant steenwegen zijn omdat die veel voor commutes gebruikt worden.
Er is, los van commuting, ook wel een reden dat bepaalde baantjes meer gereden worden dan andere... we moeten nu ook niet gaan doen alsof we hier in België overal 10 goeie opties hebben om van punt A naar punt B te geraken. Als ik zelf een route uitstippel val ik toch ook gemakkelijk terug op 1 of 2 opties van van thuis "weg te geraken": gewoon omdat dat de beste/mooiste baantjes zijn.

Lijkt me vrij goed geprijsd?

Maar dan moet ik stuurmount ed apart gaan kopen zeker? (en elastieke bandje?)

In de doos zit normaal één mount met elastiekjes. Een frontmount zit er niet standaard bij denk ik.

Ik ben 99% procent zeker dat bij de Edge 530 standaard een front mount bij geleverd wordt. Bij mijn Edge 1030 was dat alleszins het geval bij de niet-bundel versie. En in een unboxing filmpje dat ik net in de rapte effe heb gechecked zit er toch ook eentje bij.
bij mij zat er een frontmount en stemmount bij.

En op ome Ali vind je er voor een prikje
Ik gebruik persoonlijk nooit van mijn leven nog van die aftermarket Garmin mounts. Ik heb daar bij mijn Edge 800 problemen mee gehad en uiteindelijk zijn daardoor ook de lipjes aan de achterkant het toestel mee afgebroken. De miserie die ik daarmee toe gehad heb is geen €30 waard :p
Vanaf de Edge 1040 zou dat probleem wel finaal van de baan moeten zijn (lipjes zouden niet meer in plastic zijn).

Terug
Bovenaan