De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vermoeidheid kan dat voor een stuk meten, TSS op basis van HS ook. Nu goed als je gewoon wat fietst maakt dat idd weinig uit
Dat lijkt me ook maar iets waarvan het belang relatief overschat wordt. Het zit hier vol met recreanten die een beperkte load trainen na hun uren. De vermoeidheid die daar uit volgt is al bij al beperkt als je gewoon gezonde trainingsprincipes volgt. En sowieso, vermoeidheid door hoge TSS, dat voel je ook gewoon hé.

Ik gebruik mijn HS meter amper, ik weet zelf wel als ik in de rooie zit of niet, alleen goed voor beklimmingen om dan te zien dat ge niet te snel in het rood rijd.

Dat lijkt me ook maar iets waarvan het belang relatief overschat wordt. Het zit hier vol met recreanten die een beperkte load trainen na hun uren. De vermoeidheid die daar uit volgt is al bij al beperkt als je gewoon gezonde trainingsprincipes volgt. En sowieso, vermoeidheid door hoge TSS, dat voel je ook gewoon hé.
Ik probeer om gestaag meer TSS in te bouwen + als ik eens ga lopen wil ik dat ook meepakken.
Ik gebruik mijn HS meter amper, ik weet zelf wel als ik in de rooie zit of niet, alleen goed voor beklimmingen om dan te zien dat ge niet te snel in het rood rijd.
Rustige duur is dat toch handig, al is het maar om achteraf te zien :p

Ik kan een recreant toch heel snel uitblussen hoor. Daar heb ik heel weinig voor nodig. Zeker geen 10u trainingsarbeid.
Gewoon te veel vragen van het lichaam te kort op elkaar en de fut is uit het lijf. Zelfs uit het bed komen zal voelen als een hele inspanning.

Het is trouwens heel dun de lijn tussen te veel trainen en voldoende trainen om vooruitgang te boeken.

En meestal als je voelt dan is het te laat. Overtraindheid zie je heel snel in uw hartslag, en dan voel je vaak amper dat er iets scheelt. Meet je dat niet, dan ga je onherroepelijk de bocht uit. Je ligt de bocht al effectief uit eens je het voelt.

Het nadeel van een HS meter is voor dat ik soms geforceerd ademhaal ofzo waardoor HS hoog blijft. Het helpt wel dat ik instel dat ik gewoon de zone zie waar ik in zit.
Bij de zwaardere temporitten zet ik een ander scherm op zodat ik HS niet zie.

Ik haal soms een gem HS van 170 bij ritten tussen 2 en 3 uur (34jaar).
Als ik om mijn fiets stap stijgt mijn hartslag onmiddellijk naar 110/120. In rust is hij pakt 70. Had het liever anders gezien. Hoe traag ik ook fiets, ik geraak met de koersfiets niet onder een HS van 120..

Als ik om mijn fiets stap stijgt mijn hartslag onmiddellijk naar 110/120. In rust is hij pakt 70. Had het liever anders gezien. Hoe traag ik ook fiets, ik geraak met de koersfiets niet onder een HS van 120..
Dat maakt niet uit hoor.
Is hetzelfde bij mij maar dan nog hoger.
Van zodra die fiets er staat gaat het naar 120.

Gemiddelde al 185 gehad (45 jaar).
Eens op controle geweest. Was allemaal normaal en ge moet u daar niks van aantrekken.

Het nadeel van een HS meter is voor dat ik soms geforceerd ademhaal ofzo waardoor HS hoog blijft. Het helpt wel dat ik instel dat ik gewoon de zone zie waar ik in zit.
Bij de zwaardere temporitten zet ik een ander scherm op zodat ik HS niet zie.

Dat heb ik altijd als ik smorgens vroeg vertrek met mijn fiets. Rond 10u zakt dat dan.

Als ik na mijn werk ga fietsen dan kan ik veel harder knallen op een lagere hartslag. Geen idee hoe het komt.. Ik zal geen ochtendmens zijn zeker?

In rust hogere hartslag, tijdens inspanning krijg je hem niet omhoog
Kan ik beamen, met drie dagen na elkaar in de moezel :
Dag 1 : 35+135km, max hartslag 186
Dag 2 : 95km, max hartslag 177
Dag 3 : 95km, max hartslag 171

(Elke dag 'rustig' fietsen tussen de klimmen door, maar om boven te geraken toch steeds goed moeten pompen)

Met serieus wat klimmetjes in. Laatste dag zelfs steilste klim er in, met een piek van 18%, en nog de hartslag niet hoger te krijgen.

Daarmee heel blij dat ik een powermeter heb, zodat ik me daar op kon richten.

Dat maakt niet uit hoor.
Is hetzelfde bij mij maar dan nog hoger.
Van zodra die fiets er staat gaat het naar 120.

Gemiddelde al 185 gehad (45 jaar).
Eens op controle geweest. Was allemaal normaal en ge moet u daar niks van aantrekken.
Wat fout is.
Het belangrijkste is uw maximale hartslag, en nog belangrijker hoeveel lactaat je aanmaakt bij een gegeven hartslag. Het kan perfect dat jij tot 135bpm echt amper inspanning levert, en dat 170 gewoon een hartslag is die je lang kan volhouden.
Maar gemiddeld 185 zal hoe dan ook een hartslag zijn waar je goed gas gegeven hebt, en zal nooit laag zijn. Wat niet erg is of zorgwekkend, wel een indicatie dat het een stevige rit was hoe dan ook.

Sinds paar weken een nieuwe fiets en door de fietsenmaker is de ketting en dergelijke in de wax gezet.
Nu is de vraag, met welke wax en hoe doe ik dit verder.

Telkens ketting eraf na +/- 500km en onderdompelen? Wat met cassette?

... e
Wat fout is.
Het belangrijkste is uw maximale hartslag, en nog belangrijker hoeveel lactaat je aanmaakt bij een gegeven hartslag. Het kan perfect dat jij tot 135bpm echt amper inspanning levert, en dat 170 gewoon een hartslag is die je lang kan volhouden.
Maar gemiddeld 185 zal hoe dan ook een hartslag zijn waar je goed gas gegeven hebt, en zal nooit laag zijn. Wat niet erg is of zorgwekkend, wel een indicatie dat het een stevige rit was hoe dan ook.
Ok.
..en wat is er fout aan @Knarf zijn post?

Sinds paar weken een nieuwe fiets en door de fietsenmaker is de ketting en dergelijke in de wax gezet.
Nu is de vraag, met welke wax en hoe doe ik dit verder.

Telkens ketting eraf na +/- 500km en onderdompelen? Wat met cassette?

Ik heb een slowcooker staan met Silca wax in. Nieuwe ketting volledig ontvetten en hierin indompelen.
Nadien om de paar 100km wat bijwaxen. Elke 500-1000km terug in hot wax onderdompelen.

Tussendoor casette en ketting met gewoon doekje over wrijven…

Perfect zo!

185 gemiddeld is uiteraard de volledige rit in het rood (wedstrijd).

Ge moet inderdaad uw zones bepalen. En niet met vaste getallen werken.

Hier ook een zeer hoge hartslag. Heb al inspanningstest gedaan bij sportarts en is perfect in orde, gewoon pak hoger dan gemiddeld.

Onlangs rit van 100 km, meer dan 3u, HR 177 gem. Bij maximale inspanning ga ik over de 200. 28 jaar.

Wat ik me wel afvraag is of dat ook betekent dat ik nooit een zeer degelijk niveau zal kunnen halen? Dat ik gewoon het lichaam niet heb om heel zware prestaties te leveren? Of klopt dat niet?

Terug naar de roots: hartslagmeter weggesmeten.

Ik keek tijdens langere ritten meer naar het cijfertje dan naar de omgeving - slecht slecht bezig. Niet dat ik er door geobsedeerd was, eerder geconditioneerd om te kijken. Vanaf nu ben ik een GeVoElsMeNs. Er is een duidelijk verband tussen pijnperceptie en de zone waar je in zit dus ik ga vanaf nu gewoon voelen. Echt waar, toch echt veel plezanter.

Join the feels.
Idem. Ik rijd al tien jaar met een vermogenmeter en nog langer met een hartslagmeter. Ik heb het allemaal overboord gekieperd omdat ik er eigenlijk nog maar weinig info uit haal. Ik kon op den duur mijn TSS en NP vrij exact inschatten. Het had geen meerwaarde meer, ook omdat ik geen wedstrijden meer rijd.
Behalve op de rollen, daar gebruik ik beiden wel nog.

Terug
Bovenaan