De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Is dat echt zo duur die lak en het proces van het aanbrengen of maken die daar gewoon ontzettend veel winst aan?
Ik vraag me wel vaker af waarom fietsen van 3000 a 4000 euro zo saaie kleuren hebben en enkel de echt dure fietsen een ietwat speciaal kleurschema hebben.

Even om de discussie open te trekken, Velobuild zijn Chinese frames?
Hoe zit dat tegenwoordig kwa kwaliteit?
Yes. Gewoon open mould.

Na 100’en pagina’s te lezen op chinertown is mijn conclusie: je hoeft er niet bang voor te zijn, maar als je de allerlichtste/allerstijfste/allercomfortabelste zoekt ga je die niet vinden in open mould voor €500 - €1000.

Maar een Chinees frame van €500 gaat u wel een veel betere fiets geven dan een “europees” frame voor €500 (want dan krijg je het instap-alu frame).

De duurdere Chinezen zoals Yoeleo zijn ook gewoon UCI approved.

Sommige Westerse fabrikanten, zoals Ridley met de (eerste?) Kanzo Adventure en de De Rose Gravel, gebruiken trouwens ook soms open moulds. Dat frame is gewoon een Carbonda 696 dat je bij hen voor 1/3 kan kopen.

Is dat echt zo duur die lak en het proces van het aanbrengen of maken die daar gewoon ontzettend veel winst aan?
Ik vraag me wel vaker af waarom fietsen van 3000 a 4000 euro zo saaie kleuren hebben en enkel de echt dure fietsen een ietwat speciaal kleurschema hebben.
Mijne zoon volgt carroserie en die heeft dit jaar een frame gespoten aan kostprijs. Dat was 150€ voor de lak (metallic paars). De winkel moet daar nog een marge op nemen ook.
Hij heeft een uur of 4 bezig geweest met schuren en in de grondverf zetten. De lak spuiten is door de leerkracht gedaan en duurt ook een goed uur. Zelf heb ik daar 2u aan bezig geweest om alles te demonteren en achteraf terug te monteren. Dat is ongeveer 8 werkuren. Rekent dat iemand die niets anders doet wel iets sneller is. Zandstralen is ook sneller dan manueel schuren, maar het blijft een arbeidsintensief iets.

Alle onderdelen/lagers verwijderen zodat frame kan worden voorbereid en erna terugplaatsen was bij een fietsmaker al meer dan €300 dus dan nog eens schuren en verf loopt het inderdaad snel op.

Update! Fiets met kleine twee dagen vertraging in Athene toegekomen. Als opwarming een beklimming van ~20km voor ik goed en wel buiten de bebouwde kom was. Gemerkt dat mijn voordragers niet ideaal zijn voor offroad. Zuiver komoot de gps volgen en denken dat ge een degelijke gravelbaan gaat tegenkomen kan resulteren in terechtkomen op een singletrack/rotstuin/antieke baan die laatste onderhouden is rond 200 vChr of daaromtrent. En 'vlak' op de gps kan een afwijking tot 6% omvatten. :biglaugh:
3-4u fietstijd opgeofferd aan Delphi, rit nogmaals herpland. De afdaling van Delphi naar Amfissa bij zonsondergang is belachelijk mooi. 40+ landen op de teller maar mond vol tanden.
Net derde fietsdag achter de rug, laat vertrokken wegens herplannen. Papieren kaarten ftw, geen verrassingen meer gehad. Eerste 50km al 1700hm, brutaal bij temperaturen tot bijna 40°C. Na 70km ideale kampplaats gevonden. Beentjes houden het goed vol mits voldoende brandstof maar de hitte is moordend. Nu wel plots maar 15°. :unsure: Morgen en overmorgen dikke 100km en 1500hm, dan een dagje Meteora en trein richting Athene en Sounio voor het trouwfeest.

En der zit nu een beest buiten mijn tent en het is donker. Paniek! Als ik nooit meer post was het een bloeddorstige eekhoorn.

Wegens verhuis ben ik wat aan het opruimen. Ik heb hier een paar dingen die ik verkoop. Prijzen te bespreken. (Veerle Laakdal)

Prijzen zijn +- nieuwprijzen. Doe gerust een voorstel.

Stuurlint (15€)
6tal Binnenbanden. (25€)
Torque Wrench met nm meter. (130€)
Pot Calium vet (10€)
Inbus sleutel (10€)
Pedaal sleutel (10€)
Cassette afneem set. (35€)

Whatsapp voor foto’s (nr via pb)

Laatst bewerkt:
Het was dus een ree. Heb ze op 3m van mijn tent horen passeren, had toen al mijn vermoedens omtrent de identiteit van de passant. Twee minuten later werden ze bevestigd toen dat beest op 10m van mijn tent loeihard begon te blaffen. Voor wie niet vertrouwd is met het kabaal dat die beesten produceren: zoek maar eens op. Fameus verschieten. :biglaugh:

Edit: volgende frats. Er is nu toch wel sprake van een definitieve vertrouwensbreuk tussen Garmin en ondergetekende. Ene keer de aanwijzingen gevolgd. Na 100m bestond de baan niet meer. Bon, verdergebold, goeie km later terug op de juiste baan geraakt zonder problemen. 3km verder houdt de baan finaal op te bestaan en mag ik 4 rivieren oversteken. Blij dat ik daar ervaring mee heb, stevig op mijnen benen sta en ruim voldoende kracht heb om ne volgepakte fiets op te heffen en over een kniediepe snelstromende rivier te dragen. Uitgerekend de allerlaatste pas - ondiep stuk, schoenen niet uitgedaan - met mijne schoen vol in het water gegaan. Screw you, Garmin. :sop:

Laatst bewerkt:
Hoe hard ik er eerder over klaagde.
Ik heb me zonet de Canyon Ultimate LTD versie besteld na meerdere fotos te zien op FB.

Dacht dat ze direct de verkocht gingen zijn.. Maar blijkbaar zijn er nog te bestellen.

Nog enkel dagen om mijn overschrijving te doen dus kan nog eens rustig nadenken voor definitief over te gaan tot aankoop.

Hoe ouder ik word hoe moeilijker ik zulke dingen kan weerstaan. 🤫

Nieuwe Bioracer Icon bibshort toegekomen. Het zeem is inderdaad wat anders dan het standaardzeem, net wat beter op het eerste gevoel. Als extraatje zit er ook een cargo pocket aan de rechterkant!

Hoe hard ik er eerder over klaagde.
Ik heb me zonet de Canyon Ultimate LTD versie besteld na meerdere fotos te zien op FB.

Dacht dat ze direct de verkocht gingen zijn.. Maar blijkbaar zijn er nog te bestellen.

Nog enkel dagen om mijn overschrijving te doen dus kan nog eens rustig nadenken voor definitief over te gaan tot aankoop.

Hoe ouder ik word hoe moeilijker ik zulke dingen kan weerstaan. 🤫
Voor dat geld zullen ze niet direct uitverkocht zijn hoor :P
6,7k voor een fiets met force. Die livery heeft duidelijk zijn prijs :P
Voor dat geld koop je ook een pinarello prince met ultegra di2 of met iets op leggen een specialized tarmac SL7 met ultegra di2.

Update : eindelijk de scott spark 900 ontvangen eind vorige week. Eerste indruk na een rit van 45km is dat het een heel wendbare en speelse fiets is. Op de nieuwe stijl single tracks hier doe ik er zeker voordeel mee.
Wel is hij bijna een kilo zwaarder als mijn andere spark (2016 model met demper horizontaal) en voelt op de rechte stukken iets trager aan.
Maar dat ligt aan de wicked will banden denk ik.
Na de vakantie in de bergen vervangen door racing ray/ralph combo. Ook dan balhoofdhoek eens veranderen want staat wel heel slack nu.
Op termijn andere wielen gaat ook nog wel helpen voor extra ‘levendigheid’ op het vlakke.
En natuurlijk extra punten voor de looks😎
En gx axs derrailleur werkt heel soepel. Ga daar heel snel aan gewoon zijn.

Gisteren van 35° naar onweer, gevolgd door een beklimming van 20km in de regen. Volledig doorweekt, toch gekampeerd hoewel er 5km dalen verder een hotelletje was. Goed geslapen doch zonet in klamme kleren 10km dalen bij 5 à 10° was hard. Zonder aarzelen het eerste beste cafétje binnengestapt voor een sloot hete thee. Het theezakje opendoen was een flinke uitdaging wegens totaal verkleumde vingers. :unsure:

Gisteren van 35° naar onweer, gevolgd door een beklimming van 20km in de regen. Volledig doorweekt, toch gekampeerd hoewel er 5km dalen verder een hotelletje was. Goed geslapen doch zonet in klamme kleren 10km dalen bij 5 à 10° was hard. Zonder aarzelen het eerste beste cafétje binnengestapt voor een sloot hete thee. Het theezakje opendoen was een flinke uitdaging wegens totaal verkleumde vingers. :unsure:
Half man, half bearwolf

Als je kleurtjes wilt kiezen koop je toch gewoon een Ridley mannen! :unsure:
Nu je Ridley noemt, hoe positioneren die zich eigenlijk in de markt? Je hoort of ziet daar precies zo weinig van (of dat ligt aan mij). Zijn die prijs/kwaliteit duur of liggen die in lijn met een Scott, Canyon of eerder met Pinarello of Specialized?

Middenmoter. Zijn niet de goedkoopste voor wat je krijgt, maar het is wel "Made" in Belgium, er zijn best wel wat customisatie-opties,... Sinds ze Eddy Merckx in de protfolio hebben, zetten ze Merckx in als hun "premium-merk", en Ridley als de standaard fietsen.

Ridley is toch ook een van de merken die je meer en meer ziet. Zien er allesinds heel knappe fietsen uit. Maar hoe ze precies rijden..

Middenmoter. Zijn niet de goedkoopste voor wat je krijgt, maar het is wel "Made" in Belgium, er zijn best wel wat customisatie-opties,... Sinds ze Eddy Merckx in de protfolio hebben, zetten ze Merckx in als hun "premium-merk", en Ridley als de standaard fietsen.
Ridley heeft ook wel high-end fietsen hoor (die waar de profs mee rijden bv)

Ridley heeft ook wel high-end fietsen hoor (die waar de profs mee rijden bv)
Zelfs die zen redelijk goedkoop tov van de high end merken, de noah fast disc kost een goede 6000 met de nieuwe ultegra di2 12 speed. Voor die prijs heb je bij specialized en pinarello enkel een frameset.

Zelfs die zen redelijk goedkoop tov van de high end merken, de noah fast disc kost een goede 6000 met de nieuwe ultegra di2 12 speed. Voor die prijs heb je bij specialized en pinarello enkel een frameset.
Tuurlijk niet. De Noah Fast Disc Ultegra di2 12-speed kost trouwens 8.500 euro: https://www.ridley-bikes.com/nl_BE/bikes/SBINFDRID068

Dan vind je zelfs bij Specialized goedkopere modellen.
Specialized Aethos Expert met Ultegra 12-speed di2 en carbon wielen kost u 7.000: https://www.specialized.com/nl/nl/aethos-expert/p/199442?color=321747-199442

Tarmac SL7 expert idem: https://www.specialized.com/nl/nl/t...mano-ultegra-di2/p/199467?color=335321-199467

Terug
Bovenaan