De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vandaag mijn eerste koers gereden (bij WAOD, te Lotenhulle).
Niet kunnen uitrijden (33km van de 67) helaas, maar toch content voor mijn eerste koers, heb me in ieder geval geamuseerd en geen accident, dus dat blijft het voornaamste.

Ik ben denk ik te enthousiast gestart, met wat reageren op aanvallen e.d., de benen zaten goed en het bochtenwerk ging vlot, dus ja, mij wat laten meeslepen.
Na 30min begon het wat moeilijker te gaan, en vooral positioneren in het midden van het peloton is toch niet simpel. Ik kon vaak plekken goedmaken in de bochten, maar hing tegen het einde van de ronde toch weer vaak aan de rekker.
Had het vooral moeilijk met het stuk na een bocht die door de meesten redelijk traag genomen werd, dat licht opliep + tegenwind, dus om daar steeds op te trekken naar 50+km/h, dat lag mij echt niet. Ik ben met mijn 69 kg ook echt een pluimgewicht, op cols en lange heuvels een goed voordeel, maar ik had het gevoel dat ik dat piekwattage toch wat miste om snel mijn wagonnetje te kunnen aanpikken. Nog wat intervalwerk aan de winkel dus ;)

Uiteindelijk na 45min na die bocht een gat niet meer kunnen dichtrijden en dan zat het er dus op :p

Wel echt heel leuke ervaring, dus ga binnen twee weken nog eens meedoen. Wat trainen op knallen op het zwaar verzet en volgende keer wat slimmer rijden en positie in het oog houden.

Die dekselse brede sturen he, 1 keer in draad blijven hangen en 1 keer tegen beton paaltje dat scheef stond en ik niet gezien heb. Stuur licht beschadigd en handvat stukje eruit :(
Valt mee, ne collega van mij is vorige zomer met zijn stuur blijven hangen achter een paaltje. Goe gevallen en schouderblad gebroken :unsure:

Ik heb zo mijn sleutelbeen geraakt twee jaar terug. Niet gebroken, maar het zit niet meer waar het ooit zat (en ik was nog zo mooi symmetrisch :cry2:). Helm was toen ook gebarsten en ze hebben wat stukjes beton uit mijn vel moeten plukken.

Wel geen schade aan mijn fiets toen, en dat is toch waar het om gaat :love2:.

Ik stel voor dat die nooit meer in de buurt van een bedrijf komen. In corona tijden failliet gaan als fietsenwinkel 😶.

5 dagen in Frankrijk geweest om mijn Canyon Lux Trail eens te gebruiken waar hij voor gemaakt is. Wat een machine. Fantastische klimmer en heel stabiel in de afdalingen. Gemiddeld 1000hm/20km, een paar dagen rust nu :p

Zwaarder vitesse en cheap was gewonnen.
Beter vergelijken tussen die superbike, en een degelijke alu fiets.

Cheap bike vs Exspensive bike, dus tis niet altijd wie er op de fiets zit :D
Puur naar prestaties zal de goedkopere fiets niet zo gigantisch veel trager zijn.
Maar gevoel, gevoel dat is gewoon zooo belangrijk. Die kerel zal puur op die fiets gereden hebben omdat het moet, maar zal daar nooit vrijwillig opkruipen.
Een groot deel van prestaties leveren is ook dat je een goed gevoel hebt terwijl je die aan het leveren bent.

Had zen vergelijking van een fiets van €1500 tot €2000 tov die van €15000 gewoon veel interesanter gevonden.

Nu kopen ze daar de grootste brol die er is. Niet eens remhendel shifters. Dezelfde groep als op de gratis fietsen van de ziekenkas, ...

Net niet, omdat er eigenlijk weinig verschil zit tussen een fiets van 1500 of 15000. Niet zoveel als tussen een fietsvormig object van 300 en een eigenlijke fiets van 1500.

Wat je hier ook ziet is dat de rijder echt wel de grootste invloed heeft. De grootste reden waarom de uitslag is zoals ze is, is doordat de versnellingen op die fiets gewoon te licht zijn voor de sterkte van de profrijder zijn benen, en hij dus "out spint" op de snellere stukken. Dat die fiets een ton weegt en dus trager bergop gaat en algeheel niet efficiënt is wordt gewoon teniet gedaan door het ruwe vermogen dat die profwielrenner kan trappen, en kan volhouden te trappen.

Had zen vergelijking van een fiets van €1500 tot €2000 tov die van €15000 gewoon veel interesanter gevonden.

Nu kopen ze daar de grootste brol die er is. Niet eens remhendel shifters. Dezelfde groep als op de gratis fietsen van de ziekenkas, ...
Het verschil zal enkel maar kleiner worden natuurlijk.
Groter als dit dat kan volgens mij niet. Maar goed zulke zaken zijn ook al 1000x getest.
Het is nog altijd van doorslaggevend hoeveel vermogen je zelf trapt, uw eigen capaciteiten.
Een betere een duurdere fiets is enkel maar een hulpmiddel om meer uit uw eigen kunnen te halen. Maar een heel dure fiets gaat er niet voor kunnen zorgen dat je ineens heel veel meer op de fiets gaat kunnen presteren.

Alé, afgelopen zondag ook mijn allereerste fietstocht ooit gedaan, samen met 2 meer ervaren vrienden.

51 km à 22,7 km/u. Van Zolder tot Pelt en terug, best wel leuke route.
In de helft kreeg ik wel last van steken in de knie (buitenkant), natuurlijk zwaar geforceerd blijven doorrijden, want ja no way back. En dan laatste 5 km totale verzuring in bovenbenen :p

Ook handpalmen en kont voel ik nog steeds. Knieën voel ik vandaag gelukkig al minder.

Terug
Bovenaan