De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

28mm VS 35mm is toch een serieus verschil als je op asfalt +30kmh rijd al enkele keren aan de lijve ondervonden. Zeker wanneer je de zondag in groep rijdt. Dat is de grootste reden eigenlijk. En nu iedere maand terug switchen van banden zie ik niet echt zitten.
Ik zou eigenlijk 2 paar wielen moeten hebben maar mijn fietsmaker was daar serieus tegen als ik dat voorstelde ivm verschillende slijtage aan ketting en cassette.

Als je een wielset met eenzelfde naaf koopt kan je ook de body (met cassette erop) wisselen, kan je in principe gewoon eraf trekken. Enfin, is toch zo bij de wielen ik heb.

28mm VS 35mm is toch een serieus verschil als je op asfalt +30kmh rijd al enkele keren aan de lijve ondervonden. Zeker wanneer je de zondag in groep rijdt. Dat is de grootste reden eigenlijk. En nu iedere maand terug switchen van banden zie ik niet echt zitten.
Ik zou eigenlijk 2 paar wielen moeten hebben maar mijn fietsmaker was daar serieus tegen als ik dat voorstelde ivm verschillende slijtage aan ketting en cassette.
Ik denk nu toch niet dat het gaat uitmaken die paar extra watts? :P
Zeker als je aangeeft dat je de benen laat spreken, waaruit ik opmaak dat je de sterkste van de groep bent :P

Er zijn wel wat banden op de markt die op beide terreinen goed zijn. Een G-one allround is een band waarmee je niet beschaamd moet zijn op asfalt of gravel.

Die man is een zeveraar. Je moet gewoon genoeg kettingen in rotatie nemen

Ik ben al met mijn 4de ketting bezig op dezelfde casette. Draait en schakelt nog allemaal zoals het nieuw is.

Als je op tijd de ketting vervangt en deftig onderhoud heb je geen miserie.

Ik ben al met mijn 4de ketting bezig op dezelfde casette. Draait en schakelt nog allemaal zoals het nieuw is.

Gewoon ketting erop, ketting oprijden en dan nieuwe? Of 4 kettingen die je constant afwisselt?

Effe mezelf quoten uit het looptopic:
Vandaag voor de 2e keer op korte tijd een deel van een MTB-route gevolgd, leuk voor het trail gevoel wat te krijgen.

Hoe zit dat eigenlijk qua (ongeschreven) regels? Los van de pijltjes met de 2 wielen op, is er geen aanduiding dat je er als loper niet mag zijn, maar sommige bochten zijn heel smal, scherp en steil en daardoor heel beperkt qua zicht, kan me inbeelden dat botsingen soms niet mals zijn.
Hoe gaan jullie hier mee om?

Op zich zijn daar geen regels rond. Meestal zijn fietsers niet welkom om wandelroutes, maar wandelaars mogen bijna overal wandelen op mtb routes. Het is vooral een kwestie van respect voor elkaar hebben. Ik zou als snelle loper mee met de fietsrichting gaan, je bent toch bijna even snel als het grote deel van de fietsers.

Daar ligt het grote probleem he.
Als een fm tegen 10 klanten zegt dat je elke 3 à 4k je ketting moet vervangen dan zullen er 7 klanten zijn die gaan rond vertellen dat die fm zei dat hun ketting al versleten was na 3k.
Ik heb het ook al bij kameraden gehad, sommige mensen krijg je het concept van je ketting vervangen vooraleer het je tandwielen naar de vaantjes helpt echt niet uitgelegd.

Op zich zijn daar geen regels rond. Meestal zijn fietsers niet welkom om wandelroutes, maar wandelaars mogen bijna overal wandelen op mtb routes. Het is vooral een kwestie van respect voor elkaar hebben. Ik zou als snelle loper mee met de fietsrichting gaan, je bent toch bijna even snel als het grote deel van de fietsers.
Jawel er zijn heel duidelijke regels:

Maar fuck die regels! Vandaag heel veel single tracks gedaan (tussen Herentals en Kasterlee) wat niet mag (tenzij afgepijld) en ook door voetgangs only gefietst omdat onze gpx nu eenmaal zo liep. :unsure:
Als je niet als een Dollemans begint te roepen op die mensen zie ik probleem niet eigenlijk (tenzij na regenval en je er een modderpoel van maakt), op bepaald moment ook gestopt omdat er een ree stond op de weg :p

En als je blinde bocht hebt dan begin ik meestal te fluiten zodat iemand in andere richting me hoort :lol:

Laatst bewerkt:
Mijn Canyon ligt al 2j zelfde ketting/tandwielen op maar gebruik hem alleen bij goed weer , nooit in regen mee gefietst en mijn tester zegt dat ketting nog net goed is maar ga een van deze wel alles vernieuwen

Simpel: is er potentieel gevraag? Afremmen en opnieuw optrekken na de bocht.
Ik rijd ook vaak op stukken waar het eigenlijk niet mag, maar voetgangers passeer/kruis ik op lage snelheid, en als er kinderen bij lopen, nog trager.

Jawel er zijn heel duidelijke regels:

Maar fuck die regels! Vandaag heel veel single tracks gedaan (tussen Herentals en Kasterlee) wat niet mag (tenzij afgepijld) en ook door voetgangs only gefietst omdat onze gpx nu eenmaal zo liep. :unsure:
Als je niet als een Dollemans begint te roepen op die mensen zie ik probleem niet eigenlijk (tenzij na regenval en je er een modderpoel van maakt), op bepaald moment ook gestopt omdat er een ree stond op de weg :p

En als je blinde bocht hebt dan begin ik meestal te fluiten zodat iemand in andere richting me hoort :laugh:
Zoals ik het lees heeft destel het over lopen op mtb routes. En daar zijn volgens mij geen regeld over.

Met het idee dat zot zijn geen zeer doet zonet 105 km gedaan na een werkdag van bijna 10u om wat pintjes te drinken met vrienden in Limburg. Nagenoeg volledig langs het Albertkanaal gereden, met de hele rit wind tegen vaneigens. Kom ik natuurlijk toe wanneer iedereen hier begint te crashen :zop:
Gewoon ketting erop, ketting oprijden en dan nieuwe? Of 4 kettingen die je constant afwisselt?
Kettingen roteren om de zoveel km. De echte sweet spot ken ik niet, maar in principe geldt dat hoe sneller je wisselt, hoe gelijkmatiger kettingen en cassette slijten. In ideale omstandigheden gaan zo er ruwweg 6 kettingen door per cassette.

Wegens luiheid ben ik op mijn huidige cassette gestrand op 3. :unsure: Schakelt wel nog steeds goed.

Ketting erop en oprijden. Wel wisselen aan 0,75 met de chainchecker en ik gebruik squirt wax. Ik haal zelfs 8000 km uit een ketting eer die aan 0,75 is.

Er wordt wel maar zeldzaam eens in de regen mee gereden.

Hoe gaan jullie om met gewaxte kettingen?
Hier na elke rit droge doek er over, soms met wat water, maar ik heb nog geen goede manier gevonden om de opgebouwde (vuile) wax er na verloop van tijd eens allemaal af te halen.

Hoe gaan jullie om met gewaxte kettingen?
Hier na elke rit droge doek er over, soms met wat water, maar ik heb nog geen goede manier gevonden om de opgebouwde (vuile) wax er na verloop van tijd eens allemaal af te halen.
Mag je er niet afhalen. Dat is net de bedoeling dat je een hele waxlaag opbouwt. Ik ga er gewoon eens over met een droge doek.

Water ook vermijden want dan spoel je ook weer de wax weg.

Welke kettingen?

Bij TJV wisselen ze om de 1500km :p
Ultegra. Uit een 105 haal ik verre van zoveel kms. De meerprijs is het wel waard.

Ja moest ik ze zelf niet moeten betalen dan zou ik dat ook doen. Het verwonderd me zelfs dat ze niet iedere rit een nieuwe leggen.

Ultegra. Uit een 105 haal ik verre van zoveel kms. De meerprijs is het wel waard.

Ja moest ik ze zelf niet moeten betalen dan zou ik dat ook doen. Het verwonderd me zelfs dat ze niet iedere rit een nieuwe leggen.
De sponsor moet kunnen volgen he :lol:

Vraag me af wat ze er daarna mee doen want op kunnen die toch niet zijn...

Terug
Bovenaan