De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mijn voorwiel draait niet zo vlot meer, als ik eraan draai stopt hij veel rapper dan mijn achterwiel. Vorige keer kwam dit door de lagers. Toen heeft een fietsenmaker dit vervangen. Nu vraag ik me af indien ik dit zelf niet kan oplossen... Moet ik daar misschien gewoon eens wat smeervet aan smeren of ga ik het enkel erger maken ?
Ga zo meteen naar de fietsshop, misschien toch nog een expert hier die me kan helpen voor ik het aan een verkoper vraag ?

Ga zo meteen naar de fietsshop, misschien toch nog een expert hier die me kan helpen voor ik het aan een verkoper vraag ?
Ik ken er zelf niet alles van, maar in het geval van kogellagers kan je dit eenvoudig zelf toen mits wat basis gereedschap.
In het geval van industrielagers heb je al wat geadvanceerder gereedschap nodig om deze te verwijderen en nieuwe erin te zetten.

Ik tik die lagers er zelf uit met een messing buisje (messing is zacht), en pers die er zelf in met een grote lijmklem. In theorie zijn industrielagers niet te servicen, maar in de praktijk kun je dat wel. Vet eruit spoelen, nieuw vet erin. Als de "race" (het verharde ijzeren "spoor" waar de kogels op draaien) niet aangetast is, kan dat de levensduur van je lager echt wel verlengen. Als je lager korrelig aanvoelt bij het draaien, best vervangen. Ze zijn zo duur niet.

Dat gezegd zijnde, als uw concurrentie voor gelijkaardige of lagere prijs wel die 300g minder kan aanbieden is dat wel een factor om mee te nemen bij je beslissingsproces. Op die lichtere fiets kan je dan ook nog betere wielen of vlotter rollende banden steken.
Klopt natuurlijk, maar als ik een nieuwe fiets koop ga ik vermoedelijk eerst alle andere te vergelijken punten overlopen vooraleer ik gewicht mee in rekening breng. Comfort, stuurgedrag, opbouw en onderdelen etc. > gewicht, aangezien die meer impact zouden hebben op hoe vaak/graag/snel ik erop zou rijden. 300g is, vergeleken met het totaalgewicht van fiets, bestuurder en bagage, een fractie van een procent.

ja, maar wel een vraagje:

ik zou de GPS delen met mijn vader, die heeft wel zo een soort plat stuur op zijn koersfiets (dus niet rond)
kan daar zo een outfront mount op? wrs niet
Zoals Poeperman aangeeft via rubbertje, of er bestaan ook specifieke mounts om vooraan op de boutjes van de stuurpen te monteren.

Vandaag voor het eerst dit jaar een serieuze rit solo buiten gereden. Na enkele maanden enkel indoor zwift training kriebelde het toch om buiten te komen.
28mm op de gravelbike gelegd en via knooppunten naar Blankenberge en dan de kust afrijden tot Middelkerke en dan terug naar huis. Na 10km al plat op een gravelstrook in van dat steenpuin van diameter 4cm en ik had maar 1tje mee. Veel volk aan de kust en die knooppunten lopen ook echt op de dijk en drukke punten, ik zal me toch eens een bel moeten aanschaffen. In Oostende de veerboot genomen.113km in exact 4u. Winter miles = summer smiles. Voor het eerst echt ondervonden dat dit volledig klopt! Zalig ritje en ik kon blijven gaan ondanks een windje aan zee en de polders.

Vandaag voor het eerst dit jaar een serieuze rit solo buiten gereden. Na enkele maanden enkel indoor zwift training kriebelde het toch om buiten te komen.
28mm op de gravelbike gelegd en via knooppunten naar Blankenberge en dan de kust afrijden tot Middelkerke en dan terug naar huis. Na 10km al plat op een gravelstrook in van dat steenpuin van diameter 4cm en ik had maar 1tje mee. Veel volk aan de kust en die knooppunten lopen ook echt op de dijk en drukke punten, ik zal me toch eens een bel moeten aanschaffen. In Oostende de veerboot genomen.113km in exact 4u. Winter miles = summer smiles. Voor het eerst echt ondervonden dat dit volledig klopt! Zalig ritje en ik kon blijven gaan ondanks een windje aan zee en de polders.

Maar euh..?

Long time story maar het komt erop neer dat ik totaal geen materiaalfreak ben. Ik wou een een allround fiets en 3 jaar terug de cube nuroad gekocht toen nog met deels 105/Ultegra componenten. Ik rij ermee bij de toeristen, offroad/gravel en ik kan er een rek opzetten om mijn jaarlijkse fietsvakantie te doen (Schotland, Duitsland, Frankrijk,GB, Rondje België...)
Ik krijg wel meer zo'n reacties bij de fietsvrienden maar dan laat ik de pedalen eens spreken. 😁

Denk dat de verwarring erin bestaat dat je wegwielen / -bandjes op uw gravelbike steekt, maar er dan toch gravelstroken mee gaat rijden. Nu in die knooppunten zitten inderdaad wel regelmatig stukken onverhard of dergelijk, dus neem aan dat hoofdzakelijk wel verhard de bedoeling was.
Verder niks mis met 1 fiets voor meerdere doelen, ben ook zo begonnen... maarja n+1 :shy:

Long time story maar het komt erop neer dat ik totaal geen materiaalfreak ben. Ik wou een een allround fiets en 3 jaar terug de cube nuroad gekocht toen nog met deels 105/Ultegra componenten. Ik rij ermee bij de toeristen, offroad/gravel en ik kan er een rek opzetten om mijn jaarlijkse fietsvakantie te doen (Schotland, Duitsland, Frankrijk,GB, Rondje België...)
Ik krijg wel meer zo'n reacties bij de fietsvrienden maar dan laat ik de pedalen eens spreken. 😁
Net daarom dat de keuze voor 28mm bandjes niet verstandig is. Er kan meer in uw frame, dus een 35mm band is een veel betere keuze naar allroundheid.
Ook als je ook gravel gaat rijden is een band die breder is en geschikt is voor gravel gewoon beter, zonder in te boeten op prestaties op het asfalt.

Allez je doet ermee wat je wilt eh :p

Net daarom dat de keuze voor 28mm bandjes niet verstandig is. Er kan meer in uw frame, dus een 35mm band is een veel betere keuze naar allroundheid.
Ook als je ook gravel gaat rijden is een band die breder is en geschikt is voor gravel gewoon beter, zonder in te boeten op prestaties op het asfalt.

Allez je doet ermee wat je wilt eh :p

28mm VS 35mm is toch een serieus verschil als je op asfalt +30kmh rijd al enkele keren aan de lijve ondervonden. Zeker wanneer je de zondag in groep rijdt. Dat is de grootste reden eigenlijk. En nu iedere maand terug switchen van banden zie ik niet echt zitten.
Ik zou eigenlijk 2 paar wielen moeten hebben maar mijn fietsmaker was daar serieus tegen als ik dat voorstelde ivm verschillende slijtage aan ketting en cassette.

Terug
Bovenaan