Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Voor zover ik heb begrepen is het gewichtsvoordeel tussen tubeless en butyl binnenband zeer klein, indien we spreken over niet tubeless banden met binnenband vs tubeless band tubeless. Tubeless band met binnenband is inderdaad zwaarder.Ik denk dat je ook het gewichtsverschil erbij moet rekenen. En op een wiel en vooral de band dan die helemaal aan de buitenkant zit maakt dat wel een verschil.
Daarom dat lichtere wielen ook de beste upgrade is dat je kan doen.
+ comfort maakt ook wel dat je langer hogere wattages zal aan kunnen.
Ik heb zelf enkel tubeless op de gravel maar sinds ik dat heb begin ik er toch meer overtuigd van te geraken dat het op de racer ook wel zijn voordelen zal hebben.
Net zoals schijfremmen. Velgremmen zijn heel goed tot je eens met schijfremmen gereden hebt. Was toch wel serieus wennen met de koersfiets vandaag.
Een binnenband weegt toch al rap 80 gram zeker? Tov 30 ml (=30 gram) melk.Voor zover ik heb begrepen is het gewichtsvoordeel tussen tubeless en butyl binnenband zeer klein, indien we spreken over niet tubeless banden met binnenband vs tubeless band tubeless. Tubeless band met binnenband is inderdaad zwaarder.
Daarnaast is roterend gewicht een mythe op fietsen , gewicht is gewicht.
Een gewone binnenband ja. Maar daar bestaan ook veel lichtere exemplaren in zoals een tubolito.Een binnenband weegt toch al rap 80 gram zeker? Tov 30 ml (=30 gram) melk.
(of komt amper buiten). Een gewone binnenband ja. Maar daar bestaan ook veel lichtere exemplaren in zoals een tubolito.
Ik denk dat het belangrijkste punt nog niet aangehaald is, dat je met soepelere buitenbanden met minder anti-lek kan rijden zonder de kans te verhogen dat je vaak lek gaat staan.
De beste band puur qua rijgevoel vind ik de Vittoria Corsa, maar wie daar op een jaar maar 1x lek mee rijdt is een mirakelman(of komt amper buiten).
De nieuwste gp5000 heeft 110tpi, heeft minder anti-lek, weegt niet meer als een gewone buitenband en schijnt ook nog eens vrij vlot op de velg te krijgen te zijn. Tot op heden heb ik de tubeless-boot afgehouden maar nu zie ik nog weinig reden om het niet te doen.
Ik rijd er ook enkel in de zomer mee.Vandaar dat ik met corsa's enkel in de goeie maanden rijdt, dan heb je daar ook amper lekke banden mee. Maar om die tubeless te leggen en dan na 4-5maand te wisselen is ook maar gedoe.
Vanaf nu mag je mij dus mirakelman noemen!’Een gewone binnenband ja. Maar daar bestaan ook veel lichtere exemplaren in zoals een tubolito.
Ik denk dat het belangrijkste punt nog niet aangehaald is, dat je met soepelere buitenbanden met minder anti-lek kan rijden zonder de kans te verhogen dat je vaak lek gaat staan.
De beste band puur qua rijgevoel vind ik de Vittoria Corsa, maar wie daar op een jaar maar 1x lek mee rijdt is een mirakelman(of komt amper buiten).
De nieuwste gp5000 heeft 110tpi, heeft minder anti-lek, weegt niet meer als een gewone buitenband en schijnt ook nog eens vrij vlot op de velg te krijgen te zijn. Tot op heden heb ik de tubeless-boot afgehouden maar nu zie ik nog weinig reden om het niet te doen.
Maar je mag niet enkel de binnenband met de melk vergelijken.Een binnenband weegt toch al rap 80 gram zeker? Tov 30 ml (=30 gram) melk.
@mirakelman: genoteerdVanaf nu mag je mij dus mirakelman noemen!’
Nog niet lek gereden met die banden. Bollen wel niet normaal soepel!

Dat lint is toch vaak geen issue want veel velgen hebben al een lint zitten, ook al rijden ze niet tubeless.Maar je mag niet enkel de binnenband met de melk vergelijken.
Voor zover ik weet zijn tubeless banden zwaarder dan hun gelijkwaardige niet-tubeless tegenhanger. Dan heb je nog het lint, de ventielen en de melk. In totaal is het systeemgewicht van tubeless net lichter, maar beperkt. Voor GP5000 bvb:
GP5000 25mm: gewicht 221gr, systeemgewicht (met butyl binnenband) 321gr
GP5000tl 25mm: gewicht 295gr, systeemgewicht (met lint en ventiel, melk wordt niet vernoemd..): 315gr
Edit: zie dat @Airjinx aanhaalt dat de nieuwste tubeless gp5000 niet meer zwaarder zou zijn, in dat geval kan het wel kloppen.
Die met graphene natuurlijk! Echt wel een heerlijk bandje!@mirakelman: genoteerd
Heb je het over die met graphene of de oudere versie? Ik rijd met de oudere, die zijn nog wat soepeler en dunner als die met graphene.
Het moet weer net in het weekend gebeuren dat ik keelpijn heb en lichtjes koortsig. Van mij mag de lente beginnen, en dat ik eens een maand geen enkel kwaaltje tegen kom![]()
Hier eigenlijk al enkele maanden wat op de sukkel (buikgriep, corona,...). Begint het weer beter te worden: gebroken polsHet moet weer net in het weekend gebeuren dat ik keelpijn heb en lichtjes koortsig. Van mij mag de lente beginnen, en dat ik eens een maand geen enkel kwaaltje tegen kom![]()

Met een gebroken pols kan je indoor nog wel verder. Dat is wel een geluk dat je hebt.Hier eigenlijk al enkele maanden wat op de sukkel (buikgriep, corona,...). Begint het weer beter te worden: gebroken pols![]()
Met een gebroken pols kan je indoor nog wel verder. Dat is wel een geluk dat je hebt.
Maar inderdaad plezant is wel anders. Ik zit momenteel ook volop in de revalidatie van mijn knieoperatie. Ik maak me geen illusies dat deze zomer het geen vette zal zijn qua prestaties.
).Eigenlijk nog niet bij stil gestaan. Deze week was er wel een collega enkele dagen afwezig met corona, nadat zijn vriendin het vorige week had. Het is wat het isOesje toch geen rona?
.Idd, maar blijkbaar toch best recht in het zadel blijven. Dat wordt sprintjes trekken met de handen achter de rug....Met een gebroken pols kan je indoor nog wel verder. Dat is wel een geluk dat je hebt.
Maar inderdaad plezant is wel anders. Ik zit momenteel ook volop in de revalidatie van mijn knieoperatie. Ik maak me geen illusies dat deze zomer het geen vette zal zijn qua prestaties.
Zo'n link met twee 'beentjes' en een sluitplaatje met twee gaatjes? De ketting plooien naar het plaatje toe (zodat de beentjes licht naar elkaar toe komen) en het plaatje er af wippen bv. door een platte schroevendraaier tussen de beentjes te steken het dan te draaien/wringen, of wat prutsen met een punttang. Afnemen lukt met enig geluk zelfs volledig zonder gereedschap, een nieuwe leggen moet in principle altijd zonder materiaal gaan, op een kettingpons na om ze op de juiste lengte te zetten indien nodig.Nu ik een stand heb, eens mijn Raleigh e-bike die al paar jaar zo goed als stil staat volledig proberen kuisen, voor zover dat nog lukt want al het zwarte (velgen, spaken, remklauwen, ...) is precies gewoon grijs aant trekken.
Dringend ook nieuwe ketting nodig. Zou een KMC Z1 zijn, maar das gelijk niet met missing link in elkaar, maar met een snap-on. Weer een extra gereedschap voor nodig zeker?
Tis vooral voor de nieuwe te steken, de oude kan er idd af met de pons. Ketting zou kmc z1 zijn (2f-2) en dan kom ik op een z1 wide of z1 narrow uit ughZo'n link met twee 'beentjes' en een sluitplaatje met twee gaatjes? De ketting plooien naar het plaatje toe (zodat de beentjes licht naar elkaar toe komen) en het plaatje er af wippen bv. door een platte schroevendraaier tussen de beentjes te steken het dan te draaien/wringen, of wat prutsen met een punttang. Afnemen lukt met enig geluk zelfs volledig zonder gereedschap, een nieuwe leggen moet in principle altijd zonder materiaal gaan, op een kettingpons na om ze op de juiste lengte te zetten indien nodig.
Tl;dr kettingpons en schroevendraaier/tang in het slechtste geval, helemaal niks in het beste geval.