De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dat is toch geen probleem?
Iedereen die een beetje nadenkt zet zijn banden tubeless. Enkel maar voordelen, en nu komt er weer één bij, de mogelijkheid om de betere GP5000’s te rijden.

Er zijn echt wel nadelen aan tubeless ook hoor

10min ver en batterij powermeter plat...
Ach ja er zijn ergere dingen

het vele werk om je band te repareren
waar komt die zever toch vandaan?

1. één van de grootste oorzaken van lekrijden, snakebites, kan niet als je tubeless rijdt
2. Indien je toch lek rijdt, repareert de band zichzelf in meer dan 90% van de gevallen, waar je anders een nieuwe binnenband mag steken
3. mocht dat toch niet meteen lukken
A. kan je alsnog een binnenband steken, dat is ook minder werk, want de oude moet er niet uit (ok, het kan wat smerig zijn als je een kluns bent)
B. kan je een plug steken; makkelijk, snel en proper

Het lijkt me dat je niet zoveel Kenis hebt van tubeless, dus gelieve dan ook geen onzin te posten ;)

waar komt die zever toch vandaan?

1. één van de grootste oorzaken van lekrijden, snakebites, kan niet als je tubeless rijdt
2. Indien je toch lek rijdt, repareert de band zichzelf in meer dan 90% van de gevallen, waar je anders een nieuwe binnenband mag steken
3. mocht dat toch niet meteen lukken
A. kan je alsnog een binnenband steken, dat is ook minder werk, want de oude moet er niet uit (ok, het kan wat smerig zijn als je een kluns bent)
B. kan je een plug steken; makkelijk, snel en proper

Het lijkt me dat je niet zoveel Kenis hebt van tubeless, dus gelieve dan ook geen onzin te posten ;)

Vorig jaar onderweg met collega die tubeless rijdt op koersfiets. Op bepaald moment wegenwerken waar asfalt afgeschraapt was, bij terug op asfalt komen bleef hem in zadel ipv druk te lichten -> plat. Ja dat is dus een stootlek akka Snakebite he
Oppompen ging niet want gat was niet dicht
Na 15min proberen bandenlichter ertussen te krijgen heeft hem het opgegeven en pechdienst gebeld

En de prijs van een TLE is meestal hoger dan gewone versie

Nadelen tubeless:
-Banden plaatsen/wisselen is wat meer gedoe.
-Is wat meer werk aan: min. 2x per jaar vloeistof bijvullen en tubeless banden verliezen al eens wat druk, dus je zal wat meer je fietspomp of drukmeter moeten bovenhalen ter controle.

Voor de rest enkel voordelen, bij MTB is het nu toch al een jaar of 10 de standaard maar in het wielerwereldje zijn ze nogal conservatief. Enkel als je nog graag met 25mm bandjes rijdt op 700bar dan ben je beter af met een binnenband.

Er zijn geen nadelen aan tubeless
Prijs is toch een nadeel?

Ik rij al geruime tijd tubeless met de mtb maar zie eerlijk gezegd niet voldoende voordelen om bij de racer over te stappen. Het enige dat ik echt zie is rolweerstand? Lekrijden gebeurt zo weinig dat ik dat geen groot voordeel vind.

Vandaag Ename Classic gereden, qua omkadering was Kuurne vorige week vele malen beter, maar wat een weertje 😍

Prijs is toch een nadeel?

Een buitenband kost gemiddeld €10 extra. Als je op een paar 1000km twee keer minder lek rijdt heb je het al terugverdiend aan uitgespaarde binnenbanden.

Dus nee, prijs is een voordeel.

Edit: en als je het echt doortrekt, hookless velgen kunnen veel lichter gemaakt worden (dus gram/euro scoren ze veel beter).
Als je je normaal blauw moet betalen voor een wielset van sub 1400gram, gaat dat door tubeless ook minder zijn.

Een buitenband kost gemiddeld €10 extra. Als je op een paar 1000km twee keer minder lek rijdt heb je het al terugverdiend aan uitgespaarde binnenbanden.

Dus nee, prijs is een voordeel.
Per 5000km 1x lekrijden is €4 voor een binnenband. Ik rij 5K met een achterband en 10K met een voorband.

Na 10k km is dat dus €30 meer voor buitenbanden vs €8 voor binnenbanden. Dan hebben we nog geen rekening gehouden met melk, ventielen, vermoedelijk een andere pomp, …

Prijs is een nadeel.

Nadelen tubeless:
-Banden plaatsen/wisselen is wat meer gedoe.
-Is wat meer werk aan: min. 2x per jaar vloeistof bijvullen en tubeless banden verliezen al eens wat druk, dus je zal wat meer je fietspomp of drukmeter moeten bovenhalen ter controle.
het is ook niet dat je elke week uw banden loopt te wisselen natuurlijk.
Af en toe beetje melk bijvullen en hetgeen doen wat je eigenlijk moet doen, periodiek uw band bijpompen en controleren op druk, is geen nadeel.

Hoe weet je eigenlijk of je tubeless velglint hebt?

Qua snakebites heb ik met de koersfiets dat ik het begin voor gehad omdat ik nog niet echt ervaring had met bandendruk. Maar nu kijk ik voor iedere rit mijn bandendruk na en snakebites heb ik al 3 jaar niet meer gehad.

Wel de normale lekke band van steentjes, glas, ijzer.

Per 5000km 1x lekrijden is €4 voor een binnenband. Ik rij 5K met een achterband en 10K met een voorband.

Na 10k km is dat dus €30 ymeer voor buitenbanden vs €8 voor binnenbanden. Dan hebben we nog geen rekening gehouden met melk, ventielen, vermoedelijk een andere pomp, …

Prijs is een nadeel.

Na 10k km is dat dus €30 meer voor buitenbanden vs €8 voor binnenbanden. Dan hebben we nog geen rekening gehouden met melk, ventielen, vermoedelijk een andere pomp, …

Prijs is een nadeel.
Dan rij jij toch enkel op de piste.

De gemiddelde wielertoerist rijdt toch een pak meer lek (en steekt ook betere binnenbanden 😅).

Ventielen komen mee met de velgen en kunnen mee naar een nieuwe set. Melk kost op jaarbasis… niks.

Nogmaals, als je het echt in de details zoekt: je hebt al een Vittoria Corsa nodig van €60 om de rolweerstand te hebben van een TL band van €40. Dus, je kan voor dezelfde rolweerstand veel goedkoper rijden. Al zeker als je binnenbanden van €4 gebruikt die 15w weerstand geven.

Prijs is een voordeel. En nu ik er eens goed over heb nagedacht, een fucking groot voordeel!

- geen binnenbanden
- velgen die voor hetzelfde gewicht €200 minder kosten (of een veelvoud daarvan)
- buitenbanden die voor dezelfde weerstand €30 minder kosten

De gemiddelde wielertoerist rijdt toch een pak meer lek (en steekt ook betere binnenbanden 😅).

Ventielen komen mee met de velgen en kunnen mee naar een nieuwe set. Melk kost op jaarbasis… niks.

Nogmaals, als je het echt in de details zoekt: je hebt al een Vittoria Corsa nodig van €60 om de rolweerstand te hebben van een TL band van €40. Dus, je kan voor dezelfde rolweerstand veel goedkoper rijden. Al zeker als je binnenbanden van €4 gebruikt die 15w weerstand geven.

Prijs is een voordeel. En nu ik er eens goed over heb nagedacht, een fucking groot voordeel!

- geen binnenbanden
- velgen die voor hetzelfde gewicht €200 minder kosten (of een veelvoud daarvan)
Ik heb vorig jaar op 13000 km ook maar 2x lek gereden. En dat was dan telkens omdat de buitenband eigenlijk ook aan vernieuwing toe was.

Ik zou het enkel doen voor het comfort.

Ik heb vorig jaar op 13000 km ook maar 2x lek gereden. En dat was dan telkens omdat de buitenband eigenlijk ook aan vernieuwing toe was.

Ik zou het enkel doen voor het comfort.
Dat geloof ik wel hoor.

Maar het punt is dat je een GP5000 eigenlijk niet mag vergelijken met een GP5000TL qua prijs, want die laatste heeft veel minder rolweerstand.

Dus ofwel vergelijk je ze toch, maar dan moet je een Tubolito van €20/stuk rekenen, zo kom je een beetje in de buurt qua weerstand maar ben je meteen al duurder af. Al helemaal omdat dat type band extreem lekgevoelig is.

Ofwel vergelijk je de GP5000 met een TL band van dezelfde prijs, en dan zal de TL band nog steeds beter scoren qua rolweerstand…

… en lekbestendiger zijn, geen binnenbanden nodig hebben,…

- geen binnenbanden
Asfalt, beton, kasseien, grind, boswegels… droog en nat. Ik snap niet hoe mensen zoveel plat rijden. Juiste bandendruk en voor je uit kijken zodat je putten en dergelijke kunt vermijden doen al veel.

Dan ben ik wel benieuwd welke binnenbanden de gemiddelde wielertoerist zou gebruiken..

Het is €4,5 momenteel, excuses 😉

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen tubeless, qua performance geloof ik zeker dat het beter is, dat je echter aangeeft dat er geen nadelen zijn klopt naar mijn gevoel gewoon niet.

Asfalt, beton, kasseien, grind, boswegels… droog en nat. Ik snap niet hoe mensen zoveel plat rijden. Juiste bandendruk en voor je uit kijken zodat je putten en dergelijke kunt vermijden doen al veel.

Dan ben ik wel benieuwd welke binnenbanden de gemiddelde wielertoerist zou gebruiken..

Het is €4,5 momenteel, excuses 😉

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen tubeless, qua performance geloof ik zeker dat het beter is, dat je echter aangeeft dat er geen nadelen zijn klopt naar mijn gevoel gewoon niet.
Ja, maar ik vind dat duur altijd zo kort door de bocht, want als je alles in rekening brengt (wat ik hierboven al een aantal keer deed) is dat echt helemaal niet zo.

Ja, een TL band van €70 is duurder dan een gewone van €50. Dat klopt. Maar als die TL band veel beter is qua performance kan je evengoed een TL band van €50 nemen, die nog steeds sneller zal zijn dan die gewone van €50.

(En al mijn andere prachtige argumenten - maar nu ga ik stoppen - bedankt voor het begrip)

Ja, maar ik vind dat duur altijd zo kort door de bocht, want als je alles in rekening brengt (wat ik hierboven al een aantal keer deed) is dat echt helemaal niet zo.

Ja, een TL band van €70 is duurder dan een gewone van €50. Dat klopt. Maar als die TL band veel beter is qua performance kan je evengoed een TL band van €50 nemen, die nog steeds sneller zal zijn dan die gewone van €50.

(En al mijn andere prachtige argumenten - maar nu ga ik stoppen - bedankt voor het begrip)
Ik hoop dat je niet stopt, dat is net het punt van een forum ;)

Ik heb het idee dat jij rolweerstand van butyl serieus overschat of dat van tubeless serieus onderschat, en/of dat ik het omgekeerde doe.

Volgens deze vergelijking https://www.bicyclerollingresistanc...0-2018-vs-continental-grand-prix-5000-tl-2018 zie ik 2 watt verschil per band bij een vergelijking tussen de GP5000 en de GP5000TL, 4 watt in totaal dus bij een snelheid van 29km/u. Dat zijn toch totaal andere cijfers dan wat jij aangaf (15 watt)? Waar zit het verschil?

Ik ben geen pro member dus ik kan het verschil niet zien bij lagere bandendruk, maar ik vermoed dat daar geen drastische verschillen in zitten. Als het effectief 15W verschil zou zijn spring ik onmiddellijk op de bandwagon, 4W overtuigt mij al minder snel.

Ik hoop dat je niet stopt, dat is net het punt van een forum ;)

Ik heb het idee dat jij rolweerstand van butyl serieus overschat of dat van tubeless serieus onderschat, en/of dat ik het omgekeerde doe.

Volgens deze vergelijking https://www.bicyclerollingresistanc...0-2018-vs-continental-grand-prix-5000-tl-2018 zie ik 2 watt verschil per band bij een vergelijking tussen de GP5000 en de GP5000TL, 4 watt in totaal dus bij een snelheid van 29km/u. Dat zijn toch totaal andere cijfers dan wat jij aangaf (15 watt)? Waar zit het verschil?

Ik ben geen pro member dus ik kan het verschil niet zien bij lagere bandendruk, maar ik vermoed dat daar geen drastische verschillen in zitten. Als het effectief 15W verschil zou zijn spring ik onmiddellijk op de bandwagon, 4W overtuigt mij al minder snel.
Ik denk dat je ook het gewichtsverschil erbij moet rekenen. En op een wiel en vooral de band dan die helemaal aan de buitenkant zit maakt dat wel een verschil.

Daarom dat lichtere wielen ook de beste upgrade is dat je kan doen.

+ comfort maakt ook wel dat je langer hogere wattages zal aan kunnen.

Ik heb zelf enkel tubeless op de gravel maar sinds ik dat heb begin ik er toch meer overtuigd van te geraken dat het op de racer ook wel zijn voordelen zal hebben.

Net zoals schijfremmen. Velgremmen zijn heel goed tot je eens met schijfremmen gereden hebt. Was toch wel serieus wennen met de koersfiets vandaag.

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij wilt of niet wilt.
Maar tubeless heeft echt wel serieuze voordelen en je hebt deze ook in verschillende prijsklassen.

Maar ik ga ook eerst mijn Corsa’s oprijden voor ik tubeless ga. Maar ik ga geen seconde twijfelen om het te doen hoor.

Terug
Bovenaan