De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Het valt niet op dat ze gravel-specifiek zijn (ze zijn gewoon handig), gewoon kopen dus. Je kunt ze overigens perfect op de koersfiets aandoen ook.

Het valt niet op dat ze gravel-specifiek zijn (ze zijn gewoon handig), gewoon kopen dus. Je kunt ze overigens perfect op de koersfiets aandoen ook.
76499104.jpg

Enkele weken terug in een opwelling recovery shake gekocht in de decathlon. Nu en dan drink ik dit eens na het zwiften als ik langer dan 1u gefietst heb. Degenen die ook recovery shake drinken vanaf welke inspanning of inspanningstijd drinken jullie het? Altijd dezelfde hoeveelheid of hangt dit ook af van de inspanning?

Enkele weken terug in een opwelling recovery shake gekocht in de decathlon. Nu en dan drink ik dit eens na het zwiften als ik langer dan 1u gefietst heb. Degenen die ook recovery shake drinken vanaf welke inspanning of inspanningstijd drinken jullie het? Altijd dezelfde hoeveelheid of hangt dit ook af van de inspanning?
Als ik kijk naar die ingredienten, zit er in hun aanbevolen dosis 40g carbs en 14g proteinen. Voor inspanningen van een uur (tot zelfs anderhalf uur) heb je voldoende opgeslagen carbs uit uw gewone voeding, dat het mij hoe dan ook niet aanbevolen lijkt om dat zelfs te gaan gebruiken. Goeie voedingswaarden hoor, maar voor kortere ritten lijkt me dat wat overkill om eerlijk te zijn. De hoeveelheid proteinen kan wel nog handig zijn, maar als je al voldoende uit uw gewone voeding haalt (kwark, kip, eieren,...) hoeft dit ook niet.

Ik doe dat vooral bij ritten boven de twee uur, maar doorgaans gewoon proteineshake waar veel minder carbs in zitten. Als je voldoende eet en drinkt (50g carbs/uur) is het ook niet nodig om deze zo stevig aan te vullen. Nu op zich is dat niet verkeerd he, ge moet dat nu niet gaan weggooien uiteraard :D. Maar ik zou toch vooral kijken naar wat je eet op de fiets en wat je verbruikt en in functie daarvan al dan niet zo'n shake drinken. Als de aanbevolen hoeveelheid 50 a 60g/uur is en je eet ongeveer voldoende, gaat dit eerder een dikmaker zijn dan effectief helpen recoveren. Eet je echter wat te weinig, wat veel toeristen doen, kan dit een goede aanvulling zijn om een hongerklopje te stillen.

Telt een chocomelk ook als recovery shake? :unsure:
Even cross-posten vanuit het loop-topic:
Is gezonder want bevat minder vet.
Qua eiwitten en koolhydraten gewoon identiek per 100ml.

Maar een recovery shake is wel nog andere koek, 50g etixx recovery shake bevat 37g koolhydraten en 8g eiwitten.
Tegenover 12 en 3,5g voor 100ml chocomelk. Doe die shake met melk 500ml melk en je hebt nog eens 15g extra eiwitten binnen.
En het is niet ongewoon om 75g of zelfs 100g shakepoeder te nemen na een zware inspanning.
En een recovery shake van born doet het nog beter met 45g koolhydraten en 22,5g eiwitten voor 75g poeder.
(Ging over Chocovit vs Cécémel)

Hm raar.. Als je je benen stil houdt dan draait er niks in de buurt van de crank maar een carbon frame is echt een klankkast, kan dus van overal komen.

dat moet bijna uit uw freehub komen hé... de palletjes (of ratchet ring) maken enkel lawaai bij het coasten en niet wanneer je trapt.

Ter info: volgens het internet is het een kwaaltje van Mavic wielen, de 'mavic death squeal' :'). Inderdaad te maken met (o.a.) de freehub, thanks @poeperman!

Laatst bewerkt:
Ene eiwit is andere niet, het moeten wei-eiwitten zijn
Waarom zou dat moeten?
Daarbij gaat het hier over chocomelk, hoofdbestanddeel dus melk en dus hoofdzakkelijk caseïne en in mindere mate wei.
Recovery shakes zullen ook vooral caseïne bevatten net om dat spierherstel te bevorderen. Net omdat caseïne langdurig werkt op het herstel.

Ik volg deze visual doorgaans:
https://ibb.co/J7bnv4Q

Doorgaans heb ik al genoeg carbs of eiwitten binnen gewoon van mijn dieet of eet ik iets normaal na mijn rit. Die shakes leidde bij mij eerder tot flatulentie (= te veel carbs/proteïne binnen) dan een aanvulling op mijn dieet :p

Ik denk sowieso dat veel van de recreanten die zaken als recovery shakes gebruiken uit gewoonte of copycatgedrag, dan dat het echt iets weloverwogen is.

Ik volg deze visual doorgaans:
https://ibb.co/J7bnv4Q

Doorgaans heb ik al genoeg carbs of eiwitten binnen gewoon van mijn dieet of eet ik iets normaal na mijn rit. Die shakes leidde bij mij eerder tot flatulentie (= te veel carbs/proteïne binnen) dan een aanvulling op mijn dieet :p

Ik denk sowieso dat veel van de recreanten die zaken als recovery shakes gebruiken uit gewoonte of copycatgedrag, dan dat het echt iets weloverwogen is.

Bwa pas op er zijn er ook veel die gewoon een weinig gevarieerd dieet volgen en tijdens hun rit ook weinig eten.
Dan is zo een recovery wel ideaal om in 500ml toch wat voedingsstoffen binnen te krijgen.

wij zijn thuis nu actief bezig met voeding, en daar haal je veel info uit. Voordeel is ook dat we al een heel lange poos zeer actief sporten en dus ook goed weten wat ons lichaam nodig heeft en wat niet. Maar als beginner of onervaren iemand of iemand die niks bijhoudt kan een lichte overdaad aan goeie zaken zeker geen kwaad.
Liever zo een shake drinken dan een hele pak koeken eten omdat je super veel honger hebt.
Want ik heb het al eens gezegd hier, maar bij vele is een toename aan sport ook een toename in gewicht omdat ze meer gaan eten dan ze effectief verbranden. Zeker op inactieve dagen moet je niet u gaan volsteken met allerlei eten met het gedacht “ja maar ik heb gisteren 120km gefietst”.

Is gezonder want bevat minder vet.
Qua eiwitten en koolhydraten gewoon identiek per 100ml.

Maar een recovery shake is wel nog andere koek, 50g etixx recovery shake bevat 37g koolhydraten en 8g eiwitten.
Tegenover 12 en 3,5g voor 100ml chocomelk. Doe die shake met melk 500ml melk en je hebt nog eens 15g extra eiwitten binnen.
En het is niet ongewoon om 75g of zelfs 100g shakepoeder te nemen na een zware inspanning.
En een recovery shake van born doet het nog beter met 45g koolhydraten en 22,5g eiwitten voor 75g poeder.

Volledig vertekend beeld door 500ml shake te gaan vergelijken met 100ml chocomelk natuurlijk...
In 500ml chocomelk zit omgerekend 60gr koolhydraten en 17,5 gr eiwitten, dat moet echt niet onder doen voor die shake.

Wielrennen verbruikt het meeste kcal. Daar heb ik toch ook mijn twijfels over.

Fietsen (STEVIG) à 19-22km/h, okay... Dan moet ZEER STEVIG toch wel zeker 23km/h zijn :crazy:

Waarom zou dat moeten?
Daarbij gaat het hier over chocomelk, hoofdbestanddeel dus melk en dus hoofdzakkelijk caseïne en in mindere mate wei.
Recovery shakes zullen ook vooral caseïne bevatten net om dat spierherstel te bevorderen. Net omdat caseïne langdurig werkt op het herstel.
Nee het gaat over recovery-shakes en chocomelk
Als je geld geeft aan recovery-shakes kan je imo maar beter de goede kopen en die dus met WEI

Nee het gaat over recovery-shakes en chocomelk
Als je geld geeft aan recovery-shakes kan je imo maar beter de goede kopen en die dus met WEI
het heeft niet zozeer te maken met goed of slecht, eerder met snel of traag.

Als je meteen na een zware rit uw depleted reserves wil aanvullen heeft whey inderdaad de voorkeur. Als je echter iets zoekt om na een LSD 'gewoon' voldoende eiwitten binnen te hebben om het herstel te ondersteunen is caseïne minstens zo goed.

Voor het slapen gaan is caseïne zelfs veel beter, dat heeft een continue, trage afgifte van aminos waardoor je er eigenlijk langer de vruchten van plukt.

Gewoon doen zoals de mannen op dutchbodybuilding (uit een lang verleden): bakje kwark van 500gr voor het slapengaan. die had +/-10gr per 100gram waarvan vnl. caseïne.

Maar dan zitten we echt in de marginal gains van de marginal gains denk ik :D

Volledig vertekend beeld door 500ml shake te gaan vergelijken met 100ml chocomelk natuurlijk...
In 500ml chocomelk zit omgerekend 60gr koolhydraten en 17,5 gr eiwitten, dat moet echt niet onder doen voor die shake.
Ja maar je gaat geen halve liter chocomelk drinken eh :P
Op dat moment neem je 435kcal in en 10g verzadigd vet :P

het heeft niet zozeer te maken met goed of slecht, eerder met snel of traag.

Als je meteen na een zware rit uw depleted reserves wil aanvullen heeft whey inderdaad de voorkeur. Als je echter iets zoekt om na een LSD 'gewoon' voldoende eiwitten binnen te hebben om het herstel te ondersteunen is caseïne minstens zo goed.

Voor het slapen gaan is caseïne zelfs veel beter, dat heeft een continue, trage afgifte van aminos waardoor je er eigenlijk langer de vruchten van plukt.

Gewoon doen zoals de mannen op dutchbodybuilding (uit een lang verleden): bakje kwark van 500gr voor het slapengaan. die had +/-10gr per 100gram waarvan vnl. caseïne.

Maar dan zitten we echt in de marginal gains van de marginal gains denk ik :D
Ook nog gedaan en dan 6x snachts moeten op staan om te gaan plassen door die kwark.

Ja maar je gaat geen halve liter chocomelk drinken eh :p
Op dat moment neem je 435kcal in en 10g verzadigd vet :p

Ik ben ooit eens naar de zee gefietst en als ik toekwam 1 liter chocomelk zo goed als ad fundum binnen gekapt.
Nog nooit zo slecht gegaan op chocomelk :crazy: .
Maar als je dat rustig opdrinkt zie ik het probleem niet echt :p

Terug
Bovenaan