Str8_6
Well-known member
Zelfs dat nog niet. Gewoon koersstuur en vaste vork en zo mijn eigen gravelbike maken.twas maar 200
Ombouwen van 3x9 naar 1x10/11?![]()
Maar het ging me wss toch een hoop geld kosten aan onderdelen achteraf bekeken.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zelfs dat nog niet. Gewoon koersstuur en vaste vork en zo mijn eigen gravelbike maken.twas maar 200
Ombouwen van 3x9 naar 1x10/11?![]()
Wreed winderig (in't nadeel) in die richting!Daarnet ook nog over die dijk gereden tot in Steendorp,
Afgaande op geluid (pingelende spaak en geen schurende schijf) nietKan het niet de remschijf zijn die dan tegen iets aanloopt?
Ik heb het willen merken, mijn gemiddelde lag op de terugweg bijna 5km hoger. Snertwind.Wreed winderig (in't nadeel) in die richting!

Kijken voor schoenen van 100€, naar huis gaan met schoenen van 300€.
Geniaal![]()
Waarom nieuwe crankset? Kan je geen losse tandwielen kopen en die vervangen op een 3*9?Ik heb toch de beslissing gemaakt om low budget de 3*9 te gaan vernieuwen naar hetzelfde.
Heb al dezelfde ketting en een 9 speed cassette gekocht voor 43 dus op zich geen grote kost.
Hoe kan ik weten welke crankset past op mijn trapas? Volgens de fm is het een octalink van shimano, maar dan zijn er nog verschillende opties. Volgens wat ik online vind is het een Acera 22-32-44 nu maar dat lijkt er niet 100% op als ik afga op de foto's
Waarschijnlijk wel, maar dan geraak ik er nog minder uit welke ik nodig heb, er staat weinig tot niets op qua type, of toch niet zichtbaar...Waarom nieuwe crankset? Kan je geen losse tandwielen kopen en die vervangen op een 3*9?
Type crankblad is vrij eenvoudig in dit geval: 9 speed, 4 of 5-gaats (tel de bouten) en dan enkel de afstand van het middelpunt van twee tegenoverliggende gaten meten, klaar.Waarschijnlijk wel, maar dan geraak ik er nog minder uit welke ik nodig heb, er staat weinig tot niets op qua type, of toch niet zichtbaar...
Puur op het uitzicht afgaan en wat ik vond online over de fiets, kom ik uit op dit
Maar dan zie ik bv deze ook bij decathlon, voor 50 (met trapas), maar vermoedelijk dan geen linkercrank?
Even zitten kijken naar die decathlon toolkits, ze hebben en er 2 (55€ en 70€) maar ik heb waarschijnlijk met de goedkoopste van de 2 al genoeg?
Thanks, van al die afstanden geen kennis dus dan blijf ik er beter afType crankblad is vrij eenvoudig in dit geval: 9 speed, 4 of 5-gaats (tel de bouten) en dan enkel de afstand van het middelpunt van twee tegenoverliggende gaten meten, klaar.
Inzake die Acera met trapas: zou een tweede arm bij moeten zitten, maar ik heb die sets al even niet meer vastgehad. Probleem is daar dat ge van Octalink naar vierkante trapas gaat, en om problemen te vermijden met het bereik van de voorderailleur moeten de crankstellen op ongeveer dezelfde positie tegenover de voorderailleur staan, en moet de nieuwe trapas een overeenkomstige lengte hebben vergeleken met de oude. Nu, Octalink is 121 of 122mm (als ik het goed heb) maar aangezien een crank op een vierkante trapas op een iets ander punt bevestigd wordt, is het mogelijk niet genoeg om simpelweg dezelfde lengte van trapas te kiezen: ik weet helaas niet exact hoe die twee trapassen qua lengte vergelijken. À propos: ik zie net dat de trapas in die set 113mm is, en dat verschil is zo groot dat ik spontaan achterdochtig word. En dan hebben we het nog niet over de inslagdiepte van de crank gehad (zijnde de positie van het kleinste tandblad tegenover het aansluitingspunt van de crank met de trapas, die in principe ook nog van -9 tot +9mm kan gaan met sprongen van 3mm, en die ken ik ook niet van deze Acera crankset). Nu, de praktijk heeft uitgewezen dat een doorsnee voorderailleur doorgaans wel een drietal mm speling heeft qua bereik (en soms iets meer) dus er is wel enige marge, maar of dat volstaat kan ik niet zeggen. Verder hebt ge daar zeker de dikkere gereedschapsset van €70 voor nodig, terwijl voor crankbladen wisselen een set inbussleutels en een 2-in-1 cranktrekker volstaan omdat de trapas er in kan blijven steken.
Tl;dr: crankbladen wisselen is gemakkelijker.

Wordt apart verkocht, winkelvoorraad best op voorhand online nakijken en er niet van uit gaan dat die correct is als er maar 1 stuk op staat in uw winkel van keuze. Of online bestellen en thuis of in de winkel laten leveren.Thanks, van al die afstanden geen kennis dus dan blijf ik er beter af
En zit die cranktrekker in die set, of verkopen ze het los bij decathlon. Heb bonnen dus kan het zowel maar aan tools hangen...
Eerste stap is dan demonteren en goed kuisen om te zien welke bladen er aan vervanging toe zijn, wie weet bv enkel de middenste
binnenkort misschien..... pm gerustiemand een velo op overschot? Zoek eentje voor op de rollen (direct drive) rond maat 54-56
In alle haast (= het half uur dad time tussen gedaan met werken en de kindjes afhalen) vanavond naar de decathlon geweest, onder andere die cranktrekker en ook de toolkit van 55 gekocht, en er zit blijkbaar al eentje in die set ook.Da's uitsluitend voor trapassen, dit is de cranktrekker.

Enkel een dranghek met wieleniemand een velo op overschot? Zoek eentje voor op de rollen (direct drive) rond maat 54-56
Kartonneke, cranktrekker en kasticketje meepakken en dat mag geen probleem vormen.Natuurlijk pas gezien toen ik die andere al losgemaakt had van zijn kartonnetje. Hopelijk nemen ze het zo ook nog retour.