De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Eerder omgekeerd. Steeds meer en meer merken keren terug naar de aparte stem+handlebars (en die kunnen dan nog aerodynamische vormen hebben).

Qua afstelling: tsja, niets hé. Juist uw stem-hoogte en dat is het. Om om te bouwen naar een traditionele cockpit heb je meer geluk. Canyon gebruikt "open" cockpits, dus de leidingen en kabels lopen niet DOOR de handlebars, maar liggen verzonken in een open kanaal, waarna er een afdekplaatje op geschroefd wordt. Dus om om te bouwen naar een normale cockpit: tape losmaken, shifters losschroeven en je bent klaar.

Uitzondering zijn de nieuwe integrated cockpits van de Aeroad SLX en CFR, daar zitten de leidingen wel in het stuur, en moet je ze wel losmaken.
Ja maar wat je bij deze endurance ziet is gewoon ook een halfbakken vorm van aero cockpit natuurlijk.
Want zodra aan de stem lopen ze los naar de ingangen onderaan het balhoofd.
Normaal zouden uw kabels door uw kopserie moeten lopen en gewoon volledig uit het zicht zijn.

Het is alsof ze dachten “tgoh zo een cockpit is wel hip, dat moeten de op de endurance zetten”. En ze dan beseft hebben dat het frame 5 jaar oud is en niet voorzien is voor aero.

Ik zie ook niet meer en meer afstappen van een aero cockpit. Ik zie meer en meer fietsen een aero stuur uit twee delen krijgen, dat wel.

Ja maar wat je bij deze endurance ziet is gewoon ook een halfbakken vorm van aero cockpit natuurlijk.
Want zodra aan de stem lopen ze los naar de ingangen onderaan het balhoofd.
Normaal zouden uw kabels door uw kopserie moeten lopen en gewoon volledig uit het zicht zijn.

Het is alsof ze dachten “tgoh zo een cockpit is wel hip, dat moeten de op de endurance zetten”. En ze dan beseft hebben dat het frame 5 jaar oud is en niet voorzien is voor aero.

Ik zie ook niet meer en meer afstappen van een aero cockpit. Ik zie meer en meer fietsen een aero stuur uit twee delen krijgen, dat wel.
In twee delen?

De belangrijkste reden om die aero cockpits te pushen is toch gewoon zodat ze 500 euro (of zelfs meer) kunnen vragen voor stuur + stuurpen. Ik zou wel eens graag weten hoeveel % van de uitgestuurde fietsen er nadien nog een ander stuur opgezet wordt, mooie naverkoop voor de merken. Aparte stuurpen/stuur is al wat beter ja. Ik vind het zeker knap maar geef mij toch maar een rond stuur waar je vlotjes een lampje of bel op kan monteren.

De belangrijkste reden om die aero cockpits te pushen is toch gewoon zodat ze 500 euro (of zelfs meer) kunnen vragen voor stuur + stuurpen. Ik zou wel eens graag weten hoeveel % van de uitgestuurde fietsen er nadien nog een ander stuur opgezet wordt, mooie naverkoop voor de merken. Aparte stuurpen/stuur is al wat beter ja. Ik vind het zeker knap maar geef mij toch maar een rond stuur waar je vlotjes een lampje of bel op kan monteren.
Bij Canyon kan je toch kostenloos omruilen?

Enfin, je moet een ander stuur kopen en nadien kan je het eerste stuur terugsturen of iets dergelijks toch?

Bij Canyon kan je toch kostenloos omruilen?

Enfin, je moet een ander stuur kopen en nadien kan je het eerste stuur terugsturen of iets dergelijks toch?
Geen idee, ik sprak ook niet over canyon.
De meeste fietsen worden nog altijd in een winkel verkocht. Merk A stuurt de fiets op, fm monteert die voor de showroom, klant wil korter zitten, fm kan opdraaien voor de ombouw.
Bij Trek hebben ze zo hun eigen zadelpennen, korte en lange. Ik weet dat mijn fm zo wel 30 korte pennen heeft liggen waarmee hij kubb kan spelen 🙈.

Ik ben alvast geen fan van die evolutie. Elke fiets is toch wat anders. Bij mijn huidige fiets ben ik ook gewoon gaan bollen met een pen van 90 en 100 dan beslist wat me het best beviel.

Ik heb voor de 31e eens een bikefit gepland. Is geleden van toen ik 15 ofzo was. Aka het begin van deze eeuw 😛

De meeste fietsmakers ruilen dat ook om als ze je maat weten op het moment dat je daar een fiets koopt. Plat stuur rijdt toch echt wel stukken aangenamer vind ik :-) Heb dat sinds vorig jaar en zou nooit meer terug gaan.

Het is ondertussen al opgelost met aan andere trapas, maar potentieel hoofdbrekertje voor de techneuten onder ons: ik moet een trapas (Sram NX crank dus GXP als ik het goed heb) vervangen, breedte 73mm. PF30 trapas besteld, met bijhorende adapterkit SRC-BB-A0012-C die daarvoor in principe nodig is. Probleem is nu dat de adapter daarvan (BB-A001A) 22mm diameter is en dus niet meteen past op een 24mm NX crank. Welke adapter is daar wel de juiste?

Het is ondertussen al opgelost met aan andere trapas, maar potentieel hoofdbrekertje voor de techneuten onder ons: ik moet een trapas (Sram NX crank dus GXP als ik het goed heb) vervangen, breedte 73mm. PF30 trapas besteld, met bijhorende adapterkit SRC-BB-A0012-C die daarvoor in principe nodig is. Probleem is nu dat de adapter daarvan (BB-A001A) 22mm diameter is en dus niet meteen past op een 24mm NX crank. Welke adapter is daar wel de juiste?

ik zou met die combinatie aan dit denken, maar dat is niet wat jij nu nodig hebt. Ik breek nog even mijn hoofd

ik zou met die combinatie aan dit denken, maar dat is niet wat jij nu nodig hebt. Ik breek nog even mijn hoofd
Op zich is het probleem al opgelost met de andere trapas - dus geen haast - maar wat mij dwars zit is dat de adapterkit die als de juiste wordt voorgesteld, onder andere in de handleiding van de trapas, gewoon niet de juiste is. Benieuw of uw hersengekraak iets opduikelt dus!

dit is volgens mij de correcte adapter, geen idee waarom het in de handleiding verkeerd staat:

lumag-vuisthamer-mtfh-1000.jpg

Net bericht gekregen van de fietsenwinkel: mijn Scott Addict 10 die gepland was voor oktober/november 2021, staat nu op de planning voor eind 2022 🙈 De versie in het andere kleur (donkerblauw), hebben ze wel in de winkle staan en mag die anders nemen als ik wil. Morgen eens langsgaan als ik tijd vind.

VS

Ik zou standaard al voor de blauwe gaan, alle fietsen en auto's zijn grijs of zwart tegenwoordig.

Net bericht gekregen van de fietsenwinkel: mijn Scott Addict 10 die gepland was voor oktober/november 2021, staat nu op de planning voor eind 2022 🙈 De versie in het andere kleur (donkerblauw), hebben ze wel in de winkle staan en mag die anders nemen als ik wil. Morgen eens langsgaan als ik tijd vind.

VS

Blauw is 100x mooier!

VS

Raar dat je überhaupt niet voor de blauwe bent gegaan...
Die fietsenmaker bewijst u een dienst :p

Approx weight van 8,75kg schrik ik wel van. Zwaar fietske precies.

M'n strava reward direct geclaimed bij futurum om groene Sidi trace 2 schoenen te kopen.
Ik hoop wat efficienter te kunnen MTB met de spd's ipv flat pedal.

Raar dat je überhaupt niet voor de blauwe bent gegaan...
Die fietsenmaker bewijst u een dienst :p

Approx weight van 8,75kg schrik ik wel van. Zwaar fietske precies.
Met Rival AXS heeft Sram elektronische versnellingen naar een "betaalbaarder" niveau gebracht, maar dat gaat vooral ten koste van het gewicht. Naargelang de samenstelling pakweg +500gr versus Ultegra di2. Mechanische Ultegra isdan ook nog wat lichter als di2.

Terug
Bovenaan