De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wat is de gemakkelijkste manier om een route te maken, als je een aantal hellingen er sowieso in wil?
RidewithGPS. En de hellingen zelf kunnen lokaliseren op de kaart (en via de hoogtelijnen zien welke richting omhoog is), en dan kun je ze aan elkaar knopen via fietsroutes als je de OSMCycle map-overlay gebruikt.

Ik hoop dat strava meer community based is dan komoot.
Al een paar routes gedownload in de buurt van komoot en dan lichtjes aangepast (bv ander start of einde). En halfweg kom je dan aan stukken waar je moet rijden maar intussen kan of mag je daar gewoon niet meer door. Niemand die dat ergens aangeeft, of de optie is er gewoon niet

Dat heb je toch altijd met user-generated content? Het grote aantal routes is de kracht van dat soort platformen, maar het is onbegonnen werk om ze nog eens allemaal te controleren.

Wat is niet in mogen natuurlijk, vorige week ook een bos waar stond 'prive' maar omgekeerd loopt de Bloso-Route...

Laatst bewerkt:
Dat heb je toch altijd met user-generated content? Het grote aantal routes is de kracht van dat soort platformen, maar het is onbegonnen werk om ze nog eens allemaal te controleren.
Ja klopt maar bv bij waze kan je zeggen dat het niet meer klopt (bv als er melding is van iets)
Ik weet niet of dergelijke functie in Strava/Komoot zit

Wat is niet inloggen natuurlijk, vorige week ook een bos waar stond 'prive' maar omgekeerd loopt de Bloso-Route...
Gewoon los een omheining waar het pad loopt, of omheining + hekkentje specifiek gericht enkel op wandelaars. Daar ga ik dan ook niet doorsjeezen.

Gelukkig zoekt komoot wel snel een nieuwe route (of blijven zagen voor een u-turn :D )

Heb je uw afstelling op de trainer gedaan?
Het is vaak zo dat de casette op uw trainer niet 100% hetzelfde staat als op uw achterwiel, waardoor schakelen dus niet zo soepel is.

Ja, heb de derailleur op de trainer afgesteld, schakelen verloopt vlot. Het lijkt ook dat de Kickr harder trilt als ik op een hoger vermogen fiets waardoor het misschien lijkt dat het lawaai van mijn groep komt.

🆕
Nieuw Endurace Model
🆕

Maak kennis met de gloednieuwe Endurace CF en de vernieuwde Endurace AL - het volgende hoofdstuk in het Endurace verhaal.
De nieuwe Endurace bemachtigen? Wees er snel bij, want er is stock! De eerste bestellingen zijn meteen of ten laatste binnen 8 weken leverbaar. First come, first served! Ontdek de volledige serie: https://bit.ly/Enduracenl
De nieuwe Endurace CF en AL onderstrepen onze toewijding om prestaties naar de massa te brengen door de toonaangevende eigenschappen van de Endurace CF SLX te nemen en ze toegankelijker dan ooit te maken.
Dezelfde vlaggenschipgeometrie en scherpe prestaties in de bochten. Progressieve eigenschappen die voldoen aan de eisen van de moderne rijder - 35 mm bandenspeling, 8 maten, box mounts op de bovenbuis en toonaangevende comforteigenschappen, met premium contactpunten en absorberende Canyon VCLS zadelpennen.

Nieuwe Canyonmodellen!
Hoe werkt dat met die geïntegreerde sturen, kan je die ook (kosteloos) laten omwisselen voor een langere stem?

Er was een stelling/vraag in het gravelbike topic rond 1X of 2X en of de stappen niet te groot zijn als je vaak op de weg rijdt.
Ik antwoordde toen dat de sprongen op de cassette wel iets groter zijn (als we 2 keer Shimano 11-speed nemen, met een 11 als zwaarste kransje) maar omdat je met een kleiner kettingblad rijdt, dat voor een deel wordt gecompenseerd.

Ik wou het nu toch even duiden met "cijfers" aangezien er veel met die vraag of bedenking zitten.

Laat ons uitgaan van een standaard semi-compact, met een 52/36 en een standaard 1X gravelsetup met een 40 vooraan. Beiden met een 28" op 28mm bandjes
Een 11-30 is zowat de gouden standaard voor iemand zonder raceambitie die ook af en toe een klimmetje wil kunnen rijden, net zoals een 11-42 zowat de meest gekozen gravelcassette is.

Het gaat nu even over rijden op de weg, dus pakweg een range van 22 tot 40km/u. Ik hou rekening met stoempers en spinners, m.a.w een cadans van 80 tot 100, waarbij we concreet stil staan bij 90rpm.

SEMI COMPACT80RPM90RPM100RPM
52x1731.8935.8739.86
52x1928.5532.1235.69
52x2125.8429.0732.30
52x2422.6125.4428.26

1X 4080RPM90RPM100RPM
40x1332.0936.1140.12
40x1527.8231.3034.78
40x1724.4927.5530.61
40x1921.9924.7327.48

Als je er dan een concreet voorbeeld uit kiest (zie rode getallen), dan ga je door op te schakelen (bij gelijkblijvende cadans) met een semi-compact versnellen van 29,07 km/u => 32.12km/u en bij een 1X versnellen van 27,55 => 31,30km/u. Een verschil van respectievelijk 3.05 en 3.75km/u = 0.7km/u.

Een niet te onderschatten verschil, maar ook niks wereldschokkends. Als je op de 1x bij het opschakelen een cadans aanhoudt van 88 ipv 90, zal je ook exact 3.05km/u sneller rijden op de 15 dan op de 17.

SIDENOTE: je kan natuurlijk ook 32 rijden op het binnenblad, met kleinere stapjes als gevolg, maar waar heb je dan een buitenblad voor nodig ;)

Nieuwe Canyonmodellen!
Goed nieuws voor de mensen met een oude Endurace, er lijkt nauwelijks iets veranderd behalve extra mounting points.
Een paar mm's extra stack tov, dus nog ietske chiller zitten...

EDIT: aha, nee, dat gaat enkel over de CF... De CF SL is zelfs ongewijzigd gebleven. Die SL7 ETAP lijkt wel heel veel value for money.

WELKE KLEUR IS HET MOOISTE MANNEN
Grijs of groen
Dit model zit momenteel in het winkelmandje, vertel me nog wat er veranderd is tov het oude model? Is dit nu een nieuw frame of gewoon het oud frame met nieuwe componenten?

edit: om mezelf te beantwoorden: dit is gewoon dezelfde fiets als vorig jaar, maar nu met de nieuwe Ultegragroep. Het is een kutsituatie voor fietsen te kopen, en de frames van Canyon zijn echt al oud. Maar in 2022 verwacht ik helaas geen nieuw model van de Ultimate of Endurace, ze gaan gewoon focussen op zoveel mogelijk kunnen leveren.

Laatst bewerkt:
Grijs of groen
Dit model zit momenteel in het winkelmandje, vertel me nog wat er veranderd is tov het oude model? Is dit nu een nieuw frame of gewoon het oud frame met nieuwe componenten?
Grijs is maar grijs!

Bij de andere modellen zou ik ook steevast voor fel blauw gaan ofzo

Grijs of groen

Dat groen :drool:

Terug
Bovenaan