De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Een draaibankje kan toch handig zijn!

De naven die ik kocht voor mijn gravelwielen kwamen met endcaps voor 142x12 achteraan en 100x15 vooraan - de oude MTB standaard.

Wetende dat er sleeves en adaptors bestaan om die 15mm te reduceren naar 12mm zag ik daar geen probleem in.

Helaas zijn de dropouts van mijn gravelvork volledig gevormd naar de buitendiameter van 12mm endcaps, ongeveer 18mm. De 15mm caps die ik heb passen daar dus langs geen kanten in. Draaibankske incoming

FD0-C8601-70-FB-4261-B7-D8-77-FCD3912-A53.jpg

F7-F1051-D-5-DB2-472-F-BAD0-C0-B22-FDF51-D7.jpg

9623-A10-F-8-D3-C-4440-B0-C9-E99507190-CC9.jpg

Hier met m’n 70kg steekt voor lange asfalt ritjes vaak 3bar in de banden.
Voor offroad ga ik naar 1,5 vooraan en 1,8 achteraan. Als ik echt zot wil doen zou ik eens ietsje lager gaan. Maar dat is het zowat

110kg, enduro rij ik op 2 en 1.8, tubeless. Als ik weet dat ik niet moet klimmen en als het echt technisch is zonder grote impacten durf ik nog wel wat verder zakken.

Net voor de corona begon ben ik begonnen met (afentoe) te fietsen, gecombineerd met voetbal (2x training, 1x match).
Toen het seizoen stil gelegd werd ben ik intensiever begonnen met fietsen, ongeveer 8000 km op 1,5 jaar.
Nu is het voetbalseizoen terug begonnen en heb ik van juli tot december niet meer gefietst, nu wou ik terug beginnen om het fietsen te combineren met voetbal.
Heb nu een paar keer gefietst en ondertussen heb ik al een blessure opgelopen aan mijn hamstring tijdens een match (ik vermoed een scheurtje, ik moet nog naar de dokter gaan).
Kan dit met mekaar te maken hebben of is het puur toeval?

Net voor de corona begon ben ik begonnen met (afentoe) te fietsen, gecombineerd met voetbal (2x training, 1x match).
Toen het seizoen stil gelegd werd ben ik intensiever begonnen met fietsen, ongeveer 8000 km op 1,5 jaar.
Nu is het voetbalseizoen terug begonnen en heb ik van juli tot december niet meer gefietst, nu wou ik terug beginnen om het fietsen te combineren met voetbal.
Heb nu een paar keer gefietst en ondertussen heb ik al een blessure opgelopen aan mijn hamstring tijdens een match (ik vermoed een scheurtje, ik moet nog naar de dokter gaan).
Fietsen moet bij uitstek de beste sport zijn om niet geblesseerd te raken.
Als uw positie om de fiets goed is en je ook aandacht besteed aan de spieren te trainen die je onbewust ook gebruikt bij het fietsen dan ga je echt amper problemen hebben.
Fietsen is ook een perfecte sport om te revalideren van een blessure en aan de conditie te werken net omdat het zo niet belastend is.

Hamstringblessure is typisch voor lopen en voetbal.

Fietsen moet bij uitstek de beste sport zijn om niet geblesseerd te raken.
Als uw positie om de fiets goed is en je ook aandacht besteed aan de spieren te trainen die je onbewust ook gebruikt bij het fietsen dan ga je echt amper problemen hebben.
Fietsen is ook een perfecte sport om te revalideren van een blessure en aan de conditie te werken net omdat het zo niet belastend is.

Hamstringblessure is typisch voor lopen en voetbal.
Ja met enkel te fietsen ben ik ook nooit geblesseerd geraakt.
Maar toen ik enkel voetbalde had ik ook nooit spierblessures (wel pezen of gekneusde botten).
Maar ik vroeg me nu gewoon af of de combinatie van fietsen en voetbal er niet voor zorgt dat ik sneller spierblessures krijg.

Toevallig pas je 3e prik gehad? Schijnt een neveneffect te zijn.

Het kan uiteraard ook volledig toeval zijn. Hoeveel voetballers zijn nooit geblesseerd? Heb ook ooit een spierscheur opgelopen met gewoon aan te lopen om over de bok te springen op school 🙈

Waarschijnlijk toeval.
Indien geen toeval één van volgende mogelijkheden:
- Spiervermoeidheid door het fietsen kan er voor zorgen dat de spieren tijdens voetbal minder uitgerust zijn en vatbaarder voor blessure (strain hamstrings)
- Pes anserinus (binnenzijde knie aanhechting hamstrings) kan bij het fietsen onder druk komen te staan en indirect dus een hamstringprobleem uitlokken (vandaar belang goede fietspositie/voetpositie)

Sinds gisteren wat kettingproblemen (of eerder tandwielproblemen vermoed ik) voor met m'n MTB. Als ik wat meer kracht op m'n pedalen zet zoals bijvoorbeeld bij het oprijden van een heuveltje schiet ketting constant door dus redelijk gevaarlijk en toch paar keer met m'n knie tegen m'n kader geschoten zo. (En heb zo met de koersfiets anderhalf jaar geleden ook m'n hand gebroken met een val bij een doorschietende ketting dus best maar snel repareren best hehe).

Ik vermoed dat m'n groot tandwiel van de MTB zal versleten zijn. Ik wou het er eens op wagen om dit zelf te proberen vervangen, nog nooit gedaan maar het leek me op het eerste zicht niet extreem lastig als ik eens op Youtube keek :)

Weet alleen niet goed wat ik moet bestellen. Mijn MTB is afgemonteerd met Shimano SLX 10-speed groep (36/26), maar precies alle grote tandwielen die je terugvindt zijn 11-speed. Kunt ge ook een 11-speed tandwiel daarop monteren of gaat dat echt niet? Wat zouden de nadelen hiervan zijn? Mss ook best ketting ineens vervangen ook dan?
Nu pas van gekomen om hier eens naar te kijken. Blijkbaar is er op groot blad vooraan een heel tandje afgebroken 😬 M'n linkercrank krijg ik er nu zonder problemen af maar m'n trapas is er echt niet af te krijgen precies. Zit zo vast als iets. Als een gek op liggen kloppen met een kunststof hamer ook... Al wd40 enzo in gespoten maar doet niet veel.

Is wel klein beetje beweging in gekomen zo te zien want wou mn crank terug bevestigen maar kan die schroefdop niet opnieuw vastdraaien omdat as dus wat is naar binnen verschoven maar verder dan dat krijg ik er dus geen beweging in.

In die instructievideos op internet gaat dat allemaal supervlot los natuurlijk 😁

Over kosten gesproken.
Lijkt dat de steekas van mijn achterwiel kapot is (zie barst).

Is zo'n DT Swiss RWS systeem (12mm), maar geen idee hoe lang die juist is. Hoe wordt dat juist gemeten?
Ook even zitten googlen, maar vind precies vooral modellen voor de MTB...

Indien ik niet dezelfde type kan vinden (fiets is van begin 2018), merk maakt niet uit vermoed ik? Zolang lengte en dikte maar klopt?
Niemand?

De 2 voornaamste metrics zijn de lengte van de naaf (dat is 142 in jouw geval) en de TPI - dus hoe fijn de draad is. Meestal is dat 1.5 voor een steekas, maar dat zou er ook moeten op staan.

Daarnaast zie je bij jou wel een conisch uiteinde wat niet gebruikelijk is, dus ik zou eens testen met assen van andere fietsen indien je die specifieke as niet terugvindt.

De grootste financiële vergissing in mijn leven was beginnen met fietsen.
Met hetgeen ik al in die hobby heb gestoken kon ik mijn huis al zeer deftig afwerken :p

Zo herkenbaar. Ik fiets al van mijn 15, al mijn vakantiejobs zijn daar naartoe gegaan. Ben er nu 34, fiets nog meer, en nog blijft veel geld naartoe gaan.
Ik mag er niet aan denken hoeveel ik daar al heb aan besteed.

Maar spijt, nog geen seconde gehad.

Terug
Bovenaan