De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Op een 3x9 heb je 14 effectieve versnellingen.

Die zwaarste versnellingen gebruik je nooit.

Op een racefiets heeft 2x wel zijn nut ja voor op de platte stukken 40 of meer te rijden.

Kost uiteraard allemaal geld. Met een 3x9 maak je ook plezier. Tien jaar geleden reed iedereen 3x9. Ook de profs. Uiteindelijk werkt dat nu ook nog allemaal. Dus als jij dat goed genoeg vindt, dan is het goed.

Ik vermoed ook nog 26 inch wielen, smal stuur, .... Dan zou ik gewoon met die fiets plezier maken. En over x aantal jaar eens kijken voor een 29 1x nieuw of tweedehands.

Idd, beetje absurd hoe hier soms wordt gepraat over fietsen of techniek van amper 10j oud. Niet iedereen heeft tijd / budget om alles te vernieuwen naar de nieuwste zaken. Een 3x MTB werkt perfect en kan je alles mee doen wat je met een 1x kan, misschien juist specifieke zaken niet. Is het nieuwe allemaal beter, waarschijnlijk wel, maar of dat nu echt nodig is allemaal. Als een fiets rijdt, je er je goed op voelt en je moet geen competitie rijden, dan moet er toch niks per se veranderen? Er wordt hier ook veel in superlatieven gesproken dus misschien moet ik het met een korrel zout nemen, maar toch :p

Ook geen aanval naar de mensen die er wel belang aan hechten he :)

Idd, beetje absurd hoe hier soms wordt gepraat over fietsen of techniek van amper 10j oud. Niet iedereen heeft tijd / budget om alles te vernieuwen naar de nieuwste zaken. Een 3x MTB werkt perfect en kan je alles mee doen wat je met een 1x kan, misschien juist specifieke zaken niet. Is het nieuwe allemaal beter, waarschijnlijk wel, maar of dat nu echt nodig is allemaal. Als een fiets rijdt, je er je goed op voelt en je moet geen competitie rijden, dan moet er toch niks per se veranderen? Er wordt hier ook veel in superlatieven gesproken dus misschien moet ik het met een korrel zout nemen, maar toch :p

Je hebt 100% gelijk hoor, maar de investering naar een basis 1x11 setup zal niet veel hoger zijn dan alle onderdelen 9 speed onderdelen die versleten zijn vervangen. En dan heb je er meteen alle voordelen bij.

Cassette: €50 ipv €20 || +€30
kettingblad: €25 ipv €59 (12+17+30, Deore 590 op Futurum, mét korting) || -€24

Shifter: €30 ipv €5 (2 binnenkabeltjes) || +€25
Derailleur: €32 ipv 0 || +€32

Body: €0 - bij een MTB past een 11 speed cassette op een 9 speed body.

Totaal:
€62 verschil. Voor een compleet nieuwe 11 speed drivetrain die naast de eerdergenoemd voordelen ook gewoon veel moderner is qua technologie.

En in de veronderstelling dat er met de 9 speed derailleurs en shifters niks mis is. Van zodra je die ook wil onderhouden met een setje pulley wheels of wil vervangen is het eigenlijk een no brainer.

Op een 3x9 heb je 14 effectieve versnellingen.

Die zwaarste versnellingen gebruik je nooit.

Op een racefiets heeft 2x wel zijn nut ja voor op de platte stukken 40 of meer te rijden.

Kost uiteraard allemaal geld. Met een 3x9 maak je ook plezier. Tien jaar geleden reed iedereen 3x9. Ook de profs. Uiteindelijk werkt dat nu ook nog allemaal. Dus als jij dat goed genoeg vindt, dan is het goed.

Ik vermoed ook nog 26 inch wielen, smal stuur, .... Dan zou ik gewoon met die fiets plezier maken. En over x aantal jaar eens kijken voor een 29 1x nieuw of tweedehands.
Idd 26" wielen. Smal stuur geen idee, hoe smal is smal :p
Voor mij is het momenteel genoeg inderdaad, maar ik weet ook wel dat de helft nutteloos is. Op sommige city bikes had je dat ook al in de 90's of begin 2000 en daar was het meeste ook ongebruikt.

Ik hoef het inderdaad niet te veranderen, maar zal vroeg of laat wel een nieuwe ketting + cassette moeten steken. Ik veronderstelde dat je dan best ook de voorste tandwielen erbij vervangt (en die 2 van de derailleur ook?)

Dan is het misschien wel het moment op te kijken wat de meerprijs is om het naar 1x10 of 1x11 te doen. Maar er gaan dan nog wat extra stukken vervangen moeten worden natuurlijk

Ja in jouw geval kan het inderdaad geen slecht idee zijn :) Was eerder in het algemeen een opmerking.
Betreft de pulley wieltjes & je kettingbladen, hangt er van af hoe erg die versleten zijn. Als een nieuwe ketting er op geen problemen geeft, dan zit het meestal wel nog goed :)

Je hebt 100% gelijk hoor, maar de investering naar een basis 1x11 setup zal niet veel hoger zijn dan alle onderdelen 9 speed onderdelen die versleten zijn vervangen. En dan heb je er meteen alle voordelen bij.

Totaal:
€62 verschil. Voor een compleet nieuwe 11 speed drivetrain die naast de eerdergenoemd voordelen ook gewoon veel moderner is qua technologie.

En in de veronderstelling dat er met de 9 speed derailleurs en shifters niks mis is. Van zodra je die ook wil onderhouden met een setje pulley wheels of wil vervangen is het eigenlijk een no brainer.
Crankstel?

Totaal:

Enkele opmerkingen:
  • Kettingbladen moeten meestal niet alle 3 vervangen worden, meestal moet het kleinste tandwiel niet vervangen worden.
  • Past een 1x11 kettingblad op een triple crankstel? Indien ja heb je zeker nieuwe bladbouten voor enkel kettingblad nodig +10€ anders volledig nieuw crankstel +75€ (100€ crankstel - 25€ voor het kettingbalad dat er al bij zit)
  • Een ketting mist ook op je lijstje, ook daar kost een 11 speed ketting 10€ meer.
  • Als je het niet zelf kunt doen zijn ook de werkuren een stuk meer voor de ombouw dan voor de vervanging
Het verschil van 62 wordt zo al snel een verschil van +100€ of meer dan een verdubbeling van de kost.

Nog los van de eenvoud van afstelling, installatie, het aantal onderdelen,…
Je bent het belangrijkste argument vergeten: makkelijker te kuisen...
Als je echt alles moet vervangen, zou ik toch ook 1x11 overwegen. Ik vermoed dat je tegenwoordig, met de hsift naar 1x12, wel relatief goedkoop een 1x11 kan kopen. Ik heb indertijd voor mijn toerfiets een setje Sram NX Eagle (1x12) €270 betaald. Dat was de hele set; cassette, crankstel, shifter, derailleur, ketting, kabel. Als ik me niet vergis, heb ik wel de lagers apart moeten kopen.
Als de fiets nog goed rijdt, en al de rest is nog top, waarom niet he.

Een heel aantal mensen op BeyondGaming hebben ook gewoon absurde loonbriefjes... dat mag je niet vergeten hierin. Je moet maar het bruto loon topic even doorbladeren, dat topic trekt vooral de extremen (naar boven) aan en dat blijken er toch nogal wat te zijn, incl. mensen uit het wielersubforum. Ik zit belange niet aan de meeste van die bedragen maar ik moet evengoed niet echt naar iets kijken EN de fiets is eigenlijk mijn enige échte hobby. Dat zijn dus situaties waarin er automatisch veel geld naar een passie (of hoofdhobby) kan en zal vloeien.

Uiteraard zijn er ook mensen die wat minder budgetaire ruimte maar ook en misschien vooral mensen voor wie de fiets maar één van de hobby's is naast een reeks andere... dan moet het hobbygeld verdeelt wordt over alle hobby's en blijft er meteen een stuk minder geld over, zeker als fietsen niet DE belangrijkste hobby is. Dat is dus wel een belangrijke nuance.

Voor sommige mensen is een bepaalde upgrade dus een no-brainer: ahja, tis maar €100, waar spreken we feitelijk over?
Voor andere mensen is een bepaalde upgrade toch iets om over na te denken: tis uiteindelijk tóch wel €100...

Enkele opmerkingen:
  • Kettingbladen moeten meestal niet alle 3 vervangen worden, meestal moet het kleinste tandwiel niet vervangen worden.
  • Past een 1x11 kettingblad op een triple crankstel? Indien ja heb je zeker nieuwe bladbouten voor enkel kettingblad nodig +10€ anders volledig nieuw crankstel +75€ (100€ crankstel - 25€ voor het kettingbalad dat er al bij zit)
  • Een ketting mist ook op je lijstje, ook daar kost een 11 speed ketting 10€ meer.
  • Als je het niet zelf kunt doen zijn ook de werkuren een stuk meer voor de ombouw dan voor de vervanging
Het verschil van 62 wordt zo al snel een verschil van +100€ of meer dan een verdubbeling van de kost.
Ik moet toegeven dat ik niet volledig mee ben op gebied van prijzen voor oude groupsets maar er is imo wel één ding dat je niet mee in rekening brengt namelijk: met 11 speed is je fiets wel weer mee met de huidige standaarden. 9-speed is quasi volledig uitgefaseerd waardoor wisselstukken steeds schaarser gaan beginnen te worden. 11 speed gaat nog járen mee gaan, de halve wereld heeft sinds 2020 nog een nieuwe fiets gekocht, slechts een kleine minderheid daarvan zullen 12 speed fietsen zijn. Al die 11 speeds gaat nog geserviced moeten worden de komende jaren...

Toen ik nog in Sint-Niklaas woonde ging ik met mijne Canyon altijd langs bij iemand die fietsmaker was in bijberoep, die werkte er dan aan terwijl ik er bij stond terwijl we dan ondertussen een klapke deden en ik heb diej toch meer dan eens weten zeggen, "smijten ze hier weer zo'n 9 speed binnen, ik geraak dus bijna niet aan stukken". Fietsenmakers kunnen vaak niet zomaar rap rap stukken kopen van één of andere Duitse webshop, ze hangen vaak vast aan dealers. Das een beetje zoals een café niet zomaar Coca Cola kan gaan halen bij de lokale brouwer als hun dealer Pepsi verdeelt (niet helemaal de juiste vergelijking aangezien Shimano, Shimano blijft maar bon, you get my point).

Enkele opmerkingen:

Uiteraard past dat op een triple crankstel - bladboutjes moet je meestal, niet altijd, vervangen afhankelijk van het type. Maar perfect op te lossen met washers van 5 cent. ik geef u €7 voor officiële SRAM bladbouten

Een KMC X9 ketting kost €14.95, een KMC X11 ketting kost €17.95 (beiden nu op Mantel)

Ombouwen zal op het eerste zicht meer kosten dan gewoon vervangen, maar van zodra je met één of meer service-items zit, zal het goedkoper zijn om over te stappen:

ketting vervangen = exact evenveel werk
cassette vervangen = exact evenveel werk
Kettingbladen vervangen = exact evenveel werk (iets minder bij 1x)
Derailleur vervangen kost hoeveel, 3 minuten extra? Het is 1 bout. Misschien 5 als je bij een luie fietsenmaker gaat. Het "grote" werk is de binnenkabel en de afstelling, maar die heb je bij een onderhoud ook.

Oeps, de voorderailleur en de shifter vooraan vergeten! Als uw crank er toch af is voor de kettingbladen, toch weer 1.5 minuut extra!
Vergeet niet dat nieuw gerief 3 keer sneller werkt dan aangekoekte, vette, modderige rommel. Pulley wheels kuisen of vervangen kost een pak meer tijd dan de hele derailleur wisselen, en in het eerste scenario zit je nog steeds met een oude derailleur.

Al wordt het verschil €80, je hebt een compleet nieuwe aandrijflijn t.o.v een oude én verouderde aandrijflijn.
Ik heb in mijn opleiding fietsenmaker (hobbymatig) geleerd dat, als het bijna evenveel kost om iets "oud" te servicen als het kost om te venieuwen moet je het nooit doen. Niet voor jezelf als fietsenmaker, maar al zeker niet voor de klant. Tenzij er emotionele waarde aan verbonden is.

Iedereen doet zijn goesting natuurlijk :)

Ik denk dat Sluysen zijne fiets voor €200 heeft gekocht?

Dus ja. Dan is een verschil van €100 wel veel natuurlijk.
Ik ken de staat van die fiets niet (meer bepaald de tandwielen). Maar de kans dat je de voorste bladen moet vervangen is wel behoorlijk klein. En dat je ze alle 3 zou moeten vervangen nog kleiner.

Kans is vrij groot : nieuwe cassette + nieuwe ketting --> alles in orde

9 speed cassetten gaat ge echt nog gigantisch lang kunnen kopen hoor in winkels als decathlon. Gewone stadsfietsen zijn er nog genoeg nieuw te koop met 9 speed en minder. Goedkope mtb's trouwens ook nog 9 speed nieuw te koop (Trek bv volgens mij).

Aah ja : een tripple XT crankstel is in ieder geval gewoon hetzelfde als een single XT crankstel.

Ik heb in mijn opleiding fietsenmaker (hobbymatig) geleerd dat, als het bijna evenveel kost om iets "oud" te servicen als het kost om te venieuwen moet je het nooit doen. Niet voor jezelf als fietsenmaker, maar al zeker niet voor de klant. Tenzij er emotionele waarde aan verbonden is.
Dit doet me onwillekeurig denken aan nen technieker op het vorige bedrijf waar ik werkte. Die kerel die deed niet liever dan prutsen en bricoleren en slaagde er dan ook vaak in van bij klanten oude rommel toch terug draaiende te krijgen met een minimum aan materiaal. Als diej dan terug op den bureau kwam stond ons bazin alt van haren tak te maken van "Waarom maakte gij dan nog??? Ge had gewoon volledig da kaske moeten vervangen, nu kunnen we geen materiaal rekenen!!!" :laugh:

Nee maar 100% wat poeperman zegt imo. Als het opklafateren van een oude drivetrain meer dan 50% van een nieuwe kost dan kan je imo ook beter gewoon alles van de eerste vervangen. Uiteindelijk blijf je anders toch achter met deels oud materiaal waarvan je vaak niet 100% goed weet hoeveel leven daar nog in zit en waar je mogelijk 2-3 maand verder nog eens kosten aan moet doen... als je alles gewoon ineens vervangt ga je een zwaardere investering moeten doen maar zit je in principe wel weer voor even gerust.

Also:
f8523eb939dbe28e9fe4d0c67402533a.jpg

Dit doet me onwillekeurig denken aan nen technieker op het vorige bedrijf waar ik werkte. Die kerel die deed niet liever dan prutsen en bricoleren en slaagde er dan ook vaak in van bij klanten oude rommel toch terug draaiende te krijgen met een minimum aan materiaal. Als diej dan terug op den bureau kwam stond ons bazin alt van haren tak te maken van "Waarom maakte gij dan nog??? Ge had gewoon volledig da kaske moeten vervangen, nu kunnen we geen materiaal rekenen!!!" :laugh:

Nee maar 100% wat poeperman zegt imo. Als het opklafateren van een oude drivetrain meer dan 50% van een nieuwe kost dan kan je imo ook beter gewoon alles van de eerste vervangen. Uiteindelijk blijf je anders toch achter met deels oud materiaal waarvan je vaak niet 100% goed weet hoeveel leven daar nog in zit en waar je mogelijk 2-3 maand verder nog eens kosten aan moet doen... als je alles gewoon ineens vervangt ga je een zwaardere investering moeten doen maar zit je in principe wel weer voor even gerust.

Also:
f8523eb939dbe28e9fe4d0c67402533a.jpg

In dat opzicht is het mss beter om gewoon een nieuwe fiets te kopen.

In dit geval betwijfel ik sterk dat de kost om het oude werkend te houden nog maar in de buurt van de 50% van het nieuwe komt. Zeker als je het laat doen bij een fietsenmaker die de volle pot voor de stukken rekent.
Het vervangen is alleen maar goed voor diegene die het verkoopt, het oude werkte voor de klant waarom zou hij het nieuwe duurdere nodig hebben?

In dat opzicht is het mss beter om gewoon een nieuwe fiets te kopen.

In dit geval betwijfel ik sterk dat de kost om het oude werkend te houden nog maar in de buurt van de 50% van het nieuwe komt. Zeker als je het laat doen bij een fietsenmaker die de volle pot voor de stukken rekent.
Het vervangen is alleen maar goed voor diegene die het verkoopt, het oude werkte voor de klant waarom zou hij het nieuwe duurdere nodig hebben?
Ik spreek niet over dit specifiek geval. Maar gewoon in het algemeen, als de investering om het oude operationeel te houden zwaar is moet je op zen minst de afweging maken imo. Tenzij je 100% zeker weet dat je door die investering weer een hele tijd goed zit... anders moet je toch met andere opties rekening houden.

Ik heb een aantal jaar terug de volledig afgetrapte 10-speed 105 van mijn Roadlite laten vervangen door de nieuwere 11-speed. Ik heb echter wel nog een aantal componenten van die 10-speed kunnen doorverkopen (shifters, derailleurs, crankstel...) voor een niet onaardig bedrag. Als je alles mee in rekening bracht was de extra investering van 11-speed naar 10-speed niet eens zo groot.

Vervangen gewoon om het nieuwste te hebben ben ik zeker ook niet voor. Integendeel, ik heb een absolute hekel aan de wegwerpmaatschappij zoals ze vandaag bestaat maar er zijn toch zeker wel situaties waar het echt niet zo zwart/wit is als "vervangen is alleen goed voor de verkoper".

Als het opklafateren van een oude drivetrain meer dan 50% van een nieuwe kost dan kan je imo ook beter gewoon alles van de eerste vervangen.
Maar ik vermoed dat de berekening hierboven gemaakt ook wel nogal pessimistisch was om 9x te behouden.

Ik vermoed dat het met €31 al gefixed is eigenlijk...

Ik denk dat ik het kleinste tandwiel op mijn 3x9 MTB nooit heb vervangen in 10 jaar tijd. Het grote 1 keer. En het middenste wel wat vaker.
Ne foto van de voorbladen zou handig zijn. De kans dat het kleine blad of het grote blad vervangen moeten worden is echt wel klein. Het middenste blad zou nog kunnen met dat gaat ook de kost niet zijn.

Maar ik vermoed dat de berekening hierboven gemaakt ook wel nogal pessimistisch was om 9x te behouden.

Ik vermoed dat het met €31 al gefixed is eigenlijk...

Ik denk dat ik het kleinste tandwiel op mijn 3x9 MTB nooit heb vervangen in 10 jaar tijd. Het grote 1 keer. En het middenste wel wat vaker.
Ne foto van de voorbladen zou handig zijn. De kans dat het kleine blad of het grote blad vervangen moeten worden is echt wel klein. Het middenste blad zou nog kunnen met dat gaat ook de kost niet zijn.
Ik heb mij gebaseerd op de input van Sluysen he, die sprak zelf over een vervanging van de kettingbladen - na een bezoek aan de fietsenmaker

Terug
Bovenaan