SomeDude
Banned
Ja fietsen kan een heel dure hobby wordenKlinkt allemaal logisch maar vooral weer kostelijk moest ik dat willen aanpassen![]()

Iemand ervaring met Shimano (rc702) schoenen?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja fietsen kan een heel dure hobby wordenKlinkt allemaal logisch maar vooral weer kostelijk moest ik dat willen aanpassen![]()

Je hebt 100% gelijk hoor, maar de investering naar een basis 1x11 setup zal niet veel hoger zijn dan alle onderdelen 9 speed onderdelen die versleten zijn vervangen. En dan heb je er meteen alle voordelen bij.Idd, beetje absurd hoe hier soms wordt gepraat over fietsen of techniek van amper 10j oud. Niet iedereen heeft tijd / budget om alles te vernieuwen naar de nieuwste zaken. Een 3x MTB werkt perfect en kan je alles mee doen wat je met een 1x kan, misschien juist specifieke zaken niet. Is het nieuwe allemaal beter, waarschijnlijk wel, maar of dat nu echt nodig is allemaal. Als een fiets rijdt, je er je goed op voelt en je moet geen competitie rijden, dan moet er toch niks per se veranderen? Er wordt hier ook veel in superlatieven gesproken dus misschien moet ik het met een korrel zout nemen, maar toch
Ook geen aanval naar de mensen die er wel belang aan hechten he![]()
Idd 26" wielen. Smal stuur geen idee, hoe smal is smalOp een 3x9 heb je 14 effectieve versnellingen.
Die zwaarste versnellingen gebruik je nooit.
Op een racefiets heeft 2x wel zijn nut ja voor op de platte stukken 40 of meer te rijden.
Kost uiteraard allemaal geld. Met een 3x9 maak je ook plezier. Tien jaar geleden reed iedereen 3x9. Ook de profs. Uiteindelijk werkt dat nu ook nog allemaal. Dus als jij dat goed genoeg vindt, dan is het goed.
Ik vermoed ook nog 26 inch wielen, smal stuur, .... Dan zou ik gewoon met die fiets plezier maken. En over x aantal jaar eens kijken voor een 29 1x nieuw of tweedehands.
Ik hoef het inderdaad niet te veranderen, maar zal vroeg of laat wel een nieuwe ketting + cassette moeten steken. Ik veronderstelde dat je dan best ook de voorste tandwielen erbij vervangt (en die 2 van de derailleur ook?)Idd, beetje absurd hoe hier soms wordt gepraat over fietsen of techniek van amper 10j oud. Niet iedereen heeft tijd / budget om alles te vernieuwen naar de nieuwste zaken. Een 3x MTB werkt perfect en kan je alles mee doen wat je met een 1x kan, misschien juist specifieke zaken niet. Is het nieuwe allemaal beter, waarschijnlijk wel, maar of dat nu echt nodig is allemaal. Als een fiets rijdt, je er je goed op voelt en je moet geen competitie rijden, dan moet er toch niks per se veranderen? Er wordt hier ook veel in superlatieven gesproken dus misschien moet ik het met een korrel zout nemen, maar toch
Was eerder in het algemeen een opmerking.
Crankstel?Je hebt 100% gelijk hoor, maar de investering naar een basis 1x11 setup zal niet veel hoger zijn dan alle onderdelen 9 speed onderdelen die versleten zijn vervangen. En dan heb je er meteen alle voordelen bij.
Cassette: €50 ipv €20 || +€30
kettingblad: €25 ipv €59 (12+17+30, Deore 590 op Futurum, mét korting) || -€24
Shifter: €30 ipv €5 (2 binnenkabeltjes) || +€25
Derailleur: €32 ipv 0 || +€32
Body: €0 - bij een MTB past een 11 speed cassette op een 9 speed body.
Totaal: €62 verschil. Voor een compleet nieuwe 11 speed drivetrain die naast de eerdergenoemd voordelen ook gewoon veel moderner is qua technologie.
En in de veronderstelling dat er met de 9 speed derailleurs en shifters niks mis is. Van zodra je die ook wil onderhouden met een setje pulley wheels of wil vervangen is het eigenlijk een no brainer.
Je hebt 100% gelijk hoor, maar de investering naar een basis 1x11 setup zal niet veel hoger zijn dan alle onderdelen 9 speed onderdelen die versleten zijn vervangen. En dan heb je er meteen alle voordelen bij.
Cassette: €50 ipv €20 || +€30
kettingblad: €25 ipv €59 (12+17+30, Deore 590 op Futurum, mét korting) || -€24
Shifter: €30 ipv €5 (2 binnenkabeltjes) || +€25
Derailleur: €32 ipv 0 || +€32
Body: €0 - bij een MTB past een 11 speed cassette op een 9 speed body.
Totaal: €62 verschil. Voor een compleet nieuwe 11 speed drivetrain die naast de eerdergenoemd voordelen ook gewoon veel moderner is qua technologie.
En in de veronderstelling dat er met de 9 speed derailleurs en shifters niks mis is. Van zodra je die ook wil onderhouden met een setje pulley wheels of wil vervangen is het eigenlijk een no brainer.
Je bent het belangrijkste argument vergeten: makkelijker te kuisen...Nog los van de eenvoud van afstelling, installatie, het aantal onderdelen,…
Een heel aantal mensen op BeyondGaming hebben ook gewoon absurde loonbriefjes... dat mag je niet vergeten hierin. Je moet maar het bruto loon topic even doorbladeren, dat topic trekt vooral de extremen (naar boven) aan en dat blijken er toch nogal wat te zijn, incl. mensen uit het wielersubforum. Ik zit belange niet aan de meeste van die bedragen maar ik moet evengoed niet echt naar iets kijken EN de fiets is eigenlijk mijn enige échte hobby. Dat zijn dus situaties waarin er automatisch veel geld naar een passie (of hoofdhobby) kan en zal vloeien.Idd, beetje absurd hoe hier soms wordt gepraat over fietsen of techniek van amper 10j oud. Niet iedereen heeft tijd / budget om alles te vernieuwen naar de nieuwste zaken. Een 3x MTB werkt perfect en kan je alles mee doen wat je met een 1x kan, misschien juist specifieke zaken niet. Is het nieuwe allemaal beter, waarschijnlijk wel, maar of dat nu echt nodig is allemaal. Als een fiets rijdt, je er je goed op voelt en je moet geen competitie rijden, dan moet er toch niks per se veranderen? Er wordt hier ook veel in superlatieven gesproken dus misschien moet ik het met een korrel zout nemen, maar toch
Ik moet toegeven dat ik niet volledig mee ben op gebied van prijzen voor oude groupsets maar er is imo wel één ding dat je niet mee in rekening brengt namelijk: met 11 speed is je fiets wel weer mee met de huidige standaarden. 9-speed is quasi volledig uitgefaseerd waardoor wisselstukken steeds schaarser gaan beginnen te worden. 11 speed gaat nog járen mee gaan, de halve wereld heeft sinds 2020 nog een nieuwe fiets gekocht, slechts een kleine minderheid daarvan zullen 12 speed fietsen zijn. Al die 11 speeds gaat nog geserviced moeten worden de komende jaren...Enkele opmerkingen:
Het verschil van 62 wordt zo al snel een verschil van +100€ of meer dan een verdubbeling van de kost.
- Kettingbladen moeten meestal niet alle 3 vervangen worden, meestal moet het kleinste tandwiel niet vervangen worden.
- Past een 1x11 kettingblad op een triple crankstel? Indien ja heb je zeker nieuwe bladbouten voor enkel kettingblad nodig +10€ anders volledig nieuw crankstel +75€ (100€ crankstel - 25€ voor het kettingbalad dat er al bij zit)
- Een ketting mist ook op je lijstje, ook daar kost een 11 speed ketting 10€ meer.
- Als je het niet zelf kunt doen zijn ook de werkuren een stuk meer voor de ombouw dan voor de vervanging
Enkele opmerkingen:
Het verschil van 62 wordt zo al snel een verschil van +100€ of meer dan een verdubbeling van de kost.
- Kettingbladen moeten meestal niet alle 3 vervangen worden, meestal moet het kleinste tandwiel niet vervangen worden.
- Past een 1x11 kettingblad op een triple crankstel? Indien ja heb je zeker nieuwe bladbouten voor enkel kettingblad nodig +10€ anders volledig nieuw crankstel +75€ (100€ crankstel - 25€ voor het kettingbalad dat er al bij zit)
- Een ketting mist ook op je lijstje, ook daar kost een 11 speed ketting 10€ meer.
- Als je het niet zelf kunt doen zijn ook de werkuren een stuk meer voor de ombouw dan voor de vervanging

Ja dat is echt absurd wat daar voorbij komt...Een heel aantal mensen op BeyondGaming hebben ook gewoon absurde loonbriefjes... dat mag je niet vergeten hierin. Je moet maar het bruto loon topic even doorbladeren
Dit doet me onwillekeurig denken aan nen technieker op het vorige bedrijf waar ik werkte. Die kerel die deed niet liever dan prutsen en bricoleren en slaagde er dan ook vaak in van bij klanten oude rommel toch terug draaiende te krijgen met een minimum aan materiaal. Als diej dan terug op den bureau kwam stond ons bazin alt van haren tak te maken van "Waarom maakte gij dan nog??? Ge had gewoon volledig da kaske moeten vervangen, nu kunnen we geen materiaal rekenen!!!"Ik heb in mijn opleiding fietsenmaker (hobbymatig) geleerd dat, als het bijna evenveel kost om iets "oud" te servicen als het kost om te venieuwen moet je het nooit doen. Niet voor jezelf als fietsenmaker, maar al zeker niet voor de klant. Tenzij er emotionele waarde aan verbonden is.
Dit doet me onwillekeurig denken aan nen technieker op het vorige bedrijf waar ik werkte. Die kerel die deed niet liever dan prutsen en bricoleren en slaagde er dan ook vaak in van bij klanten oude rommel toch terug draaiende te krijgen met een minimum aan materiaal. Als diej dan terug op den bureau kwam stond ons bazin alt van haren tak te maken van "Waarom maakte gij dan nog??? Ge had gewoon volledig da kaske moeten vervangen, nu kunnen we geen materiaal rekenen!!!"
Nee maar 100% wat poeperman zegt imo. Als het opklafateren van een oude drivetrain meer dan 50% van een nieuwe kost dan kan je imo ook beter gewoon alles van de eerste vervangen. Uiteindelijk blijf je anders toch achter met deels oud materiaal waarvan je vaak niet 100% goed weet hoeveel leven daar nog in zit en waar je mogelijk 2-3 maand verder nog eens kosten aan moet doen... als je alles gewoon ineens vervangt ga je een zwaardere investering moeten doen maar zit je in principe wel weer voor even gerust.
Also:
![]()
Canyon en gratis, goede grap. Service bij hen kost wel wat.Canyon komt ze dacht ik gratis ophalen.
Dacht ik!
Ik spreek niet over dit specifiek geval. Maar gewoon in het algemeen, als de investering om het oude operationeel te houden zwaar is moet je op zen minst de afweging maken imo. Tenzij je 100% zeker weet dat je door die investering weer een hele tijd goed zit... anders moet je toch met andere opties rekening houden.In dat opzicht is het mss beter om gewoon een nieuwe fiets te kopen.
In dit geval betwijfel ik sterk dat de kost om het oude werkend te houden nog maar in de buurt van de 50% van het nieuwe komt. Zeker als je het laat doen bij een fietsenmaker die de volle pot voor de stukken rekent.
Het vervangen is alleen maar goed voor diegene die het verkoopt, het oude werkte voor de klant waarom zou hij het nieuwe duurdere nodig hebben?
Maar ik vermoed dat de berekening hierboven gemaakt ook wel nogal pessimistisch was om 9x te behouden.Als het opklafateren van een oude drivetrain meer dan 50% van een nieuwe kost dan kan je imo ook beter gewoon alles van de eerste vervangen.
Ik heb mij gebaseerd op de input van Sluysen he, die sprak zelf over een vervanging van de kettingbladen - na een bezoek aan de fietsenmakerMaar ik vermoed dat de berekening hierboven gemaakt ook wel nogal pessimistisch was om 9x te behouden.
Ik vermoed dat het met €31 al gefixed is eigenlijk...
Cassette voor mountainbike 9-speed 11x32
Cassette voor mountainbike 9-speed 11x32 aan €16. Een cassette voor fietsen met cassettebody en ketting met 9 versnellingen.www.decathlon.be
FIETSKETTING 9 VERSNELLINGEN
FIETSKETTING 9 VERSNELLINGEN aan €14. Een nieuwe ketting voor je transmissie met 9 versnellingen. Compatibel met Shimano-, Campagnolo, en SRAM-derailleurs met 9 versnellingenwww.decathlon.be
Ik denk dat ik het kleinste tandwiel op mijn 3x9 MTB nooit heb vervangen in 10 jaar tijd. Het grote 1 keer. En het middenste wel wat vaker.
Ne foto van de voorbladen zou handig zijn. De kans dat het kleine blad of het grote blad vervangen moeten worden is echt wel klein. Het middenste blad zou nog kunnen met dat gaat ook de kost niet zijn.