De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja ik weet wel hoe je een core er uit haalt maar hij sprak van hem te poppen, dan sealant er in door weer te lichten en dan weer op te pompen zonder core maar als ik mijn pomp er dan af haal dan gaat die terug plat :p
En lijkt me dat door dan snel drukverlies uw sealant naar uw valve gaat dus dat die wel eens kan vastlopen

Als je het ventiel boven houdt, is er niet zoveel risico, de sealant zit toch beneden.

Meestal is het: pomp af -> vinger op het ventiel -> core terug in -> op iets meer druk zetten + schudden bij nieuwe band. Als je de perfecte combo velg/band hebt, zijn extra truuks niets nodig, maar dat valt niet veel voor.

Straks eerste Zwift ritje doen sinds 230 dagen. Fietsen op de weg is ook al een eeuwigheid geleden. Zal afzien worden maar kijk er naar uit.
Begonnen met technische problemen en dus pas na 7 minuten kunnen starten (was uur rijden). Uiteindelijk 139 wattage gemiddeld en 25 km gereden.
Waarschijnlijk zaterdag de weg op :)

Gisteren points race gedaan, met 5 tussensprints en een eindsprint. Bij het losrijden achteraf hoorde ik nogal rare krakende geluiden, nadien viel mij op dat er onder mijn Neo en ook op mijn derailleur zowat zwarte aanslag zat en een hele hoop ijzervijlsel (zo zag het er toch uit)... Ik kon niet echt goed zien van waar het kwam. Ik hoop stiekem van mijn casette/ketting, die zijn toch vrij oud ondertussen. Ik had echter de indruk dat het eerder van mijn frame kwam op de plaats waar mijn fiets is ingeklikt op de as van de Neo... dat deel lijkt metaal te zijn hoewel mijn frame zelf carbon is :unsure:

Kzal hier in de buurt eens moeten zoeken naar een fietsenmaker die onderhoud wil doen op een Canyon. Een dubbel retourtje Leuven van hieruit is niet meteen realistisch en mijn bikeguards zijn gesneuveld (lees: mijn vriendin heeft ze weggegooid) in de verhuis.
Hebt ge uw fiets al van de trainer gehaald?

Gisteren points race gedaan, met 5 tussensprints en een eindsprint. Bij het losrijden achteraf hoorde ik nogal rare krakende geluiden, nadien viel mij op dat er onder mijn Neo en ook op mijn derailleur zowat zwarte aanslag zat en een hele hoop ijzervijlsel (zo zag het er toch uit)... Ik kon niet echt goed zien van waar het kwam. Ik hoop stiekem van mijn casette/ketting, die zijn toch vrij oud ondertussen. Ik had echter de indruk dat het eerder van mijn frame kwam op de plaats waar mijn fiets is ingeklikt op de as van de Neo... dat deel lijkt metaal te zijn hoewel mijn frame zelf carbon is :unsure:

Kzal hier in de buurt eens moeten zoeken naar een fietsenmaker die onderhoud wil doen op een Canyon. Een dubbel retourtje Leuven van hieruit is niet meteen realistisch en mijn bikeguards zijn gesneuveld (lees: mijn vriendin heeft ze weggegooid) in de verhuis.
Van waar zijt ge?

Even terugkeren op mijn ketting vraag.
Ik heb dus een 9x cassette achteraan, en 3 vooraan (octalink? zei de fietsenmaker).
Derailleur is deore xt.

Stel dat ik alles wil vernieuwen (cassette, ketting en voorste tandwielen vermoed ik). Welke heb ik dan precies nodig en welke site's zijn ok qua prijzen?

Ben terwijl ook eens aant zien naar zo'n toolkit met de meeste zaken in

Meestal kan je het type cassette en/of ketting gewoon terugvinden op die onderdelen.
Bij de cassette op de kleinste ring en voor de ketting op een schakel.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Vredestein Aventura of de Goodyear Connector?

Even terugkeren op mijn ketting vraag.
Ik heb dus een 9x cassette achteraan, en 3 vooraan (octalink? zei de fietsenmaker).
Derailleur is deore xt.

Stel dat ik alles wil vernieuwen (cassette, ketting en voorste tandwielen vermoed ik). Welke heb ik dan precies nodig en welke site's zijn ok qua prijzen?

Ben terwijl ook eens aant zien naar zo'n toolkit met de meeste zaken in
Ik zou dan de body vernieuwen en er meteen 1x11 van maken :)

Of 1x12 als je er wat meer aan wil geven, maar een fiets die nog 3x9 heeft zal het wrs niet waard zijn

Ik zou dan de body vernieuwen en er meteen 1x11 van maken :)

Of 1x12 als je er wat meer aan wil geven, maar een fiets die nog 3x9 heeft zal het wrs niet waard zijn
Wat is het voordeel van 1x11 ten opzichte van 3x9, behalve minder tandwielen die kunnen verslijten :p

Ik rij op veld en bos weggetjes, al dan niet met modder, niets technisch voorlopig dus :p

Het valt eigenlijk niet uit te leggen waarom een 1x set up zo veel aangenamer is dan 2x of zeker 3x.
'De eenvoud' was wat je altijd hoort, en dat klinkt belachelijk. Maar toch is het zo.

Het valt eigenlijk niet uit te leggen waarom een 1x set up zo veel aangenamer is dan 2x of zeker 3x.
'De eenvoud' was wat je altijd hoort, en dat klinkt belachelijk. Maar toch is het zo.
Ik tracht het zo uit te leggen:
- een (groot) aantal versnellingen van de 3x9 is al niet comfortabel te gebruiken omdat de ketting veel te scheef gaat lopen

- daarnaast zijn er veel versnellingen die ongeveer dezelfde verhouding hebben, en die je dus “dubbel” hebt. Een 32/16 en een 42/21 is exact hetzelfde, dus die heb je een keer te veel.

- Van de 27 versnellingen zijn er daardoor maar pakweg 15 die uniek en bruikbaar zijn. Dat is al niet zoveel meer dan de 11/12/13 van een 1x.

- Op een MTB die offroad gebruikt wordt heb je niks aan al die kleine stapjes: het parcours is dusdanig afwisselend dat je toch zelden een constante cadans kan houden. Op een TT/racefiets is dat helemaal anders, daarmee schakel je graag minimaal zwaarder/lichter om in die perfecte cadans te komen

- 2 shifters zijn door dat afwisselende parcours ook een nadeel, je moet constant nadenken over je schakelacties: vooraan schakelen = grote sprong, dus best nog 2 klikjes achteraan om de sprong te verkleinen. Bij een 1X aandrijflijn heb je gewoon “zwaarder” of “lichter”, met cassettes die daarop voorzien zijn: heel kleine stapjes op de zware/kleine kransen, grotere stappen naarmate de kransen/lichter groter worden

Nog los van de eenvoud van afstelling, installatie, het aantal onderdelen,…

3x heeft nergens nog een plaats, heel misschien bij een toerfiets die alle mogelijke scenario’s moet overleven wereldwijd. 2x heeft absoluut nog een plaats bij racefietsen omdat de stapjes kleiner zijn dan bij 1x.

Bij een gravelbike zie je beiden, ik heb gekozen voor 1x omdat ik afhankelijk van het seizoen de fiets (zal) gebruik(en) voor wintercommute en zomergravelbike. Een heel ander inzetgebied waarbij ik gewoon mijn cassette verwissel van een 11/34 naar een 11/46.

Laatst bewerkt:
- 2 shifters zijn door dat afwisselende parcours ook een nadeel, je moet constant nadenken over je schakelacties: vooraan schakelen = grote sprong, dus best nog 2 klikjes achteraan om de sprong te verkleinen. Bij een 1X aandrijflijn heb je gewoon “zwaarder” of “lichter”, met cassettes die daarop voorzien zijn: heel kleine stapjes op de zware/kleine kransen, grotere stappen naarmate de kransen/lichter groter worden
Ik geef u gelijk qua gemak, maar eenmaal je wat ervaring hebt is dat toch totaal niet meer nadenken? Op de koersfiets (2x11) kijk ik quasi nooit naar mijn aandrijflijn, schakelen loopt daar quasi blindelings.

Grootste voordeel van de 1x11 of 1x12 vind ik vooral dat je geen chain stuck meer hebt. Zeker bij de mbt, waar uw ketting soms wel wat te verduren krijgt, toch een groot voordeel. Onder druk schakelen als het hele boeltje vol modder enzo hangt is gewoon allesbehalve prettig.

Ik geef u gelijk qua gemak, maar eenmaal je wat ervaring hebt is dat toch totaal niet meer nadenken? Op de koersfiets (2x11) kijk ik quasi nooit naar mijn aandrijflijn, schakelen loopt daar quasi blindelings.

Ja, dat is natuurlijk wel zo, maar in onbekend gebied komt het volgende toch vaak voor:

Op de 52/17 aan het cruisen op vlak terrein, dat wordt wat steviger. Klik klik, naar de 21. Gaat goed maar toch nog een klikje te zwaar, naar de 24. Want het gaat wrs niet nóg zwaarder worden.

Bochtje om, shit.

Dan moet je “kiezen”: naar de 27, maar al in cross chain gebied of naar de 36 vooraan maar dan meteen ook moeten opschakelen achteraan, naar de 17. Of toch de 19?

Geen ramp hé, maar op een MTB heb je dat 101 keer per uur.

Ja, dat is natuurlijk wel zo, maar in onbekend gebied komt het volgende toch vaak voor:

Op de 52/17 aan het cruisen op vlak terrein, dat wordt wat steviger. Klik klik, naar de 21. Gaat goed maar toch nog een klikje te zwaar, naar de 24. Want het gaat wrs niet nóg zwaarder worden.

Bochtje om, shit.

Dan moet je “kiezen”: naar de 27, maar al in cross chain gebied of naar de 36 vooraan maar dan meteen ook moeten opschakelen achteraan, naar de 17. Of toch de 19?

Geen ramp hé, maar op een MTB heb je dat 101 keer per uur.
Daarvoog bestaat elektronische schakelen of classified! :unsure:.
En bij 1* setup kan uw ketting ook heel scheef liggen :p

Daarvoog bestaat elektronische schakelen of classified! :unsure:.
En bij 1* setup kan uw ketting ook heel scheef liggen :p
Ja, maar die kettingen en cassettes zijn dan dan ook voor gemaakt. En uw kettingblad zit mooi in het midden itt tot een 3x buitenblad.

Een 9-speed ketting is vooral gemaakt om een leven lang stug rechtdoor te gaan, niet om zichzelf in bochten te wringen :)

Terug
Bovenaan