De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Waar heb je zo een spuit gekocht?
Stans notubes heeft dat ook. Die zal wel duurder zijn als de ali oplossing.

De keren dat ik het probeerde via het ventiel, geraakte dat toch snel verstopt. Nu laat ik die eerst een keer ploppen, zo zie je ook meteen hoe makkelijk het gaat of welke rotplooien toch niet helemaal meewillen vóór je gaat smossen met sealant. Daarna een plekje opendoen, sealant in, wiel draaien en band weer op de velg.

Dan de core uit het ventiel en lucht injagen. Vroeger inderdaad met een ghetto colafles, maar sinds een tijdje met een compressor.

De keren dat ik het probeerde via het ventiel, geraakte dat toch snel verstopt. Nu laat ik die eerst een keer ploppen, zo zie je ook meteen hoe makkelijk het gaat of welke rotplooien toch niet helemaal meewillen vóór je gaat smossen met sealant. Daarna een plekje opendoen, sealant in, wiel draaien en band weer op de velg.

Dan de core uit het ventiel en lucht injagen. Vroeger inderdaad met een ghetto colafles, maar sinds een tijdje met een compressor.
Hoe doe je dat :p

Hou je uw ventiel in hoek? Enige dat ik al gehad heb is dat ventiel vast hangt door sealant maar is van te snel de lucht er uit te laten denk ik :p

Ik veronderstel dat je minder snel lek rijdt met dikke mtb banden vergeleken met gravel/race bandjes? Natuurlijk altijd wel kans op nagels/glas/... op de baan, maar in een bosweg zie ik dit minder gebeuren. Maar ik spreek zonder ervaring :p

Als starter heb ik in elk geval gewoon een paar cheapo decathlon binnenbandjes gekocht en bandentrekkers heb ik wel nog liggen. Zo van die setjes met plakkers enzo ook maar dat lijkt me meer geklooi dan gewoon de binnenband vervangen...

Zal wel zien als het eens voorvalt of ik daarna zal denken aan tubeless :D

Hoe doe je dat :p

Hou je uw ventiel in hoek? Enige dat ik al gehad heb is dat ventiel vast hangt door sealant maar is van te snel de lucht er uit te laten denk ik :p
door de core eruit te draaien en dan de pomp op het ventiel te zetten.
Je gaat me toch niet zeggen dat je niet wist dat die core eruit kon hé?

Pompen gaat dan makkelijker door de grotere airflow - band popt - pomp eraf - core erin - op't gemakske pompen

Hoe weet je trouwens hoeveel sealant je nodig hebt per band?
En hoe vaak bij te vullen of telkens om de x aantal km/tijd volledig opkuisen en opnieuw vullen?

Kan het trouwens kwaad als uw tubeless fiets enige tijd niet gebruikt wordt? Want de sealant blijft toch deels vloeibaar, niet? Als dat dan altijd op hetzelfde punt blijft staan?

Iemand tips waar je prijs/kwaliteit zelfontworpen wieleroutfits kunt bestellen?
Ik zou voor Vermarc gaan, de SP.L Aero lijn.
Voelt toch pakken beter aan dan Decca, Verge,...

Ik heb daar nog een Excel'eke van, PM maar als je dat wil om een idee te krijgen van prijs.

En hoe vaak bij te vullen of telkens om de x aantal km/tijd volledig opkuisen en opnieuw vullen?

Kan het trouwens kwaad als uw tubeless fiets enige tijd niet gebruikt wordt? Want de sealant blijft toch deels vloeibaar, niet? Als dat dan altijd op hetzelfde punt blijft staan?
Hoeveel je nodig hebt staat op de verpakking.

Bijvullen. Op de website van schwalbe is hun tip om om de 3 maanden met een naald uwe band te prikken en zien of het nog dicht.

Ik vul gewoon om de 6 maanden bij.

hun tip om om de 3 maanden met een naald uwe band te prikken en zien of het nog dicht.
Mijn tip:
Rij over een doorsnee Vlaams fietspad, als je 2u kan rijden zonder platte band dan zit er nog sealant genoeg in!
Echt soms pure waanzin als ik zie hoe sommige fietspaden er hier bijliggen…

Woon 2,5km van de grens en als je de grens over bent dan valt het echt heel hard op hoe slecht de Vlaamse infrastructuur is. In sommige oerwouden kan je beter fietsen dan hier soms.

Vanmorgen naar het werk gefietst, ik had precies ‘superbenen’.
Op de terugweg een paar keer op de pedalen gaan staan en ik merkte dat mijn ‘plafond’ opeens rond een hartslag van 150 lag. Ff wat gas terug en hartslag daalde wel onmiddellijk.
Ik dacht ‘ik zal nog eens een zelftest doen’; resultaat… positief :(

Laatst bewerkt:

Ik gebruik, zoals aangegeven door schwalbe, 60ml voor een mtb band. Voor een meerdaagse bikepacking durf ik al eens een dubbele portie te gebruiken (kwestie dat ik geen sealant moet bijvullen na een lek). Ik gebruik ook gewoon het kleine schwalbe flesje van 60ml en giet dat via het ventiel in de band. Eigenlijk mors ik door quasi nooit mee (toch niet als je dat rustig aan doet, en niet alles in 1 keer erin kapt).

Om te checken of je nog sealant hebt: wiel uit je frame, en even mee schudden. Als je vocht hoort klutsen, is er nog sealant ;)

Straks eerste Zwift ritje doen sinds 230 dagen. Fietsen op de weg is ook al een eeuwigheid geleden. Zal afzien worden maar kijk er naar uit.

Gisteren points race gedaan, met 5 tussensprints en een eindsprint. Bij het losrijden achteraf hoorde ik nogal rare krakende geluiden, nadien viel mij op dat er onder mijn Neo en ook op mijn derailleur zowat zwarte aanslag zat en een hele hoop ijzervijlsel (zo zag het er toch uit)... Ik kon niet echt goed zien van waar het kwam. Ik hoop stiekem van mijn casette/ketting, die zijn toch vrij oud ondertussen. Ik had echter de indruk dat het eerder van mijn frame kwam op de plaats waar mijn fiets is ingeklikt op de as van de Neo... dat deel lijkt metaal te zijn hoewel mijn frame zelf carbon is :unsure:

Kzal hier in de buurt eens moeten zoeken naar een fietsenmaker die onderhoud wil doen op een Canyon. Een dubbel retourtje Leuven van hieruit is niet meteen realistisch en mijn bikeguards zijn gesneuveld (lees: mijn vriendin heeft ze weggegooid) in de verhuis.

door de core eruit te draaien en dan de pomp op het ventiel te zetten.
Je gaat me toch niet zeggen dat je niet wist dat die core eruit kon hé?

Pompen gaat dan makkelijker door de grotere airflow - band popt - pomp eraf - core erin - op't gemakske pompen

Met de core remover tool ;)
Ja ik weet wel hoe je een core er uit haalt maar hij sprak van hem te poppen, dan sealant er in door weer te lichten en dan weer op te pompen zonder core maar als ik mijn pomp er dan af haal dan gaat die terug plat :p
En lijkt me dat door dan snel drukverlies uw sealant naar uw valve gaat dus dat die wel eens kan vastlopen

Gisteren points race gedaan, met 5 tussensprints en een eindsprint. Bij het losrijden achteraf hoorde ik nogal rare krakende geluiden, nadien viel mij op dat er onder mijn Neo en ook op mijn derailleur zowat zwarte aanslag zat en een hele hoop ijzervijlsel (zo zag het er toch uit)... Ik kon niet echt goed zien van waar het kwam. Ik hoop stiekem van mijn casette/ketting, die zijn toch vrij oud ondertussen. Ik had echter de indruk dat het eerder van mijn frame kwam op de plaats waar mijn fiets is ingeklikt op de as van de Neo... dat deel lijkt metaal te zijn hoewel mijn frame zelf carbon is :unsure:

Kzal hier in de buurt eens moeten zoeken naar een fietsenmaker die onderhoud wil doen op een Canyon. Een dubbel retourtje Leuven van hieruit is niet meteen realistisch en mijn bikeguards zijn gesneuveld (lees: mijn vriendin heeft ze weggegooid) in de verhuis.
Canyon komt ze dacht ik gratis ophalen.
Dacht ik!

Terug
Bovenaan